Strutsi

Kestovaipat

2012 posts in this topic

Mä olen kuullut vähän kahdenlaista tietoa äp:n imse vimseistä. Toiset ylistää ne maasta taivaaseen vastasyntyneen vaippoina ja myöhemmin lisäimuina taskuissa ja toiset taas sanoo ettei niillä missään vaiheessa tee yhtään mitään vaan ne voi vaikka käyttää saunan sytykkeenä ja siinä ne olisi parhaat. Miten on? Onko niistä mihinkään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tekisin bambuhampusta taittoimuja (2 krs ja kolmeen osaan eli 6 krs sitten käytössä). Mikrokuitufroteesta tulis kivoja pötköjä 3-kerroksisena (kuivuu vielä nopsaan eikä tarvi ikävää materiaalia turhaan aina taitella).

 

ÄP-vaippoja oli meillä käytössä (vaikkei pakkausta otettukaan niin noi vaipat ostin kun niitä halvalla saa) ja tykkäsin. Aika nopsaan vaati lisäimua, mutta oli silti ohut paketti ja kuoret oikein mainiot. Kuoret oli käytössä myös harson kanssa.

 

Lisäys:

Vuotosuojiin on ohjeet esim. kestovaippainfon keskustelufoorumilla tsi-osiossa.

Edited by hmmm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta hieman tuntuu, että äitiyspakkauksen Flanelletteja haukkuvat eivät ole pesseet niitä tarpeeksi montaa kertaa ennen käyttöönottoa. Itse olen pessyt ja rummuttanut ne tähän mennessä neljä kertaa, ja vasta nyt ne alkavat tuntua pehmeiltä ja imukykyisiltä. Todennäköisesti pesen ja rummutan ne vielä pari kertaa ennen lapsen syntymää, kuten kaikki harsotkin.

 

Tämänvuotisen äitiyspakkauksen harsot olivat muuten aivan valtavan suuria ja paksuja enkä todellakaan keksi, miten sen Imse Vimsen Soft-kuoren saisi sopimaan taitellun harson päälle. :lol: Taitavat siis mennä meillä suoraan pyyhkeiksi, pukluräteiksi ym. hoitokäyttöön. Vaippakäyttöön olen hankkinut Imse Vimsen, Mamin ja Myllymuksujen valkaisemattomia harsoja, jotka ovat paljon pehmeämpiä, notkeampia ja sopivamman kokoisia noihin NB-kuoriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli käytössä vino pino useita kertoja pestyjä Flanelletteja. Meillä niiden imukyky ei riittänyt alkuunkaan, lisäimua laitettiin jo lähes ekoista käytöistä lähtien. Poika taitaa kyllä olla aikamoinen megapissaaja. Flanelletet eivät myöskään olleet kaikkein helpoimmin ja nopeimmin puettavia vaippoja ja mies ei niitä tykännyt käyttää yhtään, kun taiteiltavana oli kuori+vaippa+lisäimu. Kaikesta huolimatta mä tykkäsin niistä! Kyllä ne pienellä vauvalla asiansa hyvin ajoivat ja pukemisenkin oppi nopeasti. Ne oli kivoja pestä ja kuivuivat suht nopeasti. Lisäimuiksi muihin vaippohin en ole niitä kokeillut, meillä imua tarvii sen verran paljon, että tuntuu ettei Flanellette riitä. Ja se Soft-kuorihan on tosiaan ihan pomminvarma, oikein harmitti laittaa se pois käytöstä, kun se juuri jäi pieneksi!

 

Toisaalta mua vähän harmittaa, että äp:ssa on just noita vaippoja. En ihmettele yhtään, että monien kestovaippailu loppuu hyvin lyhyeen, jos kokeilee vain Flanelletteja. Musta tuntuu, että jos äp:ssa olisi joku söpö tarrallinen sisävaippa kuorineen, saattaisi useammat oikeasti sen myötä kestoilusta innostuakin. Ainakin mulle olisi tullut vähän ikävä kuva kestovaipoista, jos Flanellette olisi ainoa mitä tiedän!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nuo äp:n vaipat on ahkerassa käytössä ja olen ollut tyytyväinen. Lisäimua olen välillä laittanut, mutta kyllä ne on pari tuntia pitäny ilmankin. Ennen käyttöönottoa pesin sisävaipat varmaan kymmenen kertaa. Luin jostain pukemiseen vinkin, että kannattaa tehdä vaippapaketti valmiiksi ja pukea vasta sitten. Puen siis niin, että koko paketti pepun alle ja sitten toiselta puolelta sisävaippa ja kuori kiinni ja sitten toiselta puolelta. Lopuksi säädän tarrat sopiviksi. Tällä keinolla mieskin osasi vaipan laittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ noin ne meilläkin puettiin. Mekin tykättiin äp:n vaipoista, niitä oli kaksi settiä ja niillä pärjättiin muistaakseni ekat kuusi viikkoa. Sitten ne olikin jo pienet enkä ole lisäimuna niitä käyttänyt. Jossain vaiheessa lisäsin sinne läpän alle hahtuvasta neulomani villaimun ja sen kanssa imuteho riitti mainiosti. Kuoria käytettiin myös muiden vaippojen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Putsaattekos te miten tarkkaan maitokakkatahrat vaipoista/harsoista? Mä en oo oikein jaksanut kun huuhtasta ja jättää vaipan kuivahtaan oksarinoksalle tai ämpärin reunalle ja oottaan pesua, joskus tosin pikkasen näytän vaipalle sappisaippuaa. Aika tahrattomina noi on kuitenkin pesusta sit lopulta tulleet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ on ne pesussa aina lopulta puhdistuneet :) Kuorien kumppareihin jäi kellertävää tahraa kyllä, vaikka sappisaippualla käsittelin enkä sitten jaksanut sen kummemmin niitä yrittää poistaa. Jos joskus noille tulee vielä käyttöä, tulee sinne tahroja kumminkin taas uudestaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kylmällä vedellä huuhtelen niin hyvin kuin lähtee käsisuihkulla ja lopusta vastaa pesukone. Harsoja oon pariin kertaan auringossa valkaistumassa, mutta taskujen coolmax ja fleece on puhdistunut ilmankin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siinä uskossa elän, että kylmä vesi olis kakalle parempi kuin lämmin. Ihan niin kuin vereenkin toimii kylmä.

 

Lisäys:

Ja suihkuttaminen on ehdottomasti parempi kuin jynssääminen. Käsin jos yrittää jynssätä niin sen kakan vaan hieroo paremmin vaippaan, mutta suihkuttamalla lähtee hyvin.

Edited by hmmm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Imuista.. tilasin myllymuksuilta bambuhamppu imua, sekä sitä mikrokuitu kangasta. Millaisia imuja niistä kannattaisi tehdä? Kuinka monta kerrosta mitäkin? M- kokoa tulee seuraavat vaipat olemaan.

 

Mä tein mikrokuitofroteesta kaksikerroksisia pötköjä ja bambuhampusta kolmikerroksisia pötköjä. Imukykyinen paketti tulee, kun laittaa mikrokuituimun ja kaksi bambuhamppuimua päällekkäin. Mun mielestä taittoimun taitoksesta tulee helposti tosi paksu ja jäykkä. Mutta nämä ovat niin makuasioita. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä huuhtelen kakat käsisuihkulla, eikä meillä ole ikinä koneesta tullut kakkatahraisia vaippoja eikä harsoja :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä huuhtelen kakkavaipat pöntön reunaa vasten käsisuihkulla, kovalla paineella, haaleella vedellä. Puhdasta tulee jo semmosenaan :). Tosin meidän kakkaaja on jo aika iso... mut noin oon tehny alusta asti.

 

Mä rakastuin siihen äp:n kuoreen ja ne sisävaipatkin tuli käytettyä - laiskana vaan ompelin tarrat niihin, jolloin pukeminen helpottui kovasti.

 

Katz on ainakin tehnyt vuotosuojallisia taskuja ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaako joku sanoa löytyykö jostain ohjetta noihin yhdenkoon vaippoihin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisiko kellään ystävällisellä sielulla vinkata jotain varmasti hyvää kestovaippa tsi-ohjetta?

Tiedossa on kyllä mistä käsityölehdistä löytyy ohjeita, mutta onko ne toimivia?

Olisiko esim. myllymuksujen tsi-ohje toimiva? Että kannattaisiko ajatella heidän markkinoimaansa TSI-pakettia, josta löytyy kaavat ja ohjeet?

Onko kenelläkään antaa jotain itse kehittelemää kaavaa?

 

Tässä tietenkin on se, että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä ja lapsetkin on erilaisia, mutta en viitsisi alkaa turata millään varmasti huonolla ohjeella ensimäisiä kestovaippojani. Siinä nimittäin into loppuu heti alkuunsa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kestovaippayhdistyken kaava on ainakin ihan hyvä peruskaava, josta voi lähteä liikkeelle.

http://www.kestovaippayhdistys.fi/vaipat/tsi.php

 

Mut niin se vähän menee, että yhdelle lapselle sopii yks ja toiselle toinen - ja se istuvuus vielä muuttuu monta kertaa matkalla, kun lapsi kasvaa ja pyöristyy ja laihtuu ja raajat kasvaa ja...

 

Ite tykkään kyllä Myllymuksujen vaipasta, mutta se S-koko on aika iso ja meni meillä enemmänkin M kokona.

 

Royalkestoilla on myös vastaavaa TSI-pakettia myynnissä: http://www.royalkestot.fi/ompelupaketti-va...e-c-39_109.html

 

Ainakin pikaisesti joskus vilkaisseena Royalin S on pienempi kuin Myllymuksujen S.

 

Muoks: Royalin paketissa ei ollutkaan kaavoja mukana.

Edited by Strutsi

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.kestovaippainfo.fi/tsi/vaipat/17/

 

^ Tolla kaavalla mä tein ekan pikkuisella toimivan taskuvaipan. Tulee kyllä pikkuisen pienempi kuin oikea fuzzin s, mutta alkuun se on ihan vaan etu. Tarrallisena jäi aika pian pieneksi, mutta neppariversio on edelleen käytössä (tyttö melkein 4 k). KVY:n kaavalla tuli hiukan turhan kapea varsinkin s-koosta ja ämmääkin olen vielä vähän leventänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas tein alkuun Suuri Käsityölehti 1/2008 kaavalla, musta se oli/on kiva. Sopii hyvin malliltaan molemmille meidän tytöille, ja on myöskin ihan peruskaava - ja hyvät ompleuohjeet on IMO plussaa :) .

 

Tosiaan juu mä oon tehny vuotosuojallisia, sekä sisävaippoja/taskuja että pul-taskuja. Ei oo niitä helpoimpia ommella, en suosittele kyllä ihan aloittelevalle vaippaompelijalle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin olen tykännyt SK 1/2008 kaavasta, samoin ohjeet on selkeät. En ole kyllä muulla ommellutkaan kun tuo oli niin hyvä. M-kokoisia tsi-vaippoja tuolla ohjeella on meillä käytetty vajaa 2 kk iästä saakka, nyt melkein puolivuotiaana ollaan pikkuhiljaa siirtymässä L-kokoon (poika on ollut koko ajan ihan keskimääräisen kokoinen).

 

Onkohan toi kaava muuten sama kuin Myllymuksujen tsi-paketissa? Kaavahan on Myllymuksujen. Se tsi-paketti näyttää ihan fiksulta, tosin tuleehan sille hintaa hivenen enemmän kuin jos ostaisi kaiken erikseen mutta toisaalta se on sitten kaikki siinä näppärästi. Melkein aloittaisin kestovaippojen ompelun sillä paketilla jos nyt aloittelisin - aikamoinen viidakko tämä ompelu nimittäin!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Osaako joku sanoa löytyykö jostain ohjetta noihin yhdenkoon vaippoihin?

 

Mä itse tein yhden koon fuzzeja piirtämällä kaavan one size fuzzista kaikki säädöt avoimina. Tutkin vähän vaipan rakennetta ostovaipasta ja se oli tosi simppeli tehdä. :) Raskain vaihe oli säätönappien ompelu käsin :)

 

****seuraa erittäin sekanvan kuuloinen sepustus***

 

Ompelu tehdään suurinpiirtein samalla tavalla kuin normaalin taskun ompelu. Kuminauhoja ei ommella kujiin kiinni vaan kujat jätetään päistä avoimiksi ja kujien suuaukon kohdalle leikataan viillot kuivaliinakankaaseen joista kuminauha tulee ulos ja menee takaisin sisään...kuivaliinakankaaseen ommellaan viiltojen väliin napit ja kuminauhana käytetään reikäkumpparia.

Myös täyttöaukon kumpparikuja jätetään päistä avoimiksi ja kuivaliinakankaaseen napit.

Nepitin vaipat KAM-nepeillä ja laitoin ne samalla tavalla kuin tuossa one size fuzzissa, joten niissä riittää hurjasti säätövaraa.

***********sekava seupustus päättyy**********

 

 

Ovat toimineet käytössä jo monta kuukautta ja vaikka aluksi pelkäsin että säätönapit painaa vauvaa, ei niistä ole ainakaan painojälkiä jäänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä tein mikrokuitofroteesta kaksikerroksisia pötköjä ja bambuhampusta kolmikerroksisia pötköjä. Imukykyinen paketti tulee, kun laittaa mikrokuituimun ja kaksi bambuhamppuimua päällekkäin. Mun mielestä taittoimun taitoksesta tulee helposti tosi paksu ja jäykkä. Mutta nämä ovat niin makuasioita. :)

 

Tämä kuulostaa hyvältä, joten näin taidetaan mekin tehdä.

 

Katz mun sisko ompelee ne vaipat, ompelemisesta on paljon kokemusta, mutta vaippojen ompelusta ei. Mietittiin laittaako kummarin kahteen kohtaan lahkeeseen? Eli jos normisti tekis taskun + tietysti siihen vuotosuojaan.. Kun esim. vuotosuojallisessa kuoressa kummari on vaan siinä vuotosuojassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei tarvii laittaa mun mielestä, se reiden ympärille tuleva kumppari/FOE riittää (kuten siis noissa vuotosuojallisissa kuorissa). Tietty kestovaippainfon sivuilla on se yks kaava jaossa, jossa kumpparit on ommeltu tuolleen kuvaamallasi tavalla (eli kaks kumpparia, reiden ympärille + vuotosuojaan), mäkin oon yhden tuollaisen vaipan ommellut - mut ei vaan jotenkin iskenyt. Ainakin meillä vaikutti, että ei istu niin hyvin kuin "perinteiset" mallit (tämä siis mun mielipiteeni).

 

Mun blogissa on muutes valokuvia siitä miten nuo mun tekeleet istuu meidän nappulalle (jos kiinnostaa).

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos vastauksesta! :) Kävin myös blogissasi katsomassa ja luulenpa että koitetaan sellaista, mikä oli camo kuosilla, paitsi kiinnitys tulee tarroilla. Tulis nyt vaan ne tarvikkeet kotiin, niin pääsis tekemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.