panda

Tyhmät kysymykset synnytyksestä

985 posts in this topic

Juu, en mä kuvitellutkaan, että ne tikattavat haavat niin paljoa vuotaisivat. :rolleyes: Olin vain aina luullut, että sitten istukan irtoamisen jälkeen kohtu jää ikäänkuin jättimäiseksi, avoimeksi haavaksi, ja että sen takia tosiaan roiskuu ja räiskyy kuin kehnoimmissa kauhuleffoissa. :D Huojentavaa kuitenkin kuulla, että se suurin jättivuoto ei suinkaan kestä paria kuukautta, vaan rauhoittuu jo paljon nopeamminkin... Vaikka yksilöllisiähän toki nämä jutut taitavat olla. Varaankin sitten kotiin yösiteitä ennen synnärille lähtöä. Tulee vain vieläkin kauhukuvat mieleen sen aikaisista siteistä, kun itselläni aikoinaan alkoivat menkat... Paksuja, näkyivät läpi kaikista housuista, ei siivekkeitä ja pysyivät huonosti paikoillaan... Sellaisiksi olen ne sairaaloidenkin mahdolliset vanhanaikaiset suojat kuvitellut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei kohtu välttämättä vuoda kovinkaan paljoa, minä esimerkiksi vuodin synnytyksessä epikriisin mukaan 2-3 dl eikä jälkivuotokaan kovin kauaa kestänyt. Jälkivuotoa suurempi ongelma lapsivuodeaikana oli virtsankarkailu, jota ei edes ollut ennen synnytystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun on vielä pakko lisätä tähän side-keskusteluun, että ennen esikoisen syntymää en voinut kuvitellakaan käyttäväni muita kuin niitä muovisia Always-siteitä, mutta ekan synnytyksen jälkeen en oo voinu sellaisia käyttää, kun ne on ollu niin epämukavia. Hengittävät Vuokkoset ymv. on ainoat, joita voin kuvitella käyttäväni...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jännitin ennen synnytystä hirveästi sitä että kuinka selviän runsaan jälkivuodon aikana. mulla on aina ollut niukat kuukautiset ja ennen raskautta ne niukkeni entisestään. mutta yllätys olikin aika suuri kun mulla ei runsasta jälkivuotoa tullutkaan vaan ne vastasi ihan peruskuukautisia heti ensimmäisestä yöstä lähtien synnytyksen jälkeen. Käytin kyllä niitä jättisiteitä koska ne vaan oli mukavan pehmeitä ja tikkien kohta oli kuitenkin pikkuisen arka. Meillä sai synnytyssalissa sellaisen tooosi ison siteen mitä ei sitten osastolla enää ollut tarjolla vaan siellä oli pienempiä. Ja vessassa näytti olevan myös ihan perusvuokkosiakin että jos ei vuotoa paljon ole niin voihan niitäkin siirtyä käyttämään.

 

Mä muuten jännitin sitäkin että millaisia ne verkkoalushousut on mitä kaikki tuntui netissä haukkuvan. Vitsi ne oli ihania, otin muutamat kotiinkin mukaan kun niissä side pysyi mukavan tukevasti paikoillaan eikä painanut mistään :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä muuten jännitin sitäkin että millaisia ne verkkoalushousut on mitä kaikki tuntui netissä haukkuvan. Vitsi ne oli ihania, otin muutamat kotiinkin mukaan kun niissä side pysyi mukavan tukevasti paikoillaan eikä painanut mistään :girl_sigh:

 

En ottanut näitä kotiin, mutta verkkoalushousut olivat kyllä tosi hyvät siinä tilanteessa. Kotona pärjäsin jo omilla pöksyillä, mutta mä selvisinkin aika "vaurioitta".

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mäkään sellasia jättisiteitä normaalisti pitäis, mutta synnytyksen jälkeen ne oli tarpeen ja ihania. Ja verkkokalsarit, ah :lipsrsealed: Mäkin otin niitä parit kotiin ja pesin sitten täällä.

 

Mullakin oli rakonhallinta ihan kadoksissa synnärillä, mut tilanne alkoi normalisoitua sitten kun päästiin kotiin. Ilman niitä jättisiteitä olis voinut joutua vähän ikävään tilanteeseen :girl_sigh: Mäkin tykkään nykyään vuokkosista ja sit Alwaysin sellaisista silkkisistä malleista. Ehkä puolet ajasta käytin kestositeitä :)

 

Ne MEGAsiteet oli muistaakseni jotain Tenan MINI-mallia :girl_haha: tosi "minejä" olikin.. Meillä oli tarjolla vaan niitä, mut olin ottanut sairaalaan varmuuden vuoksi omiakin. Ei ne olis mulla kyllä riittäneet ja muutenkin kun tikkejä oli paljon, niin sellainen ylimääräinen tyyny oli ihan kíva :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omaa kokemusta voin sanoo sen verran että mulla ainakin ekat menkat synnytyksen jälkeen oli paljon kamalammat ja runsaammat kuin jälkivuoto! Sillon niitä sairaalan halkoja olis kyllä tarvinnut! :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos avautumisvaiheessa viettää pitkästi aikaa suihkussa, mitäs ihmettä mies tekee sillä aikaa? Syö kynsiään käytävässä? grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Luki kirjaa. Ei tarvinnu mennä käytävään, sai olla siinä synnytyshuoneessa kyllä. grin.gif Kannattaa molempien ottaa kirja mukaan, itellekin tuli yllättävää odottelua ihan lähes kivuitta.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä (TAYS:ssa) oli vain niitä paksuja suorakaidesiteitä (onko ne edes siteitä, pakkauksessa ainakin luki jotain vaippajuttuja biggrin.gif), joissa ei ole edes mitään kosteussuojaa, tai siis sitä läpipääsemätöntä muovia, mutta ei kai niistä kauheasti kuitenkaan läpi tullut kun oli niin paksuja... Ihan ensimmäiseksi synnytyksen jälkeen sai kyllä sellaisen ison vaipan, jossa oli muovi toisella puolella (ei siis mitään kiinnitystä kuitenkaan, että ei ihan vaippa), sen päälle (tai alle, siis sisäpuolelle) laitettiin sitten vielä niitä suorakaidesiteitä. Se iso vaippa oli minusta ihana, kun ei tarvinnut yhtään pelätä, että tulee läpi/ohi mistään (minä niin vihaan perussiteitä, kun juuri maatessa ne ei toimi yhtään, jos makaa kyljellään niin tulee ohi jostainpäin ja jos selällään, niin valuu pyllyvakoa pitkin jne.), minä käytinkin sitä samaa siihen asti kunnes hoitajat huomasi ja kielsi käyttämästä sitä enää biggrin.gif Mutta kun ei siihen oikeastaan edes mennyt verta, kun se veri meni siihen suorakaidesiteeseen, se iso oli vain siinä turvana, eikä siis likaantunut eli ei siinä mielessä ollut tarvetta vaihtaa. Ihan tyhmää kun niitä ei saanut uusia. Kuopuksen synnytyksessä ajattelin että pitäisi varmaan pölliä sieltä synnytyssalista toinenkin, mutta en sitten kehdannut, kun ei sitä olisi mihinkään saanut piiloon.

 

Ja siinä heti synnytyksen jälkeen sitä verta tuli kyllä tosi paljon, muistan kun kuopuksen synnytyksen jälkeen yritin siirtyä suihkusta vessanpöntölle pukemaan niitä alushousuja ja siteitä (siksi että ne veret valuisi vessanpönttöön sillä aikaa), niin siihen tuli heti kauhea verivana lattialle ja sitten yritin sitä siitä luututa ennen kuin muistin, etten ole siellä siivoamassa vaan hoitaja käski mennä heti takaisin makaamaan kun olen peseytynyt rolleyes.gif

 

Muoks. Esikoisen avautumisvaiheessa olin suht pitkään suihkussa, en synnytyssalissa vaan synnytysvastaanotolla, jolloin mies siis tietysti oli käytävällä. Käytävällä saa vielä käyttää kännykkää, joten mies joko irkkasi kännykällä tai todennäköisemmin torkkui siinä sohvalla, koska oli yö. Synnytyssalissa olisi taatusti nukkunut (koska oli yö molemmilla kerroilla). Mutta siltä varalta ettei väsytä, voisi tosiaan ehkä varautua vaikka kirjalla. Ei me kyllä oltu varauduttu mitenkään oikein mihinkään... rolleyes.gif

 

 

Ainiin ja vielä niistä sormuksista (taisi olla vanha aihe jo mutta silti), esikoista synnyttämään mennessäni muistin, ettei saisi olla sormuksia, ja käytin suunnilleen koko kotona viettämäni avautumisvaiheen siihen, että yritin epätoivoisesti saada juuttunutta kihlasormusta pois sormesta. En saanut, mutta onneksi en turvonnut kauheasti enempää, joten siitä ei tullut vaaraa. Kuopuksen raskausaikana otin sormukset hyvin ajoissa pois eikä ne ole kädessä vieläkään (en varmaan pysty laittamaan niitä ikinä, kun tulee vain rakkoja viereisiin sormiin, vihkisormus ei edes mahdu sormeen). Vähän ärsyttävää kyllä kun täytyy pitää niitä kaulassa, niin ei voi käyttää mitään kaulakoruja girl_sad.gif

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä olin avautumisvaiheessa synnytysvastaanoton suihkussa missä mies odotti tosiaan odotusaulassa. oli siellä sitten katsellut telkkaria kun mä olin eka noin puoli tuntia käyrillä ja sitten tunnin suihkussa. Ja jutellut joidenkin muiden kanssa. Synnytyssalissa en sitten suihkussa ollutkaan joten siellä sitten juteltiin yhdessä. Mutta kirja/kännykkä on hyvä jossei ole sellaista tilaa missä on telkkari.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin joo, me päästiin (tai "päästiin") tosiaan suoraan saliin, koska tultiin osastolta, ei tarvinnu mennä vastaanoton kautta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin avautumisvaiheessa vissiin melkein kaksi tuntia suihkussa, ja muutenkin kolmisen tuntia siellä synnytysvastaanoton puolella mihin mies ei päässyt mukaan, ja mies nökötti odotustilan penkeillä iphonensa kanssa ja varmaan oli torkkunut vähän kun oli aamuyö. Synnytyssalissa kun oltiin vuorokausi niin sielä se nukkui säkkituolilla ja luki kirjaa (siellä en tosin ollut suihkussa muuta kuin sillä välin kun mies oli kotona aamupalalla ja ulkoiluttamassa koiraa, mutta ei musta tainnut paljon seuraa olla).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen synnytyksessä kokeilin suihkua, pakoitin miehen siihen verhon toiselle puolelle istumaan ja pitämään seuraa. Ja siinä se kiltisti istui silmälasit huurussa ja välillä kipasi ulos hermosauhuille :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos avautumisvaiheessa viettää pitkästi aikaa suihkussa, mitäs ihmettä mies tekee sillä aikaa? Syö kynsiään käytävässä? grin.gif

Me päästiin suoraan synnytyssaliin ja siellä istuin ekan tunnin suihkussa ja mies istui metrin päässä wc-pöntöllä "pitämässä seuraa" :grin: Käytännössä olin niin kivuissani, että ei me edes montaakaan sanaa vaihdettu (vajosin sisään omaan itseeni), lähinnä mies tais vaihtaa muutaman sanan kätilöharjoittelijan kanssa aina kun se välillä käväisi meitä vilkaisemassa. Kuulemma silläkin ajantaju katosi eikä tylsistynyt, vaikka ei tainnut muuta tehdä kuin tuijotta mua ja kuunnella tuntikausia (~7h) mun ulinaa eli synnytyslaulua :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä Kanadassa ohjeistettiin, että mies saa halutessaan mennä suihkuun/huoneessa olevaan kylpyammeeseen mukaan, mutta hänellä pitää sitten olla uimahousut jalassa, vaikka synnyttäjä saa tietenkin olla alasti. Hoitajat eivät vaan ymmärrettävästi halua nähdä mitään ylimääräistä, jos tulee tarve tulla apuun :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Joo meillä oli sama ohje Kättärillä Haikaranpesässä :grin: Ja sen verran muistan, että sanoin miehelle että käy nyt hakemassa ne sun uimashortsit kun suihkuhuoneessa on niin trooppinen ilmasto, mutta ei se sitten malttanut, kääräisi vaan vähän farkkujen lahkeita :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muoks. Esikoisen avautumisvaiheessa olin suht pitkään suihkussa, en synnytyssalissa vaan synnytysvastaanotolla, jolloin mies siis tietysti oli käytävällä.

 

Me kun oltiin SVO:lla sellaisessa hoitohuoneessa, jossa alkuun makasin käyrillä, siinä "samassa" oli suihku. Eli jos olisin mennyt siinä suihkuun, mies olisi ollut siinä käytännössä samassa huoneessa. Suihkun sijaan mä kärvistelin pöntöllä. :grin:

Edited by Jolie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: esikoisen synnytys oli suht nopea, noin 4 tuntia. Nyt ootellaan hyvin alkumetreillä toista ja mietityttää toisen synnytyksen kesto ja sairaalaan ehtiminen. Kuinka aikaisessa vaiheessa toisen lapsen odottajaa ohjeistetaan lähtemään sairaalaan?

 

(Huomaan, että tässä vaiheessa tulee stressattua todella epäoleellisia asioita, kuten ylläoleva, ja toinen asia, josta jo stressaan on miten esikoisen hoito hoidetaan kunhan äitiysloma alkaa ja synnytys lähestyy... Hormoooonit...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: esikoisen synnytys oli suht nopea, noin 4 tuntia. Nyt ootellaan hyvin alkumetreillä toista ja mietityttää toisen synnytyksen kesto ja sairaalaan ehtiminen. Kuinka aikaisessa vaiheessa toisen lapsen odottajaa ohjeistetaan lähtemään sairaalaan?

 

 

Yleinen ohje on aivan sama kuin esikoista synnyttäessäkin. Sitten kun kotona ei enää ole hyvä olla :)

Tosin tämäkin tietysti pitää miettiä monelta kannalta, että olisiko voinut olla vielä kotona loppuun astikin täysin tajuamatta kuinka pitkällä synnytys on jo. Kaikki kun eivät tunne synnytystä millään tavalla pahana tunteena..

 

Jossain on annettu minuuttimääriäkin kuten ainakin HUS:issa "Jos olet uudelleensynnyttäjä, voit lähteä sairaalaan kun olet tuntenut supistuksia säännöllisesti alle 10 minuutin välein 2-3 tunnin ajan" mutta tätähän ei kannata noudattaa yhtään jos on nopea synnytys jo alla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos esikoinen on syntynyt nopeasti, niin toinen saattaa syntyä vielä nopeammin, joten sairaalaan kannattaa lähteä oikeastaan heti kun tietää, että synnytys on käynnissä. Tietysti jos sairaala on ihan lähellä, eikä tykkää sairaalassa olosta, niin voi vähän viivyttää sitä lähtöä... (Vaikka käydä synnyttämässä niin kuin äitini, että menee sairaalaan vartti ennen syntymää, siinä kohdassa ei tarvinnut enää synnytysvastaanoton käyrillä maata biggrin.gif Myöhäinen sairaalaantulo johtui siis vain lähdön viivyttämisestä, ei siitä, että olisi vain ollut niin salamasynnytys.)

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

muistan kun kuopuksen synnytyksen jälkeen yritin siirtyä suihkusta vessanpöntölle pukemaan niitä alushousuja ja siteitä (siksi että ne veret valuisi vessanpönttöön sillä aikaa), niin siihen tuli heti kauhea verivana lattialle ja sitten yritin sitä siitä luututa ennen kuin muistin, etten ole siellä siivoamassa vaan hoitaja käski mennä heti takaisin makaamaan kun olen peseytynyt rolleyes.gif

 

Voi sinua, Chimelli! :girl_haha: Mutta minäkin toimisin todennäköisesti juuri noin...

Edited by Kiinanruusu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä: esikoisen synnytys oli suht nopea, noin 4 tuntia. Nyt ootellaan hyvin alkumetreillä toista ja mietityttää toisen synnytyksen kesto ja sairaalaan ehtiminen. Kuinka aikaisessa vaiheessa toisen lapsen odottajaa ohjeistetaan lähtemään sairaalaan?

 

(Huomaan, että tässä vaiheessa tulee stressattua todella epäoleellisia asioita, kuten ylläoleva, ja toinen asia, josta jo stressaan on miten esikoisen hoito hoidetaan kunhan äitiysloma alkaa ja synnytys lähestyy... Hormoooonit...)

 

Yhden syöksysynnytyksen kokeneena suosittelen lähtemään heti kun supistukset käyvät säännöllisiksi.:)

Edited by ireis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko nopeasta synnytyksestä olla jotain merkkejä aiemmin? Oma tilanteeni on se, että muutama päivä ollaan jo yliajalla (lasketusta ajasta siis) ja maanantaina neuvolassa kohdunkaula oli jo sormelle auki. Ilmeisesti pidempään jatkuneet kivuttomat harjoitussupistukset ovat kypsyttäneet kohdunsuuta jo sen verran. Voiko tästä siis päätellä jotain? Sairaalaan on lyhyt matka, joten ehtiminen tuskin tulee nopeassakaan synnytyksessä ongelmaksi. Kunhan mielenkiinnosta kyselen, voiko tuo kypsyminen enteillä sitä, että avautumisvaihe olisi tavallista nopeampi?

 

muoks. äidilläni ja siskollani synnytykset ovat olleet nopeita, joten sukurasitetta siihen suuntaan olisi. Normaalin rajoissa noissakin kuitenkin on onneksi menty.

Edited by panda

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voidaan ajatella, että mitä kypsemmät paikat on ennen synnytyksen käynnistymistä, sitä helpommin synnytys etenee. Siltikään paikkojen hyvä kypsyminen ei aina tarkoita, että synnytys olisi varsinaisesti nopea.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.