Sign in to follow this  
Followers 0
Seleste

Vauvan koko pienempi jos raskaus menee pitkälle?

3 posts in this topic

Eli mulle sanottiin yksityisellä, ettei tarvitse pelätä isoa vauvaa mikäli raskaus pitkittyy eli menee yli lasketun ajan. Jo raskauden loppupuolella eli ennen rv 40 istukan toiminta alkaa heiketä ja vauvan kasvu hidastua huomattavasti. Toisinaan kuulemma vauva saatta olla jopa "laihtunut", kun laskettu aika ylittyy istukan toiminnan takia. Toisin sanoen vkolla 39 syntyvä vauva saatta olla painavampi kuin vkolla 42 syntyvä. Tämä oli mulle ihan uusi tieto, sillä aina olen luullut, että vauva vaan kasvaa isommaksi jos raskaus menee pitkälle. Kysyin tätä myös synnytyssairaalan lääkäriltä ja hän vahvisti tämän. Helpottava tieto ettei tarvi pelätä ison vauvan synnyttämistä:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En halua sua nyt mitenkään masentaa mutta itse synnytin h 42+0 4910 grammaa painavan pojan ja kuukausi ennen lata arvioitiin paino max 3,9 kg. Itse olen ollut siinä uskossa että painoa tulee lisää myös lasketun ajan jälkeen mutta eimitenkään turbotahdilla kuten kasvun kiivaimpina viikkoina? Lienevät myös melko veteen piirrettyjä asioita nämä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kasvu on kiivainta viikkoina 28-36, sen jälkeenkin vauhdikasta vielä sinne 38-39 vkolle asti ja hidastuu kyllä sitten vkon 40 tietämissä huomattavasti. Tässähän on kuitenkin yksilöllisiä eroja ja la on vain arvio, joten sekin vaikuttaa. Myöskin ultralla tehdyt kokoarviot ovat suuntaa antavia, niissähän on aina tekijästä ja vauvasta riippuvia heittoja ja vaihteluväli +/- 10%. Mutta istukasta se vauva kaiken ravintonsa saa sitten vkon 40 jälkeenkin, eli jos sen toiminta heikkenee niin ei vauvakaan kasva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0