panda

Tyhmät kysymykset synnytyksestä

985 posts in this topic

Se arpi itse asiassa antaa huonommin periksi kuin ympäröivä kudos. Mutta toisaalta se on yleensä pieni ja ne muut kudokset yleensä antaa paremmin periksi kun niitä on kerran venytelty, eli nettotulos on se, että toista synnyttäessä yleensä joustaa paremmin paikat ja epparin tarve on vähempi todennäköinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se arpi itse asiassa antaa huonommin periksi kuin ympäröivä kudos. Mutta toisaalta se on yleensä pieni ja ne muut kudokset yleensä antaa paremmin periksi kun niitä on kerran venytelty, eli nettotulos on se, että toista synnyttäessä yleensä joustaa paremmin paikat ja epparin tarve on vähempi todennäköinen.

 

:girl_pinkglassesf: Kiitos! haluan myös näin ajatella, katsotaan sitten, mitä yllätyksiä synnytyksessä tulee :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla nirhittiin (liian tylsillä saksilla) ekassa synnytyksessä, mutta toisessa ei tarvinnut, eikä muutenkaan tullut damagea, vaikka neiti ulos tulikin melkoisella rytinällä, neljässä minuutissa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Cor, kyllä tuo oli ihan selkeä vastaus. Eipä ole koskaan tullut mieleen, että synnyttämisen kannalta emättimen ja peräaukon pitäisi olla lähellä toisiaan. (Luulisi että silloin olisi vaan suurempi riski tulehduksille, kun bakteerit kulkeutuisivat helpommin emättimeen...) Kaikkea sitä oppii...

 

Usein äiti tuntee vain helpotusta kun tehdään leikkaamalla tilaa. Kamala paine ja kiristys hiukan helppaa, vaikka ei tietenkään kokonaan.

 

Olihan se leikkaaminen siinä tilanteessa varmaan tarpeen, mutta mieluummin olisin tietysti selvinnyt ilman haavoja, jos mahdollista (olipa ne sitten leikkaamalla tai repeämällä tulleet). Kyllä mä jo synnyttäessä tajusin ettei haavan paranteleminen mitään herkkua ole, mutta eipä ollut valinnan varaa ja paranihan se sitten. Ei siis kuitenkaan "pelkkää helpotusta" mun kohdalla, kun olin toivonut selviäväni ilman episiotomiaa (ja kirjoittanut sen synnytystoivelistaankin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turhia episiotomian leikkaamisia pyritään välttämään aina. Suurimmassa osassa ei kuitenkaan tarvitse kajota episiotomiaan ollenkaan. Niin ja eihän se aina etukaan ole, että episiotomia on matala. Koska jos se on revetäkseen niin matka sinne toiselle reijälle ja sen vaurioihin on lähempänä. Eli puolensa ja puolensa. Helpommin kuitenkin korkea väliliha aiheuttaa "tilanpuutetta" kuin matala.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulle kätilö myönsi ekan synnytyksen jälkeen että hätiköi niitten saksiensa kanssa. Totesi kyllä myös että onneksi oli niin tylsät sakset etei niillä oikein saanut mitään aikaiseksi. Vauva olisi tullut seuraavalla pomnistuksella ilman sitä nirhimistäkin ja pienemmällä damagella olisin kuulemma selvinnyt. Toisessa synnytyksessä ponnistinkin sitten vauvan apinan rauvolla ulos niin pian kuin mahdollista ettei kukaan vaan ala lähestymään mun paikkoja saksilla :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisessa synnytyksessä ponnistinkin sitten vauvan apinan rauvolla ulos niin pian kuin mahdollista ettei kukaan vaan ala lähestymään mun paikkoja saksilla :D

 

:grin:

Hyvä vinkki!! :girl_crazy: Kokeilen samaa elokuussa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Keskustelu ennen apinanraivoa oli jokseenkin tälläinen:

Minä: vähän ponnistuttaa..

Kätilö: No voit sä vähän kokeilla.. oho! Täähän tuleekin täältä! (Poistuu ovenrakoon) Tulisko joku tänne!

Kätilö 2 saapuu paikalle: Huusitko? Ai täällä synnyttiin jo! Kaunis vauva.

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkoi häiritä jutut alaselän tatuoinneista ja ongelmista epiduraalin kanssa. Minulla ei siis ole tatuointia, mutta epiduraali tuikattiin selän keskivaiheille. Onko se jotenkin poikkeuksellinen paikka sitten ja mistä riippuu, mihin kohtaan se laitetaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

perusperiaate on että tatuoinnin läpi ei pistetä. Käytännössä tuo kuitenkaan ei ole yleensä ongelma, sillä harvalla meistä on tatuointina täysin musta laatikko rangan päällä. Aina siis löytyy värittämätön alue josta neulan voi ihon läpi pistää.

 

Puudutuspaikka vaihtelee varsin vähän. Spinaalipuudutus laitetaan tavallisesti välistä L3-4 ja epiduraali sitten joko L1-2 tai L2-3. Tuo L siis tarkoittaa lannenikamaa ja numero kertoo monesko nikama on kyseessä kun lasketaan rankaa alaspäin. L3-4 on se helpoiten paikallistettava: kun seisot suorassa ja laitat kädet lanteille siihen kohtaan jossa tuntuvat suoliluunharjanteet (eli ne iso luut kylkien kohdalla kulkiluiden alapuolella) ja vedät sitten niiden väliin selkään suoran viivan niin siinä suurin piirtein on oikea kohta. Jos pitää löytää noita ylempänä olevia tasoja, niin sitten vain lasketaan selkärangan tuntuvia nikamia...

Edited by Nat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on ehkä SUPERtyhmä kysymys, mutta jos haluaa käyttää synnytyksessä ammetta, niin mennäänkö sinne alasti vai jossain sairaalakaavussa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

perusperiaate on että tatuoinnin läpi ei pistetä. Käytännössä tuo kuitenkaan ei ole yleensä ongelma, sillä harvalla meistä on tatuointina täysin musta laatikko rangan päällä. Aina siis löytyy värittämätön alue josta neulan voi ihon läpi pistää.

 

Puudutuspaikka vaihtelee varsin vähän. Spinaalipuudutus laitetaan tavallisesti välistä L3-4 ja epiduraali sitten joko L1-2 tai L2-3. Tuo L siis tarkoittaa lannenikamaa ja numero kertoo monesko nikama on kyseessä kun lasketaan rankaa alaspäin. L3-4 on se helpoiten paikallistettava: kun seisot suorassa ja laitat kädet lanteille siihen kohtaan jossa tuntuvat suoliluunharjanteet (eli ne iso luut kylkien kohdalla kulkiluiden alapuolella) ja vedät sitten niiden väliin selkään suoran viivan niin siinä suurin piirtein on oikea kohta. Jos pitää löytää noita ylempänä olevia tasoja, niin sitten vain lasketaan selkärangan tuntuvia nikamia...

 

Kummaa... Olin aika ulkona siinä kohti, kun epiä laitettiin, mutta ainakin se laastarikalvo homman jälkeen (siis sellainen, jonka ne laittoi synnytyksen jälkeen ja jonka otin pois vasta joskus kotona) oli selvästi selän notkoa ylempänä. Ei missään lapojen välissä, mutta kuitenkin tosiaan tuossa selän puolivälin kieppeillä. Eikös se kalvo kuitenkin laiteta siihen pistokohtaan? Mistään poikkeuksesta ei ainakaan ollut missään vaiheessa puhetta, päin vastoin anestesiologi sanoi, että minulle oli helppoa laittaa.

 

muoks. Voihan sekin tietenkin olla, että vain muistan tuon kohdan väärin tai jotenkin mielsin sen ylemmäs kuin mitä se sitten olikaan. jotenkin vaan vahva mielikuva siitä, että se laastari olisi ollut jossain lähellä rintsikoiden selkäosaa.

Edited by Maustekahvi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisitkohan sä muistaa semmosen laastarin joka on ollut pitämässä paikallaan sinne alemmas varsinaiseen pistokohtaan menevää letkua? Mulla oli semmosia selässä ylempänäkin ja solisluun päällä vielä yks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo mullakin oli noita laastareita/teippiä pitkin selkää. Toimi muuten yllättävästi osittaisena kivunlievityksenä, kun ne kiristivät selkää ja se tuntui jotenkin tosi hyvältä :grin: Sanoin siitä kätilöllekin, kun tuntui niin kumman hyvältä se kiristys :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli vain yksi, arviolta kämmenen kokoinen laastari, tai se oli sellainen kelmu, joka maastoutui ihoon todella hyvin. En oikein usko, että se oli pitämässä letkua paikoillaan, kun minusta se laitettiin vasta, kun letku otettiin pois. Siis silloin synnyttäessä saattoi olla vaikka kuinka paljon teippiä ympäriinsä, sitä en muista :D, mutta tuo yksi lärpäke oli tosiaan vielä kotiutuessakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on ehkä SUPERtyhmä kysymys, mutta jos haluaa käyttää synnytyksessä ammetta, niin mennäänkö sinne alasti vai jossain sairaalakaavussa?

Alasti mennään, vesi lämmitetään n. 36-asteiseksi.

 

Miehelle/tukihenkilölle kannattaa muistaa pakata uimahousut mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luvasta pitää rintaliivejä yllä synnytyksen aikana on ollut muistaakseni keskustelua aiemminkin. Ilmeisesti joissain paikoissa saa ja joissain ei. Mutta saakohan missään mennä altaaseen liivit päällä jos kerran mieskin saa mennä uikkareissaan? Mulla on H-kuppi ja nukunkin aina liivit päällä, joten ajatus synnyttämisestä ilman ahistaa.

 

Ja voiko mies olla synnytyksessä mukana altaassa koko ajan, mahdollisesti lapsen syntymään asti? Vai tuleeko jossain vaiheessa jotkin hygieniasyyt vastaan, kun tuntuu, että kai sinne altaaseen voi tulla kaikki maailman kuviteltavissa olevat eritteet. Jos sinne altaaseen pääsee vaikka lapsivedet tai pissa, niin vaihdetaanko se vesi välissä vai miten tuo oikein toimii?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummaa... Olin aika ulkona siinä kohti, kun epiä laitettiin, mutta ainakin se laastarikalvo homman jälkeen (siis sellainen, jonka ne laittoi synnytyksen jälkeen ja jonka otin pois vasta joskus kotona) oli selvästi selän notkoa ylempänä. Ei missään lapojen välissä, mutta kuitenkin tosiaan tuossa selän puolivälin kieppeillä. Eikös se kalvo kuitenkin laiteta siihen pistokohtaan? Mistään poikkeuksesta ei ainakaan ollut missään vaiheessa puhetta, päin vastoin anestesiologi sanoi, että minulle oli helppoa laittaa.

 

muoks. Voihan sekin tietenkin olla, että vain muistan tuon kohdan väärin tai jotenkin mielsin sen ylemmäs kuin mitä se sitten olikaan. jotenkin vaan vahva mielikuva siitä, että se laastari olisi ollut jossain lähellä rintsikoiden selkäosaa.

 

Tuo L1-2 väli on suurin piirtein 1-5cm oikean kokoisten rintaliivien selkäosan alapuolella... eli et todennäköisesti muista väärin.... Tuon paikan voi tosiaan aika helposti ihan itsekin koettaa, eli tosiaan kädet tuohon lantion ylimpänä tuntuvien luiden päälle, siitä vaakasuoraan selkärangalle ja sitten tunnustelee siitä missä kohtaa tuntuu väli kovien luiden välissä. Se on L3-4 noin suurin piirtein. Sitten kuljettaa sormia luuta myöden ylöspäin kunnes tulee seuraava väli, L2-3 ja edelleen taas ylöspäin, L1-2... kas kummaa, huomaa päätyneensä varsin lähelle liivien selkämystä.... ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luvasta pitää rintaliivejä yllä synnytyksen aikana on ollut muistaakseni keskustelua aiemminkin. Ilmeisesti joissain paikoissa saa ja joissain ei. Mutta saakohan missään mennä altaaseen liivit päällä jos kerran mieskin saa mennä uikkareissaan? Mulla on H-kuppi ja nukunkin aina liivit päällä, joten ajatus synnyttämisestä ilman ahistaa.

 

Eikös se syy liivien pois ottamiselle ollut se, että jos joutuu tekemään toimenpiteitä, joissa liivit olisivat haittana?! Siinä mielessä ei siis ole verrannollinen miehen uikkareihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit: Mä kyselin kokemuksia suunnitellusta sektiosta, mutta huomasinkin että sille on kokonaan oma ketju. :)

Edited by Marthe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kummaa... Olin aika ulkona siinä kohti, kun epiä laitettiin, mutta ainakin se laastarikalvo homman jälkeen (siis sellainen, jonka ne laittoi synnytyksen jälkeen ja jonka otin pois vasta joskus kotona) oli selvästi selän notkoa ylempänä. Ei missään lapojen välissä, mutta kuitenkin tosiaan tuossa selän puolivälin kieppeillä. Eikös se kalvo kuitenkin laiteta siihen pistokohtaan? Mistään poikkeuksesta ei ainakaan ollut missään vaiheessa puhetta, päin vastoin anestesiologi sanoi, että minulle oli helppoa laittaa.

 

muoks. Voihan sekin tietenkin olla, että vain muistan tuon kohdan väärin tai jotenkin mielsin sen ylemmäs kuin mitä se sitten olikaan. jotenkin vaan vahva mielikuva siitä, että se laastari olisi ollut jossain lähellä rintsikoiden selkäosaa.

 

Tuo L1-2 väli on suurin piirtein 1-5cm oikean kokoisten rintaliivien selkäosan alapuolella... eli et todennäköisesti muista väärin.... Tuon paikan voi tosiaan aika helposti ihan itsekin koettaa, eli tosiaan kädet tuohon lantion ylimpänä tuntuvien luiden päälle, siitä vaakasuoraan selkärangalle ja sitten tunnustelee siitä missä kohtaa tuntuu väli kovien luiden välissä. Se on L3-4 noin suurin piirtein. Sitten kuljettaa sormia luuta myöden ylöspäin kunnes tulee seuraava väli, L2-3 ja edelleen taas ylöspäin, L1-2... kas kummaa, huomaa päätyneensä varsin lähelle liivien selkämystä.... ;-)

 

No kappas, niinpä tuntuu. Jotenkin jämähdin tuohon väliin L3-4 ja ajattelin, että se on liian alhaalla. Onhan se, mutta tuo L1-2 kuulostaa ihan uskottavalta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luvasta pitää rintaliivejä yllä synnytyksen aikana on ollut muistaakseni keskustelua aiemminkin. Ilmeisesti joissain paikoissa saa ja joissain ei. Mutta saakohan missään mennä altaaseen liivit päällä jos kerran mieskin saa mennä uikkareissaan? Mulla on H-kuppi ja nukunkin aina liivit päällä, joten ajatus synnyttämisestä ilman ahistaa.

 

Ja voiko mies olla synnytyksessä mukana altaassa koko ajan, mahdollisesti lapsen syntymään asti? Vai tuleeko jossain vaiheessa jotkin hygieniasyyt vastaan, kun tuntuu, että kai sinne altaaseen voi tulla kaikki maailman kuviteltavissa olevat eritteet. Jos sinne altaaseen pääsee vaikka lapsivedet tai pissa, niin vaihdetaanko se vesi välissä vai miten tuo oikein toimii?

 

Liivit otetaan pois yleensä viimeistään siinä vaiheessa kun laitetaan selkäpuudutetta (epiduraali/spinaali).

 

Mä en tiedä mikä muualla on käytäntö, mutta tays:ssa ammeeseen ei pääse mies (eikä edes mahtuisi). Ammeeseen menoon on olemassa paljonkin rajoituksia, sinne ei pääse mm, jos lapsivesi on mennyt, on laitettu selkäpuudutus, raskausviikot on alle 37, äidillä on esim. epilepsia ymsyms. Jos infektioriski on koholla, ei ammeessa saa olla. Noista löytyy netistäkin aika hyvin tietoa googlettamalla. Muuten ammeessa kyllä voi olla niin kauan, kunnes se auttaa kipuun ja tuntuu hyvältä. Joissain sairaaloissa ammeeseen saa myös synnyttää, tays:ssa ei. Harvoin sinne pissaa pääsee, mutta jos niin käy, niin toki vesi täytyy vaihtaa. Hygienia on kaiken A ja O, jotta vältytään infektioilta. Myös sikiön sykekäyrää tulee tarkkailla tasaisin väliajoin. Käytännöissä on varmasti myös sairaalakohtaisia eroja.

Edited by vaude09

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nadda ja vaude09 kiitos vastauksista!

 

Täällä meilläpäin mieskin saa tulla altaaseen ja täällä saa myös synnyttää veteen (tällaisia sairaaloita on vissiin vaan ihan muutama Suomessa) eli saa siis olla altaassa lapsivesien menon jälkeenkin. Tämän verran tiedän. Mutta tosiaan jos sairaalakohtaisia eroja on noin paljon, niin eipä siinä auta muu kuin sitten kysellä tarkemmin, kun on tilanne päällä! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.