Sign in to follow this  
Followers 0
OliviaS

Mitä vuoden ikäiselle saa ja ei saa antaa

59 posts in this topic

Otsikossahan tuo jo tulikin, tyhmä kysymkseni johon en yhtäkkiä löytänytkään vastausta :) Eli onko vielä vuoden ikäiselle jotain kiellettyjä ruoka-aineita? Pitääkö suolaa vielä välttää? Minkä ikäisenä kananmunaa saa antaa? Vai voiko vuoden ikäinen syödä jo ihan kaikkea mitä aikuisetkin? Tietenkään mausteisimmat tuskin maistuu mutta muuten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikku hiljaa ruokavalioon voi alkaa lisätä kaikkea sitä, mitä aikuisetkin syövät. Tietenkin tervettä järkeä saa käyttää eikä heti mennä äärilaidasta toiseen. ;)

 

Kananmunaa saa minun käsittääkseni antaa jo alle vuosikkaallekin. Itse ollaan vältelty liikaa suolaa, makkaroita ja nakkeja sekä kaikkea lisäainepitoista. Mahdollisimman vähän jalostettua ja terveellistä ruokaa ollaan pyritty kohta 16 kk ikäiselle lapselle tarjoamaan. Esim. kaupan mehuja ei ole tarjottu (itsetehtyäkin vasta tällä viikolla ekan kerran) eikä karkkia, suklaata, vaaleaa leipää, jäätelöä (kesämmällä aiotaan kyllä antaa) jne.

 

Kotiruoka on hyvää ruokaa 1 vuotta täyttäneelle, mutta tietenkin sitäkin täytyy antaa valikoiden. Esimerkiksi jotain nuudeliwokkia en ihan ensimmäisenä tarjoaisi.

 

Mitenhän muuten on pinaatin laita? Minkä ikäiselle sitä saa tarjota?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistaakseni pinaattikin kuului niihin, joita ei alle 1-vuotiaalle saanut antaa. Me olleen jonkun verran syöty pinaattilettuja, mut ei mitään ylettömiä määriä.

 

Meillä on syöty 1-vuotiaasta lähtien melkeinpä kaikkea, lukuun ottamatta karkkia yms. Herkkuja, kuten pullaa, keksiä, jäätelöä on saanut maistaa, mutta kohtuudella. Nyt ikää on lähes 2-vee ja joskus on annettu vähän lakua ja sekös vasta herkkua on.

 

Pojan suurinta herkkua on muuten oliivit :D Ei vaan niitä viitti kauheesti tarjota, kun ovat niin kovin suolaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
^^ Mitä vikaa nuudeliwokissa on??

 

Ei kai sinänsä mitään vikaa, mutta koostumukseltaan se on ehkä sellaista, ettei mene vuosikkaalle alas. Ja meillä ainakin tuo wokki on vähän sellainen "eksoottisempi" ruoka, että en senkään puolesta noin pienelle tarjoaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu vuosikkaasta! :D Mun neiti täyttää ens viikolla vuoden ja kyllä hän on syönyt mm. nuudeliwokkia, riisiwokkijuttuja, texmexeväitä yms. Toki mausteita käytetään hieman vähemmän, mutta on tyttö tutustunut chiliin, valkosipuliin yms. Kyllä hän sitten ilmoittaa jos on liian ärtsyä, eli ei sitten syö. Jos on sellaista ruokaa, että epäilen sen olevan liian tulista tytön makuun niin olen sitten varannut hänelle toisen vaihtoehdon, vaikka yleensä syödäänkin sitä mitä on tarjolla. Ruoan koostumus taas, no, toki toisten ruokien syöminen on hitaampaa kuin toisten, mutta eipä ole sen takia jäänyt syömättä.

 

Kysyin 10 kk nlassa mausteista, ja vastaus oli, että jos tyttö tykkää eikä tule vatsavaivoja tms, niin siitä vaan. Toki tervettä järkeä käyttäen. Mutta mun mielestäni on aika kuivaa ajatella, että jos mä vaikka teen meille ruoaks kiinalaista, niin että tekisin muka tytölle eri ruoan ihan vaan sen takia, että on muka liian eksoottista. Jos se kerran hänelle maistuu! Eli eiköhän nää ole aika lapsikohtaisia juttuja.

 

Muoks. pakko vielä lisätä kun kirjoitettu teksti aina tuppaa näyttämään vähän muulta kuin miten sen ehkä tarkoittaa... Siis tarkoitukseni ei suinkaan ollut kritisoida niitä, jotka eivät näitä "eksoottisempia" ruokia lapsilleen tarjoa. Kuten sanoin, kukin tavallaan eikä varmasti kaikki lapset koostumuksenkaan takia moisia ruokia syö. Mulla on melkoisen ihastunut ruokaan tuo tyttö, eli ainakaan toistaiseksi ei moisia ongelmia ole. Siksi haluankin ennakkoluulottomasti tarjota tytölle erilaisia ruokia. Ja ihan oikeasti mulle jo tuli mieleen, että onko siinä nuudeliwokissa joku syy, miksei sitä saisi lapselle antaa.

Edited by minni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos neuvoista :) Toivottavasti mekin saadaan pian neiti totutettua samoihin ruokiin kuin omamme. Meillä syödään paljon mausteista ruokaa ja iso osa resepteistä on vaikea valmistaa niin että saisi siitä miedomman makuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välttäisin pienten lasten kohdalla perisuomalaisia makkararuokia, nakkeja sekä aromivahventeita sisältäviä ruokia (lihaliemi ym). Sesn sijaan nuudeliwokki on kyllä hyvä ruoka vaikka 1-vuotiaalle, minusta se on perusruoka eikä mitenkään liian eksoottinen. Tai riippuu mitä wokkiin laittaa, mutta yleesähän siinä on nuudeleista, kasviksia, lihaa/kalaa, kaikki sopivia pienellekin lapselle.

Edited by Leonor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paistatteko ruokiin tulevat lihat/kanat/yms. paistinpannulla? Itse en ole vielä uskaltanut tarjoilla rypsiöljyssä paistettuja lihoja, vaan olen edelleen tytön ruokiin keittänyt lihat (ikää 11kk). Onko turhaa nössöilyä? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ainoastaan jauhelihan oon paistanut pannulla. Muuten olen kypsentänyt keittäen tai uunissa paistaen (esim. broilerin rintapalat).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapsi on syönyt 1-vuotiaasta kaikkea mitä aikuisetkin. Suola lisätään aikuisten ruokaan vasta lautasella. Makkaraa meillä syödään muutenkin aika harvoin (kesäpainotteisesti) ja todella tulisiin ruokiin lisätään tulisin osuus kunkin syöjän omalla lautasella.

 

Sokerin ja lisäaineiden määriä kyllä jonkin verran kyttään lapsen kohdalla. Ja pyrin olemaan tarkka siitä, että lapsi syö päivttäin vihanneksia ja hedelmiä tai marjoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Paistatteko ruokiin tulevat lihat/kanat/yms. paistinpannulla? Itse en ole vielä uskaltanut tarjoilla rypsiöljyssä paistettuja lihoja, vaan olen edelleen tytön ruokiin keittänyt lihat (ikää 11kk). Onko turhaa nössöilyä? :rolleyes:

 

Kyllä voi paistaa. Mä tosin yritin (ja yritän edelleen kun neidin purukalusto on hieman.... hmm.. vähäinen) olla kovasti ruskistamatta eli niin ettei lihaan tulisi kovin rapeaa pintaa. Joku esim. kanan filepihvi voi olla hidasta syötävää jos on rapsakka pinta. Ja ei kai se käristetty ruoka kai kovin terveellistäkään ole...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos paistovastauksista! Kiva aina kuulla miten muut tekevät asioita. Pitäisiköhän näin viikonlopun kunniaksi ihan paistaa huomenna jauhelihaa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites on aspartaamin kanssa?

 

Ostin mein tytölle Marlin trip-mehuja, sokeritonta. En sitten kaupassa tarkemmin ajatellut, että millä se on makeutettu. :unsure: Eihän tyttö (ikää vähän vajaa 1 1/2 vuotta) niitä joka päivä tietenkään juo, eikä edes sitä 2dl kerralla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Itse annan mieluiten makeuttamattomia tai hedelmäsokerilla makeutettuja. Karsastan keinomakeita myös omassa ruokavaliossani.

 

Kidiuksella on ainakin makeuttamaton päärynäpillimehu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika syö muuten aika samoja, paitsi ei einesruokia eikä juuri friteerattua, runsassuolaista (esim. makkara) ja kovin sokeroitua muutakuin pikku maistiaispaloina tai ihan erikoistapauksissa. Ruuan rakenne/pureskeltavuus on myös vaikuttanut laitanko pojalle samaa vai purkkiruokaa. Esim. katkarapuja pidin pitkään ei-listalla kunnes huomasin että hyvinhän sen niitäkin onnistuu syödä.

 

Mausteisuutta ei sinänsä olla kauheasti vältelty (on tottunut chiliin esim. jo maha-aikanaan ja täysimetyksellä ollessaan), mutta suolaisuudesta poden jo vähän huonompaa omaatuntoa. Lisättyä suolaa emme käytä, mutta tuleehan sitä ruoan ainesosien kautta, tyyliin soijakastike (esim. niissä wokeissa), valmiit marinadit, fetajuusto jne. Puuroon laitan voisilmäksi oivariinia, jossa sitä suolaa myös taitaa olla aika lailla. Poika on ollut hirmu pieniruokainen aina, joten tässä suola-asiassa olen enempi antanut periksi jotta sille vaan ruoka maistuisi paremmin.

 

Poika ei niin ole makeiden juttujen perään, mutta esim. aikuisten jugurteista on maisteltu sekä sokeri- että lightversioita. Mitään isoja määriä niitä se ei ole saanut, enempi harrastamme vielä vauvajogurttipurkkeja tai turkkilaista/kreikkalaista maustamatonta. Mehuja juodaan aika harvoin, nekin on olleet vähän sitä sun tätä, enimmäkseen kai Kidiusta tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kidiuksella on ainakin makeuttamaton päärynäpillimehu.

 

Tuo kidiuksen makeuttamaton päärynämehu on muuten makeutettu aspartaamilla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jeps, niin taitaa muuten olla.

Mua ärsytti aikanaan, kun esittelin erästä tuotetta joka oli makeutettu aspartaamilla niin moni valitti sitä myrkylliseksi ja kiukutteli, kun pitää moista käyttää ja miksei yhtään asiasta huolehdita vaan myö juomaa tarjoillaan eikä välitetä että se on myrkkyä! Jäkäti jäkäti jää....

 

Ja sitten on kärryssä ties mitä aspartaamilla makeutettua jugurttia ja mehua.... Ne on lemppareita ja hyvää <_<

 

Meidän 11kk on maistanut ihan kaikkea (pois lukien k18 tuotteet) mitä myökin syödään. Maistaa saa, mutta syödään terveellisesti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tuo kidiuksen makeuttamaton päärynämehu on muuten makeutettu aspartaamilla..

 

Kiitos!

Enpä tajunnut tarkistaa! Luulin, että sokeroimaton on myös makeuttamaton. Harhaanjohtavaa pakkastekstitystä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Semperillä on pillimehuja, joissa ei oo sokeria eikä makeutusaineita. Onhan ne aika pahoja, mut menee tuolle meidän naperolle kyllä ihan pillimehuna silloin harvoin, kun mehua saa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ihan hyvältä ne kyllä minusta maistuu! :lol:

 

Mä juuri katsoin Marlin Natur omenamehua (trippurkissa) ja siinä mainitaan että "ei lisättyä sokeria" eikä aineluettelossa ole mainittu kuin täysmehutiiviste ja askorbiinihappo. En sitten tiedä saako makeutusainetta käyttää ja jättää siitä tekemättä mainintaa tuotteeseen. Eli mun mielestä ainekaan tuon mehun ei pitäisi sisältää muuta kuin hedelmän oma sokeri. Korjatkaa jos tiedätte paremmin! :)

 

Meillä tyttö syö kanssa kaikkea, vältetään tietty suolaa, mutta maistaa annetaan kaikkea. Ja innokas tuo onkin kaikkea maistamaan jopa tosi mausteisia ruokia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olikos hunajan kanssa niin, että ei alle 1-vuotiaille (vai oliko se ikä vielä enemmän)? Muksu täytti just vuoden ja syötiin kanakastiketta joka oli tehty niistä Kariniemen hunajamarinoiduista suikaleista. Mut tarkottaako se hunajasuositus vain 'raakaa' hunajaa?

 

Lapsi söis kyllä ihan kaikkee ja aina kun kysytään onko hyvää, niin sanoo 'nam nam!' :lol: Noita kanasuikaleita oon tähän asti vältelly kun kai se valmismarinadi on aika suolasta, lisättyä suolaa ei siinä itekään käytetä. Mutta sit saiskin taas tehdä aivan eri ruoan jos tuollasta miettis. Synttäreillään maisto kakkua jossa mm. kermaa ja valkosuklaata, lisäsin siihen kyllä aika reilusti pensasmustikoita, niin et kakkua oli vaan pieni murunen lautasella. Sillon sai myös maistiaisen kana-pesto-piirakkaa josta myös tykkäs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo, ei alle 1-vuotiaille. En kyllä osaa sanoa, onko tuossa marinadissa samat pöpöt kuin pelkässä hunajassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siinä äitiyspakkauksessakin olleessa STM:n oppaassa Imeväisikäisen lapsen ruoka sanotaan näin:

 

Ainoastaan maksaa, hunajaa, runsaasti nitraattia

sisältäviä kasviksia (lanttu, nauris,

punajuuri, kiinankaali ja pinaatti), juuresmehuja

sekä suolaa sisältäviä elintarvikkeita

ei suositella alle vuoden ikäiselle lapselle.

 

Tuosta ovelasti päättelisin, että 1-vuotiaalle noita saa antaa :lol: Kohtuudella tietysti siltikin. Maksalaatikossa on suhteellisen vähän maksaa, sitä voi varmasti säännöllisemminkin syödä sen verran kuin lapselle nyt yleensä menee (kokonainen laatikko on liikaa ;)).

 

Veriruokia periaatteessa voisi antaa nuoremmallekin, kun ei kerran erikseen ole kielletty, mutta valmiissa veriletuissa on suolaa enkä kyllä tiedä tulisiko suolattomista hyviä, jos siis itse tekisi. Mutta 1-vuotiaalle voisin kyllä kohtuudella syöttää (ovat suolaisia kuitenkin). Veressä on A-vitamiinia suunnilleen saman verran kuin jauhelihassa, ihan erityyppinen raaka-aine on siis kuin maksa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0