Strutsi

Kestovaipat

2012 posts in this topic

Lisäys tohon mun edelliseen. Kakkojen tullessa vaihdetaan mahdollisimman pian, jos huomataan (yleensä tämän kyllä haistaa). Pissat saa kyllä olla. Musta on ihan kiva, kun oon imujen kanssa saanut nyt ton vaihtovälin vähän pidemmäksi. Ton riehujan kanssa vaipan vaihto on muutenkin aika haastavaa, niin ei "liian" usein jaksa sitä rumbaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sori jos tama vinkki on jo annettu mutta tea treen eteerinen oljy eliminoi hajuhaitat erittain hyvin. Meilla on muovinen (kannellinen) pontto hoitopoydan vieressa ja olen pohjalle laittanut tea tree oljylla kyllastetyn pumpulin. Pumpulin vaihdan uuteen aina kun tyhjennan ponton. Olen kuullut etta laventelin eteerinen oljy ajaa myos saman asian.

Edited by Helsbels

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Onko tuo siis sama kuin teepuuöljy? (en mä kyllä tiedä mitä sekään on, olen vain kuullut joskus siitä puhuttavan)

Haiseeko se sitten "jollekin" vai onko se neutraali ja vain poistaa hajun? Mistä sitä saa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tea tree oil on just teepuuöljyä. Saa ainakin luontaistuotekaupoista. Ei ole neutraalin hajuinen mun mielestä, vaan siinä on oma tuoksunsa. On tosi riittoisaa, vaikka maksaakin aikas paljon pieni pullo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On silla oma hajunsa mutta ei se tuoksahda kuitenkaan kannen lapi. Se on sellainen "nenaa avaava' tuoksi, en osaa paremmin selittaa :P Ja se pieni pullo tosiaan riittaa aika kauan, pumpuliin ei tarvitse kuin pari tippaa kerrallaan. Body Shop muuten myy myos:

lg_tea_tree_oil.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Käykö tohon tarkoitukseen sitten muutkin eteeriset öljyt tai esim. saunatuoksut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Siihen en osaa vastata, mut voin vinkata että toi teepuuöljy toimii myös supertehokkaana finninkarkottajana! En oo vielä käyttänyt vaippapyykin seassa hajuntorjunnassa, mut varmaan tässä pitää kohta kokeilla - mies kommentoi viimeks eilen pientä odööriä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^Käykö tohon tarkoitukseen sitten muutkin eteeriset öljyt tai esim. saunatuoksut?

 

Luulisi kayvan - kunhan on tarpeeksi voimakas kait. Voihan sita kokeilla kerran jos teilla on saunatuoksupullo jo jemmassa.

 

Teepuuoljy tosiaan auttaa myos finneihin tosi hyvin ;) Se on tosi ihme ainetta, sopii vaikka mihin kayttoon antibakteerisen ominaisuutensa ansiosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain aikaiseksi ensimmäiset hahtuvapöksyt, joista piti tulla siis vastasyntyneen kokoiset. (Jutta- hahtuvaa ja ihan ohjeen kokoisilla puikoilla). Tulos on ööh, suurehko... Eli kun pesen nuo ennen käyttöä käsin, kutistuuko ne yhtään vai pitääkö kutoa puolta pienemmät?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko vaipat pestä Omo Sensitive -pesujauheella?

On hajusteeton ja sisältää alle 5% saippuaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sain aikaiseksi ensimmäiset hahtuvapöksyt, joista piti tulla siis vastasyntyneen kokoiset. (Jutta- hahtuvaa ja ihan ohjeen kokoisilla puikoilla). Tulos on ööh, suurehko... Eli kun pesen nuo ennen käyttöä käsin, kutistuuko ne yhtään vai pitääkö kutoa puolta pienemmät?

Vaikka tekisit suoraan ohjeen mukaan, niin sun käsialas vaikuttaa niin paljon siihen, että millaiset saat. Myöskin lanka ja puikot vaikuttaa.

 

Villahousut ei kyl kutistu käsinpesussa (tai ei ainakaan meillä).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voiko vaipat pestä Omo Sensitive -pesujauheella?

On hajusteeton ja sisältää alle 5% saippuaa.

Onko siinä zeoliittia? Pitäisi olla tosiaan saippuaa tuo alle 5 % eikä sisältää valkaisuainetta.

 

Pesuaineen tulee sisältää mahdollisimman vähän saippuaa, etenkin jos vaipoissa on fleece-pinta. Valkaisuaine puolestaan saattaa pilata kosteussulun ja zeoliittiakaan ei suositella, sillä se kerääntyy vaippoihin ja saattaa aiheuttaa allergiaa sekä heikentää vaipan imukykyä. Jauhemainen pesuaine jää nestemäistä helpommin pölynä vaippoihin ja saattaa aiheuttaa ihoärsytystä. Toisaalta nestemäinen pesuaine saattaa kovettaa kosteussulkukangasta. Pesuainetta voi annostella paketin ohjeistusta vähemmän, eikä konetta kannata sulloa liian täyteen.

 

Hyväksi havaittuja pesuaineita ovat mm. Daily Sensitive (jauhe), Minirisk Color (jauhe), LV (jauhe), Erisan (neste), Result ja Elokuu.

 

Lähde: Kestovaippainfo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko mitään tuoksuvaa pesuainetta, jolla vois pestä myös kestoja?

 

Meillä käytetään allegroa kaikessa pyykssä. En todellakaan rupea hankkimaan useita eri pesuaineita, vaan samalla aineella pitää pärjätä. Rupes vana harmitaan, kun ostin huutiksesta vaatepaketin pojalle ja niissä oli niin ihana tuoksu. Huuhteluaineesta se varmaan tuli, mut onhan noita jotain hajullisia pesuaineitakin, vai.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt olen sitten testannut pojalla kestovaippaa. Valmiin vaipan ostamisen sijaan päätin ostaa tarvikkeet ja kiikuttaa ne äidille ommeltavaksi. SK:n ohjeilla ompeli ja minä ainakin olen tyytyväinen työn tuloksiin eli viiteen taskuvaippaan. Kosteussulkuna br PUL ja kuivaliinana fleece. Täyttömateriaaliin en vielä panostanut vaan käytössä on vanhoista froteepyyheistä leikattuja ja huoliteltuja taittoja sekä harsovaippoja, jotka aiemmin palvelivat pukluliinoina eli ovat moneen kertaan pestyjä.

 

Kestovaippaa on käytetty tosin vasta kaksi kertaa kun mies ei ihan vielä ole innostunut asiasta ja mä olen töitten takia päässyt/joutunut vaipattamaan poikaa vain aamulla kerran. Tai olenhan mä yöksikin vaipan laittanut, mutta tahdon ensin kokeilla kestoja päiväsaikaan ettei sänky kastu. Molemmilla kokeilukerroilla vaipat pitivät housut vaatteet kuivina, mutta pelkään laittavani vaipan jotenkin huonosti niin, että pääsee falskaamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko mitään tuoksuvaa pesuainetta, jolla vois pestä myös kestoja?

Softcare

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voiko vaipat pestä Omo Sensitive -pesujauheella?

On hajusteeton ja sisältää alle 5% saippuaa.

 

Minä olen nyt viikon ajan pessyt Omo Sensitive Colorilla (kun sitä sattui täällä olemaan, enkä viitsinyt lähteä ostamaan omaa). Periaatteessa sopii vaipoille kyllä. Tärkeintä on, että pesuaineessa ei ole valkaisuaineita eikä optisia kirkasteita, ja jos on fleecevaippoja niin ei saippuaakaan yli 5 %. Muu on sitten ihan vauvasta ja itsestä kiinni, että sopiiko.

 

Meidän vauvalla on nyt kyllä peba ihan punaisena, siihen tapaan mitä on yleensä kakasta tullut, vaikka ei ole kakannutkaan koko viikolla. Ehkä se johtuu tuosta pesuaineesta, ehkä ei. Eipä tuolla Omolla toisaalta tarvitse enää pestäkään kun vaihtuu majapaikka ja samalla pesuaine.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä kokoisia vaatteita olette pitäneet kestovaipan kanssa, oikean kokoisia vai numeroa suurempia? Jos oikean kokoisia, oletteko tarvinneet esim. bodylle jatkopaloja?

 

Millaiset/mitkä kestovaipat vievät eniten tilaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neulotut villahousut vievät tilaa, vaikka olisikin ohutta merinolankaa. Itse neulomistani hahtuvahousuista tulee ihan hullu pyllypallo :lol: Meillä kun käytetään enimmäkseen ohuehkoa sisä(täyttö)vaippaa tai harsoa ja pul-kuorta, niin ei tarvitse hirmu isoja vaatteita vaippojen takia. Siinä vaiheessa kun bodyyn tarvitsee jatkopalaa niin yleensä on hihatkin jo käyneet lyhyiksi.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan käytetty ihan normaalin kokoisia vaatteita tai himpun verran isompia bodeja. Alkuun joutui varsinkin käyttämään vähän suurempaa, kun vaippa oli vauvaan verrattuna niin suuri. Nykyään menee ihan hyvin normaalikokoiset vaatteet ja bodyn jatkopaloja ei oo ikinä tarvittu. Meillä on käytössä pul-kuoret ja harsot + imut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista.

Ehkäpä jatkan tuolla Erisan / muut suositellut pesuaineet linjalla vaan.

Kyllä se sitten muuhun pyykkiin saadaan kulutettua tuo Omo. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauvalle tuli ihottumaa kyllä Erisanistakin, eli ei se että nyt tuli tuosta Omosta tarkoita että se ei sovi kellekään :) Varmaan vaan annosteluvirhe tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus muutaman kuukauden iköisenä käytettiin bodyn jatkopaloja silloin tällöin, mutta ei ole enää tarvittu. Ollaan suosiolla siirrytty isompaan kokoon, kun ruvennut siltä näyttämään. Ollaan muutenkin jouduttu siirtymään aina vähän aiemmin seuraavaan kokoon, kuin mitä kokolapuissa lukee. Poju on sen verrna iso.

 

Housut on mun mielestä paljon ongelmallisempia kuin bodyt. Housuissa on monesti liian vähän tilaa vaipalle ja ovat sitten tosi kireitä. Isompaa kokoa ei sit oikeen voi kuitenkaan ottaa, kun on sit kauheen pitkät lahkeet.

 

Jokunen kuukausi sitten ei llut vaatteiden kanssa kauheesti ongelmaa, kun taskuvaippaan riitti imuksi pelkkä mikroinsertti. Oli lähes yhtä ohut kuin kertis. Mutta kun nykyään on harso ja insertti, niin on jo vähän paksumpi paketti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävinpäs kurkkaamassa mitä purkin kyljessä sanotaan ja olihan tuossa Omossa tuota zeoliittia.

Joten jääpi käyttämättä vaippapyykkiin.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joskus muutaman kuukauden iköisenä käytettiin bodyn jatkopaloja silloin tällöin, mutta ei ole enää tarvittu. Ollaan suosiolla siirrytty isompaan kokoon, kun ruvennut siltä näyttämään.

 

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta mitä ihmeen jatkopaloja? En ole koskaan kuullutkaan. Mistä sellaisia saa...?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.