piiras

Tukisukat

24 posts in this topic

Tukisukat pitäisi hankkia uusia suonikohjuja ehkäisemään.

 

Haluaisin kuulla vinkkejä, mitkä olette huomanneet käytössä parhaimmiksi? Haluaisin, että sukat ovat polveen saakka, mielellään mustat ja konepestävät. Parit sukat olen jo kokeillut, mutta kummatkaan eivät tukeneet tarpeeksi ja toisen parin sukat eivät pysyneet enää iltapäivällä paikallaan (rullautuivat alaspäin).

 

-piiras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ollut tyytyväinen Voguen lentosukkiin. Ostin Sokokselta. Polvimittaiset ja mustat, ovat käyneet pesukoneessa.

 

Tosin voi alla että en tiedä paremmasta, kun en ole koskaan käyttänyt tukisukkia jotka olisi ostettu instrusta tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä suosittelisin joko tilaamaan netistä tai ostamaan apteekista tai instrusta. Kestävät käytössä venymättä huomattavasti pidempään ja ovat oikeasti hintansa väärti, varsinkin jos sulla tulee herkästi turvotusta nilkkoihin tai on suonikohjuja/jomottelua seisomisen jälkeen. Ostaisin sellaiset tukisukat, joissa on oikea paineluokitus, usein 18-22 (lk 1) on myös riittävä. Monissa sukkahyllyssä myytävissä tukisukissa tukiluokitus ei ole edes tuota 18, vaan vähemmän (korkeintaan 10-15). Netistä näyttää saavan n. 15-20e hintaan eli mielestäni kannattaa kokeilla. Mulla on olleet useamman vuoden satunnaiskäytössä matkoilla ja töissä kahdet mustat lk 1 sukat ja olen todella paljon pitänyt niistä. Jalat ei väsy läheskään niin helposti kuin ilman noita tukisukkia. Olen siirtynyt myös hameen ja korkkarien kanssa tukisukkahousuihin ja stay up-malleihin, joissa on tukiluokka 1, koska myös niissä väsyvät jalat huomattavasti vähemmän. (itse en ole täältä tilannut, mutta ainakin on useampia vaihtoehtoja http://www.butik21.c...on-puuvilla.php, myös tarjouksia). Tiedän, että jotkut käyttävät lk 2 sukkia, mutta jos ei ole suonikohjuja tai pinnallisia tulehduksia koskaan ollut, niin ehkäisyssä se voinee olla hieman liian tujua. Jos on kapeat jalat niin kannattaa myös kiinnittää sukan malliin huomiota, useimmat valmistajat tekevät erikseen unisex ja naistenmallit, jolloin naisille on kapeammat, ettei tuota rullautumista pääse tapahtumaan. Onnea shoppailuun :girl_wink:

Edited by pikkurinsessa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin Instrusta Delilah-merkkiset tukisukat. Ovat 70 den, mutta näyttävät jalassa 20 den sukilta. Ovat sellaista erikoiskudosta, joka ei edes purkaudu niin helposti, kuin tavissukissa. Ovat mahtavat jalassa, tukevat, mutta eivät purista. Instrussa sanottiin, että raskaana ollessa pitäisi käyttää muita kuin polvimittaisia, eli stay-uppeja tai sukkiksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla on just noita samoja (Delilah), sekä polvimittaisina että sukkahousuina. Ei ollut huiman kalliita, kestää hyvin ja näyttää vielä ihan kivoilta :) (oon käyttänyt niitä mustia sukkiksia ihan hienoissa juhlissakin) Tosiaan sukkikset tai stay upit on varmaan vielä paremmat, mutta mä oon toistaseks tyytynyt ihan polvimalliin, kun pidän niitä lähinnä turvotuksen takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Instrussa sanottiin, että raskaana ollessa pitäisi käyttää muita kuin polvimittaisia, eli stay-uppeja tai sukkiksia.

 

Sanottiinko tähän minkälaista syytä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla ainakin on suonikohjun alkuja myös polven yläpuolella, joten siksi koen tarvetta korkeampiin kuin polvisukkiin. Siskolla oli kuulemma loppuraskaudesta nivusissa..

 

Olen myös huomannut, että ihan "tavalliset" marketin tukisukkahousut kestävät paljon kauemmin kuin tavalliset sukkahousut. Näissä äitiysmalleissa on ollut ongelmana, että stockalla myivät mulle koon 44-46, joka on nilkoista löysä ja silti kiristää vyötäröltä. En ole oikein hyvin istuvia vielä löytänyt - etsintä jatkuu siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on Instrun Sigvaris-sukat ja ovat hyvät, vaikkakin kalliit (68 eur). Mittojen mukaan löytyy jokaiselle oikean kokoinen sukka. Näitä saa mustana ja beigenä.

 

Paksuthan nämä ovat kesän lämpimille säille, mutta koska itselläni vaihtoehtona on saada suonikohjut jaloissa kasvamaan ja oireilemaan, niin sukkien edut voittavat haitat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpas tullut paljon hyviä vinkkejä!

Kävin ostamassa apteekista Mabs-merkkiset tukisukat, farmaseutin kanssa mittailtiin jalat ja valittiin oikea koko. Nyt ovat toista päivää käytössä, ja tuntuvat kyllä tosi tukevilta eivätkä rullaudu alas. En tiedä sitten miten ekan konepesun jälkeen käy. Stay Uppeja voisi kanssa harkita, mutta sukkiksia en mielelläni kyllä käytä.

 

-piiras

Share this post


Link to post
Share on other sites

^_NcV_, huomasin vasta nyt vastata. Polvimittaisia ei suositella siksi, että saattavat väärän kokoisina painaa polvitaipeesta ja aiheuttaa siten turvotuksia tai estää verenkiertoa. Mutta jos on otettu mitat tai ostettu sukat omien mittojen mukaan muuten, tällöin ongelmia ei pitäisi olla.

Mulla on ne stay-upit edelleen, mutta niiden silikoninauha on alkanut hiertää sisäreisien herkkää ihoa. Pitää miettiä, ostaako tilalle sukkikset. Kun kesällä liikun varmasti paljon polvimittaisessa hameessa, ja polvisukat eivät oikein silloin näytä hyvältä. Mut kai pitäis jotakin tukea olla, kun on yksi jalassa ollut veritulppa takana (leikkauksen jälkeen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herättelen aihetta.

 

Mäkin mietin, pitäskö hankkia tukisukat. Isosiskolla tuli raskauksien aikana ikäviä suonikohjuja ja meidän äidillä on ihan jalat täynnä niitä. Voikos näissä perinnöllisyyskin vaikuttaa? Neuvolassa oli myös puhetta, että vois alkaa käyttämään tukisukkia, mutta en huomannut sillon kysyä niistä tarkemmin.

 

Intrustako "parhaita" saa? Saako sieltä mustia? Alle polven ajattelin...

Edited by mesi

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mä oon ymmärtänyt, että suonikohjut on nimenomaan sukuvika, vaikka toki muutkin tekijät, kuten paino ja liikunta, vaikuttaa.

 

Mulla on olleet reisimittaiset tukisukat käytössä kohta vuoden jalkojen (ja keuhkojen) veritulppien jälkeen, ja ne on auttaneet ei-raskaana turvotukseen ja kipuiluun, joten todellakin raskaanakin olen jatkanut käyttöä. Ja kaksi vuotta onkin suositus tukosten jälkeen. Kesällä kuvittelin, että paksut sukat ois epämukavat, mutta kyllä se turvotus ilman sukkia on paljon epämukavampaa.

 

Oon ostanut omani aina asiantuntijan mittauksen perusteella apuvälineliikkeestä. Oikea koko on tosi tärkeä. Nyt on paino pudonnut keväästä 15 kg ja todellakin huomaa, että sukat ei purista tarpeeksi ja on turvotusta. Parin viikon päästä on uusi mittausaika ja tilaan silloin pienemmät sukat.

 

EDIT: Niin ja merkkinä suosittelen Sigvarista. Mulla on alaosa kokoa 46-48 enkä tosiaan ois uskonut et löytyy sopivia. Lisäksi niissä on "nyppyläinen" silikonireunus yläosassa ja pysyvät moitteettomasti päällä, mitä en myöskään ois uskonut. :)

Edited by airua

Share this post


Link to post
Share on other sites

Airua, sulle varmasti tollaset laadukkaat asiantuntijalta hommatut reisimittaiset (ja varmasti kalliit!) onkin hyvät, kun on muutenkin käyttöä kuin tämä pelkkä raskausaika. Tosi hyvä, että oot löytänyt sopivat ja pian saat taas oikean kokoiset. =)

Mä luulen, että mulle riittäis ne alle polven menevät. Oon nyt googlannut, että apteekista ja instrusta saa. Ne on varmaan aika "samanlaatuisia"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaveri osti mulle lahjaksi tuollaiset Mabsin tukisukat 18-20 puristusteholla. Olen käyttänyt tähän mennessä vain yövuoroissa (silloin tuli istuttua niin monta tuntia läpeensä..) ja sitten lentomatkoilla kun lennettiin Egyptiin, josta palasin muutama päivä sitten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana että löysin tämän!

 

Meidän suvussa on suonikohjuja (paljon) ja ensimmäiseni sain 21veenä esikoisesta rv8... Silloin neuvolassa suositeltiin jossain vaiheessa stay up-tukisukkia. Silloiset löysin citymarketista. Jostain saa siis vielä parempia? Mahtaako olla joka apteekin valikoimissa?

 

Edellisissä raskauksissa tuli suonikohjuja lisää tukisukista huolimatta, mutten viitsi edes ajatella paljonko olisi tullut, jollen olisi niitä käyttänyt joka päivä.

 

Nyt on käytössä kaupan perus tukisukkahousut, mutta jossain vaiheessa pitäisi investoida parempiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin äitiystukisukkahousuja apteekista. Hyllytavarana niitä ei ollut, mutta tilaamalla tuli parissa päivässä. Ovat hyvät ja oikeasti tukevat. Hintakin oli kohtuullinen 40e. Apteekista varmaan saa myös polvi ja reisimittaisia tukisukkia. Mun suonikohjuongelma on sitä luokkaa, että vaan tukisukkahousut auttaa.

 

muoks. Tuolla aiemmissa viesteissä kirjoitettiin sukkien ostosta Instrusta. Ainakin Tampereella instru ei enää myy tukisukkia. Aiemmissa raskauksissa käytin instrusta ostamiani Sigvariksen tukisukkahousuja, mutta täytyy sanoa, että apteekista ostamani olivat paremmat.

Edited by linnaeaborealis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turussa saa kuulemma kahdesta instrusta reisimittaisia tukisukkia. Apteekista voisi myös sitten käydä kysymässä. Pikasilmäyksellä ei yhdessä apteekissa näkynyt kuin tukipolvisukkia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on veritulppataipumusta suvussa, kuinka aikaisin kannattaa tukisukat hommata ja miten myöhemmin raskaudessa ison masun kanssa?

 

Suosituksia mistä ostaa helsingin seudulla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helsingissä on ainakin http://www.terttuliljaoy.fi/terttuliljaoy/index.do

Taisin tuolla itse asioida (sovittamassa & ostamassa stay up -tyyppiset tukisukat, joissa puristusta löytyi riittämiin, hyvä kun ne sai päälle aamulla sängyssä ison mahan kanssa). Ellei ollut tuo liike niin sitten oli joku toinen tuossa hollilla Mannerheimintien varressa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuolta kävin hakemassa stay up tyyppiset tukisukat pitsireunuksella. Tosi kivat on. Hyvä palvelu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle löytyi "hyllystä" kun tarkistivat mitat. Hyllystä maksoin kahdesta parista noin 150 e ja mulle jäi sellainen mielikuva, että mittojen mukaan olisi yksi pari maksanut suunnilleen tuon 150e. Mutta sinnehän voi soittaa ja kysyä. Ite ainakin sain hyvää palvelua. :)

 

Onnittelut raskaudesta isla!

Share this post


Link to post
Share on other sites