Strutsi

Kestovaipat

2012 posts in this topic

^ Oon kokeillut villaimuja. Käytän taskuvaipassa ja yövaipassa muiden imujen ohella, kyllähän ne imee, mutta en nyt niissäkään mitään ylivertaisuutta ole huomannut muihin imuihin verrattuna.. Paitsi se tietty ettei niitä tarvii pestä joka kerta.

 

Mikähän siinä sitten on vialla jos villahousut ei meillä ole (lainkaan) varmat..? Body tai vaatteet ei ole liian kireät, imua on mielestäni niin paljon kuin voi olla (enemmän jos laittaisi niin vaippa olisi pallon muotoinen - siis jo ilman pojan pyllyä sen sisällä, villikset kastelee vaatteet vaikkei sisävaippa olisi edes lits läts..), eikä edes pissamäärät ole pojalla käsittääkseni mitään huippusuurta tasoa, kun vertasi kestovaippainfon pissamäärä-punnituksiin.

Ja lanoliinituksestakaan ei pitäisi johtua, koska ihan sama homma on ollut alusta asti

-itsetehdyissä ja lanoliinitetuissa pöksyissä

-kaksissa jonkun muun tekemisissä ja lanoliinittamissa uusissa pöksyissä

-kaksissa jonkun muun (keskenään eri) ihmisen tekemissä ja lanoliinittamissa käytetyissä, hyvin sisäänajetuissa pöksyissä.

No yhdistävää noille on siis että kaikki on jonkun itsetekemiä hahtuvapöksyjä, mutta kyllähän nimenomaan juuri niitä monet kehuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä taitaa tämä kestoilu jäädä hyvin vähäiseksi.

 

Mä en päiväsaikaan kovin montaa kertaa pojalle vaippaa vaihda kun käyn töissä ja mies valitsee todella harvoin kestovaipan (joskus sentään). Yöksi en saa enää kestovaippaa laittaa kun tulee lakanapyykkiä vaikka pissaa on yön jälkeen vaipassa tosi vähän. Ja ensi viikolla poika sitten menee hoitoon kodin ulkopuolelle enkä usko, että hoidossa ollaan innostuneita kestoista.

 

Mutta jos joskus meille toinen lapsi tulee niin uskallan sitten helpommin kokeilla kestoja kun niistä jo jonkinverran on kokemusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Ei ne villaimut varmaan mitään ylivertaisia imun suhteen olekaan, vaan juuri ohuuden (kaksinkertaiseksi taitettu villaimu vastaa nelinkertaista froteeta ainakin oman kokemuksen mukaan), kuivumisnopeuden ja sen, ettei niitä tarvi pestä jatkuvasti. Nakkaa vaan narulle kuivumaan niin sitten voi käyttää heti uudestaan. Sen takia oon itse tykästynyt niihin, muut imut meillä kun on froteisia niin ne pitää aina pestä ennen seuraavaa käyttöä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ois miltei uusia Swaddlebeesin AIO-kestovaippoja, Lumian bambuimuja, kuoria, Iguleen sisävaippoja myytävänä jos jotain kiinnostaisi?

Edited by PikkuinenPirpana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelin kokeilla kestoilua kuorilla ja sisävaipoilla. Millaisia sisävaippoja suosittelisitte? Haluaisin käyttää muotoonommeltuja (ei tarvis välttämättä olla kiinnitystä kuitenkaan), koska en jaksaisi esim. harsojen taitteluja. Noissa hintahaitari on aika suuri. Froteisia saa aika halvalla, mutta onko niistä mihinkään? Ja niissä halvoissa taitaa olla usein aika vähän imukerroksia. Oon täysi aloittelija tässä hommassa... :rolleyes: Noihin sisävaippoihinhan voi tarvittaessa kuitenkin lisätä imuja, eikös vain? Auttakee :unsure: Oon aika paljon lueskellut netissä, mutta kokemuksia nyt kaipailisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sisävaippoina käytössä Snappeja ja hilin k-perus vaippoja. Tällä hethellä ehkä tuo hili on suosikki kun siihen saa kätevästi lisää imua ja lisäksi yhden koon vaippana se mahtuu vielä pitkään. Tosin ihan vastasyntyneelle siitä tulee varmasti tosi iso paketti. Snappia saa eri kokoisina, joten se on siinä mielessä parempi ihan pienelle. Molemmat on siis ilman kiinnitystä. Snappi on kokonaan froteinen ja imukyky on ihan hyvä vaikka vaippa onkin melko ohut. Hilin ulkopinta on froteeta ja sisus bambua eli tässä imukyky on hieman parempi.

 

Kuorina meillä on käytössä villahousut. PUL-kuoria olen kokeillut, mutta en tykästybyt kun reisiin tuntui jäävät hirveät painautumat ja villikset on myös paljon joustavammat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Noihin sisävaippoihinhan voi tarvittaessa kuitenkin lisätä imuja, eikös vain? Auttakee :unsure: Oon aika paljon lueskellut netissä, mutta kokemuksia nyt kaipailisin.

 

Mä en valitettavasti osaa sanoa merkeistä mitään, kun olen itse ommellut kaikki vaipat. Meillä on käytössä sisätaskut, kuorina villikset ja ihoa vasten on hoitoliina kakkojen poisheittämistä helpottamassa. Sisätaskuihin taittelen froteeta, bambua tai hamppua imuiksi. Uskoisin, että myös ostovaippohin saa myös laitettua lisää imuja.

 

Meillä on nimenomaan sisävaippa+kuori toiminut parhaiten ja harsoja en itsekään jaksanut taitella. Muutaman taskuvaipan (fleece ja PUL) olen ommellut ja niistä tulee pissat lahkeensuusta ulos. Tosin vika voi olla myös siellä ompelukoneen takana :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko se niin, ettei sisävaippa tarvitse välttämättä mitään kiinnitystä? Esim. äitiyspakkauksen ImseVimse-sisävaipoissa ei ole mitään. Pitääkö kuori (hahtuva tai PUL) sisävaipan tai taitellun harson paikoillaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Nanuli ja Ayla vinkeistä :) Tilailin nyt jotain millä lähdetään liikkeelle. Kestovaippainfosta löytyi hyvin kokemuksia erilaisista vaipoista. En ollut aiemmin hoksannutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko se niin, ettei sisävaippa tarvitse välttämättä mitään kiinnitystä? Esim. äitiyspakkauksen ImseVimse-sisävaipoissa ei ole mitään. Pitääkö kuori (hahtuva tai PUL) sisävaipan tai taitellun harson paikoillaan?

 

Periaatteessa napakka kuori riittää, käytännössä se kyllä mun mielestä tarttee olla PUL... Hahtuviin en luottais (sitäpaitsi hahtuvienhan olisi mieluummin hyvä olla vähän reilun kokoiset kuin ihan napakat). Ja kyllä harson melkein laittaisin joka tapauksessa näpsyllä kiinni, ne on noi muotoonommellut sisävaipat jotka pysyy paremmin kuosissaan ihan kuoren avulla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Alya, vastauksesta! Mietin, että eihän se iso homma olis pieniä tarrannauhan palasia sitten ommella niihin sisävaippohinkin tai neppareita. Jos tuntuu, etteivät pysy päällä. :)

 

edit. Todellakin menee niissä nickeissä sekaisin, eikä ole edes eka kerta... :rolleyes:

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eipä kestä! Vaikkei tällä kertaa vastaajana ollukaan Ayla :lol: Ihanan sekoittavia noi meidän nimimerkit, eikö... Varsinkin samassa ketjussa! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen onnistunut saamaan harson (origami) pysymään paikallaan ilman näpsyä napakoissa villahousuissa, liikkuvaisella puolivuotiaalla. Ainoa näpsy on hukassa :lol: Hankalinta oli saada ne villahousut päälle ilman, että harso menee heti myttyyn.

 

Muoks. Ja alussa meillä oli harsot yleensä pul-kuorissa ilman näpsyä. Omatekemät hahtuvahousut olivat sen verran löysempiä, että niissä piti näpsyä käyttää.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mies onnistuu tossa samassa vielä nykyään, vaikka typy ei pysy kuin hetken selällään. Ei ymmärrä, ei. Ei kuulemma vaan halua/osaa käyttää näpsyä :) , vaikka on mun mielestä maailman yksinkertaisin vempele...

 

Kunhan saan noita vaippoja loput keskeneräiset valmiiksi niin sitten ei tarvi edes yrittää taistella harsojen kanssa enää, sitten ne joutaa imuiksi taskuun ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on näpsyjä kolmekin kappaletta, mutta en ole niitä tykännyt käyttää kun ne piikit uppoavat mielestäni kovin syvälle harsoon. Painaakohan ne paljon masullaan olevan pojan ihoon? Ei kai..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietittiin mekin tänään miehen kanssa kestojen kokeilua, kun poika ei enää kakkaa ihan joka vaippaan (vaan 1-2x vrk). Ikää on nyt 3.5kk ja mitat 3kk iässä oli 62cm ja 6175g. Mitenkähän noihin kuvioihin pääsisi sisälle, ei hajuakaan mitä lähtisi kokeilemaan. Suositelkaa mulle jotain, tai vaikka mitä ei ainakaan, niin osaan jotain karsia. Osaan ommella ja neuloa ihan sujuvasti, joten aikanaan varmaan osaisin tehdä itsekin. Suurimmat toiveet on yllättäen suht helppo käytettävyys, lähinnä että pärjäisi kuitenkin muutamia tunteja samalla vaipalla, ja ettei yöllä tarvitsisi vaihtaa vaippaa, kun poika vihdoin nukkuu n. 10h putkeen. Tietysti alussa voisi kokeilla kestoja vaikka vaan päivälläkin. Kakan pesua helpottamaan ilmeisesti tuommoinen ohut riisipaperijuttu vois olla hyväkin idea? Oon vähän laiska pyykkäri noin muutenkin, joten mukava ois jos ei nyrkkipyykkiä tarvitsisi kovin usein harrastaa, ja tietysti ois kiva jos vaipat kuivuisi suht inhimillisessä ajassa, varsinkin kun kerrostalossa ei oo omaa pihaa, minne vaippoja levitellä. Kiva ois tietysti myös, ettei vaippapaketti olis julmetun iso, eli hahtuva/hamppuko ois sitten parasta imumatskua? Raha ei ole se isoin este, mutta olisihan se tietysti plussaa jos ei jatkuvasti pojan kasvaessa tarvitsisi olla uusia ostamassa. Sinäänsä ulkonäöllisesti tykkään ihan yhtä paljon villiksistä kuin noista vaipan näköisistäkin. Oiskohan se AIO voittajan valinta, kun ei tiedä mistään mitään?

 

Tuntuu, että noita vaippoja on ihan pohjattoman paljon, konkurssihan siitä tulee jos sumiksessa lähtee ostelemaan. :unsure: Kuopiossa asun, joten mitään vuokrauspalvelua ei täällä ole.

 

Vinkkejä, vinkkejä... kiitos. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mä itse tykkään BumGeniuksen ja Fuzzi Bunzin taskuvaipoista. Muut pakkaa meillä aina falskaamaan (tosin kai tämä on käyttäjästä kiinni ;) ).

 

BumGenius on siitä kiva, että samalla vaipalla pärjää koko vaippaiän ja uutena kun ostaa, niin tulee imukin mukana. Fuzzeissakin tulee imu mukana. Niissä on sitten eri kokoja kilojen mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja sitten piti kysymäni, että mistä noita ihme kankaita ja imuja oikein saa (Kuopiosta/netistä), jos vaippoja alkaa askartelemaan? Pitänee ottaa yhteyttä kestovaippatukihenkilöön, eihän tuosta suosta ota muuten mitään rotia. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Itse en ole vielä kestoillut, mutten suosittelisi AIO-vaippoja, jos haluat, että kuivuvat nopeasti. Meillä kestovaippoinfo-ihminen kertoi, että AIO vaipat kuivuvat todella hitaasti. Taskuvaipat on samantyyliset: pitää vain laittaa ne imut paikoilleen, mutta ne saa sit pois pesun ajaks, joten kuivuu nopeemmin. Näin ainakin ymmärsin. Itse ajattelin niitä kokeilla (ehkei ihan vastasyntyneen kanssa, mutta vähän myöhemmin), sillä niihin voi laittaa ne imut valmiiksi, niin sitten vaipanvaihdon yhteydessä ei tartte ruveta askartelemaan, vaan pitäisi sujua yhtä helposti kuin kertakäyttövaippojen päälle laittaminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TSI-henkiselle ehdotan, että ostat ja/tai teet muutaman sisätäyttövaipan, bambutaittoja (40 cm bambucollegea -> kaksi kaksikerroksista taittoimua) ja villahousuja. BumGenius 2.0 tai 3.0:n kokeilemista kannatan myös (2.0 saa käytettynä, 3.0 myös uutena).

 

Käytännössä noita kannattaa katsella netistä, vaikka Kuopiossa muutamasta paikasta vaippoja saakin (Kestovaippainfon myyjätietokannasta löytyy, siellä on myös vaippatietokanta josta voi katsoa mistä jotain kiinnostavaa vaippaa saa ostettua). Bambucollegea (tai oikeastaan bambufleeceä, mutta college on taittoihin melkeinpä parempi) ja muita vaippakankaita saa esim. Myllymuksuilta (jonka postituslistalle kannattaa liittyä, on esim. postikuluttomuustarjouksia säännöllisesti).

 

Muoks. Muistinpa vielä, että Sampsukka toimittaa Kuopioon 21.7. tilauksia postikuluitta. Sieltä saa Myllymuksujen kankaita, myös sitä bambufleeceä (bambucollegen nimellä tosin), muita vaippaompelutarvikkeita ja vaippoja ja ties mitä :) Laura varmaan mielellään vastaa kysymyksiin, jos on vähän epävarma mitä kannattaisi tilata.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taidan tilata tommoisen BumGenius-vaipan alkajaisiksi... ja lisäimua siihen mietin. Tuota bamboo fold-it -imua on hypetetty näköjään paljon. Onko nuo irtokankaat (esim tuo bambucollege tms) yhtään saman suuntaisia, vai onko ero kuin yöllä ja päivällä imun suhteen?

 

Onkohan jossain olemassa kaavoja, joilla voisi sitten askarrella vaikka lisää noita BumGeniuksen tyylisiä vaippoja, jos ne sopii? Kyllähän noita kaavoja muutamia näyttää noilla kestovaippasivuilla olevan, mutta eihän mulla ole hajuakaan minkä mallisia tuotoksia niistä tulee. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä riittää tuossa bumgeniuksessa sen oma imu päiväsaikaan useamman tunnin vaihtovälille (4-5h). Yöksi (10-13h) oon laittanut molemmat omat imut (vastasyntyneelle tarkoitetun ohuen ja sitten sen isomman) ja lisäksi bamboo doublerin ja hyvin on toiminut muutamaa megapissa yötä lukuunottamatta. Poika pissaa melko runsaasti ja aamulla on kaikki imut ihan märkiä, mutta pissa yleensä pysyy vaipassa. Meillä tuo Bumgenius on ollut ainoa tasku joka todella on toiminut, muut kokeilemani on falskanneet lähes joka kerta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisiko joku kokenut kestoilija sanoa, että onkos minulla nyt sopiva setti kasassa kestoilun aloitteluun, kun kaapissa on 14 harsoa, 4 kuorivaippaa, 5 bamblisäimua ja ne 4 äitiyspakkauksen Imse Vimse-sisävaippaa? Lisäksi aattelin öitä varten hankkia vielä yhdet villahousut :)

Kuinkahan pitkään nuo harsot riittävät ainoina imuina? Tai aika pitkälti se varmaan riippuu vauvastakin, mutta n. suunnilleen :)

Kiitoksia vastauksista!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Riippuu niin harsoista. Ja vauvasta.

Harsoja on siis kovin monenlaisia. Jotkut ruskovillan harsot sun muut laadukkaat kuulemma riittää aika pitkäänkin (omaa kokemusta ei kyllä ole), kun taas jotkut äitiyspakkauksissa olleet harsot (joista meillä lähinnä kokemusta) lakkasi meillä riittämästä pelkästään joskus vajaa 3kk iässä. Vanhoista froteepyyhkeistä tehtyjen lisäimujen avulla toimivat kyllä edelleen hyvin, poika pian 6kk.

 

Muuten hyvältä kuulostaa vaippamäärä. paitsi mites yövaipatus? Siihen tarttee meillä ainakin harsoa järeämmät aseet. vai ajattelitko noita bambu-imuja siihen? Voihan se niiden avulla toimiakin.

 

Mutta alkuun pääset varmasti noilla, helpostikin. Sitten tarpeen mukaan hankit lisää.

 

Ainut ehkä minkä hankkisin vielä, on näpsy kiinnikkeeksi harsoille (ei maksa paljoa), jos meinaat villahousuissa käyttää harsoja vaippana. Jonkun pul- tai fleecekuoren kanssa harsot pysyy kyllä ilmankin, mutta villiksiin saa aika hyvin taitella jos meinaa saada ilman paikallaan pysymään.

 

Mä aloitin kaksilla kuorilla ja varmaan noin kymmenellä harsolla kun poika oli vajaa 2kk, hyvin se niillä käyntiin lähti. Sitten sitä jo osasikin pikkuhiljaa kokeilemalla löytää itselleen sopivimmat systeemit. Ei sitä kestoilua mun mielestä liian kauas tarvii suunnitella, eihän sitä tiedä mihin ratkaisuihin tykästyy ja mitkä juuri teidän vauvalle sopii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niin, harmi toisaalta ettei sitä voi suunnitella kun nyt olisi varaa vielä hankkia, äippälomalla kun tuo raha kumminkin hupenee...Mutta pistetään rahaa sitten vaan säästöön :)

Yöksi olisi harsojen lisäksi nuo bambulisäimut, niissä on kuivaliinapinta :) Ja sitten ne villahousut.

Harsot eivät taida olla mitään merkkia, Vauvattaresta tilasin, mutta toivottavasti niistä imua jonkin verran löytyisi...

 

Mutta kiitoksia sinulle kovasti vastauksista, yksi huolenaihe vähemmän! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.