Coordinator

ÄP-laatikko ensisänkynä

74 posts in this topic

Meillä on ajatuksena käyttää äitiyspakkauksen laatikkoa vauvan sänkynä. Toisena sänkynä on heti alkuun pinnasänky (nämä ovat siis eri puolilla taloa). Mutta miten tuon ÄP:n laatikon sisustaisi/pehmustaisi? Lähinnä mietityttää se, että onko jokin pehmustusratkaisu oikeasti tarpeen laidoille. Se ei minua haittaa, että ilman rimpsuviritelmiä laatikko näyttää pahvilaatikolta. Lähinnä haluan vain että vauvan on siellä hyvä olla.

 

Minkälaisia ratkaisuja/ajatuksia teillä muilla on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä just mietin tätä kanssa, lähinnä mietin et mistä sais kaavat tommoseen reunukseen että sais ite ommella.. (on aika tyyriitä mielestäni nuo pupujussikoiden vaikka onkin kauniita!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän äp-laatikko oli laitettu näin:

 

kehto.jpg

 

Eli pappa teki laatikkoon jalakset, jotka sai käännettyä halutessaan tuolleen kehtoasentoon. Noi luonnonvalkoiset kankaiset reunukset ostin huuto.netistä, ne oli teetätetty ompelijalla, mutta vaikuttavat tosi helpoilta tehdä jos vaan on vähänkin ompelutaitoinen. Ne on koottu neljästä eri palasta ja sidotaan toisiinsa nauhoilla.

 

Harmi vaan, ettei meidän tyttö suostunut tuossa kehdossa nukkumaan. <_< Siirtyi sit suoraan pinnasänkyyn, joka jostain syystä kelpasi paremmin hänelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kehuista anina. :)

 

Papan tekemiä jalaksia ei viitsi tunnearvon takia myydä ja noi kangasreunuksetkin ajattelin säästää jos niitä lapsia sattuisi tulemaan lisää ja heille laatikko kelpaisi nukkumispaikaksi. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta laatikko ei kaipaa suojuksia pehmustuksen vuoksi. Itse päällystin laatikon ihan ulkonäöllisistä syistä, mutta ei siinä ollut mitään pehmusteita ja ihan hyvin toimi. Vauvan nyrkit välillä kopsahtelevat laatikon seiniin, mutta ei mitenkään kovasti. Päällyksen tekeminen itse ei ole mikään iso homma, jos yhtään on ompelutaitoa. Tein sen ihan niin, että mittasin laatikon sivut ja leikkasin yhden pitkulan palasen, jonka ompelin päistä yhteen. Se tuli kaksin kerroin (toinen sivu laatikon ulkopuolelle ja toinen sisäpuolelle) laatikon ympärille. Ompelin keskelle vielä laatikon pohjan kokoisen kappaleen, joka tuli patjan alle, jotta koko systeemi pysyisi paremmin paikoillaan. Äh, ymmärtääköhän tästä selityksestä nyt mitään. :blink:

Edited by Meibel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tehtiin suunnilleen kuten meibel oli tehnyt. Eli mittaa laatikon ympärys, eli siis seinämien kokonaispituus. Ohuesta tikkikankaasta tehtiin sen mittanen rinkula. Ulkopuolen kaunistukseksi laitettiin kuviollista lakanakangasta toinen samanlainen rinkula. Eli siis nuo rinkulat ommeltiin päällekkäin(tai siis peräkkäin - miten tän nyt selittäisi.. Kankaat ommeltiin siis allekkain ennenkuin niistä tehtiin se rinkula..), taitettiin tikkipuoli sisälle ja lakanpuoli ulos.. Pohja ei ole mielestäni tarpeellinen, niin tiiviisti tuo istuu kun patja on siinä.

 

Siis tuo R.E.D.in kuva antaa tavallaan aika hyvän kuvan miten sen voi tehdä, meillä oli vaan ihan kiinniommeltu rinkula eikä naruja. Ja tosiaan ulkopuoli eri kangasta. tai no jos tarkkoja ollaan, tehtiin tikkikankaasta vähän korkeampi ja lakanakankaasta vähän matalampi, että tikkikankaan sai käännetyä vähän ulkopuolellekin. Tuli kiva reunus siihen ylälaitaan siten.

 

On meillä jo pois käytöstä, mutta virittelin ylle ja näppäsin kuvan, jos nyt osaan liittää.. Tuo on kyllä nyt pesun jälkeen silittämätön ja vähän hutiloiden aseteltukin, joten ei kovin edustava kuva, mutta kai siitä idean saa selville..

post-1075-1211313507_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käytin laatikkoa ihan sellaisenaan. Ensin se oli pinnasängyn päällä ja myöhemmin pinnasängyn käyttöönoton jälkeen alkerrassa ns. kakkossänkynä. Mun mielestä ei ole mitään tarvetta pehmustaa laatikkoa. Mutta jos haluaa laatikosta esteettisesti kauniimman, niin mikä ettei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin käytettiin laatikkoa ihan sellaisenaan. Likka tosin nukkui siinä ihan vain hetken aikaa, sitten hän siirtyi pinnasänkyyn ja mun kainaloon.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä käytin laatikkoa ihan sellaisenaan.

 

 

 

Näin meilläkin...Neiti nukkus siinä niin vähän aikaa eikä ollut kova riehumaa

et ois osunut reunoille :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tien itse myös vanhasta valkoisesta lakanasta sellasen reunuksen. Lähinnä vain siksi, etten halunnut, että pahvi näkyy. Meillä toi pahvilaatikko oli koko ajan pinnasängyssä, lähinnä vain pienentämässä sitä nukkumatilaa. Toi laatikko oli leveyssuunnassa just sopiva meidän pinnikseen, joten mitään rimpsuja ei olis edes mahtunut, vaikka alun perun semmosia suunnittelin. Toi mun tekele oli vähän muotopuolikin, mutta hoiti hommansa ihan hyvin.

 

Meillä toi laatikko oli käytössä jotain pari kuukautta, joten ei harmita yhtään, etten panostanut lopulta siihen enempiä. Noita Pupujussikat- juttuja mäkin mietin ja taisin yrittää Huutonetissä jotain huutaakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun äiti teki suojuksen juurikin sen takia, että pahvi ei näkyisi. ÄP-laatikko on minusta aika kohlon näköinen pelkkänä pahvilaatikkona.

 

Jos on yhtään ompelutaitoa niin ei ole hankala tehdä. Minulla ei ole taitoja ja minulle ylitsepääsemätön juttu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite ompelin reunukset. Jos vähänkin on ompelutaitoa kannattaa ommella itse, pupujussikat tms. on aikas kalliita. Laatikko oli meillä kans ensin pinnasängyssä sängyn "pienentäjänä".

Niin ja pelkkä kangas, ei pehmusteita.

Edited by Vipunen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä maksoin siitä Pupujussikat-pehmusteesta Huutonetissä 23e posteineen ja sain siitä sitten 22e sisältäen taas postit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä maksoin noista meidän suojista huuto.netissä 10€, joten eipä ollut iso panostus. Tuskin sillä rahalla olisi edes kankaita saanut. Jalakset ei maksaneet mitään kun ne tehtiin varastosta löytyneistä puupaloista ja tytön pappa nikkaroi ne mielellään, hänellä kun pitää aina olla joku projekti. ;)

Tuo "kehto" lähtee nyt kiertoon kun siskoni saa vauvan ja toivottavasti jossain vaiheessa palautuu vielä meille... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ajatellut matkia tuota R.E.D.:in ostamaa mallia, se on niin hieno kaikkine nauhoineen eikä silti ole varmaan hankala tehdä. Ajattelin, että teen vanhasta päiväpeitteestä ensin koeversion, ja käyn sitten hakemassa jonkun nätin tikkikankaan kaupasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä neiti nukkui laatikossa, jossa oli vain lakana ja peitto. Laatikko oli ensin pinniksessä ja loppujen lopuksi kakkossänkynä alakerrassa, mutta jäi suht nopeasti pois käytöstä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika kanssa nukkui ensimmäiset 3kk laatikossa,joka oli sängyssä.Me laitettii myöskin pehmusteet,ja ihan hyvä niin-sen verran toinen alkuun käsiä heitteli..

Tälläisillä päällysteillä

CIMG3788.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiedoksi, että huuto.netissä näytti nytkin olevan yksi suojussetti myynnissä. Hinta taisi olla 15 euroa + postarit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pähkäilin tänään asiaa ja huomasin, että eihän tämä verhoiluhomma ole yhtään hankalaa! Tein ensin vanhasta päiväpeitostamme koekappaleeen, kun ajattelin, että ompelen tikkikankaasta päällisen.Eli otin vain suunnilleen 60 cm leveän ja 225 cm pitkän kankaanpalan, jonka taittelin laatikon ympärille. Kuva:

 

gallery_3968_75_26955.jpg

 

Sitten kuljeskelin ympäri taloamme ja löysin tähän tarkoitukseen suunnilleen oikean kokoisen "halipeiton" jonka saimme miehen kanssa häälahjaksi, mutta jota ei ole tullut sen kapeuden takia käytettyä siinä tarkoituksessa, johon se on ajateltu. Virittelin sen myös laatikon ympärille (luonnonvalkoinen väri vastasi hyvin ajatustani siitä, miltä valmiin pehmusteen/päällisen pitäisi näyttää). Laitoin vielä lakanatkin, jotta sain oikean tuntuisen lopputuloksen. Kuva:

 

gallery_3968_75_124208.jpg

 

Toinen kuva:

 

gallery_3968_75_83097.jpg

 

Luulenpa, että meillä mennään tällä häälahjapeiton uusiokäyttöratkaisulla! Ei tarvitse ostaa kankaita eikä ommella, ja tunnearvoa omaava peitto pääsee johonkin merkitykselliseen käyttöön.

 

Ainoa heikko kohta on, että patjaa ja lakanaa on aika hankala asettaa, kun peiton reunat ovat sisäpuolelta laatikon pohjalla jonkin verran. Toivottavasti ei tule paljon pissavahinkoja...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuohan on hieno! Ja vielä vielä hienommaksi sen tekee se, että käytössä on tosiaan häälahjaksi saamanne peitto. :)

 

Vaikea se lakana ja patja oli siihen asetella noiden meidänkin suojusten kanssa, mutta onneksi vauvalla ei ole sattunut tähän mennessä yhtään pissa- tai kakkavahinkoa eikä hän puklaillutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanha 80cm sänkyyn tarkoitettu lakana toimi tuohon tarkoitukseen hyvin (vaaleanpunainen tytölle, tottakai :rolleyes:). Pituudeltaan on pakkauksen ympärille juuri oikean kokoinen, ei tarvinut leikata ollenkaan päistä. Leikkasin lakanan pitkittäissuuntaan puoliksi, leikatun reunan vain siksakkasin (jää patjan alle) ja toisesta puolesta ompelin patjaan lakanan.

Reunuksen ulkopuolelle ompelin vielä kaapista löytyneen valkoisen pitsinauhan ja hyvin tuolla pärjännee sen hetken jonka vauva laatikossa nukkuu. Kustannukset 0€.

 

Muoks. tein siis samoin kuin Coordinator yllä!

Muoks2. Lisäsin kuvan, ei siis mitään priimajälkeä...

Vauvajuttuja005.jpg

Edited by Ines

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now