Adelita

Ristiäisvirsiä ym. musiikkia

70 posts in this topic

Mitä virsiä lastenne ristiäisissä tullaan laulamaan/laulettiin?

Onko/oliko sen sijaan/lisänä muuta musiikkia?

Millä perusteella valitsitte kyseiset virret/musiikkikappaleet?

Jos lapsellenne pidettiin nimiäiset, niin oliko tilaisuudessa myös musiikkia?

 

 

Omien pienokaisten kastejuhla lähestyy ja etsinnässä on kauniita ja helppomelodisia virsiä. Yksi suosikki on jo tiedossa, nimittäin "Ystävä sä lapsien" (jos se on edes tuon niminen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tulee:

 

Alkuun:

Virsi 492

Ystävä sä lapsien

 

Loppuun:

Virsi 499

Jumalan kämmenellä

 

Pappi ehdotti noita virsiä...ei oltu perehdytte hirveästi virsiin :rolleyes:

Muita musiikkiesityksiä tms. ei ole tulossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli ristiäiset kummisedän kotona jossa ei ollut pianoa. Mutta koska olen itse musiikkialalla, oli helppo pyytää ystävää soittamaan jotakin toista instrumenttia.

 

Ristiäiset alkoivat soolohuilukappaleella ( jonka ajan kastettava huusi kurkku suorana...) Se oli kaikesta huolimatta kiva aloitus. Virsi oli ystävä sä lapsien. Virsikirjan lastenosiosta on helppo valita itselle mieleinen virsi. Papit usein ehdottavat juuri kahta edellä mainittua... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poikien ristiäisissä alkuvirsi oil Ystävä sä lapsien ja loppuvirsi Taivaanisä suojan antaa. Monistin sanat kaikille vieraille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään ollut ns. taustamusiikkia kasteen jälkeen eli kaffetilaisuudessa? Pidämme kahvittelut isossa juhlatilassa ja vieraita on kuitenkin vain n.20, joten olisi mukava laittaa taustalle jotain mukavaa musiikkia siksi aikaa, kun vieraat syövät ja juovat. Keskustelua varmaan myös syntyy, mutta silti...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Mä oon miettiny ihan samaa.

Meillä on ristiäiset ihan vaan kotona, mutta kun en osaa olla ihan "hiljaisuudessa". Meillä on AINA radio tms. päällä.

Ristiäisiin en kyllä radiota aatellu (kun ei sieltä tiedä ikinä mitä tulee), mutta jotain...

Ideoita? (ristiäiset sunnuntaina)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaupoissa myydään sellaisia levyjä jossa on klassista musiikkia vauvoille. Sillä voisi olla myöhemminkin käyttöä. Levy on luultavasti aika varma tapaus, rauhallista vanhaa klassista, uppoaa kaikille taustamusiikkina, eikä tarvitse huolia että yhtäkkiä tarvitsisi juosta volumenapille :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:o mistä tollasia levyjä saa?

Minkä nimisiä ne on...jotta tiedän mitä hakea ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Star, meillä on kotona lähes aina classic FM taustamusiikkina, se sopii ihan hyvin varmaan kotiristiäistenkin taustamusiikiksi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan!

Kiitos Bianca vinkistä :)

 

esit.

niin siis meillä yleensä taustalla Radio Rock tms :lol: heh...eli siksi en sitä kanavaa viitsi laittaa päälle. Vois siinä mummut saada sydärin ;)

Edited by star

Share this post


Link to post
Share on other sites

809 oli kanssa kiva, varsinkin on on tuttu sävel (135 Jumala loi auringon, kuun). Yksi niitä harvoja "iloisia" virsiä.

Edited by -Jonski-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli musiikkina "Mä olen niin pienoinen" (ei taida olla virsi) ja "Taivaan Isä suojan antaa".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Star, Vau'kirjasta sai CD:n Vauvan ensisävelet, joka sisältää klassista musiikkia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Virsivinkkejä:

Ystävä sä lapsien (virsi 492)

Jumalan kämmenellä (virsi 499)

Mä silmät luon ylös taivaaseen (virsi 490)

Taivaan Isä suojan antaa (Virsi 503)

Nyt kulkee halki korpimaan (virsi 498)

Maan korvessa kulkevi -laulu

Mä olen niin pienoinen -laulu

 

Jos tuttuja säveliä haikailee, niin Ystävä sä lapsien -säveleen on tehty myös kaste-aiheiset sanat

 

Virsi 808 (sävel Ystävä sä lapsien)

1. Herra, olet Luojani,

tunnet minut tarkasti.

Sinulta sain elämäni,

suojelit jo syntymäni.

Olen ihme tiedän sen,

sinulle tuon kiitoksen.

 

2. Loit jo äidin kohdussa

silmiltämme piilossa

minut ainutlaatuiseksi,

muovasit jo ihmiseksi.

Sinä tiedät parhaiten,

miksi olen tällainen.

 

3. Silmät kaikkinäkevät

aikani myös tietävät.

Olin vielä idullani,

kun jo tunsit elämäni,

kirjoitithan kirjaasi

kaikki elinpäiväni.

 

Mikko Alatalon Suojelusenkeli saa tipan linssiin keneltä tahansa. Vähän vaikea yhteislauluksi, mutta sopii yksinlauluksi, jos porukasta löytyy joku laulutaitoinen. Tässä sanat:

 

"Mä katsoin yhtä kuvaa, monta lapsuuteni iltaa. Siinä kaksi pientä lasta, kulki vaarallista siltaa. Heitä uhkas metsän pimeys ja synkkä virta pyörteineen, mut ei hätää, heitä suojas enkeli valkosiipinen.

 

Kohta ryntäät maailman ruuhkaan, näät varjoja ja aurinkoa, tee mitä teet, mut älä sielullesi vahinkoa. Sillä haavat nuo ei parane vaik isi kuinka puhaltais, mutta toivon että enkelini jostain suojaa sais.

 

Kun tänään katson sinuun ja sua uneen tuuditan, niin muistan päivän leikit, kuinka sua rakastan. Sä olet tosi pieni ja mä melkein toivoisin, että rinnallesi saisit samanlaisen enkelin... "

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä virsiä lastenne ristiäisissä tullaan laulamaan/laulettiin?

 

Meillä oli virret 218 Tuomme luokse Jeesuksen (kastevirsi) ja 492 Ystävä sä lapsien.

 

Millä perusteella valitsitte kyseiset virret/musiikkikappaleet?

 

Kaksi virttä piti valita, Ystävä sä lapsien tuntui ainoalta hyvältä vaihtoehdolta, joka oli tuttu jo omasta lapsuudesta ja koska en keksinyt toista virttä, pappi ehdotti tuota kastetilaisuuksiin sopivaa Tuomme luokse Jeesuksen virttä, joka sitten osoittautui hyväksi vaihtoehdoksi: helppo laulaa ja kivan lyhytkin oli. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä esikoislla oli muistaakseni Ystävä sä lapsien, toista en muista. Kuopuksen virsinä tulee olemaan Jumalan kämmenellä (499) ja Kosketa minua henki (125).

 

Niin ja lisäyksenä vielä, että esikolla laulettiin ne, mitä pappi ehdotti, kuopuksella olin miettinyt mielestäni kauniit virret valmiiksi. Käydään seurakunnan kerhoissa, joissa lauletaan virsiä, niin siellä pohdin virret jo valmiiksi.

Edited by tigi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Virtenä veisataan ainakin Ystävä sä lapsien, ja jos pappi haluaa, niin jokin toinenkin. Yksinlauluna ystäväni serkku esittää Alatalon Suojelusenkelin sekä Yön kappaleen Ihmisen poika. Molemmat kolahtavat tällä hetkellä minuun henkilökohtaisesti kovempaa kuin ehkä mikään muu kappale koskaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä virsiä lastenne ristiäisissä tullaan laulamaan/laulettiin?

 

Kastetoimituksen yhteydessä laulettiin kaksi virttä, Herra olet Luojani ja Soi kunniaksi Luojan.

 

Onko/oliko sen sijaan/lisänä muuta musiikkia?

 

Ei muuta.

 

Millä perusteella valitsitte kyseiset virret/musiikkikappaleet?

 

Olimme ensin ajatelleet perinteistä Ystävä sä lapsien, mutta pappi ehdotti toista virttä samalla sävelellä. Ihastuimme heti virren sanoihin. Tässä sanat:

 

Herra, olet Luojani,

tunnet minut tarkasti.

Sinulta sain elämäni,

suojelit jo syntymäni.

Olen ihme tiedän sen,

sinulle tuon kiitoksen.

 

2. Loit jo äidin kohdussa

silmiltämme piilossa

minut ainutlaatuiseksi,

muovasit jo ihmiseksi.

Sinä tiedät parhaiten,

miksi olen tällainen.

 

3. Silmät kaikkinäkevät

aikani myös tietävät.

Olin vielä idullani,

kun jo tunsit elämäni,

kirjoitithan kirjaasi

kaikki elinpäiväni.

 

Soi kunniaksi Luojan taas oli meidän häävirtemme, joten halusimme saman virren myös lapsen ristiäisiin.

Edited by Lara

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joku mietti kastetilaisuuteen taustamusaa! Lainasin kirjastosta "lapselleni; iltahetki" CD:n jossa oli tosi ihania klassisia rauhallisia kappaleita parikymmentä ainakin.

"Lapselleni; leikin aika" klassiset oli sitten enemmän sitä ränttätänttä-osastoa kuten Pienen elefantin marssi ja vaaleanpunainen pantteri yms. (löytyivät ihan lastenmusiikkiosastolta!)

 

 

Me laulettiin pyhäkoulussa jotakin semmoista kuin "mä taimi olen sun tarhassas..." onkohan se kastevirreksi käypä??? itse en perusta lainkaan mistään virsistä mutta miehelle se tuntuu olevan tärkeää joten... jospa siihen saisi vain soitettua musiikkia, kun vieraita tulee niin vähän (6+me) eikä kukaan kyllä laula. Ainakaan niin että se kuuluisi hyvin. Häissäkin (50 vierasta) kirkossa oli ihan hiljaista! Vain pappi lauloi. ;) Voikohan joku kanttori soittaa kirkossa jotain?? Minusta tossa meidänkin kirkossa on ihan piano...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Me laulettiin pyhäkoulussa jotakin semmoista kuin "mä taimi olen sun tarhassas..." onkohan se kastevirreksi käypä???

 

Ilman muuta sopii. Kyseessä on virsi 490 (Mä silmät luon ylös taivaaseen), joka on siis lasten virsi. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä ei tällä kertaa laulettu virttä ollenkaan...en edes tiennyt että niinkin voi tehdä..mutta sopi meille, sukulaiset on huonoja laulamaan joten aina on oikeastaan papin yksinlauleluksi mennyt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiitos musica ! laitan tuon meidän virsilistalle. Olen kerännyt vaihtoehtoja joita on nyt viisi. Mies saa sitten valita niistä, mitkä mahdollisesti kaksi virttä otetaan mukaan. Minä teen niinkuin taustatyön :lol:

Näin oli häissäkin. Minä ravasin ympäri kauppoja katsomassa hääkynttilötä. Raahasin niitä kotiin ja mies poltteli kynttilöitä kokeeksi ja sanoi sitten mitkä ostetaan :rolleyes:

 

Toimiva systeemi meillä! Pitää ottaa muihin ristiäisjuttuihin sama. Teen parit kutsut ja karkit ja mies sitten valkkaa ja jalostaa :P On tämäkin jonkunsortin yhteistyötä!!

Edited by PossuJossu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now