panda

Tyhmät kysymykset synnytyksestä

985 posts in this topic

^ Ei tunnu olevan kaikkialla.. Tietysti ekan lapsen saavat menee jonossa muutenkin edelle noita huoneita haluttaessa, mutta ainakin KYSissä aika kärkkäästi sanottiin ettei heillä voi majoittua yksikään muu lapsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako sairaalan perhehuoneeseen ottaa esikoisen mukaan majailemaan?

Kättärin Haikaranpesässä sai ainakin ennen ja pedinkin sai talon puolesta (ja myös suosittelivat lämpimästi esikoisen mukaanottoa), mutta nyt en enää tiedä tilannetta kun siellä on NKL:n rempan takia tehty muutoksia, että saavat lisää tilaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääkö joku, sitooko kohdun sisäinen supistusmittari sänkyyn, vai voiko silti olla pystyasennossa ja liikkeessä? Mulle ilmeisesti seuraavassa synnytyksessä tällainen mittari laitetaan ja mietin, millainen juttu se oikein on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mittari laitetaan kiinni laitteeseen, millä rekisteröidään myös sikiön sykekäyrää. Liikkua voi sen verran ku johtoa riittää, wc-reissun ajaksi voidaan irrottaa kokonaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pääseeköhän tokalla kerralla sairaalasta pois huomattavasti nopeammin kuin ekan kanssa (jos siis on kaikki kunnossa)?

 

Muistan, että ekan kanssa oli pakko olla 3 täyttä vuorokautta synnytyksen jälkeen, vaikka kuinka olisi halunnut pois jo aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos kaikki on hyvin, imetys sujuu jne niin ketään ei väkisin pidetä sairaalassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos kaikki on hyvin, imetys sujuu jne niin ketään ei väkisin pidetä sairaalassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisen lapsen kanssa voi päästä kotiin jo samana päivänä. Kotiin pääsy riippuu myös siitä, milloin lääkäri suostuu tekemään kotiinpääsytarkastuksen.

Edited by höpöli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko salin oltava valoisa? Mietin sitä, että jos turvallisuuden tunne ja sen myötä rentoutuminen (sen verran kuin mahdollista) on avainjuttuja, itselle ajatus vähän hämärästä "pesästä" tuntuisi hyvältä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tutkimuksissa saattaa valoa tarvita, mutta muuten me ainakin oltiin melko hämärässä avautumisvaiheessa. Yksi valo jossain nurkassa. Ponnistuksesta en tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisen lapsen kanssa voi päästä kotiin jo samana päivänä. Kotiin pääsy riippuu myös siitä, milloin lääkäri suostuu tekemään kotiinpääsytarkastuksen.

 

Joo ja joissain tilanteissa kai voi ehkä onnistua sekin, että käy näyttämässä sitten sairaalalla sitä vauvaa parin päivän kuluttua? Olisko niissä polikliinisissä synnytyksissä näin?

 

Mä en saanut sairaalassa nukuttua ollenkaan, kun oli ääniä ja valoa liikaa, joten ens kerralla perhehuone tai lyhyt sairaalassaoloaika vois olla aika jees. Ihan mukavia siellä sairaalassa oltiin, mutta kivempi olis ollut että olis saanut olla rauhassa miehen ja vauvan kanssa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko salin oltava valoisa? Mietin sitä, että jos turvallisuuden tunne ja sen myötä rentoutuminen (sen verran kuin mahdollista) on avainjuttuja, itselle ajatus vähän hämärästä "pesästä" tuntuisi hyvältä.

 

Meillä oli salissa aika hämärää, tosin luulen että ponnistusvaiheessa oli ainakin osa valoista päällä. Mutta ainakin kun vauva oli maailmassa niin se salin toinen pää oli ihan hämärä, missä hänet pestiin jne. Kauhean hatarat muistikuvat, mutta oiskohan se tarkoituksellakin ollut niin, että vauvallakin on sitten mukavampi kun ei ole niin räikeät valot ja kätilö otti meistä kaikki kuvatkin ilman salamaa.

 

Avautumisvaiheessa joka tapauksessa oli sälekaihtimet kiinni. Kätilö kysyi että avataanko ne kun oli niin kaunis aurinkoinen syyspäivä ja kiekaisin vaan eeeeeeeeeeeeiiiii, koska tykkäsin just ite siitä hämärästä :grin: Ja se sopi ihan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistaakseni tokan synnyttyä kätilö himmensi valoja, että vauvan olisi mukavampi. Avautumisvaiheessa olis varmaan saanut olla vaikka pimeässä, vapaastihan siellä huoneessa saa olla jos kaikki on hyvin. Jorvissa niillä oli myös sellainen erillinen iso lamppu jonka sai suunnata tutkittavalle alueelle, ehkä jos olisi halunnut olla hämärässä, olisi riittänyt kun se on tarvittaessa päällä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli sali hämärä koko sielläoloajan, lukuunottamatta sitä, kun laitettiin spinaali. Tikkailutkin tehtiin hämärässä salissa kohdevalon avulla. Se oliskin ollut kamalaa jos koko synnytyksen ajan ois ollut hämärää ja sitten ois räiskästy kaikki valot päälle paikkailujen ajaksi :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lukenut synnytyskertomuksia ja joka kerta hätkähdän sanan peräruiske kohdalla :) Siis miten se annetaan, mitä sitten tapahtuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annetaan ruiskulla takapuoleen/suoleen ja sitten odotetaan isompaa hätää ja mennään vessaan. Tyhjentää suolen, jotta kakka ei tulisi ulos ponnistusvaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko salin oltava valoisa? Mietin sitä, että jos turvallisuuden tunne ja sen myötä rentoutuminen (sen verran kuin mahdollista) on avainjuttuja, itselle ajatus vähän hämärästä "pesästä" tuntuisi hyvältä.

 

Ainakin meillä sali oli todella hämärä koko synnytyksen ajan (no sekin saattoi vaikuttaa, että oli marraskuinen yö :D ). Aluksi sitä vähän ihmettelinkin, mutta koin sen tosiaan ehdottomasti vain hyvänä asiana. Epiduraalin laittoa varten lääkärillä oli jokin lisävalo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos kaikki on hyvin, imetys sujuu jne niin ketään ei väkisin pidetä sairaalassa :)

 

Toivotaan näin! Esikoisesta jäi vähän sellainen kammo, kun koin, että minun oli pakko sairaalaan jäädä. Kyllä siinä synnytyksen jälkeisessä herkkyystilassa tuli monet itkut tuon takia itkettyä (toisaalta itkin kyllä aika monelle muullekin asialle tuolloin, että ehkä tämä ei vielä kerro paljoa mitään...) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen lukenut synnytyskertomuksia ja joka kerta hätkähdän sanan peräruiske kohdalla :) Siis miten se annetaan, mitä sitten tapahtuu?

 

Ei mulle tällaista annettu, onko kovinkin tavallista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ilmeisesti ainakin OYS:ssa annetaan kaikille peräruiske. Peräruiske annetaan niin että lasketaan letkulla vettä peräsuoleen (olikohan n. litran verran?), sitten mennään vessaan ja suoli tyhjenee. Ei minusta ollut mitenkään erityisen epämiellyttävä toimenpide ja aiheutti senkin että synnytyksen jälkeen ei tarvinnut käydä kakalla heti ensimmäisenä päivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu ei siinä peräruiskeessa muuta kamalaa ole kuin se, että mulla on molemmilla kerroilla alkanut ihan helvetilliset supistuksen sen jälkeen ja on ollut aika hankala siellä pytyllä istua. :ph34r:

Edited by Jolie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipä tuo peräruiske todellakaan ole mikään pakollinen juttu, mutta kai ihan suositeltava, kun muuten ne suolentäytteet voi olla edessä vauvan laskeutuessa tai ponnistaessa. Musta ajatus siitä oli hyvin epämiellyttävä sekä etukäteen että vielä sitä vettä ruiskuttaessakin, mutta ei se oikeasti tuntunut oikein miltään. Multa kysyttiin, haluanko ja jos ei oltaisi kysytty, olisin itse pyytänyt, jos vaan olisin muistanut. Samoin meinaan ensi kerrallakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua harmittaa että en pyytänyt peräruisketta eikä sellaista tyrkytetty (Kättäri) koska tuntuu että ponnistusvaihetta jarrutti myös jonkun verran just suolentäytteet. Tosin loppuvaiheessa selkis että vauva on ihan väärässä tarjonnassa mutta silti ehkä oma olo olis ollut varmempi jos koko ajan ei olis ollut sellaista onko tää nyt kakkahätä vai ponnistamisen tarve vai molemmat- oloa :) Lisänä se että oli aika inhottavaa heti synnytyksen jälkeisenä päivänä sitten asioida vessassa kaikkien repeämien kanssa.

 

 

(Naurattaa kirjoittaa tällasesta aiheesta nettiin, kaikkee sitä.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

TAYSissa peräruiskeen saa automaattisesti, VASissa pyydettäessä. Karu totuus on, että syntyessään vauva lykkää edeltään kaiken ylimääräisen. Voit siis valita, teetkö asiat pyttyyn vai synnytyssalissa, jos "viime kerrasta" on aikaa. Kätilö kyllä hoitaa asian vaivihkaa salissa, että ei huolta siinäkään tapauksessa :) ,

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.