Strutsi

Kestovaipat

2012 posts in this topic

^Mä luin just tänään kestovaippainfon sivuilta noista Ainun hoitoliinoista ja ajattelin kokeilla. Katsoin sitten Ainun sivuilta, niin sieltä ei löytynyt koko tuotetta. Tuli vähän sellainen olo, että onkohan sen valmistus lopetettu... Eikä ollut meidän lähikaupassakaan (mitä en kyllä ihmettele). Harmittaa, kun just innostuin niistä ja jos niitä ei enää saakaan :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paljonko olette käyttäneet kestovaippoihin rahaa?

 

Meidän 7,5kk vauva on kestoillut alusta asti ja olen pitänyt tarkkaa kirjaa rahankulusta. Tähän mennessä rahaa on mennyt yhteensä 300e (n. 100e S-koon ja 200e M-koon vaippasysteemeihin). Tuosta summasta on laskettu pois ne vaipat jotka on käyneet meillä vain kääntymässä ja myyty edelleen.

 

Itse olen vähän yllättynyt tästä rahanmenosta. Ekologisuus on toki mulla kestoilussa ykköskriteeri mutta silti olin toivonut säästäväni rahaakin. Tähän mennessä kun laskee tuon rahanmenon plus pesukulut niin varmaan olis saman verran mennyt kertiksiin. Ja mä en todellakaan ole ostanut kalliita systeemeitä enkä hurahtanut söpöihin vaippohin, vaan tehnyt vaippoja osittain itse ja käyttänyt edullisia vaippatyyppejä (harsot, TSI-villikset ja -imut, ulkomailta edullisesti hankitut fuzzit). Tiedän tietty, että näillä vaipoilla on jälleenmyyntiarvoa ja että mahdollisen toisen lapsen kohdalla kulut ovat nollaluokkaa, mutta olin vain kuvitellut että jo tässä vaiheessa näkyisi säästöä kertiksiin nähden. Tuntuu vain aina käyvän niin että kun jokin vaippasysteemi pelaa, niin sitten se käy pieneksi ja pitää hommata isompia vaippoja, tai alkaa falskata ja pitää hommata lisää imuja. Eli jatkuvasti pitää olla hankkimassa jotain uutta.

 

Minusta kestovaipat sais olla halvempia. Niihin pitäis liittää joku alv-alennus kun ne säästää ympäristöä..

 

Mä sain lapsimessuilta tällaisen Kestovaippaoppaan, jonka on tuottanut Jätelaitosyhdistys ry. Siinä on laskelmat, että kestovaippailu (vaipat + pesukustannukset) maksaa halvimmillaan 250 euroa ja kalliimmillaan 920 euroa. Kertavaipat taas maksavat halvimmillaan 700 euroa ja maksimissaan 2000 euroa. Nämä on siis laskettu koko vaippaiältä, eli 30 kuukaudelta. Olen jostain lukenut, että kestovaippoja käyttäneet siirtyvät aikaisemmin potalle kuin kertavaippoja käyttäneet, sillä kestoissa lapsi tuntee, kun vaippa on märkä. Näin voi kulut olla vielä pienemmät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun piti tulla tänne kertomaan kestovaippalainaamosta. Eli sieltä saa lainata kestovaipat 12 päiväksi 5 eurolla. Niin voi kokeilla, mitkä vaipat sopivat parhaiten ilman, että tarttee niitä ostaa ja sit myydä eteenpäin, jos ei sopineetkaan omalle lapselle.

Netistä löytyy tietoa kestovaippayhdistyksen sivuilta:

kestovaippayhdistys

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Mä luin just tänään kestovaippainfon sivuilta noista Ainun hoitoliinoista ja ajattelin kokeilla. Katsoin sitten Ainun sivuilta, niin sieltä ei löytynyt koko tuotetta. Tuli vähän sellainen olo, että onkohan sen valmistus lopetettu... Eikä ollut meidän lähikaupassakaan (mitä en kyllä ihmettele). Harmittaa, kun just innostuin niistä ja jos niitä ei enää saakaan :angry:

 

Juu, taitaa olla loppuneet. :angry: Mäkin huomasin täällä Prismassa poistohyllyssä noita ja hamstrasin neljä pakettia. Pitänee viedä ne loputkin vielä mennessään, jos ovat jäljellä. Tuleekohan tilalle mitään vastaavaa tuotetta? En tiedä, mitä teen, jos noita ei enää saa. Meillä käytetään harsoja ja nuo ovat olleet loistavia siinä päällä. Ei lapsen takapuoli kestä, jos joutuu olemaan pelkkää harsoa vasten. :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin Ruskovillalta saa noita riisipaperiarkkeja, varmaankin vastaavia kuin Ainun.

 

Mulla olisi muuten kaksi pakettia Ainun hoitoliinoja ihan tyhjän panttina (toinen on avattu, mutta ei siitä montaa liinaa ole otettu). Me ei niitä käytetä, joten jos joku haluaa, niin kannattaa laittaa yv:tä. Voin lahjoittaa ne postikulujen hinnalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin ImseVimsen kuiva(hoito)liinat on sellaisia, että niitä voi pestä koneessa. Meillä on ollut tuollaisia käytössä ja pestään aina niin kauan, että "läpi" näkyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prismasta löytyi vielä Ainun hoitoliinoja. Ostin muutaman laatikon, niin näillä selvitään varmaan aika pitkälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mistä Prsmasta sä ostit? Täytyykö tässä nyt kiertää kaikki pk-seudun Prismat, jotta löytää hoitoliinoja :rolleyes: Tai täytyne sitten tilata riisipaperia jostain. Tosiaa en mielellään kakkatahroja ja kakkoja ala kesosta pesemään, paljon helpompaa heittää kakat pois tuon hoitoliinan kanssa. Pissavaipoista pesen niistä monta kertaa, ja menee meillä roskiin oikeastaan vasta kakan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitoin viikonloppuna harsot ulos aurinkoon kuivumaan, ja nyt ovat kaikki kakkatahrat hävinneet. Aurinko on loistava tahranpoistaja ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en nyt tässä kiireessä (muskariin kohta lähdössä) ehtinyt lukea koko ketjua läpi, mut pikakysymyksenä: onko täällä muita tsi-kestoilijoita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä mennään pääasiassa mun tsi-taskuilla. Nyt alkaa olla aika hyvin vaippoja ja ihmettelin just eilen miehelle, että mitäköhän mä sitten teen, kun tämän koon vaipat on tehty. Onneks vauva kasvaa ja sitten pääsee taas ompeleen uusia. Ja hyviä imujahan ei koskaan ole liikaa :lol: Eilen muuten sain valmiiksi Myllymuksujen norsu-kankaasta taskun. Ihanan näköinen tuli, testissä ei ole vielä ollut.

 

^ Mistä Prsmasta sä ostit? Täytyykö tässä nyt kiertää kaikki pk-seudun Prismat, jotta löytää hoitoliinoja :rolleyes: Tai täytyne sitten tilata riisipaperia jostain. Tosiaa en mielellään kakkatahroja ja kakkoja ala kesosta pesemään, paljon helpompaa heittää kakat pois tuon hoitoliinan kanssa. Pissavaipoista pesen niistä monta kertaa, ja menee meillä roskiin oikeastaan vasta kakan kanssa.

 

Hämeenlinnasta ostin, mutta lähetin vielä anopin tällä viikolla hakemaan paketin lisää, niin siellä oli ollut hylly siltä kohtaa tyhjänä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hyvä juttu, en siis ole ainoa ;) .

 

Mä en ole ostanut muuta kuin kuorikankaita, muuten olen käyttänyt vanhoja lakanoita, pyyhkeitä, kylpytakkeja, flanellipaitoja ym. vaippoihin. Ihan muutama on vasta valmiina (ajan puute vaivaa, missään välissä en tunnu ehtivän ompelemaan lisää :( vaikka leikattuna on iso pino odottamassa...), ehkä tämä tästä vielä... Meillä on siis kestokierrättäjä kasvamassa :wub: !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen pyyhkeitä ja flanelleja käyttänyt toistaiseksi vaan imuihin. Taskujen kankaat olen aikalailla ostanut. Kotonakin katselen kaikkia kankaita vaan sillä silmällä, että miten niitä vois hyödyntää vaipoissa. Kohta varmaan lähtee sohvalta torkkupeitto, kun se olis niin hyvää fleeceä.... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paljonko olette käyttäneet kestovaippoihin rahaa?

 

Lapsi on nyt 1,5 vuotta ja rahaa vaippoihin on kulunut 230 euroa. Luulen että lisää kuluja ei enää tule, mutta jos neiti aloittaa syksyllä hoidossa täytyy varmasti hankkia lisää taskuja ellei tuo opi kuivaksi sitä ennen.

 

Kulut jakautuvat näin:

- harsot (12kpl ruskovillan 80x80 ja 6kpl MaM 70x70) 38 euroa

- pul-kuoret (S,M,L) 31 euroa

- villahousumatskut 10 euroa (Olen saanut ilmaiseksi hahtuvaa ja lankoja joten kuluja ei ole juuri tullut)

- pul-taskut (1S, 2M, 7L) 119 euroa (suurin osa ostettu jenkeissä asuessa)

- vanhoina ostettuja itse tehtyjä sisä- ja taskuvaippoja 10kpl 12 euroa

- Kangashankinnat omiin ompeluihin 20 euroa

 

Kaikki imut olen ommellut vanhoista pyyhkeistä ja flanelleista. Villahousuja meillä on vino pino, mutta materiaalit olen saanut ilmaiseksi. Lisäksi käytössä on ollut lähinnä s-kokoisia lainaksi saatuja kuoria ja sisävaippoja.

 

Olen ihan tyytyväinen, että kulut ovat pysyneet varsin kohtuullisina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oikeestaan ole pitänyt pahemmin kirjaa kuluista. Muutaman hukkaostoksen myin pois. Pieneksi tulleet hyväksi havaitut olen jemmannut varastoon odottamaan mahdollista kakkosta.

 

Olen huomannut, että harsoja meillä on liikaa. Vaikkei niitäkään nyt niin kauheasti ole. Pojan ollessa ihan pieni, niin välillä kyllä käytin pelkkiä harsoja kuoren kanssa. Mutta nyt ei todellakana enää ja harsot ovat meillä imuina taskuissa. Tai muutama on.

 

Parhaimmaksi ja kätevimmäksi on meillä osoittautunut pul-taskuvaipat. Niitä meillä on 7 fuzzia (5xM ja 2xL), 3 Mommy`s Touchia, 1 Knickernappies ja 1 Eemukka. Noilla 12 taskulla pyöritetään vaipatusta. Lisäksi joukossa pyöii 1 Hilivinksis sisätaskuvaippa. Hyvä vaippa, mutta kun pitää olla vielä kuoret, niin tuplavääntämistä tolle rimpuilijalle. 1 Engelin sisävaippa pyörii meillä myös, mutta on aika vähäisellä käytöllä.

 

Jokin aika sitten käytettiin ahkerasti Imse Vimsen AIO vaippoja, joita meillä oli 2 kpl, M ja L. Ovat vaan jääneet jo pieniksi. Sitten meillä oli 3kpl Bum Genius bambusisävaippoja. Ne oli tosi hyvät ja istuvat kuoren kanssa.

 

Nyt vaan en enää tykkää sisävaipoista niinkään, kun pissamäärät ovat paljon isompia ja sitten pitää siihen märkään vaippaan koskea. Ja kuten yllä sanoin, niin rimpuilijan vaipatus muutenkin varsin haastavaa, niin ei jaksa nysvätä ensin vaippaa ja sitten kuorta.

 

Meillä oli aluksi 2 S-fuzzia, mutta ne eivät oikein missään vaiheessa olleet hyvät meille, joten myin ne pois. 2 S-kokoista TSI-fuzzia meillä oli myös (on varastossa edelleen) ja ne olivat hyvät. 1 S-koon Swaddlebees oli hetken käytössä. Niitä ÄP07 Imse Vimsejä meillä on 7kpl, niistä tykättiin kovasti. Ja ÄP06 vaippoja meillä on 2 kpl, olivat loistavia.

 

En muista onko meillä jotain muita vaippoja vielä. Aika paljon on uusina tullut ostettua, mutta jonkin verran on myös käytettyjä. Imua olen nyt ostellut joitakin käytettynä.

 

 

Sitten muuta. Onko muita, jotka eivät ole oiokein tyytyväisiä Fuzzin uuteen malliin ja sen "parannuksiin"? Meillä on 1 tollanen uusi malli eikä enempää tule. Vanha on mun mielestä tosi hyvä ja istuva. Toi uusi on ihme lölly. Se on plussaa, että se on väljempi. Meillä kun toi M-koko on siinä ja siinä, että meneekö vielä. Mutta tossa uudessa mallissa fyllit ei pysy siellä edessä ylhäällä, vaan valuvat niin että pojan etumukseen jää hirvee muhkura. Onneksi noita vanhoja malleja kuitenkin saa vielä ja monesti ihan kivaan tarjoushintaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oikeestaan ole pitänyt pahemmin kirjaa kuluista. Muutaman hukkaostoksen myin pois. Pieneksi tulleet hyväksi havaitut olen jemmannut varastoon odottamaan mahdollista kakkosta.

 

Olen huomannut, että harsoja meillä on liikaa. Vaikkei niitäkään nyt niin kauheasti ole. Pojan ollessa ihan pieni, niin välillä kyllä käytin pelkkiä harsoja kuoren kanssa. Mutta nyt ei todellakana enää ja harsot ovat meillä imuina taskuissa. Tai muutama on.

 

Parhaimmaksi ja kätevimmäksi on meillä osoittautunut pul-taskuvaipat. Niitä meillä on 7 fuzzia (5xM ja 2xL), 3 Mommy`s Touchia, 1 Knickernappies ja 1 Eemukka. Noilla 12 taskulla pyöritetään vaipatusta. Lisäksi joukossa pyöii 1 Hilivinksis sisätaskuvaippa. Hyvä vaippa, mutta kun pitää olla vielä kuoret, niin tuplavääntämistä tolle rimpuilijalle. 1 Engelin sisävaippa pyörii meillä myös, mutta on aika vähäisellä käytöllä.

 

Jokin aika sitten käytettiin ahkerasti Imse Vimsen AIO vaippoja, joita meillä oli 2 kpl, M ja L. Ovat vaan jääneet jo pieniksi. Sitten meillä oli 3kpl Bum Genius bambusisävaippoja. Ne oli tosi hyvät ja istuvat kuoren kanssa.

 

Nyt vaan en enää tykkää sisävaipoista niinkään, kun pissamäärät ovat paljon isompia ja sitten pitää siihen märkään vaippaan koskea. Ja kuten yllä sanoin, niin rimpuilijan vaipatus muutenkin varsin haastavaa, niin ei jaksa nysvätä ensin vaippaa ja sitten kuorta.

 

Meillä oli aluksi 2 S-fuzzia, mutta ne eivät oikein missään vaiheessa olleet hyvät meille, joten myin ne pois. 2 S-kokoista TSI-fuzzia meillä oli myös (on varastossa edelleen) ja ne olivat hyvät. 1 S-koon Swaddlebees oli hetken käytössä. Niitä ÄP07 Imse Vimsejä meillä on 7kpl, niistä tykättiin kovasti. Ja ÄP06 vaippoja meillä on 2 kpl, olivat loistavia.

 

En muista onko meillä jotain muita vaippoja vielä. Aika paljon on uusina tullut ostettua, mutta jonkin verran on myös käytettyjä. Imua olen nyt ostellut joitakin käytettynä.

 

 

Sitten muuta. Onko muita, jotka eivät ole oiokein tyytyväisiä Fuzzin uuteen malliin ja sen "parannuksiin"? Meillä on 1 tollanen uusi malli eikä enempää tule. Vanha on mun mielestä tosi hyvä ja istuva. Toi uusi on ihme lölly. Se on plussaa, että se on väljempi. Meillä kun toi M-koko on siinä ja siinä, että meneekö vielä. Mutta tossa uudessa mallissa fyllit ei pysy siellä edessä ylhäällä, vaan valuvat niin että pojan etumukseen jää hirvee muhkura. Onneksi noita vanhoja malleja kuitenkin saa vielä ja monesti ihan kivaan tarjoushintaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä istuu parhaiten PUL-taskuvaipoista Muksun vaippa ja sitä "vanhaa erää" meillä on 3 kpl. Mutta niissä on toisinaan sitä ongelmaa, että pissa tulee kuminauhakujista läpi. Olikos se niin, että uusissa Muksu-taskuvaipoissa ei ole enää tätä ongelmaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä teen kaikki sisukset itse. Kuoret olen ostanut kun koen ne jotenkin hankalammaksi ommella. Rahaa ei ole mennyt kauheasti, koska kuoria on ostettu tähän mennessä viisi, joista kolme maksoi 5€/kappale kun sattui olemaan poistomyynnissä. Sisävaipat teen kierrätysmateriaaleista, tietysti kuminauhaa ja tarraa on pitänyt ostaa. Lisäksi minulla on läjä pellavaa, jonka appiukko toi Viipurista. Muuten vaipoiksi on päätynyt pyyhkeitä ja yksi tyynyliina, joka toimii hämmentävän hyvin kuivaliinana. Pellava on tosi imukykyistä, tosin sitä ei voi käyttää oikein ihoa vasten, koska on niin karkeaa.

 

Tällä hetkellä pojalla käytetään lähinnä harsoja, mutta pikku hiljaa kun saan tehtyä lisää sisäosia, niin harsoista varmaan päästään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pellava on kyllä tosi imukykyinen materiaali. Meillä on muutama pellavapyyhe ja tykkään tosi paljon. Sellainen varoituksen sana, että pellavan sanotaan tukkivan pesukoneen helposti kun siitä irtoaa paljon nukkaa. Näin ainakin vanhempi sukupolvi varoittelee. En kyllä tiedä pitääkö oikeasti paikkansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä olen pyyhkeitä ja flanelleja käyttänyt toistaiseksi vaan imuihin. Taskujen kankaat olen aikalailla ostanut. Kotonakin katselen kaikkia kankaita vaan sillä silmällä, että miten niitä vois hyödyntää vaipoissa. Kohta varmaan lähtee sohvalta torkkupeitto, kun se olis niin hyvää fleeceä.... :P

 

Mä oon käyttänyt vanhoja pehmeiksi kuluneita alus/pussilakanoita taskuvaippojen matskuna, kuivaliinan vaativat mutta muuten toimivat tosi hyvin. Ovat sopivan ohuita sisävaippakankaaksi, lisäimut (flanelli/frotee -yhdistelmiä pääosin) kun tökkää sisään niin hyvin toimii. Muutama vanha muotoonommeltu joustofroteelakanakin (tosi pehmeitä nekin, on vähän paksumpaa froteeta muttei ihan pyyhkeen luokkaa) olis oottamassa, en tosin oikein tiedä mitä siitä kannattaisi tehdä...

 

Kustannuksista:

Suurin yksittäinen investointi tsi-vaippoihin on neppipressi (90 €), kun tulin siihen tulokseen että kun kuorissa on tarrat niin sisävaipoissa nepit toimii paremmin. Voihan sen myydä eteenpäin sitten kun ei sitä enää tarvi.

Muutoin rahaa on kulunut kuorikankaisiin (fleece, ehkä joku 50 €), Ruskovillan harsoihin (n. 100 €, vielä käytössä imuina), muutamaan s-koon PUL-kuoreen (poistomyynnistä, n. 20 €) sekä lankoihin (hahtuvaa + merinoa + Huopasta, jokunen kymppi mennyt, ehkä n. 50 € yhteensä - osa vielä neulomatta vaippapöksyiksi eli riittävät varmaan loppu vaippa-ajaksi).

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi hitto, mä en tajua näistä termeistä yhtikäs mitään. :blink:

 

Mutta kertokaapas noviisille: onko järkevää ostaa ensialkuun vaikkapa vain all in one -vaippoja? Kun ei vielä tajua tuosta kestovaippailusta yhtikäs mitään, mutta ehdottomasti haluaa niitä alkaa käyttää. Eikös ne olisi aika helppoja. Ja sitten kun niihin AIO-vaippoihin tottuu, alkaisi opetella muiden käyttöä?

 

Vai ehkäpä sellainen tutustumispaketti, mitä olen nähnyt nettikaupoissa myytävän, olisi hyvä..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

AIO-vaipat eivät aina toimi ihan pikkuisilla, tai taskutkaan. Mutta jos ostaa vaikka yhdenkin yhdenkoon AIO-vaipan tai taskuvaipan, niin vaikka ne eivät ihan heti toimisikaan, niin myöhemmin voi hyvin kokeilla uudestaan. (Minä tykkään yhdenkoon taskuista ihan hulluna, ei tarvinnut alussakaan parin viikon välein ostaa uusia vaippoja :lol:)

 

Minusta järkevintä olisi kokeilla ensin muotoonommeltuja sisävaippoja ja PUL-kuoria. Helppoja ja yksinkertaisia nekin ovat. Äitiyspakkauksen Imse Vimse -systeemin lisäksi ei välttämättä kokeilua varten tarvitse muuta, 2008-paketissa tulee hyvin niitä sisävaippojakin. Mutta jos jotain muutakin haluaa kokeilla niin muutama sisävaippa ja yksi-kaksi kuorta riittää. Alussa on niitä mainoskertiksiäkin käytettävissä yleensä sen verran, ettei hätä tule käteen vaikkei kestoja olisikaan ihan koko päivän tarpeiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ me käytettiin ekat 4 kk sisävaippa + kuori - yhdistelmää, kun tuntui että kaikista taskuista tuli pissat läpi. Sen jälkeen ollaan käytetty pelkkiä taskuvaippoja, jotka istuu nyt paremmin kuin hyvin. Meillä on myös yksi AIO - vaippa, joka myös istuu tällä hetkellä kivasti, mutta koska narukuivatan vaipat, niin AIO - vaippa kuivuu erittäin H-I-T-A-A-S-T-I! Taskut ovat yön jälkeen täysin kuivia. Itse suositteleen siis vastasyntyneelle sisävaippa + kuori - yhdistelmää.

 

Käytämme Erisania vaippojen pesuun. Nyt tuli ostettu yksi Omo sensitive - paketti. Kenelläkään kokemusta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maletti:

Meillä oli ekat 4 kk pelkät harsot käytössä, kuorina muutamat villikset ja PUL-kuoria parit niiden pakkauksen kuorien lisäksi. Villikset oli muuten kivoja, mut harson falskatessa niitä sai olla sitten pesemässä yleensä kerta viikkoon. Harjoitus teki kuitenkin mestarin, falskaus väheni kun opittiin tekemään kunnon reisitiukennokset.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.