Strutsi

Kestovaipat

2012 posts in this topic

Olin just tulossa avautumaan aiheesta Bumgeniuksen tarrat. MUtta Kundera näyttikin ehtineen ennen mua.

Mun on vaikea uskoa, että nuo tarrat kestävät edes yhden vaipatettavan koko vaippaikää, saati että vaipalla olisi sen jälkeen minkäänlaista jälleenmyyntiarvoa (vaikka kyllähän nuo itsensä takaisin maksavat kertiksiin verrattaessa).

 

Tää on nyt ompelutaidottoman tyhmä kysymys: Voiko Bumgeniuksen AIOon ja taskuihin vaihtaa tarroja? Miten PUL saadaan pitämään ompeleiden kohdalta?

 

Lisäksi mua ihmetyttää, miten BG 3.0 isollakaan imulla (siis sillä vaipan omalla imulla) voi isomman lapsen kanssa pärjätä ilman lisäimuja, kun meidän 4kk ikäisellä se tuntuu falskaavan tosi pian. Vai onko sinne tarkoituskin laittaa lisäimua? Meillä siellä on bambulisäimut jo 3kk iässä. :o Meidän poika taitaa olla melkoinen megapissijä :huh:

 

Mutta hyvillä lisäimuilla boostattuna tuo BG 3.0 on tosi hyvä vaippa! Toivotaan nyt että ne tarrat olisivat mahd. pitkäikäiset. Meillä on yksi käytettynä ostettu BG luomu-AIO jossa tarrat ovat tosi surkeat (edellisen omistajan mukaan vaippaa ei ole edes tosi paljoa käytetty). Kuin ihmeen kaupalla ne kuitenkin pysyvät kiinni ihan yllättävän hyvin, vaikka niistä on ärhäkkyys hyvin hyvin kaukana!

Edited by Thingumy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen vaihtanut yhteen BumGeniuksen taskuun tarrat. Etutarran vaihto on hankalinta, koska siinä joutuu purkamaan koko etusauman saumurointeineen ja tikkauksineen. Ei kuitenkaan ole mitenkään ylivoimaisen mahdotonta :) Lopputulos on yhtä pitävä kuin alkuperäinenkin siitä syystä, että BG:ssä on etuosassa valmiiksi jo "ylimääräinen" kangaskerros (softiksen tapaista ohutta pulia), johon ei tässä remontissakaan tarvitse ylimääräisiä reikiä tehdä.

 

Muoks. En ole tosin varma, tarvitseeko sitä etutarraa aina vaihtaakaan. Kokeeksi vaihdoin kumminkin tuosta yhdestä. Suurempi ongelma ovat ne koukkutarrat, jotka vanhuuttaan käpristyvät eivätkä siksi enää pidä.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites
En ole tosin varma, tarvitseeko sitä etutarraa aina vaihtaakaan. Kokeeksi vaihdoin kumminkin tuosta yhdestä. Suurempi ongelma ovat ne koukkutarrat, jotka vanhuuttaan käpristyvät eivätkä siksi enää pidä.

Toi on kyllä ihan totta. Tosin tuossa mainitsemassani AIOssa joka meillä on, on se etutarra erittäin nuhraantunut ja nyppyyntynyt, mutta voi olla, että pelkkien koukkutarrojen vaihto riittäisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille infosta :) Noita BumGeniukseja oltiin jo vähän katseltukin joten eiköhän niitä nyt ainakin kokeeksi yksi satsi tilata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko käyttöönottopesut tehdä putkeen kuivattamatta vaippoja välillä? Niin ja vaatiiko erilaiset tai eri materiaaleista tehdyt vaipat eri määrän noita etukäteispesuja? Meillä on useampaa lajia sisävaippoja ja taskuja plus pari aio:ta. Harsoja ei varmaan tarvitse moneen kertaan pestä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Harsoja ei varmaan tarvitse moneen kertaan pestä?

Jos meinaatte käyttää harsoja vaippana, niin nekin olisi hyvä pestä useaan kertaan ennen käyttöä.

Näin olen kavereilta kuullut, itsellä kun ei vielä ole kokemusta....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voiko käyttöönottopesut tehdä putkeen kuivattamatta vaippoja välillä? Niin ja vaatiiko erilaiset tai eri materiaaleista tehdyt vaipat eri määrän noita etukäteispesuja? Meillä on useampaa lajia sisävaippoja ja taskuja plus pari aio:ta. Harsoja ei varmaan tarvitse moneen kertaan pestä?

 

Sellaset vaipat joissa ei ole imua valmiina, tarvii pestä vaan kerran. Sit kaikkissa imullisissa vaipoissa ja harsoissa taas paranee imuteho joka pesussa eli niitä voi pestä useamman kerran. Pakollista tämä ei ole. Ihan puuvillaiset vaipat kaipaa useamman pesun, et alkaa imemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pesin harsot + äp-vaipat ainakin kymmenen kertaa ennen käyttöä, joskus keskenään ja usein jonkun lakanapyykin tms. joukossa. Ei ne silti olleet kovin hyvässä imussa ensimmäisillä käyttökerroilla... Tosin pienen vauvan kanssa sai vaippaa vaihtaa muutenkin tiheään eli kunhan jotain imivät niin hyvä, ja lisää imutehoa sitten kun niitä pesi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos nopeista vastauksista Supsa, TytyK, Kerttu ja Mischa! Todella järkeenkäypää, ettei niitä imuttomia osia tarvitse pestä moneen kertaan. Eipä ollut tullut mieleenkään moinen paitsi kuorien kohdalla. Järki hoi. :rolleyes:

Mites toi kuivumisasia eli onko sillä jotain merkitystä, että kuivuuko vaipat välillä vai voiko pyörittää esim. kaksi kertaa peräkkäin koneessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ainakin pyöräyttelin peräkkäin vaipppoja ennen käyttöönottoa ilman välikuivatusta. Jonkin pesun välissä ne tietty ehti kuivua, kun ei meillä sentään 24/7 pesty pyykkiä :P.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sisko on kutonut mulle hahtuvavillahousut, nyt ne pitäis pestä ja lanoliinittaa. Pitääkö niiden antaa kuivua ensin pesun jälkeen, vai voinko heittää ne heti lanoliinoveteen lillumaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon laittanu vaipat märkänä lanoliinikylpyyn, antanut olla yön yli, huuhtassu kevyesti ja sitten laittanu tasoon kuivumaan. Tiedä sitten, onko toi oikein tapa, mutta ihan pitäviä housuja silleen oon saanu aikaseksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä noista BUmgeniuksen tarroista. Niitä taitaa olla vähän erilaatusia.

Meillä on yksi vanha Bumgenius 2.0 ja siinä on polyestermokka jo tosi nyppyinen (ihan kuin fleece) eli paljon käytetty ja pesty, mutta tarrat edelleen tosi ärhäkät ja siistit. Sit taas muutamassa 3.0:ssa on tosi harmaat ja ruttuset tarrat. Pitävät kuitenkin vielä iahn ok. Sit pari uutta 3.0:a, joissa pesutarroissa on sellanen joku kuvio, niin niissö noi tarrat on ainakin uutena ärhäkämmän oloiset, mitä noissa toisissa oli uutena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä on noita molempia taskuja, eli osassa pesutarrat kuviolla ja osassa raksilla, mut en ainakaan enää huomaa tarroissa mitään eroa. Käytössä vaipat ollu syys-marraskuusta. Kaikissa on pesutarrat niin surkeet, et kiinni ei taho pysyä enää. Etutarra on pörröttynyt, mut tarrat pitää vielä hyvin. Samaa en voi sanoa luomu-aiojen tarroista. Meillä on niitä kaksi eikä oo yhtä paljon käytetty ku nuita taskuja, mutta ei enää taho pysyä kiinni. Luulen, et johtuu sittä, ku noissa on alusta asti ollu niin surkeet pesutarrat, et on päässy irtoileen kovatarra siitä ja siksi käpristynyt pesuissa. Aivan surkeeta kyllä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^NImenomaan luomu-aiossakin meillä on huonoimmat tarrat. 3.0 tosin ovat olleet vasta niin vähän aikaa käytössä, että tarrat ovat ainakin toistaiseksi ihan ok kuosissa.

 

Onko kellään kokemusta Rainbow reilun kaupan kestosta? Se on 100% reilun kaupan puuvillaa ja siinä on jonkinlainen sisäänrakennettu kosteussulku, eli kuorta ei tarvita. Meillä mies oli kauppareissulla ostanut sellaisen, mutta ei olla vielä käytetty kun se on liian iso. Siinä tuli mukana 3 erillistä imua ja niistä yksi oli testikäytössä toisessa vaipassa ja oli ihan ok. Mua jotenkin epäilyttää toi koko vaippa. Musta se on inhottavan tuntuista materiaalia ja jotenkin iso ja kökkö ja omituinen. Lisäimuille ei ole mitään taskua, mutta kyllä toi varmasti lisäimuja vaatii. Hintaa oli kuitenkin ollut 17€, joten ois kiva jos ei ihan käyttämättä jäis. Menisköhän se vaikka yövaippana kunnon lisäimuilla. En kuitenkaan voi miestä moittia ostoksesta, olihan toi sen eka oma-aloitteinen vaippaostos!

 

edit. tosta Rainbowsta vielä. Kosteussulku on termoplastista polyuretaania ja puuvilla näyttäis olevan luomua.

Edited by Thingumy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin noissa lisäimuissa on ihan kohtuullinen imukyky ja ainakaan parin kuukauden käytössä ja narukuivatuksessa eivät ole pahasti kovettuneet.

 

En ole itse kokeillut tuota varsinaista vaippaa, mutta uskoisin kyllä että se on ihan toimiva. AIO:na sitä myydään, mutta siihen en ihan täysin luota että pitääkö kuitenkaan täysin, kun ulkopintakin on puuvillaa. Mutta yövaipaksi villahousujen kanssa voisin hyvin kokeilla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääkö yhdenkoon Bumgeniuksiin laittaa imu ennen koon säätämistä? En saa oikein millään imua sopimaan pienimpään kokoon säädettyyn vaippaan, mutta jos taas imun laittaa ensin ja sitten vasta säätää vaipan neppareilla pienemmäksi, niin imu menee siitä yläreunasta kaksinkerroin. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se imu on uutena vähän iso, mutta menee kokoon pesujen myötä. Voit taittaa aluksi sitä sopivaan kokoon ilman neppereitakin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kestovaippahenkistä kysyttävää olis. Jos liityn Kestovaippayhdistykseen nyt niin pitääkö jäsenmaksu maksaa taas tammikuussa vaiko vuoden päästä elokuussa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Se maksu on kalenterivuodelta, eli vuoden alussa taas pitää maksaa (tai tänä vuonna tais olla viimeistään maalis/huhtikuussa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan käyttänyt Unikissan taskuvaippoja? Mä ostin yhden käytetyn Kestovaippainfon kirpparilta ja voi vitsit että on hyvää työnjälkeä, kaunis ja mikä parasta, istuu kuin hanska meidän tytölle! Siitä tuli välittömästi mun lempitasku ja luottovaippa, kertaakaan ei ole vielä falskannut. :) Tietääkö joku, mikä Unikissan tilanne on tällä hetkellä, kun en löytänyt edes pystyssä olevia kotisivuja enää ja vanhassa toimipaikassa on lappu luukulla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan tekemässä itse seuraavan koon taskuvaippoja. Onko kukaan lisännyt taskuihin ohivuotosuojia? Muisetelen täältä lukeneeni siitä, mutta nyt en löytänytkään sitä. Vähän mietinnässä kuinka se kannattaisi tehdä.

 

Imuista.. tilasin myllymuksuilta bambuhamppu imua, sekä sitä mikrokuitu kangasta. Millaisia imuja niistä kannattaisi tehdä? Kuinka monta kerrosta mitäkin? M- kokoa tulee seuraavat vaipat olemaan.

 

Nyt on vaan käytössä äp:n imse vimsejä, joten taskut ei ole vielä yhtään tuttuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.