Kndr

Koska kerroit tai aiot kertoa raskaudesta?


250 posts in this topic

Miehelle seuraavana päivänä kun tajusin että kyllä siinä roskiin heittämässäni testissä oli sittenkin toinenkin viiva, tosin hailu. no mieshän ei uskonut vielä kolmannenkaan testin jälkeen kun yritetty oltiin niin kauan turhaan. Pomolle kerroin 4n varmistustestin vuoksi koska olen sellaisessa työssä että sijaisen haku/koulutus kestää kauan (ja olin luvannut heti kertoa kun olisi jotain kerrottavaa :rolleyes: ). Eli pomo sai tietää ennen äitiänikin, jolle kerroin joskus pari vk sotten :D Parille ystävälleni kerroin heti kun varmistelin onko testissä tosiaan kaksi viivaa. Lopuille ystävistä pikkuhiljaa koska kun lopetin polttelun niin asia tuli ilmi joka tapauksessa. Anoppila ei tiedä vieläkään eikä kyllä muutkaan (miehen yhtä veljeä lukuunottamatta) miehen puolen sukulaiset :D Anoppilassa kerromme tod.näk. reilun viikon päästä kun olisi kai rv 11... Muut huomaavat kun huomaavat.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle soitin heti testin tehtyäni ja muistaakseni seuraavana päivänä yhdelle ystävälle. Viikon sisällä taisi tietää koko lähipiiri kun mies lörpötteli asiasta joka suuntaan :D paniikissa sitten soittelin lähimpiä ystäviä läpi, etteivät kuulisi muualta ja loukkaantuisi kun en ole itse kertonut :rolleyes: Äiti tiedotti sitten isälleni ja mummolleni. Töissä kerroin parille työkaverille ennen pomoa ja pomolle ja muutamalle muulle viikolla 11+. Loput työkaverit ovat sitten pikku hiljaa joko vaan arvanneet ja tällä viikolla sen on jo ihan huomannut ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No miehelle kerroin ekana, tai itseasiassa aloitin kiljumisen jo vessassa, joten siitä tais ite päätellä tuloksen. :lol: Seuraavaksi lähti viesti parhaalle kaverille ja osa työkavereista arvasi heti kun lopetin polttamisen. Tuleville mummuille ja papoille ei olla vielä kerrottu, mutta tarkoitus olisi kertoa varhaisultran jälkeen, eli ensi viikolla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olemme kertoneet sukulaisilleni ja miehen äidille. Lisäksi olen kertonut parille opettajalle ja työharjoittelun ohjaajalle. Vatsa kuitenkin ponnahti esiin jo ennen plussausta ja nyt sen verran kauheat pahoinvoinnit, joten vaikea peitellä muutenkaan :lol: Nyt menossa vasta 6+6 :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle kerroin heti testin tehtyäni, eihän sitä pystynyt sisällään pitämään vaan tottakai miehen kuului saada heti tietää. :lol: Molempien vanhemmille kerrottiin n. rv 11. Ensin meinattiin että kerrotaan niskapoimu ultran jälkeen rv 12, mutta ei sitten maltettu kun satuttiin kyläilemään molemmilla samoihin aikoihin. Mun siskolle kerrottiin myös silloin. Muut parhaimmat ystävät saivat tietää sitten joskus rv 15 ja rakenneultran jälkeen sitten loputkin ihmiset. Mitenkään raskaudesta ei haluttu huudella kenellekään vaan jos joku kysyi niin en kuitenkaan valehtelemaan alkanut. Oli jotenkin mukavaa ja salamyhkäistä pitää tieto vain meillä kahdella :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle kerroin heti tuloksen saatuani. Omille vanhemmilleni kerroin 8. viikolla ja mies omilleen 9. viikolla.

 

Muutamalle ystävälle kerroin np-ultran jälkeen. Muut saavat itse huomata asian, tai jos sattuu erityisen sopiva tilanne, saatan itsekin asian paljastaa :lol:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sovittiin isännän kanssa ettei kerrota ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä kenellekkään, mutta oli sitä pakko soittaa yhelle likkakaverille ja äsken kävin moikkaamassa omaa isääni ja tuli sit sillekkin kerrottua. :P Mutta muut saa tietää sit joskus viikkojen päästä kun raskaus on edennyt vkolle 12.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle laitoin sähköpostissa raskaustestin tuloksen heti tuloksen tullessa. Muutamalle ystävälle kerroin kanssa heti, isälleni ja toiselle mummolleni kerroin heti. Äidille toivonmukaan selviää vasta äitienpäiväkortissa. Muuten olen kertonut sukulaisille ja ystäville pikku hiljaa, joillekkin heti ja joillekkin kerron kun alkavat epäilemään :) Mies saa kertoa oman puolen sukulaisilleen sitten kun siltä tuntuu eli viimestään parin kk päästä pakotan kertomaan ellei kerro aikasemmin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle lunnollisesti kerroin heti testin tekemisen jälkeen.

Maanantaina meillä on eka neuvola ja samana päivänä on mun toisella isoveljellä nimpparit, joten hänelle ajattelin noin niinkuin nimipäivälahjan muodossa kertoa, kun hänkin kuitenkin kertoi minulle ensimmäisenä silloinkuin he tyttöään alkoivat odottamaan.

Vanhemmille ja muille sisaruksille ajateltiin kertoa ensi viikolla aprillipäivänä, niin nähdään kuinka moni luulee juttua pilaksi, kun epäilempä, että ainakin omat vanhempani ovat jo minun kohdalla luopuneet toivosta. :D

 

Kavereille ja muille kerrotaan varmaankin sitä mukaa, kun ollaan heidän kanssaan tekemisissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulun siihen vähemmistöön, joka ei kertonut miehelleen heti. Tein testin perjantaina ja kerroin miehelle vasta maanantaina. Tämä siksi, että meillä oli vieraita koko viikonlopun ja epäilin, että mies ei osaisi pitää asiaa omana tietonaan. Toisena syynä, että miehen synttäri oli mielestäni hyvä päivä kertoa.

 

Molempien vanhemmille ja sisaruksille kerrottiin varhaisultran ja ekan neuvolan jälkeen, eli n. vko 9.

 

Esimiehelle kerroin vko 11 kehityskeskustelussa, koska se oli sopiva tilanne ottaa asia esiin.

 

Muutamalle kaverille on kerrottu, kun on tullut sopivasti esiin. Nt-ultran jälkeen voidaan kertoa asiasta kun se tulee esiin. Töissä suurin osa saa huomata kun vatsa kasvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies tietty sai kuulla heti :)

 

Kolmisen viikkoa jaksettiin pitää tieto salassa kaikilta muilta, mutta alkuraskauden ultran jälkeen oli pakko päästä kertomaan parhaalle ystävälle. Sisareni sai kuulla nt-ultran jälkeen ja tulevat isovanhemmat kuulevat pääsiäisen aikohin. Senpä jälkeen oletan tiedon saavan siivet ja ihan itse itseään levittävän ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies sai tietää aikalailla heti, tein testin aamulla ja kun mies nousi vähän minun jälkeeni niin plussatesti oli vessan pöydällä odottamassa. Tuleville isovanhemmille kerrottiin aika pian, koska omat vanhempani asuvat sen verran kaukana ettei ihan joka viikko nähdä ja olivat sattumalta juuri niihin aikoihin tulossa käymään. Halusin siis kertoa uutisen heille kasvotusten. Miehen vanhemmillekin kerrottiin sitten samoihin aikoihin.

 

Ainoastaan minun mummoni sai tietää asiasta vasta np-ultran jälkeen, oikeastaan kaikki sellaiset joiden kanssa ollaan säännöllisesti tekemisissä kuulivat asiasta ennen sitä. Työnantajaa ei ole koska opiskelen, mutta koulussa kerroin muistaakseni joskus viikolla 8-10. Siihen aikaan oli jonkin verran pahoinvointia jonka kanssa pärjäsi lepäämällä, joten halusin kertoa että osaavat suhtautua mahdollisiin poissaoloihin oikein (meillä siis läsnäolopakko).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siskolle ja kahdelle kaverille kerroin kun plussasin. :grin: Isovanhemmille kerrottiin varhaisultran jälkeen, työnantajalla pari päivää ennen np-ultraa.

 

Nyt tieto on kaikille "vapaata riistaa" mutta olen tullut kaapista lähinnä vain työpaikalla ja yksittäisille ihmisille. Olen pyytänyt vaalimaan salaisuutta koska viikonloppuna on tarkoitus jekuttaa kavereita, katsotaan huomaavatko että olen raskaana. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isovanhemmille ja kaikkein läheisimmille heti plussatestin jälkeen. Työnantajalle kerroin pari viikkoa myöhemmin (työpaikalla odotettavissa kaikenlaista myllerrystä lähiaikoina). Lähimmille kavereille olen kertonut pikkuhiljaa ja muille ajateltiin kertoa sitten np- ultran jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies sai tietää plussasta samalla kun se pärähti ruutuun.Siskolle kerroin seuraavana päivänä ja omalle äidilleni ar-ultran jälkeen. Muille sukulaisille ja lähimmille kavereille kertoiltiin sitten np-ultran jälkeen. Työnantajalle aion kertoa rakenneultran jälkeen. Loput saavat tietää kun huomaavat asian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies sai tietää heti plussaamisen jälkeen, omat läheiset (perheet, pari ystävää) siinä joitain päiviä myöhemmin. Noin viikon sisällä tiesivät kaikista läheisimmät ihmiset.

Töissä kerroin joskus 20viikolla tms. ja muut ihmiset ovat saaneet huomata ihan itse. Pienellä paikkakunnalla ei tosiaan tarvitse erikseen ekrtoa juur kellekkään, kun kaikki tietää ilmankin ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

mies sai tietää heti. muille on tarkotus kertoa aikasintaan np-ultran jälkeen. En jaksa sitä varsinkin isovanhempien hössötystä ja muutenkin haluan pitää asian suhteen matalaa profiilia ja nauttia kaksin miehen kanssa tiedosta että vihdoin meille olisi tulossa pieni. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies sai tietää parin tunnin päästä plussatestistä. Koska en halunnut soittaa miehelle töihin, hyvä ystävä sai tietää miestä ennen. Muuten lähipiiri sai tietää todella vaihtelevasti, jotkut aikaisemmin, jotkut myöhemmin.

 

Isovanhemmat saivat tietää nt-ultran jälkeen.

 

Työnantajan olisin pitänyt pimennossa niin pitkään kuin mahdollista, mutta minun oli valitettavasti pakko kertoa jo ennen nt-ultraa, koska jouduin olemaan verenvuodon takia sairauslomalla.

 

Kaikki muut ovat saaneet huomata itse. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kerroimme miehen kanssa aivan heti läheisille ystäville sekä isovanhemmille. Isovanhemmat ovat sitten kertoneet eteenpäin ihan urakalla :girl_mad:

Enemmän kavereiksi kutsuttaville kerrotaan kun sopiva tilaisuus tulee, puolitutuille sitten kun ollaan virallisestikin turvallisilla vesillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulevalle isälle heti, isovanhemmille ja läheisimmille ystäville ar-ultran jälkeen, np-ultran jälkeen vapaammin muillekin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies nyt tiesi milloin teen testin ja kiikutinkin sen näytille :) Omille vanhemmille ja siskolle kerroin heti, samoin kahdelle hyvin läheiselle ystävälle. Miehen vanhemmat arvasivat kun saunasiideri ei maistunut :D Ja muut saavat tietää np-ultran jälkeen. Joka on ensi keskiviikkona, hui! Moni tietää että haluamme toisen suhteellisen pienellä ikäerolla joten ei varmaan tule yllätyksenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies on saanut kaikista kolmesta raskaudesta tietää heti testaamisen jälkeen. Isovanhemmille on ajateltu aina kertoa nt-ultran jälkeen, mutta ovat itse huomanneet jo ennen sitä (Tosin eivät vielä tiedä tästä kolmannesta raskaudesta). Muille sukulaisille ja kavereille on kerrottu vähän vaihtelevasti, suurin osa on huomannut jossain vaiheessa itse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle kiikutin heti ensimmäisen haaleaviivaisen testin, samoin toisen tummemman seuraavana päivänä. Kukaan muu ei vielä tiedä, viikkojakin vasta 6+0, eka ar-ultra on 7+1, ja sen jälkeen aiotaan kertoa perheille. Ei meinaa millään malttaa odottaa enää yhtään! Muille sitten ensimmäisen kolmanneksen jälkeen, jos vaan kaikki menee hyvin (välillä hiipii pelko päähän ja tuntuu ettei vielä uskalla kunnolla iloita asiasta).

 

Raskaus on varmasti yllätys kaikille, sitä se oli vähän meillekin, mutta positiivinen yllätys varmasti kaikille :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin heti miehelle ja kahdelle ystävälle, jotka ovat suunnilleen samassa tilanteessa. Olen aikeissa soittaa myös yhdelle kaverille, joka on kätilö. Ar-ultran jälkeen kertonen omille vanhemmilleni ja muutamalle läheisimmälle kaverille. Np-ultran jälkeen miehen vanhemmille (kertovat kuitenkin koko suvulle) ja vapaammin muillekin. Töissä suunnittelen kertovani, kun palaan kesälomalta n. rv 16.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerroin ihmisille sitä mukaa, kun olen heihin törmännyt... Eli aivan alusta, viikoilta 3+ saakka. En usko, että tieto on kenellekään niin merkityksellinen kuin meille itsellemme, joten en nähnyt syitä sitä pantatakaan. Facebookissa en ole asiasta lätissyt, koska olen kyllästynyt siihen että siellä on aivan liikaa ihmisiä jotka eivät muuta teekään kuin jauhavat lapsistaan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now