Kndr

Koska kerroit tai aiot kertoa raskaudesta?


250 posts in this topic

Siitä vaan vastailemaan, ja tähän alle sitten perusteluja ja tarkennuksia :)

 

Huom tällä foorumilla ei tarvitse vaihtoehtoa "vain vastaukset", vaan voit klikata pollin alapuolelta näytä tulokset.

 

muoks. pollista kirjoitusvirhe pois

Edited by Kundera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aluksi oli tarkoitus pitää asia minun ja mieheni välisenä varhaisultraan saakka, mutta kerroinkin sitten jo muutamalle ystävälleni ja mies kertoi siskolleen. Kaikki sillä varauksella, että mikään ei ole vielä varmaa! Käytännössä ne tietävät, jotka tiesivät yrityksestäkin.

 

Tuleville isovanhemmille ei vielä kerrota, koska en jaksaisi esim. anopin reaktioita jos menisikin alkuvaiheessa kesken. Kerromme varhaisultran jälkeen kuitenkin.

 

Omalle työnantajalleni aion kertoa joskus ensi viikolla eli ennen varhaisultraa, koska hän on läheinen, osaa pitää suunsa kiinni ja niin on kaikkein järkevintä. Minulla on virka. Mies aikoo kertoa lähimmälle työkaverilleen varhaisultran jälkeen.

 

Kaikille muille kerrotaan np-ultran jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testasimme puolison kanssa yhteistyössä, eli periaatteessa mies tiesi asian varmaksi jo ennen minua koska kurkisti ekana tikkuun :lol:

 

Kahdelle siskolleni kerroin aika piankin, koska toinen on lääkäri (=piti kysyä muutamia oleellisia asioita), ja toinen sai juuri itse poikavauvan :wub: Sekä yhdelle kaverille kerroin myös melko pian, kun oli pakko hehkuttaa jollekkin.

 

Työnantajalle kerroin rv 10, kun rupesi kyselemään että korvaanko lääkäripoissaoloni.

 

Muut saavat huomata omia aikojaan, tosin olen niin kova puhumaan sivu suuni, että monet voivat jo arvailla :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kuulutin melkein heti kaikille :lol:

 

Töissäkin suurin osa tiesi jo varhaisultran jälkeen ja lähipiiri tiesi heti plussan jälkeen. Mä olen tällanen avoin höpöttäjä, hyvässä ja pahassa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle kerroin heti plussattuani (hää oli aamulenkillä :P), samoin parhaalle ystävälleni. Omat vanhemmat ja appivanhemmat saivat tietää alkuraskauden ultran jälkeen. Työnantajaa ei ole, koulukaverit saivat tietää np-ultran jälkeen ja muut ihmiset saivat sitten huomata mahan kasvun itsekseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies sai tietää heti kun plussa ilmestyi testitikkuun (teimme testin yhdessä), vanhemmat ja sisarukset varhaisultran jälkeen rv 7+. Työnantajalle oli tarkoitus kertoa vasta rv 12 jälkeen, mutta koska kärsin aivan kamalasta pahoinvoinnista ja jouduin olemaan sairaslomalla töistä, koin reiluksi kertoa poissaoloni syyn myös työnantajalle jo rv 8. Muille sukulaisille kerroimme np-ultran jälkeen rv 12+.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle heti kun olin testannut plussan.

 

Tuleville isovanhemmille varhaisultran jälkeen

 

Sisaruksille oisko ollut rv 9.

 

Np ultra oli meillä viikolla 10+ kerroin parhaille ystäville vähän sen jälkeen, viikolla 11+

 

Muille kun oli 12 viikkoa täynnä, sitä mukaa kun nähtiin/tuli sopiva tilaisuus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle heti plussauksen jälkeen :wub:

 

Mulla oli vähän sellainen periaate, että kerron jos joku kysyy suoraan, että onko vauva tulossa. En siis viitsinyt valehtelemaan ruveta, muuten kerroin sit ultran jälkeen kun tuli sopiva tilaisuus. Ja aika moni kyllä kysyi ihan suoraan kun oltiin just menty naimisiin :blink:

 

Töissä kerroin raskaudesta np-ultran jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle tietty heti plussauksen jälkeen, parhaalle ystävälleni seuraavana päivänä, muille ei olla vielä kerrottu. Uskoisin että vasta np-ultran jälkeen muille, ellei tule pakko-tilannetta. Töissä sitten joskus kun maha alkaa näkyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testin tein kyllä niin, että mies odotti vessan ulkopuolella :) Eli miehelle tietysti kerroin heti...

 

Seuraava joka sai tietää oli mun sisko joka sai soiton samana päivänä. Johtuu siitä että ollaan lapsesta asti oltu kuin paita ja perse, vieläkin sama juttu.

 

Miehen sisarukset ja meidän vanhemmat sai tietää muutaman viikon myöhemmin.

 

Ystävät sai tietää ekan ultran jälkeen, työkavereista ainoastaan esimies ja mun tiiminvetäjä tiesivät ultran jälkeen(kun mun työni on niin fyysistä) ja työkaverit ja muut saivat sitten huomata kuka milloinkin...

Edited by Neiti.Aurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Miehelle heti plussan jälkeen (ja lisäksi kerroin kaksoissiskolleni myös)

 

- Tuleville isovanhemmille ekan ultran jälkeen, joka tosin oli vasta tänään eli onks se ny sit varhaisultra vai ei.. (rv 8+2)

 

- Lähipiirille kerrotaan aikapitkälti ihmisestä riippuen, osa tietää jo nyt, mutta mm. parhaalle kaverilleni en aio kertoa ollenkaan koska se lähtee kesäks ranskaan töihin, se saa sit huomata asian vasta palattuaan.

 

- Työnantajalle kerron sit kun on pakko, luultavasti jo ennen rakenneultraa kuitenkin.

 

- Muut saa sit huomata ihan itsekseen tai varmaan aika avoimesti kerrotaankin, työnantaja on siis se viimeisin paha jolta pisimpään yritetään salata.

Edited by MarsiM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle kerroin heti kun plussa piirtyi testiin.

Isovanhemmille ja sisaruksille kerroimme np-ultran jälkeen kun 12 viikkoa oli täynnä. Samoihin aikoihin tiedon sai läheisimmät ystävät.

Työnantajalle kerroin rakenneultran jälkeen viikolla 19+

Satunnaiset tuttavuudet, mm. naapuri, ovat saaneet itse asian bongata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun oli vähän paha olla kertomatta pomolleni, kun hän tuli työhuoneeseeni juuri kun olin kuullut olevani raskaana :lol: Multa siis otettiin verikoe, testiä en ollut itse vielä ehtinyt tekemään.

Vanhemmille kerrottiin heti, kun tiedän lapsenlapsen olevan toivottu. Heiltä saamme myös paljon tukea. Hyville ystävilleni kerron nyt np-ultran jälkeen. Muut saavat huomata milloin huomaavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle kerroin heti varmistustestin tehtyäni.

Äidilleni ja veljelleni sekä parille hyvälle ystävälle samana päivänä kuin tein testin.

Anopille ja muille läheisille vähän myöhemmin, varhaisultran jälkeen muistaakseni.

Työnantajalle joskus viikolla 10 erityisäitiysvapaan takia, jolle jäin np-ultran ja kesäloman jälkeen.

Kavereille pikkuhiljaa viikkojen kuluessa. Suurin osa tiesi yrityksestä, joten osasivat uutisia odottaa.

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelleni kerroin luonnollisesti heti, kun testitulos selvisi. Oltiin molemmat tuolloin kotona. Molempien vanhemmat saivat tietää jouluna, jolloin viikkoja oli kasassa 10+. Oltaisiin kerrottu muuten vasta np-ultran jälkeen, mutta tuo joulu sattui siihen niin sopivasti :) Miehen isovanhemmille (joista tulee ekaa kertaa isoisovanhemmat tämän meidän lapsen myötä) mies kertoi np-ultran jälkeen. Itse ei pahemmin muille kerrottu, mutta annettiin omille vanhemmillemme lupa kertoa asiaa eteenpäin kun tuo np-ultra oli ohi.

Työnantajaa ei ole, kun olen päätoiminen opiskelija. Koulussa kuitenkin ilmoitin asiasta pikkuhiljaa eri opettajille sitä mukaa kun oli "pakko". Luokkakaverit saivat huomata omaa tahtiaan. Yhdelle kaverilleni kerroin asiasta rv 17, muuten kaikki ovat saaneet tietää asiasta joko vanhempiemme kautta tai ovat itse huomanneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle ekan kunnollisen testin jälkeen. Ekoja haamuja en viitsinyt esitellä sen kummemmin, mainitsin vaan että saattaisi olla tärppi käynyt. Lähipiirille (ystävät, vanhempani, miehen vanhemmat, lähimmät sukulaiset) laitoin tekstiviestin np-ultran jälkeen. Muut sukulaiset/tuttavat ovat jossain vaiheessa huomanneet tai joku on heillle kertonut. Aikasemmilla kerroilla oon lähimmille kertonut 6-7rv ultran jälkeen, tällä kertaa en jostain syystä vielä halunnut kertoa tuolloin.

Edited by Keijukainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teimme testin yhdessä miehen kanssa.Perheillemme kerroimme varhaisultran jälkeen,vkolla 7.Muille aiotaan kertoa lähempänä 12 viikkoa,muutaman viikon päästä :) Tuskallista tämä salailu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle heti testattuani, vanhemmille ja lähimmälle ystävälle samana päivänä, varhaisultran jälkeen kerrottiin usealle kaverille ja työnantajalle kerroin myös samoihin aikoihin koska jouduin olemaan huonovointisuuden takia pois pari päivää enkä halunnut että syytä työpaikalla spekuloidaan! muille raskaus on selvinnyt pikku hiljaa :lol: en ois millään pystynyt pitämään sitä salassa kauheen kauaa! :rolleyes:

Edited by reetta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle kerroin heti plussattuani. Sanoin, että nyt näyttäis pahasti sille, että taidan olla pieniin päin. Plussaviiva oli niin haalea testissä, että epäilimme aluksi molemmat, että voiko se olla totta, vaikka menkatkin oli jo muutaman päivän myöhässä. Tein pari uutta testiä muutamaa päivää myöhemmin ja aina se vaan plussaa näytti, joten oli se sitten uskottava lopulta. :D

 

Äidilleni kerroin plussausta seuraavana päivänä, kun en pystynyt olemaan enää hiljaa. Ja isä sai sitten tietää samalla. Miehen siskolle kerroin muistaakseni heti plussauksen jälkeen, koska olimme vauvakuumeilleet yhtäaikaa ja puhuneet, että olisi jännä jos olisimme yhtäaikaa raskaana. Miehen sisko oli tuolloin ihan viimeisillään raskaana, joten piti äkkiä kertoa, että ehdittiin sentään olla edes hetki yhtäaikaa raskaana. Heh!

 

Muille olen kertonut aina hyvän hetken tullen. Töissä kerroin np-ultran jälkeen.

 

Mies kertoi heti plussauksen jälkeen anopille ja lähes kaikille kavereilleen. Taisi olla hieman innoissaan asiasta. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle kerroin tokan plussatestin jälkeen illalla kun olin saanut tyttäreni nukkumaan.

 

Äidilleni kerroin varhaisultran jälkeen, isälleni np-ultran jälkeen. Miehellä ei vanhemmat enää elossa olekaan.

 

Työkavereille (useimmille siis, pari tiesi jo ennen) paljastin np-ultran jälkeen.

 

Lähipiiri sai enimmäkseen tietää np-ultran jälkeen, paitsi parhain kaveri jolle kerroin plussan jälkeen.

 

Muut ovat saaneet huomata kun ovat juoruja kuulleet tai itse huomanneet, ei-salaiseksi asia muuttui np-ultran jälkeen. Luotettiin puskaradioon...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parhaimmille ystäville, isovanhemmille kerroimme np-ultran jälkeen. Työnantajalle viikolla 15.

Muutamat kaverit kuitenkin arvasivat jo viikolla 7, heille oli sitten myönnettävä..

Nyt tuntuu että puskaradio on toiminut ja kaikki tuntuu tietävän ja eipä tätä enää voi piilotellakaan :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle: Vaihtoehdot ei oikein sopineet mulle... ihan yhtä aikaa nähtiin raskaustestin tulos, sillä tehtiin se yhdessä!

 

Tuleville isovanhemmille: Kerrottiin alkuraskauden ultran jälkeen. Sillä jos jotain olisi sitten sen jälkeen sattunut, olisi he kuitenkin olleet tukemassa ja lohduttamassa meitä. Myös mun siskolle kerrottiin silloin samasta syystä. Ja pääsivätpähän mukaan onneen ja jännitykseen jo hyvissä ajoin! :)

 

Muulle lähipiirille ja kaikille muille: Kerrottiin sitä mukaan kun tuli sopiva hetki. Toisille jo hieman aikaisemmin ja toisille vasta np-ultran jälkeen.

Työnantajalle: Ei olisi ollut kiirettä kertoa, mutta hän huomasi asian ihan itse kun masu kasvoi jo niin aikaisin! :P

Edited by Pinja Mii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle: heti kun toinen viiva piirtyi testiin

 

Tuleville isovanhemmille:.4 tuntia plussauksen jälkeen

 

Lähimmille ystäville: 5 tuntia plussauksen jälkeen

 

Muille tutuille ja työnantajalle: nt-ultran jälkeen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle: tehtiin testi yhdessä

 

Vanhemmille: omille vanhemmille hieman ennen yksityistä varhaisultraa (jo viikolla 6) ja miehen vanhemmille ultran jälkeen. Tiesivät edellisestä keskenmenostamme, joten ei nähty syytä salata kauempaa.

 

Muulle lähipiirille: Kahdelle ystävälleni olen sanonut jo plussan jälkeen, mutta muille kerrotaan joskus viikon 12-13 jälkeen.

 

Opiskelen täysipäiväisesti, joten ei ole työnantajaa.

 

Muille tutuille: Odotellaan luultavasti, että raskaus alkaa näkymään jo muidenkin silmiin tai annetaan puskaradion laulaa.

Edited by Anni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now