panda

Tyhmät kysymykset synnytyksestä

985 posts in this topic

Mulla oli rv41 kohdunkaula oli lyhentynyt 2cm:iin ja kohdunsuu pehmennyt, ulompi osa sormelle auki, mutta sisempi osa kiinni. Jonkinlaisia supistuksia oli ollut tuossa vaiheessa, mutta voimakkuudeltaan kovin erilaisia kuin sitten kun synnytys oikeasti alkoi... ja se tapahtui 3 päivää tuosta. Mutta siis jonkinlaista kypsymistä ja synnytykseen valmistautumista oli tapahtunut. Synnytys eteni sitten alettuaan ihan vauhdikkaasti, mutta ei siinä mikään kiire sairaalaan tullut tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin muistaakseni jo perjantaina n. 3cm auki, mutta lapsi syntyi lopulta vasta tiistaina aamupäivästä, rv 41+3. Eli ei kyllä mulla ennakoinut mitenkään nopeaa synnytystä. Mutta tietenkin voi olla eri, jos siihen on sukurasitetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla vähän sama, eli olin 3 cm auki jo keskiviikkoaamuna. Lapsi sitten lopulta leikattiin ulos pe-la yönä, kun en ollut avautunut 5 cm:ä pidemmälle, oksitosiinista sun muusta huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla taa kävi niin, että kivuliaita supistuksia oli ollut viimeiset 2 viikkoa oikeastaan jatkuvasti. Lopulta kyllästyin ja lähdettiin svo:lle näytille 40+4. Siellä supparit taas tyrehtyivät ja tuomio oli: kohdun kaula vielä takana ja korkealla, ulkosuu valjästi sormelle (eli n 2cm) auki. Tilanne oli ollut sama oikeastaan jo rv 28+ kun kävin äitipolilla ultrassa kipeiden supistusten kanssa. Läkdettiin siis takaisin kotiin ja supistukset pysyi poissa pari päivää, kunnes 41+0 aloin taas kellottaa kipuja. Klo kuudesta eteenpäin supistukset tasotuivat tulemaan 10 min välein ja pari tuntia myöhemmin oli pakko mennä suihkuun kärvistelemään. Lopulta lähdettiin svolle taas klo 10.30, eli 4½h tasaisten supistusten alusta. 1h myöhemmin tutkittaessa olin 3cm auki ja pääsin käytännössä suoraan saliin. Siellä kätilö päätti vauhdittaa tilannetta ja kutsui gynen puhkomaan kalvot ja tämä tapahtui n 1h edellisestä tutkimisestä. Yllättäen olin jo 8cm auki, mutta kalvot puhkottiin silti. Loppu meni rytinällä, minuutin välein supisti kunnes kohdun sietokyky loppui ja tuloksen oli kohdun spasmaaminen, ei vain supistus enää lauennut päältä ollenkaan. Eli täysin auki tilanteessa, 7h säännöllisten supistusten alusta mentiin hätäsektioon. Tuosta 3cm auki tilanteesta meni siis alle 2h pojan syntymään... joskus siis voi mennä noinkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko nopeasta synnytyksestä olla jotain merkkejä aiemmin? ..., voiko tuo kypsyminen enteillä sitä, että avautumisvaihe olisi tavallista nopeampi?

 

muoks. äidilläni ja siskollani synnytykset ovat olleet nopeita, joten sukurasitetta siihen suuntaan olisi. Normaalin rajoissa noissakin kuitenkin on onneksi menty.

 

Mulla oli jo rv 36 paikat pehmentynyt ja auki 2cm ja kovasti "lupailtiin" nopeaa ja lähestyvää synnytystä. Tyttö syntyi tasan 41+0 ja säännöllisä supistuksia 14h. Ja sairaalaan mennessä olin auki vain 3cm. Voitte kuvitella sitä pettymystä :girl_cry2: Ja meidän suvussa muilla nopeat synnytykset ja yleensä rv 37.

 

Tämä ei tietenkään tarkoita, että sulla menis näin, mutta ajattelin silti kertoa kokemuksestani :grin: Ja siis olin ensisynnyttäjä.

 

Muoks. Ponnistusvaihe kylläkin oli nopea (9min) :grin:

Edited by tohnake

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko miten tavallista, että synnyttäjä ottaa suolihuuhtelun ja tuntuuko se aivan kamalalta...? :unsure: Mä olin kirjoittanut Haikaran synnytyssuunnitelmaan, etten halua synnytyksessä ulostaa mieheni edessä, ja että haluan siksi ottaa jo kotona tai saada sairaalassa peräruiskeen. Siihen kätilö sitten totesi, että he tekevät sitten suoraan suolihuuhtelun, on kuulemma tehokkaampi ja "siistimpi" kuin mikään Microlax tms. Tuo kuulostaa kuitenkin jo ajatuksenakin tosi epämiellyttävältä, ja nyt mietin täällä, onko tuo vai pöydälle kakkaaminen sitten epämiellyttävämpää...:rolleyes: Laitetaanko sitä vettä paljon ja ehtiikö siinä edes pöntölle tyhjenemään?:unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta ajatus tuosta oli todella inhottava, ennen huuhtelua ja vielä sen aikana. Mutta oikeasti ei se paljon miltään tuntunut, ja pöntölle ehti aivan ongelmitta. Vettä laitettiin sen verran kuin tuntui "oikealta", sanoivat siis ennen aloitusta, että sano sitten kun tuntuu täydeltä. Mitään käsitystä ei kyllä ole, että paljonko sitä sitten meni...

 

Pöydälle ulostamisesta ei varmasti kannata huolehtia, mutta täysinäinen suolihan voi haitata vauvan laskeutumista. Tuon takia mä sen huuhtelun otin. Yleisyydestä en tiedä, multa kysyttiin miten suoli on toiminut ja suositteli, että ottaa jos yhtään siltä tuntuu.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en ensimmäisessä ottanut suolihuuhtelua, mutta toisessa pyysin, koska mua oli ummettanut jo monta viikkoa ihan hirveästi. Huuhtelutoimenpide oli aika inha ja tuntui, ettei vettä millään pysty pidättelemään sisällä (kun jo supistelikin). Kyllä siinä kuitenkin vessaan ehti sitten, kun vettä oli tarpeeksi mennyt ja uloskin tuntui tulevan melkoinen määrä - tosin vettä pääasiassa. Jonkin verran ehkä suoli tyhjeni, mutta joka tapauksessa ulostetta tuli vielä ponnistamisen aikana aivan kuin esikoisenkin kohdalla. Onhan se vähän inhottavaa, mutta kuuluu asiaan ja hyvin nopeasti kätilö siivoaa ulosteet pois eli ei siinä kukaan niitä joudu pitempään katselemaan. Eikä meillä ainakaan mies sinne alapäähän edes tuijotellut. Suositus lieneekin, että isä pysyy pääpuolessa ja keskittyy äidin vointiin eikä niinkään siihen, mitä siellä alapäässä näkyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en edelleenkään tiedä, että kakkasinko synnytyksen yhteydessä, koska minä eikä mieskään ainakaan huomannut mitään eikä kätilötkään mainostaneet asiaa. Kätilöt ei taida päästää miestä sinne alapäähän huseeraamaan lapsen syntyessä eikä sinne mahdukaan, kun kaksi kätilöä pyörii siellä, joten jos kakkaa tulisikin, niin mies tuskin kerkeäisi nähdä tai huomata ennen kuin kätilöt siivoaisivat sen huomaamattomasti pois. Synnytyksen käynnistyessä suoli myös usein tyhjenee itsestään useasti, joten sinne ei välttämättä edes jää paljoa tavaraa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuopuksen raskausaikana otin sormukset hyvin ajoissa pois eikä ne ole kädessä vieläkään (en varmaan pysty laittamaan niitä ikinä, kun tulee vain rakkoja viereisiin sormiin, vihkisormus ei edes mahdu sormeen). Vähän ärsyttävää kyllä kun täytyy pitää niitä kaulassa, niin ei voi käyttää mitään kaulakoruja girl_sad.gif

 

Sormuksia pystyy kyllä suurentamaan, jos tuntuu, että sormet jäi isommiksi raskauden jälkeen :) mä olin suurennuttanut niitä, jos ei olis palautuneet. Kyllä ne omat sormukset on itselle tärkeä juttu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla suoli tyhjeni tosi tehokkaasti jo kotona (noin 4h kuluessa) ja en sitten sairaalassa pyytänyt enää mitään tyhjennystä, vaikka olin aikonut, kun tuntui ettei sinne enää mitään voinut jäädä. Synnyttäessä sitten just ennen ponnistusvaiheen alkamista kuitenkin vielä pienet turahti, tunsin sen kyllä itse, mutta kätilö ei sanonut mitään vaan nopeasti vaan käväisi pyyhkäisemässä lattiaa mun takana. Seisoin siis sängyn vieressä, jotta vauva laskeutuisi vielä ne vikat sentit ja mies istui siellä sängyn toisella puolella eikä nähnyt mitään. Siinä vaiheessa karmeissa kivuissa tuo tuntui lähinnä vaan helpotukselta, koska tiesin että nyt ollaan ihan lähellä synnytyksen loppumista (vihdoinkin!), vaikka kyllä jonkun pari sekuntia nolottikin vähän :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samoin mulla suoli tyhjeni jo synnytyksen alussa itsekseen, ja sitä kysyttiinkin synnärillä. Jos ei olisi, olisin varmaan saanut peräruiskeen. En tiedä tuliko multa synnytyksessä vielä lisää kakkaa, en ainakaan huomannut eikä kukaan sanonut mitään. Sanoisin että sen verran muitakin eritteitä synnytyksessä tulee - reippaasti verta, limaa ja lapsivettä - että tuskin siinä mies edes huomaisi pientä kakkamäärää... Ja tosiaan miehen paikka ei välttämättä ole siellä alapäässä, sen verran hurjaa se touhu on että ainakin mun mies pysytteli visusti vyötärön yläpuolella! :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös supistusten säännöllistettyä piti ravata vessassa eli suoli tyhjeni itsestään. Sen lisäksi salissa kävin vielä vessassa ennen epiduraalin laittoa, ja en vieläkään osaa sanoa, että tuliko paskottua pöydälle vai ei. Mies ei sitä kuitenkaan olisi nähnyt, kun seisoi mun pään vieressä ja katso enemmin mua kasvoihin kuin alapäähän. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas olisin halunnut suolen tyhjennyksen synnärille saapuessa, mutta jostain kumman syystä en sitä saanut. Kaiken lisäksi jouduin olla ihan koko synnytyksen ajan saliin päästyä sängyssä, josta en saanut liikkua mihinkään, vessaan tms. joten jäi tuo sitten saamatta. Vauvan laskeutuminen hidastui, kun suoli oli niin täynnä ja ponnistusvaiheen (14min.) alku menikin siihen, että tyhjättiin vain sitä suolta, että vauva pääsisi alemmas :rolleyes: Vähän nolona tuosta sanoinkin kätilölle ennen ponnistusvaiheen alkua, että en ole ehtinyt saamaan sitä peräruisketta, mutta kätilö vain tokaisi, että ensin hoidetaan toinen puoli tyhjäksi ja sitten ruvetaan ponnistamaan vauvaa ja ei siinä sitten muu auttanut. Eiköhän ne kätilöt oo siihen niin tottuneita, että niitä tuskin haittaa, vaikka siinä joutuisikin punnertamaan suolen tyhjäksi ensin. Ja itsellä se nolotus ei sitten enää ollut mielessä, kun oli vain kiire saada vauva nopeasti ulos, kun sydänäänet alkoi laskemaan.

 

Enempi mua nolotti katetrointi, kun synnytyksen aikana jouduttiin kahdesti tyhjäämään virtsarakko, kun en saanut mennä vessaan ja vielä synnytyksen jälkeenkin pariin kertaan, kun en pysyny tolpillani, joten en päässyt itse vessaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pyysin peräruisketta ihan varmuuden vuoksi, mutta sain suolihuuhtelun. Olin vähän järkyttynyt, kun näin sen pussin, vettä oli muistaakseni 1,2 l. :girl_impossible: Ei se tuntunut mitenkään kamalalta, vähän oudolta vain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taas oli virtsarakko ilmeisesti tosi täynnä, enkä pystynyt supistusten alettua käymään enää vessassa. Ponnistusten aikana sitä sitten vaan tuli ja tuli ja tuli. Kätilötkin sanoivat, että se täysinäinen virtsarakko oli jo synnytyseste ja varmaan vaikutti siihen, että ponnistusvaihe ei oikein edennyt alussa.. :girl_sigh:

 

Eli ei tullut lasta, eikä **skaa, vaan ihan vaan pissaa varmaan ekat parikymmentä minuuttia :girl_haha: Ja eipä siinä mitään, olin miestä jo etukäteen varoittanut eritteistä, joten se (ainakin esitti, että) ei ollut moksiskaan, vaikka normaalioloissa on hyvinkin tarkka siitä, että mä en saa edes käydä pissalla sen ollessa samaan aikaa vessassa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sormuksia pystyy kyllä suurentamaan, jos tuntuu, että sormet jäi isommiksi raskauden jälkeen :) mä olin suurennuttanut niitä, jos ei olis palautuneet. Kyllä ne omat sormukset on itselle tärkeä juttu..

Joo, tiedän että pystyy, epäilen vaan auttaisiko se mitään... Nimittäin ennen liian iso kihlasormus menee kyllä hyvin sormeen, mutta joudun aina ottamaan sen muutaman päivän päästä pois, kun pikkusormen nivel osuu juuri samalle kohtaa ja se sormus hiertää siihen girl_sad.gif Jo valmiiksi liian tiukan vihkisormuksenkin sain kyllä nyt sormeen rasvan avulla! girl_dance.gif Okei, oli ehkä vähän tyhmää, minulle on ennenkin käynyt niin, että sitten sitä ei saa enää pois ph34r.gif No, nyt ne on siis kuitenkin sormessa. Jos pikkusormeen tulee taas rakkoa, niin täytyy varmaan yrittää ottaa pois - jos vaan saan enää... En sitten tiedä tottuisiko siihen jos noita vaan pitäisi, jos se johtuu vaan siitä kun en ole pitkään aikaan käyttänyt. Tuota vihkisormusta voisi silti ehkä vähän suurentaa, minua jokseenkin ahdistaa, kun sitä ei saa ilman väkivaltaa pois sormesta unsure.gif No se kultaseppä tekikin sen jo alusta asti liian pieneksi, stressattiin ennen häitäkin, että saadaanko sitä sormeen siellä kirkossa girl_haha.gif (Saatiin, mutta rasvaa oli mukana sitä varten!)

 

 

Nojoo, OT loppu ja sanon vaan, että minä en ollut tiennytkään, että peräruiskeella ja suolihuuhtelulla on jotain eroa biggrin.gif En tiedä kumman sain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkään en varsinaisesti tiedä mitä eroa niillä on.. Tai siis oon aina aatellut, että peräruiske voi olla sellanen lääke, tai sitten vesityhjennys. Siis sellanen missä sitä vettä vaan lasketaan, eikä laiteta millään sellaisella pumpulla, niinkun telkkarissa joskus näytetään :grin: Et olisko se paineellinen sit vaan suolihuuhtelu?

 

[OT]Mä ainakin muistan, että kihla hinkkas ihan kauheasti siihen viereiseen sormeen, kun en ollut koskaan ennen pitänyt siinä vasemmassa nimettömässä mitään sormusta. Kyllä siihen tottui ja nykyään sormukset ei paina mitenkään hassusti :) [/OT]

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mä ole varma termeistä, mutta kuvittelen peräruiskeen tarkoittavan lääkettä ja suolihuuhtelun taas vesihuuhtelua isolla vesimäärällä. Tällaisen kuvan sain kätilön puheista. Ei siinä mulla ainakaan kyllä mitään pumppua ollut. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ siis suolihuuhteluhan voidaan tehdä myös niin, että siinä on tulo ja menoputki erikseen (älä kysy miten, ei hajuakaan) ja sitten sitä liikkuvaa tavaraa voi seurata läpinäkyvästä putkesta :grin: Että näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin ymmärsin, että peräruiske on sellainen lääke, mutta huuhtelu tehdään isolla vesimäärällä. Ei mua kätilöiden edessä kakkaaminen haittaa, onhan ne varmaan nähneet vaikka mitä. Miehen edessä sitä en sen sijaan halua, mutta eipä tuo huuhtelukaan tosiaan houkuttelevalta kuulosta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en tiedä mitä sinne pyllyyn tungettiin, vettä vai lääkettä, mutta jotain kummiskin jonka mukana se kakka sitten tuli pois girl_haha.gif Luulen että saatoin kuopuksen synnytyksessä silti vähän kakata pöydällekin (ainakin tuntui siltä), mutta en jaksa välittää. Oma vikani, kun en ehkä ihan niin kauan uskaltanut pidätellä sen veden/minkälie kanssa kuin kätilö käski. Pelkäsin että tulee supistus enkä pysty enää pidättelemään ja se tulee siihen vaatteille/sängylle (ihan kuin silläkään olisi ollut niin väliä, minullahan oli suojakin alkkareissa)...

 

Sanoisin että ekalla kerralla tuntui siltä että se aine mitä sinne laitettiin oli jotain sellaista rasvaisempaa... Tokalla kerralla tuntui vedeltä. Mutta en kyllä ole varma.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä siis aloitan girl_to_take_umbrage2.gif. Edellisen sektion jälkeen minulle puhuttiin lähinnä toisesta sektiosta, mutta nyt omakin gyneni piti alatiesynnytystä ihan pienenä mahdollisuutena. Pientä paniikkia on jo ilmassa ja nyt kyselen kivunlievityksestä.

 

Onko epiduraalille olemassa joku raja kuinka paljon sitä voi antaa? Voiko siis eteen tulla tilanne että kivunlievitys pitäisi lopettaa ja punnertaa synnytys luomuna loppuun?

 

Ja toinen: miten ponnistusvaiheen kivunlievitys... Onko mitään apua saatavissa?

 

Hei, minulle sanottiin (kun vaadin epiduraalia) että: "ota huomioon ettei kohdunsuusi ole juuri yhtään auennut, ja jos nyt otat epiduraalin, se ei auta siihen asti kun synnytys alkaa. Joten koita vielä kestää. Emme voi laittaa kuin kerran lisää ainetta."

No, minä vaatimalla vaadin, koska kivut oli niiiiin kovat - ja onneksi sitten kohdunsuu alkoi aukeamaan ja epiduraali auttoi sinne asti. Mutta ei siis tietty itse ponnistusvaiheeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulipa tässä mieleeni koska lateksiallergiani näyttäisi pahentuneen raskauden aikana...

Koska lateksiallergiahan pitää huomioida ennen kuin potilas menee sairaalahoitoon (tässä tapauksessa synnyttää) niin miten toimitaan raskaana olevan naisen kohdalla? Suunniteltu käynnistys? Annetaan mennä omalla painollaan ja toivotaan, ettei äiti saa pahaa anafylaksiaa pitkän oleskelunsa aikana sairaalassa leijuvasta lateksipölystä?

 

Olen ollut tämän allergian aikana vain kerran sairaalassa ja sekin oli puolen tunnin akuuttikeikka Töölön tapaturmapolille eli siinä ei vielä ehtinyt tulla sen kummempia oireita...

Edited by panda

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Lateksiallergiasta en osaa sanoa mitään, mutta käynnistetyissä synnytyksissä äiti kai yleensä joutuu olemaan sairaalassa pidempään kuin spontaanisti käynnistyvissä synnytyksissä, joten se ei kai ole hyvä vaihtoehto jos sairaalassaoloaika tulee minimoida. Käynnistyksessähän voi kulua useampikin päivä ennen lapsen syntymää kun taas spontaanissa synnytyksessä suurin osa synnyttäjistä odottelee kotona mahdollisimman pitkään ja sairaalaan mentyä aika lasketaan ennemmin tunneissa kuin vuorokausissa. Jos lyhyimmällä ajalla synnytyksessä halutaan päästä on paras varmaankin suunniteltu sektio, mutta se taas helposti pidentää aikaa lapsivuodeosastolla synnytyksen jälkeen.

Edited by Avocado

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.