Strutsi

Kestovaipat

2012 posts in this topic

Villahan toimii hyvin hoitoliinana - se auttaa jopa vaippaihottumassa. Imuna se ei hirveen hyvin siinä kohtaa toimi, koska imee niin hitaasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos haluat villan toimivan imuna, niin en laittaisi, mutta jos taas haluat sen toimivan hoitoliinana, niin voi laittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niin ja sellainen tarkennus tuli mieleen, että tuohan saattaa kuulostaa ihan hassulta -jos se ei kerran siinä kohtaa toimi hyvin imuna niin miksi siihen laittaa sitten ylipäätään, kun pissaa joka tapauksessa siihen tulee ;) -mutta jos TARVITSEE hoitoliinaa, eli siihen tarkoitukseen laittaa ihoa vasten, niin silloin todennäköisesti muutenkin yrittää vaihtaa vaippaa usein ja antaa ilmakylpyä, joten imuominaisuuksilla ei vaadita niin paljoa. Jos taas iho on hyvä ja haluaa pelkän imun, niin alemmas laitettaessa imee siellä hyvin ja hitaasti, joten vaippaa voi huoletta pitää sen normaalin vaihtovälin.

 

Olipa sekava sepustus, ja paljon sanoja mahdutettuna kahteen lauseeseen! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kestovaippainfon keskusteluissa moni kertoo käyttävänsä uutta harvaksi neulottua ja huopumatonta (= kosteuden nopeasti läpipäästävää) hahtuvalärpäkettä kuivaliinana. Kun neulos sitten virtsan ja pesujen vaikutuksesta tiivistyy ja huopuu, samaa hahtuvalärpäkettä ryhdytään käyttämään hitaana lisäimuna nopeampien imujen alla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äh, mä nyt vasta taas kunnolla luin ton kysymyksen. Sori...

 

Kiitos Alya ja rva_Tossavainen, kun selkeyttivät.

 

Eli siis hahtuvaimu on ns. hidas imu - ja imee muuten tosi hitaasti ja paljon, mutta ei levitä kosteutta välttämättä tasaisesti. Se kannattaa siis laittaa imupinon alimmaiseksi. Meillä käytettiin hahtuvaimua alimmaisena yö- ja päikkärivaipassa suurimpien pissamäärien aikaan. Toimi tosi hyvin! Ja sai hukkalangoille hyvän käyttököhteen ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vantaalaiset huomio! Pandatorille tulossa vaippamyyjiä sunnuntaina.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Neuloin huopasesta lisäimuja. Pitääkö ne lanoliinittaa?

 

Jos käytät imuna niin ei, mut jos haluat antamaan lisäpitoa villiksille niin sillon tarvii. Haittaa lanoliinituksesta ei kummassakaan tavassa ole. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä tuli mieleen kysymyksiä... Miten säilytätte harsoja ennen pesua? Pitäiskö olla joku kannellinen umpinainen astia? Huuhdotaanko aina kaikki harsot (siis jos on vaan pissaa tullut)? Onko jotain sääntöä miten usein harsot pitää pestä vähintään? Meneekö se kuorivaippakin aina pesuun joka vaihdon yhteydessä vai voiko olla että se säilyis puhtaana ja harso imisi kaiken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nyt vastaan vaikka meillä käytetään vain taskuja mutta imuthan on niissäkin. Pisuvaippoja huuhtelin alkuun ja laitoin ämpäriin jossa oli etikkavettä. Kakkavaipat samaan paikkaan ja pesu joka toinen päivä. Kunnes mua alkoi inhottamaan se veden kanssa lutraaminen ja siirryin kuivasäilytykseen. Eli pissaiset imut ja vaipat kuivumaan, meillä se tapahtuu ammeen jalkojen avulla nyt kun ei enää niitä muuten tarvita. Kakkaiset vaipat ja imut huuhtelen ja käsittelen sappisaippualla ja laitan kuivumaan. Kuivat siirrän sitten avonaiseen ämpäriin odottamaan pesua.

 

Mitään hajuhaittoja en ole huomannut kummassakaan tyylissä, paitsi jos menee sulkemaan pitkäksi aikaa kylppärin oven. Yöks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ruvettiin sitten käyttämään pelkkiä harsoja :mellow: Kaikki taskut alkoi falskata (olisiko mennyt sisäpinta tukkoon, en tiedä, enkä voi asialle mitään ennen kuin saadaan oma pesukone)... Mies huomasi että aina kun minä olen laittanut vauvalle harson niin se toimii, mutta taskut falskaa aina, niin sekin rupesi ihan oma-aloitteisesti laittamaan (valmiiksi taiteltuja) harsoja :) (Äp-sisävaippojakaan ei enää jakseta käyttää, kun harsot on parempia...)

 

Nykyään vauva ei kakkaakaan enää niin usein, ja silloin kuin kakkaa niin se ei enää niin usein mene kuoreen, en sitten tiedä mistä johtuu... Enää ei haittaa sekään että villahousut tuntuu kosteilta, kivahan se on tietää että vauva on pissannut :) Yöllä tai poissa kotoa käytetään kyllä niitä äp:n kuoria, kun silloin ei niin paljon huvita vaihtaa vaippaa.

 

Vielä tuli mieleen kysymyksiä... Miten säilytätte harsoja ennen pesua? Pitäiskö olla joku kannellinen umpinainen astia? Huuhdotaanko aina kaikki harsot (siis jos on vaan pissaa tullut)? Onko jotain sääntöä miten usein harsot pitää pestä vähintään? Meneekö se kuorivaippakin aina pesuun joka vaihdon yhteydessä vai voiko olla että se säilyis puhtaana ja harso imisi kaiken?

Meillä on "vaipparoskiksena" kannellinen roskis (ei kyllä ole ihan umpinainen), jossa on "roskapussina" kangaspussukka. Me suihkutetaan vaipoista kakat pois, mutta ei tosiaan muuten huuhdella. Suoraan "roskikseen" vain. Kuoret me laitetaan yleensä kuivumaan/tuulettumaan tai suoraan takaisin päälle (riippuen siitä onko kuori yhtään kastunut) (ja viimeksi kun täällä kysyin, minulle sanottiin että kakkakuoretkin voi pestä käsin ja kuivuttuaan käyttää uudelleen), eli ei pesuun joka käytön jälkeen (yleensä pesuun aina sitten kun pyykkiä pestään). Ja pyykkiä pestään sitten kun koneellinen tulee täyteen, tähän mennessä pisin väli on tainnut olla kaksi päivää.

 

Saa nähdä miten tämä tästä muuttuu kun vauva kasvaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin tässä yks päivä, et voiskohan taskuvaipat käyttää ilman pesua uudelleen, jos sinne ei oo tullut kakkaa? Kuin muut teette? Itse oon laittanu aina pesuun menemään, mut voisko vaihtaa vaan kuivat imut taskuun ja käyttää uudelleen? Meillä taskuissa sisäkankaana coolmax.

 

Meillä säilytetään kestot sankossa allaskaapissa. Kakat tietty suihkutetaan pois, mutta ei pestä/kuivailla muuten. Mielestäni sieltä ei sillai hajua niistä tule, varsinkin kun kertisvaipparoskis (osakestoillaan vaan) on siellä samassa kaapissa ja nehän ne vasta löyhkäävät..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Mä ajattelen asian niin että jos itse pissis housuun ja kuivais niin laittaisko takaisin? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä munkin mielestä ihoa vasten pitää tulla vaipanvaihdon yhteydessä puhdasta. Kuorethan ei ihokosketuksessa ole, mutta taskujen sisäpinta on.

 

Millaisias kokemuksia ihmisillä on kestovaippahulinoista? Onko hyviä tarjouksia valmiista vaipoista? Onko tsi-tarvikkeita hyvin tarjolla vai vain tilauksesta? Entäs samassa yhteydessä olevat vaippakirppikset? Parin viikon päästä tahtoisin tuommoiseen tilaisuuteen päästä ja hiukan pitää varmaan miestä pehmitellä etukäteen niin olis kiva tietää, saako sinne uppoamaan omaisuuden vai katselenko vaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin keväällä Helsingin hulinoilla oli erittäin hyvin tsi-tarvikkeita tarjolla. Mutta jos tarvitsee vaikkapa kankaita muutenkin kuin 0,5 m pätkinä tai vaippapaloina, kannattaa tilata etukäteen, myyjillä ei luonnollisestikaan ole kokonaisia pakkoja mukana. Samoin jos etsii jotain ihan erityistä.

 

Pienemmillä hulinoilla ei välttämättä ole ihan niin monta kankaiden ja tarvikkeiden myyjää, mutta eipä sitten tarvitse niin monia tiskejä kahlata läpi. Ja helpompaa on myös nettisivuilta etukäteen tutkia, että mitähän sitä tarvitsisi :)

 

Vaippakirppiksistä olen monta eri mieltä jo ihan keskenäni, itse en jaksa ryysiksessä survoutua enkä toisaalta osaa tehdä ostopäätöksiäkään, joten yleensä jää vaipat ostamatta. Samoin käy muutenkin kyllä ostosilla, eli olen täsmäostaja :lol: Mutta vaippakirppiksillä on yleensä erittäin kohtuulliset hinnat (harva hinnoittelee ns. huuto.net-hinnoilla, vaan yrittää saada tavaran kaupaksi) ja paljon valikoimaa. Jälleen riippuu tietysti myös paikkakunnan koosta, Helsingissä, Turussa yms. on takuulla isommat kirppiksetkin kuin pienillä paikkakunnilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko kestoja käyttää jo ihan vastasyntyneen kanssa kun on vielä se napatynkä jäljellä?

Mä olen muutaman vaipan nyt käyttänyt ja toistaiseksi olen tosi tyytyväinen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Onnea tuoreille vanhemmille! Juu, voi käyttää. Meillä laitettiin eka kesto päälle kun tultiin sairaalasta (poika 2 vrk) ja siitä saakka on kestoiltu :) Kertis oli vastasyntyneellä vain silloin, kun kaikki kestot oli pyykissä. Sama se sille napatyngälle on, kunhan vaipan reuna ei paina juuri sitä kohtaa. Eikä se tynkä kauaa siinä vanhene :)

Edited by Kerttu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja jos se vaipan reuna menee just napatungän kohdalle silleen, että mahdollisesti hankais tynkää, niin vaipan reunaa voi yrittää vähän kääntää. Harsoilla se onnistuu helposti, mutta muillakin vaipoilla voi yrittää.

 

Onnea pienestä, Antsa!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voiko kestoja käyttää jo ihan vastasyntyneen kanssa kun on vielä se napatynkä jäljellä?

Mä olen muutaman vaipan nyt käyttänyt ja toistaiseksi olen tosi tyytyväinen...

 

Voi, meillä on ollu ihan eka vaippa vauvalla kesto. Mä vaihdoin aika usein vaippaa kun oli vielä napatynkä, ettei semmonen täynnä pissaa oleva vaippa päässy hauduttamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja piti vielä kommentoida pesuasiaa. Meiän vauva on nyt melkein kolme viikkoa. Tähän asti on vaippapyykit menny niin että en huuhtele maitokakkaa heti vaipasta ollenkaan, vaan ennen varsinaista pesua heitän ne vaipat ja harsot, joissa on kakkaa, pesukoneeseen pikaohjelmaan (15 min, 30 astetta), jonka jälkeen heitän pissavaipat koneeseen ja pesen 60 asteessa. Ei oo jääny tahroja. Meillä on nyt käytössä imse vimsejä ja harsoja, sekä imse vimseihin käytän lisäimuja. Ja meillä tosin suurimmat kakat tehdään lavuaariin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä oli ainkin Marolla eBayn babylandejä. Itse tilasin 7klp ja pesumerkintöjä uhmaten pesin 60 asteessa.

 

Viisi vaippaa on kuin ei mitään, mutta tummanpunaisesta irtosi laminointi täysin ja keltaisessa se on irti sieltä sun täältä. Onko joku muu pessyt 60 asteessa ja onko vastaavaa havaittavissa? Mietin vaan tuhoaako jatkopesut nuo muutkin vai onko vaan nuo kaksi väriä huonolaatuisia? Vai kenties vaan nuo kaksi? Voisin tilata lisää, mutta kannattaisikohan jättää keltainen ja tpunainen väliin ja ottaa muita värejä... :huh:

 

Imut on kyllä niin hyvät, että niiden takia kannattaa ottaa. Tuollaisen kahdella imulla varustetun setin tilasin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, mulla on niitä. Yli kymmenen pyörii jo nurkissa B) Mä olen ne alusta alkaen pessyt kaikki 60 asteessa ja hyvin on kestäneet. Yhdessä hieman rapisee nurkat mutta muuten kaikki ok. Ainut mitä on tapahtunut niin joissain on merkki haalistunut mutta ei se mua ainakaan haittaa. Tummanpunaisia mulla ei kyllä ole yhtään muut värit on kaikki.

 

Muuten toi missä nurkat rapisee on keltainen. Lähinnä vaaleanpunaisia meillä on käytössä :rolleyes: ja niissä ei siis mitään käytönjälkeä vaikka pesen niitä väärin koko ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.