Strutsi

Kestovaipat

2012 posts in this topic

Meillä on ne 70x70 harsot edelleen käytössä sisätäyttövaippojen ja taskuvaippojen täytteenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takana on pitkästä aikaa yö ilman vaipan / märkien vaatteiden vaihtoa, ja mikä parasta, yövaippana oli kestis! Muutaman kestokokeilun jälkeen sain vihdoin toimimaan tasku+villahousu-yhdistelmällä. Meillä siis ei ole aiemmin oikein mikään vaippa (kerta/kesto) toiminut yöllä, mutta nyt onnistui :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kaipaisin harkkahoususuosituksia.. Mikä olis paras malli meidän melko pitkälle ja hoikalle (95cm/14kg) pojalle (joka ei päivisin muista mennä pissalle..)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nakertaja: Meilla on yokaytossa Bambino Mio vaippa, kaksi bambu lisaimua (aika paksut, monta kerrosta) ja ohut fleeceimu siina bambun paalla kosteutta viemassa, eika (juuri)koskaan ole falskannut. Aina kun on alkanut falskaamaan, niin olen siirtynyt isompaan kokoon tai lisannyt bambuja. Aikamoinen paketti tietty, mutta ainakaan poika ei tunnu olevan moksiskaan. Ei kai yolla niin kamalasti tarvitse liikkuakaan... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako kestovaippoja tilattu netin kautta ulkomailta halvemmalla kuin Suomesta?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Saako kestovaippoja tilattu netin kautta ulkomailta halvemmalla kuin Suomesta?

 

Joitain saa, ainakin jenkkilästä, varsinkin nyt kun dollarin kurssi on niin edullinen. Me tilattiin kolme bumGeniusta täältä, on luotettava kauppa muidenkin vaippailijoiden kokemusten mukaan. Tosin monilla valmistajilla on kuulema sääntönä, että paikkalliset jälleenmyyjät ei saisi myydä ulkomaille jos maassa on omiakin jämyjä (esim bumGenius, Rumparooz jne), mutta mä kuulin tän n. viikko tilauksen saapumisen jälkeen eikä ainakaan meidän tilauksessa ollu ongelmia. Eikä jääny tulliin (arvo oli n. 60€). Me tilattiin siis kolme bummaria 17.95$ (Suomessa 22,50€) ja kolme ylimääräistä mikrokuituimua yht. 10.25$ (Suomessa näitä ei vissiin saa erikseen mut vastaavat on yleensä kai jotain 6€/kpl). Postikulut oli 11$.

 

Ehkä just jotain Fuzzeja saisi kans halvalla jenkeistä.

 

Tää on kuulema kanssa paikka, josta monet suomalaiset on tilaillu, mutta mä en oo nähny mitään tosi hyviä tarjouksia... Ja joillain on vissiin vähän toimitukset takkuillu (Kestovaippainfon foorumilta luettua siis).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Briteistä tilatessa ei tule mitään tulli- tai alv-juttuja :)

 

Yhdysvalloista tilatessa tällä hetkellä riittää, että loppusumma postikuluineen on alle 70 dollaria, se on Tullin käyttämän muuntokurssin mukaan alle 45 euroa eli ei mene arvonlisäveroa. Paketti voi jäädä tulliin, vaikka olisikin pienemmän hintainen, mutta se pitää sitten vaan käydä tullista hakemassa eikä tarvitse mitään maksaa. Toisaalta paketti voi tulla postiin maksamatta mitään, vaikka arvo olisikin yli tuon 45 euroa. Se on tuurista kiinni :)

 

Muoks. Jos asuu jossain syrjemmällä, niin kannattaa etukäteen miettiä, pääseekö pakettia lunastamaan tullista. Toimipaikkoja on kyllä pienemmissäkin kaupungeissa. Jos paketti jää tulliin, niin postista tulee lappu, josta voisi luulla että joutuu maksamaan hirveitä summia. Se on kuitenkin vain postin tarjoama palvelu, itse tullista hakemalla sen saa halvemmalla/ilmaiseksi riippuen arvosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytetään Fuzzeja. Muutama Mommy`s Touch tasku löytyy sekä uutena tulokkaana Knickernappies, joka osoittautui oikein hyväksi. Löytyy meiltä jonkin verran sisävaippojakin.

 

Öisin käytetään kertiksiä. Tosin, pari viikkoa sitten kokeiltiin vissiin 4 yötä yökestoilua, joista 3 meni tosi hyvin. Syynä kokeiluun oli, että hermot meni Lidlin vaippojen kanssa, jotka öisin falskasivat. Liberojen kanssa ei ongelmia. No pitää se paketti saada loppuun, joten nyt olen ruvennut kertiksen kanssa käyttämään villiksiä yöllä, niin pysyy mestat kuivana.

 

Tänään on kestoilu tuntunut hiukan oudolta, kun oltiin viikon etelän reissulla ja siellä käytettiin Liberon housuvaippoja. Oli kyllä kätsyjä vaihdella, kun pystyi sylissä vaipattamaan. Jätkä kun ei hoitopöydällä paikallaan meinaa pysyä. Mut kyllä tää tästä taas. Nyt en ihan just jaksa yökestoilua niin innokkaasti koittaa, vaikka yhden vaipankin sitä varten ostin. Koitetaan sitten taas jossain vaiheessa, kun pojan flunssa ohi ja hänen yöt vähän rauhoittuu. En viitsi rassata häntä hirveen isolla pallopepulla, jonka kanssa hän ei meinaa edes syöttikseen mahtua.

 

Lopuksi pieni tuuletus. Meidän yksi tyhmä Mommy`s Touch on ruvennut jostain syystä taas pelittämään. Parin kuukauden kaapissa seisotus tais tepsiä. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko olette käyttäneet kestovaippoihin rahaa?

 

Meidän 7,5kk vauva on kestoillut alusta asti ja olen pitänyt tarkkaa kirjaa rahankulusta. Tähän mennessä rahaa on mennyt yhteensä 300e (n. 100e S-koon ja 200e M-koon vaippasysteemeihin). Tuosta summasta on laskettu pois ne vaipat jotka on käyneet meillä vain kääntymässä ja myyty edelleen.

 

Itse olen vähän yllättynyt tästä rahanmenosta. Ekologisuus on toki mulla kestoilussa ykköskriteeri mutta silti olin toivonut säästäväni rahaakin. Tähän mennessä kun laskee tuon rahanmenon plus pesukulut niin varmaan olis saman verran mennyt kertiksiin. Ja mä en todellakaan ole ostanut kalliita systeemeitä enkä hurahtanut söpöihin vaippohin, vaan tehnyt vaippoja osittain itse ja käyttänyt edullisia vaippatyyppejä (harsot, TSI-villikset ja -imut, ulkomailta edullisesti hankitut fuzzit). Tiedän tietty, että näillä vaipoilla on jälleenmyyntiarvoa ja että mahdollisen toisen lapsen kohdalla kulut ovat nollaluokkaa, mutta olin vain kuvitellut että jo tässä vaiheessa näkyisi säästöä kertiksiin nähden. Tuntuu vain aina käyvän niin että kun jokin vaippasysteemi pelaa, niin sitten se käy pieneksi ja pitää hommata isompia vaippoja, tai alkaa falskata ja pitää hommata lisää imuja. Eli jatkuvasti pitää olla hankkimassa jotain uutta.

 

Minusta kestovaipat sais olla halvempia. Niihin pitäis liittää joku alv-alennus kun ne säästää ympäristöä..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paljonko olette käyttäneet kestovaippoihin rahaa?

 

Hyvin vähän. Meillä on tyydytty käyttämään harsoja ja itse olen sitten ommellut lisäimuja vanhoista pyyhkeistä. Palan hamppukangasta tosin ostin uutena sitä varten. Käyttämämme kuoret ovat suht edullisia (uutena ~ 8 €), mutta käytettynä olen myös ostanut.

 

Harsoja sain ilmaiseksi äidiltäni, jonka edellinen vaipatettava on vasta 8-vuotias ja näin ollen säilytetyt harsot olivat vielä käyttökelpoisia. Lisäksi olen tyytynyt käyttämään ns. merkittömiä harsoja eli käytettynä ostetuillekaan harsoille ei ole tullut kappalehinnaksi kuin korkeintaan euro.

 

Mun mielestä monismutkaisemmat kestovaippasysteemit ovat kalliita. Ja tietämättömyyttään tai kestovaippojen kiilto silmissä äidit sitten maksavat ihan järkyttäviä summia käytetyistäkin vaipoista. Minun päähäni nimittäin ei mahdu se, miten vaipan arvo voi muka nousta sitä mukaa mitä useammin siihen on pissattu ja kakattu. :blink: Uutena toki voi ja joutuukin maksaamaan enemmän, koska vaippoihin käytetyt materiaalit ja työ maksaa. Mutta käytettyä vaippaa ei mielestäni voi verrata uuteen enkä itse ainakaan lähtisi maksamaan sokeasti montaa kymppiä kasasta moneen kertaan ulostettuja kangasriepuja. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei ne pissa- ja kakkakerrat niinkään sitä arvoa nosta vaan ne pesukerrat. Kestothan imee sitä paremmin, mitä enempi on pesty.

 

 

Meillä pojalla etumus vähän punottaa. Koitettiin vähän ilmakylpyillä josko auttais. Rasvaahan ei saa laittaa, jottei fleece mene tukkoon. Mutta miten on talkin laita? Voiko sitä laittaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Ei ne pissa- ja kakkakerrat niinkään sitä arvoa nosta vaan ne pesukerrat. Kestothan imee sitä paremmin, mitä enempi on pesty.

 

Ihan hamaan tappiin saakkako? ;) No joo. Myöskään se ei mahdu minun päähäni, miten muka enemmän pesty vaippa olisi arvokkaampi. Kyllähän se pesu myös kuluttaa vaippaa, vaikka imukyky johonkin saakka paranisikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan käytetty kestoihin ehkä joku reilu 100 euroa. Olen ostanut netistä käytettyjä ja TSI - vaippoja jonkin verran, sekä saanut jokusen TSI - vaipan. Itse en ole valmis maksamaan käytetyistä vaipoista kovinkaan paljon. Taskuvaipat (uudet) olen ostanut jenkeistä nettikaupasta ja säästänyt näin vähän rahaa. Esim. one size Haute Pockets:it on siellä maksaneet 13,95 $ ja vaipat istuvat meidän likalle tosi hyvin. Insertit ovat kuuluneet samaan hintaan. Swaddlebeesit ovat olleet samaa hintaluokkaa ja istuvat meidän neidille paremmin kuin esim. Fuzzit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kyllä rahaa mennyt vähän liikaakin. Käytettynä en ole juurikaan ostanut, mutta tsi-vaippoja olen tehnyt suht paljon.

 

S-koon fuzzeihin meni jotain 160 euroa, joitain aio-vaippoja olen myös ostanut. Nyt nuo s-koon fuzzit alkaa olla pieniä ja niiden tilalle olen ommellut taskuja. Mutta kankaatkin kyllä maksaa. Tein laskelmaa kaikista kuluista mitä yhteen tsi-taskuun menee (kuminauhat, tarrat, kankaat, postikulut) ja eipä ne nyt hirveän paljon halvemmaksi tule kuin valmiit fuzzit. Varsinkin kun ottaa huomioon, että fuzzien mukana tulee oma imu. Mutta ite tekemällä saa vaan niin kivan näköisiä vaippoja, kun voi ostella kaikkia kivoja kankaita :lol:

 

Ja mä olen kyllä alusta asti lähtenyt kestoilussa siitä, että tärkeintä on jätteen vähentäminen eikä niinkään edullisuus. Ja sittenhän joskus (toivottavasti) toiselle lapselle ei enää tartte niin paljoa ostella vaippoja. (paitsi silloin on taas kaikkia uusia kivoja kankaita ;) )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rasvaahan ei saa laittaa, jottei fleece mene tukkoon.

 

Just joo... mä en oo tällaista tajunnutkaan. Mä olen nyt varmaan onnistunut siis rasvalla saaman muutaman fuzzin falskaamaan. :unsure: Tsi-vaipoissa oon käyttänyt polyestermokkaa, meneekö sekin tukkoon rasvasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en ainakaan ole muita kuivaliinoja kuin fleece saanut tukkoon. Olisikohan niin, että siinä on ne kuidut sillälailla sykkyrässä, että kaikki rasva jämähtää niiden väliin. Polyestermokassa ja muissa on sitten "suoremmassa" niin lähtee rasvat pesussa pois helpommin. Vaan en tiedä varmasti :)

 

On kyllä vaikea muistaa, että pyllynrasvauksen jälkeen ei saakaan laittaa ihan mitä tahansa vaippaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pojalla on atooppinen iho ja rasvataan kyllä pyllyäkin aamuin illoin. Annan rasvan kuivahtaa hetken ja laitan vasta sitten fleecepintaisen vaipan päälle eikä fleece oo mennyt tukkoon. Meillä kyllä pestään vaipat Ecover Delicatella, joka taas aukaisee tuota tukkeutumista, eli en tiedä onko sillä vaikutusta asiaan.

 

Miten saatte harsot laitettua isommille lapsille ja miten taittelette ne? Meillä poika ei suostu enää olemaan vaipanvaihdon yhteydessä selällään sekuntia pidempään ilman taistelua ja helpointa on ollut laittaa vaippa seisten jalkaan. Käyttäisin mielellään harsojakin edelleen, mutta nyt niiden laittaminen on ollut ihan tuskaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on harsot taiteltu pötköiksi jostain 6 kk tienoilta lähtien. Vuosikkaana alettiin sitten taistella ihan kunnolla vaipanvaihtoa vastaan, mutta pahin kausi lienee ohitse jo...? Eli edelleen tyttö selälleen ja vaipanvaihto sängyn päällä. Välillä rimpuloi vastaan, mutta kun tökkää käteen jotain mielenkiintoista tai hieman korottaa ääntään, niin vaipan saa yleensä suht sujuvasti vaihdettua. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on menny suhteessa aika paljon rahaa, kun en osaa tehdä mitään itse ja ollaan haluttu hankkia mahdollisimman pitkäikäisiä taskuvaippoja, käytännössä yhden koon. Osan oon ostanu "käytettynä" eli kun joku on vaan kokeillu eikä oo sopinu, säästäny muutaman euron.. Ja jenkeistä on kans tullu muutama. Toisaalta hutiostoja on tullu tosi vähän, käytännössä vaan muutama s-kokoinen sisävaippa käytettynä edullisesti ostettuna, kun aloitettiin kunnolla vasta parin kk:n tienoilla ja olivat jo pieniä (enkä tykänny sisävaippa-kuori-systeemistä). Ja meidän tytölle tuntuu istuvan vähän vaippa kuin vaippa, hyvin ideaalinen vartalomalli vaipatusta ajatellen. :)

 

H4izuli, mistä oot tilannu Haute Pocketsit??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan vasta aloiteltu kestoilua ja haetaan sitä omaa juttua. Lähinnä olen tilaillut (huutanut) erilaisia käytettyjä vaippavaihtoehtoja. Yhden Fuzzin ostin kaupasta ja myyjä sanoi että imut pitää aina pestä koneessa, mutta vaipan voi huuhdella käsin ja laittaa kuivumaan. Näin samaa vaippaa voi käyttää parikin kertaa päivässä, kun kuivuvat nopeasti. Muualta lukemani mukaan vaippaosakin pitäisi pestä joka käyttökerran jälkeen. Miten on? Neuvokaa viisaammat aloittelijaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kyllä taskuvaippa (kuten Fuzzi) täytyy pestä joka käytön jälkeen. Mutta voihan sen varmaan käsinkin pestä (siis pesuaineella jne.) jos ei tahdo konetta käyttää. Mutta helpoimmalla varmaan pääsee, jos on tarpeeksi vaippoja, että niitä riittää aina siihen asti, kun koneellinen pyykkiä on pesty. Taskut kyllä tosiaan kuivuvat sitten nopeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just joo... mä en oo tällaista tajunnutkaan. Mä olen nyt varmaan onnistunut siis rasvalla saaman muutaman fuzzin falskaamaan. :unsure: Tsi-vaipoissa oon käyttänyt polyestermokkaa, meneekö sekin tukkoon rasvasta?

 

 

Tukkoisen fleecen saa auki, kun liottaa vaippaa Fairyssä ja huuhtelee tai pesee Ecover Delicatella. Itse käytän rasvaa neidin punoittavaan peppuun, mutta laitan aina Ainun hoitoliinan (tai ÄP 2006 hoitoliinoja) ihoa vasten, jolloin rasva ei pääse fleeceen. Nyt vaan oli Jumbon Prismassa otettu noi hoitoliinat myynnistä pois, kun en löytänyt ja näin myyjäkin arveli <_< Mistä mä niitä nyt ostan?!?!? :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.