Strutsi

Kestovaipat

2012 posts in this topic

Aloitanpa itse.

 

Mä olen tässä hiljakseen alkanu käytellä kestoja Vilpsulla. Lähinnä käytössä on olleet se äippäpakkauksen -07 mukana tullut imsevimse sekä Fuzzit. Oon testannu myös muita taskuja sekä harso&villis -yhdistelmiä.

 

Harso&villikset toimii kyllä, mutta paketista tulee ihan kauheen iso. Miten sitä voi pienentää? Lähinnä käytetty origami-taitosta. Olisko joku toinen taitos pienempi?

 

Taskuvaipat tuntuu falskaavan vähän kaikkikin haaroista. Mikä tähän auttaisi?

Likka on kooltansa tällähetkellä jotain viiden ja kuuden kilon väliltä, pituutta vajaat 60 cm, jalat on aika rimpulat, eli johtuisko falskaaminen vaan läsän puutteesta?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Taskuvaipat tuntuu falskaavan vähän kaikkikin haaroista. Mikä tähän auttaisi?

Likka on kooltansa tällähetkellä jotain viiden ja kuuden kilon väliltä, pituutta vajaat 60 cm, jalat on aika rimpulat, eli johtuisko falskaaminen vaan läsän puutteesta?

 

Veikkaisin että aika ja se läsä auttaa.. Meillä taskut falskasi myös alussa, mutta nyt kun on muodostunut kunnon michelinit, niin falskaaminen ei ole enää ongelmana :D .

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Samaa mieltä, ongelma helpottaa ajan kanssa. Meillä on myös käynyt joskus niin, että jos on pelkkää bambua imuna taskuvaipassa, tulee reunavuotoja. Bambu on materiaalina niin löysä että se valuu helposti vaipan keskelle ja reunat jäävät vaille imua.

 

Suosittelen myös kokeilemaan hahtuvaimua taskuvaippaan, alimmaksi imuksi. Imee tosi hyvin vaikka muut imut olisivat jo ihan litimärkiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin falskasi taskut (fuzzit) ensin, vaikka koitin laittaa reisistä kuinka tiukalle ja vaikka makkaroitakin tuli lisää. Vaihdoin sitten pesuaineen ecover delicateen ja nyt ei ole ohivuoto-ongelmia ollut. Taisi olla fleece tukossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullois tosi tyhmä kysymys... Kun likalle on kehittyny jo varsin komeat reisimakkarat :lol:, mistä helposti jää yksi makkara vaipan sisään kun on vielä kuitenkin aika pieni (3kk, 60cm, 5,5kg), niin kuuluuko mun tunkea silti se jalansuukumppari sinne ihan nivuseen että kaikki makkarat jää ulkopuolelle, vai laitanko silleen kuin se helpommin asettuu, eli pieni ihopoimu reidestä jäisi myös sinne sisään?? Tää on nyt tosi hankalasti selitetty, tajuaakohan kukaan... Ois helpompi ku vois näyttää. :rolleyes:

 

Niin siis lähinnä yhdenkoon taskut käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla on kaytossa Bambino Miot ja lisaimuina bambua ja fleecea. Hyvin ovat toimineet ja nyt kun on reidet makkaroilla niin eivat falskaa koskaan.

 

Kuinka usein te pesette vaippapyykkia? Meilla kone pyorii 2-3 paivan valein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten ne harsot taitellaan hahtuvapöksyjen sisään? Kolmioksi, suorakulmioksi, vai jotain muuta? Äitiyspakkauksen harsot tuntuvat niin suurilta että pitäisikö ne kokonaan saada mahtumaan kuorivaipan sisään? Mikä on Strutsin mainitsema origami-taitos? Meillä käytännön kokemusta ei vielä ole, koska vauva on vielä masussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Villiksien kanssa harson voi taittaa usealla eri tavalla, me ollaan käytetty origamitaitosta, josta pitäisi googlettamalla löytää ihan kuvalliset taitteluohjeet. Nuo äitiyspakkauksen harsot ei välttämättä ole kaikkein parhaimmat vaippakäyttöön, tai ainakin niihin tarvitsee lisäimuja, mutta kyllä ne hyvin sinne kuoren sisälle mahtuu :) . Niin ja alussa ne on todennäköisesti aivan liian suuret. Eli jos meinaa harsoilla alusta alkaen, kannattaa miettiä hieman pienempiin harsoihin satsaamista aluksi.

 

Meillä pyykki pyörii noin joka toinen päivä, joskus tiheämminkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tässä kuvallinen ohje origamitaitokseen. Linkki on kestovaippainfon sivuille. Sieltä löytyy paljon muutakin tietoa kestovaippailusta, jos ei vain eksy siihen viidakkoon. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

KIITOS vastauksista! Olen jo pidemmän aikaa netin kautta tutustunut kestovaippoihin ja täytyy myöntää että meinasin luovuttaa heti alkuun. Tietoa löytyy hirvittävän paljon ja vaihtoehtojakin tuntuu olevan niin paljon, ettei tiedä mistä aloittaa. Mutta eiköhän se tästä. Nyt ymmärrän jo jotakin kestovaipoista ja olen hankkinut erilaisia ja eri merkkisiä vaippoja. Josko niistä sitten löytyy omalle vauvalle ja meille vanhemmille sopivimmat. Vielä kun pääsee käytännössä testaamaan ja opettelemaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fuzzit käytössä. Tosin vanhemmalle ovat nyt sitten large koko jäänyt isoksi!! Siis valuu koko ajan vaikka onkin tiukalla. Pojalla tainnut reidet pienentyä sillä istuessaan näkyy selkeästi vaipan sisälle. Pitänee siirtyä takaisin mediumeihin. Tytöllä on smallit käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mullois tosi tyhmä kysymys... Kun likalle on kehittyny jo varsin komeat reisimakkarat :lol:, mistä helposti jää yksi makkara vaipan sisään kun on vielä kuitenkin aika pieni (3kk, 60cm, 5,5kg), niin kuuluuko mun tunkea silti se jalansuukumppari sinne ihan nivuseen että kaikki makkarat jää ulkopuolelle, vai laitanko silleen kuin se helpommin asettuu, eli pieni ihopoimu reidestä jäisi myös sinne sisään?? Tää on nyt tosi hankalasti selitetty, tajuaakohan kukaan... Ois helpompi ku vois näyttää. :rolleyes:

 

Kyllä mä laittaisin ihan nivuseen sen kumpparin, ei sisäreidelle. Näin muistelisin lukeneeni joskus kestovaippainfon foorumilta ja ainakin meillä taskuvaippojen istuvuus on parantunut kun olen oikein asetellut kumpparit tiiviisti sinne syvälle nivusiin... Meidän tytöllä tosin niitä makkaroita ei ole vieläkään (kohta puolitoistavuotias), mutta sen verran reittä kuitenkin että fuzzitkin jotenkuten toimii.

 

Minä fanaatikko kestovaippailija en ole käyttänyt Minnillä kertiksiä sitten alkuaikojen, mutta nyt oli pakko antaa ripulille ylivalta muutamaksi päiväksi ja käyttää kertiksiä. En halua pilata meidän ihania kestoja ripulikakkaan enkä edes jaksaisi pestä niitä. Tosin eihän nuo kertikset mitään pidä kun kunnon vesiripuli tunkee vyötäröstä ja lahkeista ulos, ja sitä jää oikein lätäkkö kellumaan siihen vaippaan. Mutta menkööt nyt poikkeuksellisesti näin. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole vielä ehditty sairaalaan tutustumaan, vaikka synnytys jo lähenee. Mitä vaippoja sairaalassa käytetään? Kannattaako ottaa omia kestoja mukaan ja miten innokkaita kätilöt ovat opastamaan esim. harsojen taittelussa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ei ole vielä ehditty sairaalaan tutustumaan, vaikka synnytys jo lähenee. Mitä vaippoja sairaalassa käytetään? Kannattaako ottaa omia kestoja mukaan ja miten innokkaita kätilöt ovat opastamaan esim. harsojen taittelussa?

 

Sairaalassa käytetään kertiksiä, Tammisaari taitaa olla ainoa synnäri jossa on käytössä harsot ja hahtuvat.

 

Ilman muuta voit ottaa omat vaipat mukaan. Mulla oli nb-kokoiset vaipat mukana synnärillä, mutta emme päässeet niitä käyttämään kun vauvalle laitettiin lonkkalasta ja vaipat olivat aivan liian pieniä. Harmitti kovasti kun jouduttiin tyytymään kertiksiin ja päästiin aloittamaan kestoilu vasta kotona.

 

Sairaalakestoilu onnistuu hyvin sairaalan harsoilla, omat kuoret vaan mukaan. Vaihtoehtoisesti voit ottaa kaikki omat sisävaipat mukaan ja kerätä likaiset pussiin. Mieshän voi kiikuttaa ne kotiin pesuun. Harsojen taittelu kannattaa varmaan opetella etukäteen, kätilöt eivät välttämätä osaa ollenkaan esim. origamia. Meidän synnärillä vanhemmat lastenhoitajat olivat perillä kestovaippailusta, mutta nuoremmat kätilöt eivät tienneet yhtään mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ruvettiin osakestoilemaan n.9kk iässä. Fuzzeja käytetään. Tyttö tekee suurimman osan tarpeistaan pottaan, joten aika tuntui sopivalta kestoiluun. Sopivan helppoa mulle :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kun likalle on kehittyny jo varsin komeat reisimakkarat :lol:, mistä helposti jää yksi makkara vaipan sisään kun on vielä kuitenkin aika pieni (3kk, 60cm, 5,5kg), niin kuuluuko mun tunkea silti se jalansuukumppari sinne ihan nivuseen että kaikki makkarat jää ulkopuolelle, vai laitanko silleen kuin se helpommin asettuu, eli pieni ihopoimu reidestä jäisi myös sinne sisään??

 

Meillä sama juttu, enkä ole kyllä tullut aikaisemmin ajatelleeksi koko asiaa. Olen laittanut vaan aina siitä mistä helpoiten menee, eli makkaraa on jäänyt sisäpuolelle. Täytyy varmaan kokeilla kuinka saisi ihan nivusiin asti niinkuin Rosa neuvoi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin oon vaan laittanu kiinni siitä, mistä menevät ja sen perään yrittäny vähän niitä kummareita tunkea nivusiin päin. Ehkä kokeilenkin niitä kummareita ihan kunnolla nivusiin kiinni, josko loppuis falskaamiset?!

Empä ollu moista vaihtoehtoa ikinä ajatellukkaan…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei ole käynyt mielessäkään asetella taskujen kummareita nivusiin. Eikä ne silti jalanteistä falskaa, jos vuoto tulee niin se tulee sivusta vyötäröltä. Enkä kyllä kuoriakaan sullo mihinkään, siihen reisille ne jää :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Samat sanat. Pitää seuraavalla vaipanvaihdolla vähän tutkailla asiaa, miten ne kannattais fiksusti laittaa! B)

Tosin nyt kun mietin, niin ainakin harson taittelen sen verta leveeks haaroista (origami), etten tiiä saisko kuorta edes kurottua kaikkien makkaroiden taakse nivusiin. Kuulostipa järkevältä, toivottavasti joku tajus. :D No, mut ainaki taskujen kans vois tsekkaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Päästääköhän villahousut paremmin kosteutta läpi, jos body on napakka?

 

Kyllä tulee helpommin läpi. Ei bodyn tarvitse mikään löysä olla, mutta ei liian tiukkakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä osakestoillaan, käytössä silloin villikset ja harsot.

Täysin sujuvasti homma ei kuitenkaan pelaa. Poika on aika kova pissaamaan ja varsinainen herkkäpeppu. Poika kitisee märkää vaippaa yleensä heti ekan pissan jälkeen. Joskus tuntuu että kitinä alkaa jo ennen pissaa, johtuisiko villahousuista? Kertakäyttövaippojen kanssa samaa ongelmaa ei ole, mutta jos vaippa on tosi märkä itkee kyllä silloinkin. Homma ei ole kovin sujuvaa, kun vaippaa pitää vaihtaa koko ajan. Poika pissaa jo nyt tosi paljon (ikä 8 vk) ja tuskin määrä tästä vähenee...

Eli voiko vauva inhota jo pelkkiä villahousuja? Vai kuvittelenko vaan. Pitäisikö kokeilla jotain muuta systeemiä kuin harsoja? Toiveena olisi, että vaipanvaihtoväli olisi mieluummin 2h kuin 2 kertaa/h.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko olemassa housuvaippakuoria, joihin passaa harso pötköksi taiteltuna?

 

Tyttö ei vielä seiso (itse), mutta vaipanvaihto alkaa olla melko työlästä, kun lapsi ei suostu yhtään olemaan aloillaan. Housut voisi sujauttaa vaan jalkaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.