Arby

Äitiysvaatteiden koko

9 posts in this topic

Mistä tietää minkä kokoisia äitiysvaatteita pitää ostaa?

 

Tietenkin siis vaatteen täytyy olla itselle sopiva, mutta mistä ensikertalainen tietää mitä kokoa sovittaa? Vastaako esim. H&M äitiysvaatteiden koko 34 normaalia kokoa 34?

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Periaatteessa (ainakin useimpien) äitiysvaatteiden koot vastaavat normaalikokoja ja raskauden vaatima lisäväljyys on otettu niissä huomioon, mutta koska eri merkkien koot vaihtelevat muutenkin, voi sopiva kokokin vaihdella vaatteesta riippuen. Mutta kannattaa ainakin aloittaa sovittaminen omasta normaalikoosta!

 

Raskausaikana voi tietysti lihoa muutenkin (terveisin nimimerkki +15 kg/rv 32 wacko.gif ) ja esim. rintojen koko muuttua, joten välttämättä sama vaatekoko ei sovi raskauden loppuun asti. Esim. itsellä meni rintsikat uusiksi jo heti alkuraskaudessa, mutta toisaalta samat äitiysfarkut (jotka on samaa kokoa kuin farkut ennen raskautta) on mahtuneet hyvin ainakin tänne saakka tuosta reippaahkosta painonnoususta huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on oman koon äippähousut sopinut tähän saakka. Joissain paidoissa joutunut vaan ottaa huomioon kasvavan rintamuksen, kun joissain malleissa ei ole otettu tarpeeksi huomioon. Joissain malleissa on taas vähän liikaakin extraa. Kokeilemalla se selviää :)

Alushousujen kera on tosin joutunut ottaa kokoa isompia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itsellä on ainakin H&M:n alaosat vastanneet hyvin normikokoa. Yläosat taas, riittävän pieniä en sieltä löydä vaikka normiosastolta käytän M:ää tai S:ää. Samoin espritin mallistosta olen ostanut 1-2 koko pienempiä vaatteita ja parista muusta nettikaupasta lähettänyt kaikki tilaamani takaisin liian suurina.

 

Itsellä siis se kokemus että kokoero on yleensä ainakin 1 ellei kaksi verrattuna normimallistoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun havaintojen mukaan suurimmassa osassa mallistoja kokoluokitukset tuntuvat älyttömän isoilta. Olen joutunut valitsemaan hyllystä XS:ää, vaikka yleensä käytän kokoja 36-38. Ihmettelen, mistä todella pienikokoiset odottajat löytävät vaatteita...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös vähän samansuuntaisia kokemuksia, että oikeasti pienikokoisia äitiysvaatteita on vaikea löytää ainakaan näistä perusmallistoista. Esimerkiksi Henkkamaukan S saattaa olla jo todella iso, vaikka normaalisti Henkkamaukan mitoitus on mun mielestä naftin puoleista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole huomannut näissä kokoasioissa juuri mitään logiikkaa. Varsinkin loppuraskauden aikana jouduin kerran ostamaan jopa 3-kokoluokkaa suuremman vaatteen kuin mikä on mun normaalimitoitus, toki raskaus toi myös "ylimääräisiä kiloja" ihan huomaamatta (6kg jäi laitokselle, 8kg laihdutin pois).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paitoja en oo juurikaan ostellu, mutta housuissa kauhistuin ku sain sovituskopissa miettiä että otanko nyt sitten koon 42 vai 44 rolleyes.gif Ja normisti oon kokoa 38-40.. Tuolloin olin ihan varma että niissä äitiyshousuissa varmasti joku koko ero, mutta nyt sitten järjellä ajateltuna, kyllä se varmaan johtu siitä että pylly jokseenkin levinnyt grin.gif En oo ku yhet mammahousut ostanu.

Share this post


Link to post
Share on other sites