Strutsi

Kestovaipat

2012 posts in this topic

Kiitos!

 

Kävin sun blogiasi ihastelemassa ja saattaa olla että siinä on sitten mihin seuraavaksi hurahdan. :P Neulominen kun on aina syksyisin ihan intohimo!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään huomasin huuto.netissä, että mun ompelemia vaippoja on myynnissä. Hassu tunne. Näyttää myyjä saavan takaisin saman verran kuin itse reilu kuukausi sitte maksoi.

 

Nyt on reilu kuukausi kestoiltu lähes täysin. Kertikset on ollut käytössä häissä ja kerran kaupungilla. Yökestoilukin sujuu vaikka sitä hiukan pelkäsin. Aamulla peppu punottaa vähemmän kuin kestojen jäljiltä ja lakanat pysyy kuivana, joten ehdottomasti jatketaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko kokeilleet bambufroteeta imujen kankaana? Mietin, miten hyvä imukyky on verrattuna muihin. Sitä sais niin syötävän hyvissä väreissä, et sormi napsuu taas kohta nettikaupassa... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minä oon tehnyt taittoja, mutta kysymykseesi imukyvystä en osaa vastata :P Mulla nimittäin ei niin noita tuu käytettyä, ku ne on niin lötköjä, eli menee tosi kasaan vaipassa. Tuolla meidän käytöllä ei oo ainakaan vielä karhentunut käytössä edes. Suosin ennemmin bambuhamppufleecestä tehtyjä taittoja. Itse tilasin MM:lta, kun oli pakanloppu oranssia bambufroteeta :) Vähän halvemmalla sai, niin pitihän sitä :rolleyes: Mutta en kyllä noita tee enempää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tuota, jos bambufroteeta laittaa vaikka froteen kanssa, miten siitä tulee mytty :o mulla on tuollaisia 2-3krs paksuja froteelärpäkkeitä juurikin tuota bjf:ää varten =D tai vaikka pari krs flanellia, toimii.

 

muoks esim pikkuvauvalle harso+bjf on ohkasimpia lisäimuja siihen mitä voi olla <3

Edited by Kirppu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tilasin just Onnikkaalta bambujoustofroteeimuja. Vielä ei olla päästy siis testailemaan, mutta myyjän mukaan se on oikein janoista materiaalia :) Niissä on 3 krs tota bambua ja jonkinlaiset tikkaukset jotka pitävät kerrokset paikallaan. Taittoimuja siis ovat ja tosi herkullisen värisiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista! :) Mä kuolaan sitä pörröistä bambufroteeta, Onnikkaalla näyttää olevan siitäkin tehtyjä taittoimuja. Mietin, onkohan ne ihan yksinkertaisesta tehty kun on kuitenkin paksumpaa kuin joustofrotee. :huh:

 

Tämmöistä:

porro-taitotk.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ite oon tehny neljään kertaan taitettavia yksinkertaisia taittoja, eli neljä kerrosta tulee.

 

Kirppu, meillä ei paljo muuta käytetä vaipassa, ku yhtä taittoa. Siitäkin tulee meille jo tarpeeksi paksusti imua. Nykyään lisään flanellia kaveriksi, mutta sen kanssa tuo bambufrotee menee myös ruttuun. Tässähän oli kyse nimenomaan bambufroteesta, mutta meillä kyllä bambujoustofroteetaitotkin on liian lötköjä, enkä niitä käytä kuin sisätäytöissä, joita meillä ei edes oikein ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Elodia! :) Tosi vähällä kyllä pärjäätte jos yhdellä taitolla, kun musta tuntuu että saan tunkea saman verran tavaraa taskuun kuin esim. muiden yövaipoissa. :P Meillä taitaa olla aikamoisia megapissijöitä, mutta tietty osuutensa on siinäkin, ettei mun BaCo-imut ole vielä varmaankaan parhaassa imussa. :)

 

Taidan tilata kokeeksi ja tehdä flanellin tai bacon kanssa niistä lärpäkkeitä! :) Vaikka onhan mikrokuituimutkin yksinään aika lötköjä, mut menee hyvin päällimmäisenä nipussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on aika monta bambufroteeimua ja tykkään niistä kovasti! Ihanan notkeaa, pehmeää ja imee hyvin. Minäkin olen katsellut noita Onnikkaan taittoimuja sillä silmällä, mutten ole vielä ostanut. Meillä on nyt yksi taittoimu, ihan yksinkertainen. Sen taitan kolmeen osaan yksinkertaisen flanellitaiton kanssa ja niiden kaveriksi laitan hemp it boosterin tai villaimun. Tällä yhdistelmällä pärjää mainiosti eikä imut kyllä kertaakaan ole menneet myttyyn. Muut bambufroteeimut ovat pitkiä pötköjä, ja ne vaativat kaverikseet vähän enemmän kun tuo taittoimu. Hyviä imuja nekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ No mikrokuituimujaki meillä käytetään Bummareissa, ja onhan ne tosiaan aika lötköjä :lol: Nää on niin mielipidekysymyksiä... Ku sitte muissa taskuissa tykkään jäykemmistä imuista... Mut nyt kyllä aattelin testata enemmän noita bambufroteetaittoja muissaki taskuissa, ihan tän ketjun innottamana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tsi: voiko taskun kaavalla tehdä sisätäytön? mä en keksi miksi ei voisi... meillä on muutamia mun itse ompelemia sk 1/2008 kaavalla tehtyjä taskuja, malli on pojalle hyvä mutta haluaisin tuolla käyttää myös sisävaippoja + villiksiä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen noissa tekemissäni sisätäyttövaipoissa käyttänyt imuna harsoa jonka imukyky riittää kyllä hyvin mutta mietin olisiko sama imuteho saavutettavissa jollain muulla matskulla niin että paketista tulisi hiukka ohuempi?

Share this post


Link to post
Share on other sites
tsi: voiko taskun kaavalla tehdä sisätäytön? mä en keksi miksi ei voisi... meillä on muutamia mun itse ompelemia sk 1/2008 kaavalla tehtyjä taskuja, malli on pojalle hyvä mutta haluaisin tuolla käyttää myös sisävaippoja + villiksiä :)

 

Samat kaavat käy niin taskuja kuin sisätäyttöjäkin. Kone surraamaan vaan :)!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olen noissa tekemissäni sisätäyttövaipoissa käyttänyt imuna harsoa jonka imukyky riittää kyllä hyvin mutta mietin olisiko sama imuteho saavutettavissa jollain muulla matskulla niin että paketista tulisi hiukka ohuempi?

 

Meillä käytetään taskuissa imuina oikeastaan vain bambuhamppufleeceä, tulee ohut paketti ja imee hyvin. Tällä hetkellä, kun poika on reilut 5 kk, tsi-tasku bambuhamppufleeceimulla on paljon pienempi paketti kuin kertis!

 

Samat kaavat käy niin taskuja kuin sisätäyttöjäkin. Kone surraamaan vaan :)!

 

Kiitos! Sitten kun vielä saisi jostain pari lisätuntia vuorokauteen... ;)

Edited by Kerttu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on käytössä bambupuuvillafleece/college taittoimut. Imee hyvin ja tulee ohut paketti. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minkälaisella vaipalla kannattaisi ensimmäisen vauvan kanssa aloitella?

 

Meillä oli vauvana käytössä harsot ja villahousut.

Ja jos ei harsojen taittelu tunnu omalta niin sitten sisävaipat, joko irrotettavilla imuille(kuivuu nopeammin) tai sisävaipat, joissa on imut valmiina.

Ja jos ei villahousut houkuta, niin niiden tilalla voi käyttää kuoria.

 

Oma kokemus on, että ihan pikkusilla taskut tai AIO:t ei oikeen toimi, kun jalat on niin laihat rimpulat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muutamia erimallisia sisävaippoja suosittelen minäkin. Harsot ovat mainiot, saa kaikenmallisille vauvoille sopiviksi. Äp:n sisävaipat eivät kaikilla toimi (kannattaa pestä uudet 5-10 kertaa ennen käyttöä, että imisivät edes jotain) mutta itse tykkäsin kyllä. Muunkinlaisia sisävaippoja (tarrakiinnitteisiä tai näpsyllä kiinnitettäviä) kannattaa varmasti hankkia joko uutena tai käytettynä.

 

Äitiyspakkauksen pul-kuoret ovat aika mainiot, niitä voi hankkia useammat tai sitten muunmerkkisiä pul-kuoria tai villahousuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa myös tutustua Kestovaippayhdistyksen toimintaan, jos sellaista paikkakunnalta löytyy. Pääkaupunkiseudulla on säännöllisiä tapaamisia syksyllä Espoon keskuksessa, 2.9. aiheena on Kestovaippailun ABC. Monilta paikkakunnilta löytyy myös vaippalainaamo, josta voi jo etukäteen kysellä, sattuisiko sopivaan aikaan olemaan vaikkapa NB-kokoista pakkausta lainaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon miettinyt että hommaisin tälle tulokkaalle niitä yhden koon vaippoja, onko ne hyviä vai täysin huono investointi? Jos niihin kannattaa satsata niin mitä merkkiä suosittelette?Kiinnostaisi alkaa kestoilemaan mutta ei meidän tule käytettyä monia erillisiä tms..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on Bumgenius 3.0 ollut toistaiseksi älyttömän hyvä investointi, niitä on 12 kpl eikä nykyään käytetä muita vaippoja enää ollenkaan. Noilla pärjätään joka toinen päivä pesten (joskus menee tarkalle). Hinta oli uutena 22,50 e kpl ja taidettiin vähän halvemmalla saada jossain pakettitarjouksessa. Luulisin, että ollaan jo nyt selvästi voiton puolella kertiksiin verrattuna, yksi kertispaketti on ostettu koko aikana useamman päivän reissuja varten. Lisäksi bummareilla on tosi hyvä jälleenmyyntiarvo esim. huutiksessa, jos kävisi niin ettei tulisikaan käytettyä.

 

Bummareiden malli on ainakin meidän pojalle hyvä ja mukana tulevat imut loistavia. Pesun jälkeen kun täyttää vaipat valmiiksi (5-10 min homma) on itse vaipanvaihto yhtä vaivatonta kuin kertiksillä. Ainoa ongelma bummareissa näyttää olevan tarrojen laatu, näyttää siltä että tulee kestämään korkeintaan yhden lapsen vaipatuksen ja ennen seuraavaa pitää vaihtaa tarrat. Fuzzin yhdenkoon vaippa olis siinä mielessä parempi koska siinä on nepit, mutta itse en ole ollut sen istuvuuteen ja imujen laatuun aivan yhtä tyytyväinen.

 

Aivan vastasyntyneenä oli harsoissa ja nauhiksissa parempi istuvuus, mutta ihan muutaman viikon iässä bummarit alkoi jo toimia hyvin. Lisäimuja on hankittu jonkin verran, niillä saa joustavasti muuteltua vaippaa lapsen kasvaessa kun tarvitaan päiväuni-, vaunuilu- tai yövaippaa. Esim. pienenä oli käytössä bummarin pienempi mikrokuitu + !bamboo doubler ja yövaipassa isompi mikrokuitu, tällä hetkellä (poika vajaa 7 kk) päivävaipassa pelkällä isolla mikrokuidulla saa 3 h vaihtovälin ja yövaipassa on toisena imuna hampputaitto.

Edited by Kundera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tehtiin radikaali ratkaisu ja esikoinen sai sirtyä kertiksiin. Sillä kun noi Liberon housuvaipat ovat aika hyvät. Ei tarvii huolehtia koko ajan, ettei vaippa pääse liian märäksi ja tarvii olla kauheen isoa pakettia (välillä saattaa olla vaippa useemman tunnin jälkeen ihan kuiva, välillä tulee tunnissa läpi niin että lurahtaa). Pojalla Bummarit hinkkas vatsan alapuolelle verestävät naarmut, jotka vähän aristi, jten pidettiin muutaman päivän kestoilutauko. Nyt sit kuitenkin tilan puutteen vuoksi ehdotin, että jos jätkä menis nyt Liberoilla sen aikaa, kun vielä vaippoja käyttää.

 

Vauvalla olen nyt harjoitellut kestoilua. JA aika kivasti on sujunut. Odotin sen aikaa, että napatynkä irtosi ja sit alettiin testailla. Parhaiten hälläkin on pelittäneet noi Bummarit. Myös niiden bambufrotee sisävaippa on ollut hyvä, joko pul-kuoren tai villisten kanssa. Äp:n Imse Vimsetkin periaatteessa ok, mut niiden kanssa on meidän falskaukset tulleet. Se vaippa on niin ohut, että en vaan jotenkin saa/raaski laitettua kuiorta tarpeeksi kireelle. Pari kertaa toi vaippa ollut myös tosi märkä, joten imu ei kauheen hyvin riitä. Myös S-koon vanhan mallin Fuzzi ollut hyvä, vaikka hiukan iso vielä mahasta onkin. Ja äp06:ssa ollut Popolini kans toimi hyvin, vaikkei sen kuori niin hyvin istukaan kuin Imse Vimse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä siirryttiin pois Liberon housuvaipoista, kun niistä tuli kakat läpi, eli siinä sivussa on se osa, jossa ei oo imua, niin siitä tuli suoraan läpi kakat... Käytetään siis tarravaippoja silloin, kun kertiksiä käytetään.

 

Mä tein nyt tilauksen MadeByRiinan AIO-vaipasta. Toivottavasti on hyvä. Meillä ei muita AIO-vaippoja olekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.