P.L.

Matkaratas taaperolle/leikki-ikäiselle

33 posts in this topic

Olen joutunut (omasta mielestäni) lähes mahdottoman tehtävän eteen. Lapseni kasvoi auttamattomasti ulos MacLarenin Quest Sport matkiksistaan viime syksynä ja nyt olen yrittänyt pärjätä pelkillä Brion Raceilla, mutta huonoin tuloksin. Kaupungilla yksinkertaisesti tarvitsen sitä, että rattaat liikkuvat ja kääntyilevät kevyesti (ja ostoskassit saa roikkumaan kahvoihin :girl_wink: _). Lisäksi liian usein mies on lähtenyt aamulla töihin rattaat takakontissa, joten sikälikin olisi näppärää, että Racet voisi pitää parkissa katoksessa ja matkarattaat kulkisivat auton mukana... Olen kolunnut nämä kaikki rataskeskustelut läpi, mutta niissä lähinnä puhutaan Brion Raceista/Ponyista/vastaavista tai Spineistä ja nämä eivät vain sovi meidän tarpeisiimme.

 

Mun siis pitäisi löytää matkarattaat, jotka

 

a. ovat tilavat

b. tukevat, mutta ketterät (kääntyvät etupyörät ovat ehdottomat)

c. muuntautuvat tulevaisuudessa travel systemiksi ja nimenomaan Maxi Cosin kaukalon kanssa (ihan vain siltä varalta, että pikkusisarus vielä joskus saadaan, niin haluan ostaa rattaat jotka menevät myös hänen käytössään)

d. riittävä painoraja

 

Oman tutkailuni perusteella olen tykästynyt seuraaviin. Löytyisiköhän joltain omakohtaista kokemusta näistä kärryistä?

 

Quinny Zapp Xtra

 

quinnyzappxtra.jpg

 

+ hinta

+ istuin kääntyy makuuasentoon ja istuinosan voi kääntää kasvot meno- tai selkä menosuuntaan

+ muotoilu

+ erittäin pineen tilaan taittuva

+ travel system MaxiCosin kaukalon kanssa

 

- painoraja 15kg on vain 2 kg:n päässä

- istuimen tilavuus?

- ketteryys painavamman lapsen ollessa kyydissä?

 

 

MaxiCosi Loola

 

maxicosiloola.jpg

 

+ istuimessa monta eri asentoa ja lisäksi istumissuuntaa voi vaihtaa

+ ihanan trendikäs ulkonäkö ja väri

+ taittuu pieneen tilaan

+ travel system MaxiCosin kaukalon kanssa

+ runkoon saa kiinni myös vauvankopan

+ painoraja 50lbs eli n. 22kg

 

- hinta

- istuimen tilavuus? (löysin jostain arvostelusta maininnan, että kuomun saattaa joutua poistamaan yli 2,5 -vuotiaan käytössä, joten kynnyskysymys on selkänojan korkeus)

- ketteryys painavamman lapsen ollessa kyydissä?

 

 

Hartan I-Go

 

hartanigo.jpg

 

+ todella edullinen hinta

+ vaikuttaisi tukevalta ja tilavalta

+ travel system MaxiCosin kaukalon kanssa

 

- ei kovin kaunis

- istuimen suuntaa ei voi vaihtaa

- painoraja?

 

 

Millaisia matkarattaita teiltä kotoa löytyy? Löytyykö markkinoilta ylipäätään muita yli 2 -vuotiaalla toimivia matkarattaita kuin Brion Spinit?

Edited by P.L.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuolla vauvojen puolella on pitkä keskustelu erilaisista matkarattaista. Mutta siis meillä on matkarattaina peg perego pliko p3:t. Näissä on ennen ollut painorajana 18kg, mutta nykyisin on sekin raja laskettu sinne 15kg. Tuohan on joku direktiivijuttu tuo 15kg eli lähes kaikissa rattaissa on nykyään tuo sama painoraja ;) Mä olen tykännyt noista plikoista kyllä. Aika isothan ne tosin on mutta se ei ole mua haitannut. Kivasti kulkevat ja säätöjä löytyy. Ekstrana näissä on aina mukana oleva seisomateline isommalle sisarukselle, jonka kantavuus on 20kg. Sitä tosin ei voi käyttää silloin kun selkänoja on makuulla mutta näin hieman vanhempien kahden lapsen kanssa se on kyllä ollut todella käytetty juttu. Näihin ei tosin taida saada kuin jonkun peg peregon oman kaukalon kiinni. Mutta mä olen ainakin raijannut näissä gracon logico s kaukaloa ihan ilman mitään kiinnityksiä. Ja tiedän muitakin, jotka näin tekee ;) Kaukalo pysyy tosi tiukasti kiinni siellä istuimen päällä tuettuna etukaareen. En sitten tiedä miten maxi-cosi siihen asettuisi. Kannattaa varmaan käydä kokeilemassa :)

 

Niin ja kiva juttu näissä on myös tuo kääntyvä kuomu eli pienen vauvan saa jonkin kantokopan avulla kasvot itseä kohti kun kuomun kääntää ympäri. Meillä näissä oli kesäkuumalla brion kova koppa ja hienosti mahtui. Eli todella tilavat ovat. Myös makuupituus taitaa olla matkarattaiksi pisimpiä mahdollisia. Olisiko virallinen mitta 87cmgirl_sigh.gif

Edited by Nera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta Nera! Mustakin tuntuu, että toi 15kg:n painoraja on joku EU-kriteeri, koska esim. noissa MaxiCosin Loolissa on jenkeissä painoraja tuon 50lbs (eli n. 20kg) ja euroopassa painoraja on vain 15kg, vaikka ihan samoista rattaista kyse :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites Gesslein Swift? Tai Baby Jogger City Minit joko 3 tai 4 pyöräisenä? Ainakin vauva-lehden mukaan kantavuus olisi swifteissä 20kg ja noissa nelipyöräisissä baby joggereissa 22,5kg (luulisin, että sama onmyös tuossa kolmipyöräisessä versiossa) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä menee helposti 3v 8kk ikäinen n.105cm pitkä tyttö MacLaren Techno XLR-rattaisiin (silloin joskus aika harvoin kun niihin pääsee lepäämään). Selkänoja on niin korkea että vieläkin mahtuu pää kyytiin makuullaankin ollessa (neiti otti pari viikkoa sitten reissussa ollessa pienet päikkäritkin noissa). Painoraja on 15kg UK/EU alueella mutta 29,5kg USAssa. Meillä tytöllä painoa nyt n.16,5kg ja hyvin kulkee. Mutta Maxi Cosin kaukalo ei taida mennä, tai en ainakaan löydä mistään tietoa. Meillä oli noissa kuopuksella adapterit Recaron kaukaloon. Itse rattaathan on sallitut vastasyntyneestä asti (mukana pehmeä pääntuki pikkuvauvalle) mutta itse en ihan pienellä tykkäisi käyttäää kuin ihan tilapäisesti, kuopus oli yhdessa reissussa noissa pariin kertaan 2kk ikäisenä ja hyvinhän se nukkui, kuomun kun sai sen verran alas että harsolla/peitolla sai hyvin suojaisaksi. Seuraavan kerran poika köllötteli noissa ilman kaukaloa reilun 5kk:n iässä.

Edited by Lilly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peesaan Neraa, plikot toimii ja hyvin. Olen omistanut ja/tai omistan edelleen lähes kymmenet eri matkikset ja plikot on suosikit. Tavaraa tilaa on paaaaaljon. Ohjailtavuus vaikka lapsi ja tavarakori täynnä on hyvä. Kuomu hyvä, säädöt hyvä, kaikki hyvä :girl_crazy: Ison ison plussan tuo myös se että nämä "seisovat" omillaan kun ovat kasassa=eivät vie tilaa kotonakaan säilytyksessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä Gesslein Swift-rattaat ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Kulkeneet näppärästi useammilla reissuilla mukana, todella hyvin menevät niin rantahiekalla kuin mukulakivilläkin ja poikanenkin ottanut monet nokoset niissä. Ja se oli myös ajatuksena että jos jossain vaiheessa tulee lisää jälkikasvua niin adaptereilla saa maxi-cosin kaukalon noihin kiinnitettyä. Ja hyvin mahtuvat vähän pienemmänkin auton peräkonttiin kun taittuvat pituussuunnassa. Suosittelen kyllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pitäisi ostaa jonkinlaiset sateenvarjorattaat matkalle mukaan ensi jouluksi, jolloin tyttö on reilut 2 vuotta ja painoa silloin varmaan lähemmäs 15kg (nyt taitaa olla jotain 13kg). Eli millaista valikoimaa on olemassa? Googlettemalla löytyi tosi halpojakin ja mietin onko ne ihan sudet, varsinkin kun tosiaan käyttöön tulee jo aika isolle taaperolle.. Tärkeintä olisi, että eivät ole ihan kamalan painavat ja että toimisivat Thaimaan Krabilla liikuttaessa (jos joku ollut tuolla ja tietää millaiset jalkakäytävät ym.). Ja tosiaan haluttaisiin sateenvarjomalliset.. Meillä on kyllä yhdet matkikset, mutta ovat tosi isot koottunakin ja jotenkin matkalle olisi kätevämpää saada pieneen tilaan menevät rattaat.. Vai onko nuo himpulat ihan turhat loppujen lopuksi ja parempi olisi ottaa kunnon matkikset vaan mukaan ja unohtaa sateenvarjo-ominaisuudet ja keveys?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on olleet parhaat sattarit cybexin rubyt, noin 100e. Hyvä (ja korkea! ) suojaava kuomu, selkänoja säätyy vähän niinkuin ponyisssa eli isompi voi torkkua. ja ne on nätit, meillä on valkoiset harmaalla kankaalla ;) Siis yli metrin pitkä mahtuu ihan kevyesti..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nuo paljon kehutut Peg perego pliko3. Omiin yhdistelmiin esikoinen ei enää mahdu kuomun alle mutta plikoihin mahtuu vielä pitkäänkin. Ketterät mutta Peg pergot Si:it on vieläkin ketteremmät vaikka muuten täysin samat ku plikot mutta ilman sitä sisaren seisomapaikkaa. Olisinkin nuo Si:it ostanut mutta kun ei ollut sitä sisarus paikkaa niin jäi ostamatta. Nyt silti haaveilen niiden perään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli 1v 9kk ikäisellä Krabilla mukana Gracon Citisportit, jotka hajosivat lentokoneessa kotiintulomatkalla. Saattaa harmittaa jos ostaa uudet ja kalliit rattaat matkalle mukaan... Krabilla oli ihan ok jalkakäytävät, joilla kyllä kaikki tavalliset matkarattaat kulkevat ongelmitta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehkä me sit otetaan mukaan vaan noi meidän matkikset, harmittaisi tosin kyllä jos menisivät rikki, kun niissä on travel-system kaukalomme kanssa enkä haluaisi mahdolliselle kakkoselle sitte nostaa kalliita Brioja, joihin saisi Primo-kaukalon kiinni.. En meinaan ole noita meidän versioita enää kaupassa nähnyt (Mia Moda Libero).

Share this post


Link to post
Share on other sites

kyllähän ne lentoyhtiöt korvaa jos hajoaa, pitää vaan muistaa HETI ilmoittaa kentällä jo asiasta. en sen vuoksi itse kyllä jättäisi rattaita pois jos niitä on kiva työntää ja on käytännölliset muuten matkalla.

itse en taas ymmärrä että jos kotona on kivat matkikset, miksi pitää matkalle ostaa jotkin huonot..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Quinnyn Zappit ja ne on erinomaiset. Me matkustetaan paljon ja ne eivät ole kärsineet yhtän, oma kuljetuspussi on hyvä, tukeva ja näppärä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gesslein Swift!

En kyllä sanoisi leveyden puolesta mitenkään supertilaviksi, mutta matkarattaista kun puhutaan niin eihän ne mitään tilaihmeitä ole...

Painoraja 20kg.

13kg tyttösen työntäminen yhdellä kädelläkin onnistuu tasaisella alustalla hyvin, epätasaisella hieman haastavaa/raskasta...

 

Nyt kun Zappista on se uusi malli, niin sekin olisi kyllä vaihtoehto jos nyt rattaita ostaisin. Vanhasta en tykännyt ollenkaan kun ei saanut makuuasentoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään Baby Joggereita taaperolla matkiksina? Itse pohdin matkisten ja kuomurattaiden välillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään Baby Joggereita taaperolla matkiksina? Itse pohdin matkisten ja kuomurattaiden välillä.

 

Meillä on baby joggerin city mini 4:t ja täytyy sanoa, että ne on varmaan meidän eniten käytetyt rattaat tällä hetkellä. Noiden jälkeen en ole enää jaksanut mitään muita meidän rattaita pakata autoon eli noilla mennään aika paljon. Ne on ihan loistavat. Suosittelen! Mutta tämä toki riippuu myös siitä mihin käyttöön rattaat tulevat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

musta ne on myös ok, kuomu on tosi suojaava. itse oon sen verran lyhyt/tykkään matalemmasta työntöaisasta, että tämän vuoksi ne jäi kauppaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään Baby Joggereita taaperolla matkiksina? Itse pohdin matkisten ja kuomurattaiden välillä.

 

meillä on ollut baby joggerin city mini 4:t ja nyt on gt:t. jostain syystä tykkäsin noista perus-city mineistä enemmän, ehkä tuo nelipyöräisyys teki sen. ja toki gt:t on HUIMASTI kalliimmat... mutta jos ihan kuomurattaiden sijaan mietit, lähinnä ainoiksi rattaiksi, niin gt.t on loistovalinta! niissä on isohkot pyörät, joten uskon toimivan myös talvella (tosin, kyllä noi city mini 4:tkin toimi), lisäksi vähän jousitusta sekä säädettävä työntöaisa. :)

 

loistorattaat kyllä kaikkinensa, niin helpot laittaa kasaan jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, siis ainoiksi rattaiksi ajattelen. Ja mietin että niiden pitäisi toimia sitten pihalla sen mitä niitä pihalla käyttäisi ja kaupoissa, kaupungilla jne. Eli pitäisi saada autoon ja autosta pois. Ja lapsen pitäisi pystyä nukahtamaan niihin, eli sen verta pitäisi selkänojan taittua että mukavampi nukkuminen onnistuu.

Meneekö noi gt:t kasaan samalla tyylillä kun city minit?

 

Minäkin olen ihan superlyhyt, joten säädettävä työntöaisa olisi pop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^GT:t taittuu aivan kuten city minitkin.

 

Meillä nuo on ainoina rattaina ja ollaan oltu todella tyytyväisiä. Minäkin olen lyhyt ja säädettävä aisa tuli tarpeeseen. Ainoa miinus tulee tavarakorista. Tilava kori, mutta hankala täyttää takaa kun tukirakenne on tiellä. Sivusta saa sitten yllättävän isotkin tavarat kyytiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä lueskelin ja tutkailin tota gt:tä ja ne vaikuttaisi kyllä hyviltä. Liiankin hyviltä. Hinta sitten onkin kaikkea muuta... :o:girl_sigh:

Toisaalta koitan selitellä itselleni että jos P&T:n myynnistä saisi vielä ihan hyvän hinnan niin olsiko toi sitten niin paha... :D Ja saa noi varmaan taas myytyä eteenpäin.... (seliseliseli :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä saattaisin olla luopumassa noista tosi vähän käytetyistä GT:istä (mukana turvakaari sekä BJ:n oma seisomalauta), jos keksin jotain muuta tilalle... Jos siis et uutena halua ostaaa...

 

Mitkä P&T:t sulla on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mulla varmaan pakottavaa tarvetta ole uutena ostaa, kunhan ovat hyväkuntoset ja ok:n väriset :D Ja hinta tietysti kohdillaan.

 

Meillä on vibet. V2, muistaakseni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now