Kndr

Koska kerroit tai aiot kertoa raskaudesta?


250 posts in this topic

Miehelle kerroin heti, kun se tuli töistä kotiin. Tein plussatestin ehkä puoli tuntia ennen kuin mies oli kotona. Alun perin oli tarkoitus tehdä testi yhdessä, mutta kun ajattelin muuten vaan tehdä testin (ja odotin, että se on nega), niin teinkin sen sitten jo aikaisemmin.

 

Mun vanhemmille kerrottiin joskus rv 8+ ja miehen vanhemmille rv 12+, mutta ennen nt-ultraa. Läheisimmille ystäville kerroin nt-ultran jälkeen samoin kuin työnantajalle (silloin taisi olla rv15+). Muille oon kertonut sitten vasta vähän aikaa sitten, kun ei olla nähty pitkään aikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle heti saman tien juoksin järkyttyneenä vessasta :grin:. Töissä jäin pakon sanelemana kiinni rv 7 ja sit omaehtoisesti kavereille ja sukulaisille 11+5 ku neuvolassa kuulu ihana syke :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teimme testin miehen kanssa yhdessä, joten hän sai tietää asiasta heti. Muille kertomista sitten pimitettiinkin jostain syystä todella pitkään. Tuleville isovanhemmille kerroimme viikoilla 18-19 ja tämän jälkeen sitten muille sitä mukaa kun kohdalle sattui. Mainittakoon, että raskaus ei näkynyt minusta päällepäin juuri ollenkaan ennenkuin vasta 30 viikon paikkeilla, joten siksi asia oli helppo pitää salassa. En tiedä miksi viivyttelimme kertomista niin pitkään... minulla oli takana yksi keskenmeno, joten voi olla että siksi asiasta ei halunnut kertoa ihan heti. Työnantajallekaan en maininnut asiasta ennenkuin oli lain mukaan pakko, vaikka hän kyllä sitten ilmeisesti oli kuitenkin jo kuullut asiasta aikaisemmin. Meillä töissä kun sattui olemaan minun lisäkseni neljä muuta samaan aikaan raskaana, ja raskauksista kyllä puhuttiin töissä keskenämme, ja tieto minunkin raskaudestani oli sitten ehtinyt kantautua pomonkin korviin. Hieman nolottaa näin jälkeenpäin ajatellen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, nyt on perheelle kerrottu ilouutiset ja kaikki olivat todella innoissaan! Mutta... tämän kertomisen myötä mieleen hiipi tosi voimakas pelko, että saan keskenmenon. Onko kellään muulla ollut samanlaisia tunteita? Pelkään, että kerroimme liian aikaisin, nyt kuukautisista laskettuna 7+5 ja ar-ultran mukaan vasta kuitenkin 6+4. Onkohan tämä nyt sitä taikauskoa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruth, on taikauskoa. :) Nautit nyt vaan rauhassa. Jos olet kerran sykkeen nähnyt varhaisultrassa ja kaikki oli muutoinkin ok, niin kyllä mun mielestä voi sillon pikkasen jo huokaista! Kyllä perheelle voi ja pitääkin kertoa uutisia, hyvässä ja pahassa. :)

 

Itse kerroin miehelle heti, omille vanhemmille myös. Työnantaja ja isovanhemmat sai tietää np-ultran jälkeen, samoin muut. En aio erikseen alkaa julistaa raskausuutista, vaan sopivan hetken tullen kerron jos katson aiheelliseksi. Facebokissa en voi asiaa julkistaa ennen kuin töissä ovat alaiseni saaneet tietää, ettei lähde ennenaikaisesti juoruja ym. Ja onhan se reilua kertoa heille asianmukaisella tavalla "ensimmäisten joukossa".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä siellä ihana "muljuava" syke oli :D Ehkä jotenkin "säikähdin" äitini ihan valtavaa iloa, jonka tämä uutinen sai aikaan, tuli mieleen, että jos jotain menee pieleen, niin surijoita on nyt enemmän kuin vain me kaksi. Vaikka esim. keskenmenosta heille kyllä kertoisinkin.

 

Kaikesta huolimatta, kertominen oli ihan mahtava juttu, ennenkokematonta kertoa uudesta elämästä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puolisolle heti plussatestin jälkeen, tuleville isovanhemmille ja lähipiirille varhaisultran jälkeen ja muille tilanteen mukaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies sai rietenkin tietää heti samana iltana ja vanhemilleni kerroimme joskus viikon 8 paikkeilla. Hyvälle ystävälle viikolla 11, kun olimme kuulleet sydänäänet. Esimiehelle kerroin tällä viikolla (12), että tietää mahdollisesti varautua vaikka sijaisen etsimiseen. Muuten olen ollut vähän kahden vaiheilla kertomisesta esimerkiksi työkavereille. Meillä on pieni ja tiivis työyhteisö ja kesäjuhlatkin tulossa ensi viikolla. Jokin syy pitäisi keksiä kuivin suin ololle, jos en raskaudesta kerro. Meillä on vielä tiedossa lapsivesipunktiokin, enkä ehkä ennen sitä haluaisi kertoa. Ylipäätään olen ollut aika yllättynyt ja pihalla tästä raskaudesta ja pelännyt, että vauvaa ei kuitenkaan tule, joten ehkä en haluaisi enää kertoa kenellekään... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle kerroin heti, olis varmaan ihmetelly miks tärisen ellen olis kertonu. Esikoisesta vaan hymyilin, tästä kakkosesta aloin täriseen.

 

Ukko kerto tästä ja esikoisesta lähes heti porukoilleen. Mä kerroin esikoisesta pari päivää nt ultran jälkeen. Tästä kakkosesta on huomenna ultra. Nyt en tiä koska kertoisin.. Tää on jo kolmas lapsenlapsi mun porukoille nii ne ei enää innostu niinku esikoisesta, joka oli eka. Sama se siis koska kertoo.

 

Muutama kaveri tietää jo, mut aika harva.

 

Pomolle aattelin kertoo ens viikolla. Oon vielä viikon äippälomalla esikoisesta. Kerron ku meen töissä poikkeen ennen töiden uudelleen alkamista. Ehtivät valmistautua henkisesti etten ookkaan ku vaan kesän töissä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhdessä on miehen kanssa odotettu viivoja testiin. Ja puhelin on laulanut muutama hetki niiden ilmestymisen jälkeen, lähiperheelle ja lähimmille ystäville. Työympäristössä taas tarpeen mukaan, mieluummin myöhemmin kuin aiemmin. Ja yleiseen levitykseen sitten 3kk jälkeen. Perusteluina lähinnä että lähimpien kanssa ollaan heti haluttu jakaa iloinen uutinen, työelämässä taas on muutakin puhuttavaa, ja laajemmin on tiedotettu kun keskenmenon riski on vähän pienentynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle olen kertonut aina heti tai olemme tehneet testiä yhdessä. Tuleville isovanhemmille ollaan kerrottu ar-ultran jälkeen eli 7+, paitsi minun äiti on huomannut raskauden jo ennen ultraa joka kerta :P

Parhaille kavereilleni olen kertonut aina heti plussan jälkeen ja loput saa tietää kun huomaavat. Mulla on reilusti eteenpäin kallistunut kohtu, joten kauaa se ei salassa pysy. Nyt kolmannessa raskaudessa naapuri tuli kysymään rv 12 olenko raskaana.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rv 5+1 menossa, vain mies tietää mun lisäkseni. Ei ole aikomusta kertoa muille, ennen kuin on varmuus ylipäätään siitä, että kohdussa on sikiö. Luulen, että tulevat isovanhemmat saa kuulla vasta parin kuukauden päästä. En usko, että kestäisin hössötystä mieheni vanhempien puolelta, siellä kun tämä on mahdollisesti ensimmäinen lapsenlapsi ja anoppi on jo tähänkin asti ollut erinomainen hössö ilman lapsiakin.

 

Voi olla, että nyt kesän mittaan asia käy ilmi ystäville mm. juhannuksen yhteydessä, tapana kun ei ole ollut viettää koko jussia kuivin suin. En aio siinä vaiheessa keksiä huonoja tekosyitä, mutta tulevan viikonlopun bileet jätän väliin, kun en vaan keksi sinne riittävän uskottavia selityksiä, enkä halua niin suuren joukon saavan tietää tässä vaiheessa. Täytyy vielä kehitellä joku strategia myös firman juhlien osalta, kun en siinä vaiheessa haluaisi vielä töissä asiasta kertoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle soitin heti plussatestin tehtyäni samoin parhaalle ystävälleni. Muille kerrotaan np-ultran jälkeen. Työnantajalle kerron kun raskaus alkaa näkyä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle kerroin heti, kun testi näytti plussaa. Yritystä oli ollut ilmassa jo hetken aikaa, joten mieskin tiesi etukäteen koska testaillaan. NP-ultran jälkeen kerrottiin kahdelle ystäväpariskunnalle ja 12+6 kerroin pomolle ja työkavereille (oltiin lähdössä sinä iltana risteilylle, joten oli helpompi tullajo päivällä kaapista :D ). Vanhemmille ollaan kertomassa nyt vkolla 16. Muutamille kavereille on kerrottu tässä viime viikon aikana ja varmasti kaikki lähimmät saavat tietää hiljalleen tulevina viikkoina. Sukulaiset (poislukien vanhemmat + sisarukset) saavat tietää vasta rakenneultran jälkeen, samoin kuin kaikki muut ihmiset ja tuttavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies on innokkaampi tässä kertoilussa, itse haluaisin pelata varman päälle ja kertoa vasta 12 vkon jälkeen, mutta en tiedä onnistuisiko edes. No mies kertoi heti plussan jälkeen äidilleen ja siskolleen. Itsekin tuli sitten kerrottua jo muutaman pvän plussan jälkeen omalle äidille ja sisaruksille, kun veljen kihlattu ilmoitti raskaudesta, en malttanu olla kertomatta... Nyt pelotaa, että joutuuko ilmoittamaan, että meni kesken.. Toisaalta haluan, että on kerrottu ja tukea saa sitten tarvittaessa... Työnantajalle kerron kai vasta 12vkon tms jälkeen, jos ei joudu sairaslomalle ennen sitä.. Ystäville taidan paljastaa kohta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle heti, ja ainoalle työkaverille parin päivän päästä.. siskolle myös piti kertoa että pääsee jonkun kans juttelemaan. Isovanhemmat yms. sisarukset varmaan aikaisintaan 6+ tai sitten ekan ultran jälkeen, kun tietää että siellä oikeasti jotain on ja olisi kunnossa.. Muut saa sit huomata ;)

 

4+4 nyt meneillään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle kiikutin testin heti näytille kun vaan kylppäristä pääsin makkariin asti :girl_haha: Vanhempiemme uskon arvaavan todellisen tilanteen, mutta oikeasti kuitenkin kerrotaan vasta viikolla 7+1 olevan ar-ultran jälkeen (jos siis kaikki hyvin). Samassa vaiheessa kerrotaan myös tulevalle isosiskolle masuvauvasta :lipsrsealed: Yritän parhaani mukaan pidätellä uutisten levittämistä ennen ultraa, mutta luulen että on aika vaikeaa valehdella ihan suoraan päin naamaakaan niille jotka asiasta kysyvät... Meillä nimittäin tosi monet mun kaverit & sukulaiset tietävät kakkosen yrityksestä :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä haluan ehdottomasti odottaa np-ultraan asti ennen kertomista kenellekään (miestä tietysti lukuunottamatta). Keskenmenon jälkeen olo on niin epävarma ja koko ajan paniikki siitä, että kuinkakohan pitkälle tämä jatkuu tällä kertaa. Tiedän, että tulevat isovanhemmat innostuu ihan hirveästi uutisista, joten en halua tuottaa myös heille sitten suurta pettymystä jos tässä jotain vielä sattuu. Np-ultra on tiedossa ensi maanantaina ja siihen lasketaan nyt päiviä sydän syrjällään ja ihan paniikissa. Toivottavasti siis ensi viikolla jo pääsisi kertomaan hyviä uutisia ja näyttämään kuvia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla samat suunnitelmat kuin edellisellä kirjoittajalla. Myöskin keskenmeno (vielä kaksin kappalein...) taustalla, joten kertomista odotellaan ainakin viikon 12 jälkeen. Nyt tietää mies ja äiti. Muut saavat vielä odottaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies oli näkemässä testin. Siskoillemme ja parille kaverille kerrottii ennen varhaisultraa. ja vanhemmille kerrottii varhaisultran jälkeen. muuten ajattelin antaa porukan ite huomailla asian :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen kanssa tehtiin testi ja tekstari lähti heti siskolle ja kahdelle kaverille, jotka tiesi yrityksestä ja lapsettomuustutkimuksista.

 

Tulevat isovanhemmat saivat tietää np-ultran kieppeillä, pari kaveria hiukan ennen, kun arvasivat ja muut sitten sen jälkeen. Työnantajalle kerroin rv 12 jälkeen, kun oli aika paljon neuvoloita, sokerirasitusta yms, joiden vuoksi piti olla pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies sai tietää samaan aikaan kuin minä, kun yhdessä testailtiin. ("alkuvalmistelut" tosin tein omassa rauhassa... ;) )

Siskolle, parhaalle kaverille ja veljen kihlatulle kerroin samana päivänä.

Isovanhemmat jne. läheiset saavat tietää sitten viikon 12 jälkeen.

Työnantajalle kerron myös, kun viikkoja on enemmän kasassa.

Ja muut saavat sitten huomata itse. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle kerroin heti testaamisen jälkeen, samoin parhaalle ystävälle. Kaikille muille kerrotaan vasta np- ultran jälkeen vaikka haluaisinkin kertoa hetipaikalla jokaiselle vastaantulijalle :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehelle samantien, muille vasta rakenneultran jälkeen ja työpaikalla kun vatsa alkaa näkymään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ukolle tietysti heti, mun äitille ja sisaruksille pari päivää plussan jälkeen. Mun isälle, mun isovanhemmille ja miehen vanhemmille joskus rv. 6+ Työnantajalle aikaisin myös, koska yövuorot olivat ihan ylivoimaisia alkuraskaudessa. Kaikki muut saivat tietää np-ultran jälkeen, kun julkaisin tiedon facebookissa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now