Hyppää sisältöön

Kuva

Tyhmät kysymykset synnytyksestä

• Aihe on lukittu Aihe on lukittu
984 vastausta aiheeseen

#221 metsäkeiju

metsäkeiju

Tavis

• Jäsen
  • PistePiste
  • 84 Viestit

Lähetetty 26 tammikuu 2012 - 12:15

Osaako joku sanoa, että jos edellinen lapsi on syntynyt perätilassa, niin seurataanko vauvan asentoa tarkemmin loppuraskaudessa? (Ensimmäinen lapseni syntyi normaalisti rt:ssa, mutta toinen perätilassa; perätila löytyi yllätyksenä rv35 lääkärineuvolassa, siihen asti neuvolath oli ollut sitä mieltä, että vauva olisi ollut pää alaspäin jo pitkään. Ultraukseen lääkärineuvolassa oli muu syy).

#222 Viviz

Viviz

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 526 Viestit

Lähetetty 26 tammikuu 2012 - 21:10

Mulla ei seurata mitenkään erityisesti.Esikko oli pt ja sektioitiin ja nyt tää toinen on rv 37.Parin päivän päästä on synnytystapa-arvio mutta se on vain tuon ed. sektion takia.Mulle ne esikosta sanoi neukussa että 100% varma rt ja niinhän ne sanovat nytkin joten mielenkiintoista katsoa miten asia oikeasti on.Jos sua se häiritsee niin vaadi pääsyä ylimääräiseen tutkimukseen/ultraan.
Lähetetty kuva

Lähetetty kuva

#223 Jolie

Jolie

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 1 039 Viestit

Lähetetty 26 tammikuu 2012 - 21:37

^^ Neuvolassa seurataan normaalisti, mutta meillä neuvolassa on mahdollista myös ultrata, joten tarjonta voidaan siellä saada selville varmasti.

pojat 02/10 ja 03/12

http://mukavuusalueelle.blogspot.fi/

#224 Momtobe

Momtobe

Tavis

• Jäsen
  • PistePiste
  • 46 Viestit

Lähetetty 27 tammikuu 2012 - 02:57

Missä vaiheessa synnytystä vaihdetaan "kaapu" päälle? Ollaanko kauankin omissa vaatteissa?

Typy 02/2012

#225 Vieras_scala_*

Vieras_scala_*
  • Guests

Lähetetty 27 tammikuu 2012 - 07:27

^Mulla meni niin että svolle mentäessä olin omissa vaatteissa käyrien ajan eli puoli tuntia. Ja sen jälkeen katsottiin että mikä on kohdunsuun tilanne. Ja koska olin auki 2,5cm ja supistuksia tuli säännöllisesti niin mulle annettiin sairaalan vaatteet ja siitä sain mennä sitten suihkuun.

#226 Juksu

Juksu

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 1 299 Viestit

Lähetetty 27 tammikuu 2012 - 11:20

^^Heti sain vaatteet vaihtaa, kun synnärille tultiin ja siitä vastaanotosta saliin päästiin. Mulla olikin synnytys hyvässä vauhdissa, ja olo oli sen verran tuskainen että mieluusti vaihdoin samantien.

0Z36p3.pngeEJFp2.png

#227 Kasma

Kasma

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 4 546 Viestit

Lähetetty 27 tammikuu 2012 - 20:18

Kun tultiin ovesta sisään, niin kätilö vei tutkittavaksi (joo, olet raskaana ja tänään syntyy) ja sen jälkeen vaihdettiin vaatteet ja vietiin nukkumaan pariksi tunniksi.

mtsnwxg7l.png     n6mo5dkpe.png 

#228 aamuaurinko

aamuaurinko

Ei muuta elämää

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePistePiste
  • 7 552 Viestit

Lähetetty 29 tammikuu 2012 - 14:42

Jos vauva ei ole vielä kiinnittynyt (tai edes laskeutunut), niin voiko siitä tulla synnytyksessä jotain ongelmia? Ja voiko se kiinnittymättömyys vihjata siitä, että ehkä se ei vaan ylipäätään mahdu tulemaan alakautta, vai onko se vaan vauvan omaa hölmöilyä, että se vielä lasketun ajan nurkilla hengailee korkealla?

#229 Scarlet

Scarlet

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 4 033 Viestit

Lähetetty 29 tammikuu 2012 - 15:02

Mulla ei ollut vauva kiinnittynyt eikä kunnolla laskeutunutkaan kun synnytys alkoi. Hyvin mahtui kuitenkin tulemaan, ei tietoa miksei laskeutunut aiemmin. Tosin laskeutui sitten vähän turhankin nopeasti siinä loppuvaiheessa, mutta (repeämiä lukuunottamatta) siitä ei aiheutunut ongelmia.
Olipahan kauniinmuotoinen pää heti syntyessä, kun ei ehtinyt synnytyskanavassa muotoutumaan :P

#230 höpöli

höpöli

Ei muuta elämää

• Aktiivijäsen
  • 11 498 Viestit

Lähetetty 29 tammikuu 2012 - 15:29

Mulla oli sama esikoisen kanssa. Eli vauva laskeutui vasta synnytyksen käynnistyttyä. Raskausarvetkin tulivat sit siinä rytäkässä, kun sitä ennen luulin selvinneeni ilman... Vikassa neuvolalääkärissä piti ultrata ja tarkistaa, miten päin vauva oli, kun sydänäänet kuuluivat niin korkealla, mutta kyllä vauva oli pää alaspäin, oli vain hyvin korkealla. Mulla se vauvan laskeutuminen tapahtui vasta siinä vaiheessa, kun olin jo täysin auki, eli sitä piti jonkin aikaa odotella ennen kuin sai luvan ponnistaa.
Tokalla kertaa vatsa oli koko ajan aika matalalla.

wApnp2.png U67gp2.png iG9Up2.png

Päikky vielä Naikkareiden puolella

Kirjoittamani tekstit ovat tarkoitettu vain ja ainoastaan tälle palstalle eikä niitä saa käyttää tai lainata tämän foorumin ulkopuolella ilman lupaani!!

#231 Maustekahvi

Maustekahvi

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 363 Viestit

Lähetetty 29 tammikuu 2012 - 21:39

Jos olisi kiinnostusta doulaksi nimen omaan mukaan synnytyksiin eikä imetysapuna, mihin pitäisi ottaa yhteyttä? En oikein näe itseäni imetystukihenkilönä, kun muistelen perhevalmennuksen rintaruokintafanaatikkoja (täysimetän kyllä nykyisin, mutta alkuun meni korvikettakin enkä todellakaan syyllistä siitä itseäni), mutta ajatus tukihenkilönä olemisesta synnytyksessä on ihan mahdollinen, jos aiheesta vain saa jonkinlaista koulutusta jostain.

Lähetetty kuva

#232 Scarlet

Scarlet

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 4 033 Viestit

Lähetetty 29 tammikuu 2012 - 23:31

Maustekahvi, mulla ei ole omaa kokemusta, mutta googlettamalla löytyi ainakin Ensi- ja turvakotien liitto joka välittää doulia. Ja Helsingin seudulla Doula-ryhmä

#233 Neferica

Neferica

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 944 Viestit

Lähetetty 01 helmikuu 2012 - 20:51

Jos vauva ei ole vielä kiinnittynyt (tai edes laskeutunut), niin voiko siitä tulla synnytyksessä jotain ongelmia? Ja voiko se kiinnittymättömyys vihjata siitä, että ehkä se ei vaan ylipäätään mahdu tulemaan alakautta, vai onko se vaan vauvan omaa hölmöilyä, että se vielä lasketun ajan nurkilla hengailee korkealla?

Toisilla ei tule ongelmia ja toisilla tulee. Ei voi varmaan mitään päätellä kiinnittymättömyydestä. Itselläni ei ole kummatkaan kiinnittyneet ja laskeutuneet vasta ponnistusvaiheessa. Molemmat olleet avosuisessa tarjonnassa, mutta kuopus oli aluksi ihan normitarjonnassa, mutta ei siltikään laskeutunut. Kääntyi juuri ennen ponnistusvaihetta ja sain sitten tunnin kärvistellä ponnistustarpeen kanssa, kun odoteltiin vauvan laskeutumista. Ponnistin kyllä, vaikka kätilö sanoi että säästele voimia, mutta eihän sitä voinut olla ponnistamatta. Itse yritin olla paljon pystyasennossa synnytyksessä, jotta vauva laskeutuisi. Tuon tunnin kärvistelin seisalteen sänkyä vasten ja siinä ponnistelin pahimpia ponnistustarpeita pois (ja ärisin :girl_crazy: ). En tiedä miksi mulla ei nuo lapset laskeudu, kun lantiossa on kuitenkin ihan hyvin tilaa tulla, kun avosuinenkin isopäinen mahtui tulemaan, vaikka kyllä se häpyluuhun sattui.

wWZop3.png  3zxyp3.png  4ysEp3.png

Kolmosen yritystä: OI 4/13 (-), OI 5/13 (-), OI 6/13 (-), OI 7/13 (-), OI 8/13 (+)

#234 Maustekahvi

Maustekahvi

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 363 Viestit

Lähetetty 02 helmikuu 2012 - 11:08

Itse en syntyessäni kiinnittynyt ollenkaan. Synnyin noin kolmella ponnistuksella. Ei siis välttämättä ole mitään ongelmia tiedossa.

edit. Ja kiitos Scarletille! :)

Viimeksi muokannut Maustekahvi, 02 helmikuu 2012 - 11:09 .

Lähetetty kuva

#235 Kasma

Kasma

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 4 546 Viestit

Lähetetty 04 helmikuu 2012 - 21:04

Houkuttaisi yrittää pikkukakkosta, mutta synnytys pelottaa. Haluaisin lisätietoa eri vaihtoehtojen riskeistä. Siis mitä riskejä on alatiessä ja mitä suunnitellussa sektiossa puudutuksella tai nukutuksella. Aina vaan puhutaan, että alatie on parempi vauvalle. No, mä haluaisin katsoa pelkoja silmiin ja tietää mitä ne riskit ovat.

Jos joku osaa vinkata hyvää nettisivua tai oppikirjaa, niin ei tarvi säikytellä muita vaukkareita. :)

#236 Nat

Nat

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 2 107 Viestit

Lähetetty 04 helmikuu 2012 - 21:56

auts..... nyt tuli varsin laaja kysymys..... toki vastausta löytyy, pitkältikin. Välttämättä en suosittele perehtymään ns. ammattikirjallisuuteen,ellei omaa hyviä hermoja sillä tieto monesti lisää tuskaa. Jos välttämättä kuitenkin haluaa, niin sitten se oikeasti tutkittu ja todistettu tieto löytyy esim. Duodecimin Naistentaudit ja synnytykset -kirjasta sekä saman kustannusyhtiön Anestesia ja tehohoito -kirjasta. Noissakin tosin vain pintaraapaisu aiheeseen joka siis antaa ammatin sekä kahdelle eri erikoisalan lääkärille että kahdelle hoitajaryhmälle...
Riskejä on sekä alatie- että sektiosynnytyksessä, mutta rehellisesti voin kertoa etten vielä tähän päivään mennessä ole tavannut yhtäkään ammattilaista (en gynekologia, anestesialääkäriä, kätilöä tai leikkaussalihoitajaa) joka sektioon vapaaehtoisesti suostuisi... toki heitäkin varmasti löytyy, mutta harvassa tuntuvat olevan...
VJREp3.pngwKDNp2.pngquisp2.png

Kaikki valokuvani ja kirjoittamani tekstit ovat tarkoitettu vain tälle foorumille.
Niitä EI saa lainata, kopioida eikä muutenkaan käyttää ilman lupaani.

#237 Maustekahvi

Maustekahvi

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 363 Viestit

Lähetetty 04 helmikuu 2012 - 23:55

En ole asiantuntija, mutta joitain riskejä molempiin liittyen osaan sanoa.

Sektio: Kaikki yleensäkin leikkauksiin liittyvät riskit, kuten haavan tulehtuminen tai allerginen reaktio nukutus- tai puudutusaineesta. Leikkaushaavan paraneminen ja yleensäkin sektiosta toipuminen on käsittääkseni hitaampaa kuin alatiesynnytyksestä, mutta tämä on toki yksilöllistä.

Alatiesynnytys: Repeämät äidillä, pitkittyneestä ponnistusvaiheesta johtuen hapenpuute lapsella.

Alatiesynnytyksen hyviin puoliin kuuluu sitten yleensä nopeampi toipuminen äidillä. Lapsella taas synnytyksen normaali eteneminen edesauttaa ulkomaailmaan tottumista, kun sopivia hormoneja ym. ehtii erittyä. Jonkun teorian mukaan synnytyskanavan bakteerit auttavat rakentamaan lapsen immuunijärjestelmää (tai jotain sinnepäin) ja ehkäisevät allergioita. muistaakseni on ihan faktaa, että allergiat ovat yleisempiä sektiolapsilla, mutta tuon teorian todenperäisyydestä en ole ollenkaan varma.

Sektiossa hyvänä puolena on ainakin se, että suunniteltu sektio on nimen omaan suunniteltu ja sujuu todennäköisemmin ikään kuin oppikirjan mukaan verrattuna alatiesynnytykseen, johon liittyy aina paljon tekijöitä, joiden ennustaminen on mahdotonta. Sektiossa (suunnitellussa siis) tietää siis todennäköisemmin, millä kaavalla homma etenee ja muuttujia on vähemmän.

Jos haluat vertailla riskejä sektiossa ja alatiesynnytyksessä, kannattaa yrittää etsiä tilastoja nimen omaan alatiesynnytyksen ja suunnitellun sektion komplikaatioista, koska hätäsektiot (tai kiireellisetkin) ovat aina poikkeustilanteita ja saavat sektiot yleensä näyttämään tilastoissa huonolta.

Lähetetty kuva

#238 Kärpänen

Kärpänen

Ei muuta elämää

• Aktiivijäsen
  • 5 587 Viestit

Lähetetty 05 helmikuu 2012 - 00:00

Tämä on asia, joka mullekin tulee vakavaan harkintaan jonain päivänä, kun toisen lapsen tulo lähestyy. Kiitos siis vastauksista, menneistä ja toivottavasti tulevista!

lCSCp3.pngpYgOp3.png

#239 Kasma

Kasma

Addikti

• Aktiivijäsen
  • PistePistePistePiste
  • 4 546 Viestit

Lähetetty 05 helmikuu 2012 - 21:52

Siis mitä riskejä on alatiessä ja mitä suunnitellussa sektiossa puudutuksella tai nukutuksella. Aina vaan puhutaan, että alatie on parempi vauvalle. No, mä haluaisin katsoa pelkoja silmiin ja tietää mitä ne riskit ovat.

kiitos nat ja maustekahvi. :lipsrsealed: mä käyn etsimässä noita kirjoja kirjastossa ja katson jos ymmärrän niistä jotain.

sen verran taustaa, et mulla alatie vaihtui kiireelliseksi sektioksi kun vauvan sydänäänet lähti laskuun. sain kuulemma kokea ikävimmät osat molemmista muodoista. nyt vanha sairaalapelko tais kehittyä synnytyspeloks... :girl_mad:

edit. Heureka! Kätilöt hokivat mulle sairaalassa, että kohtu kestää max.3 sektiota, joten me voidaan saada vielä lisää lapsia. Eli oletus oli, että kun on yksi sektio tehty, niin sitten niitä tehdään lisää. Jossain sitten mainittiin, että myös alatie on mahdollinen. Mulle jäi vaan epäselväksi, että ... kaikki. :D

Viimeksi muokannut Kasma, 06 helmikuu 2012 - 16:09 .

#240 petrap

petrap

Aktiivi

• Aktiivijäsen
  • PistePistePiste
  • 504 Viestit

Lähetetty 09 helmikuu 2012 - 14:01

Kaveri on synnyttänyt 4 lasta sektiolla. Ja muistaakseni toisen sektion jälkeen tehdään automaattisesti keisarinleikkaus. Korjatkaa jos olen väärässä.
Lähetetty kuva

Lähetetty kuva