panda

Tyhmät kysymykset synnytyksestä

985 posts in this topic

Voiko lapsivesi olla puuromaista olematta vihreää?

 

 

Muoks. Poistin vahingossa tulleen lihavoinnin.

Edited by KraKsRaks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinttiäinen: meikäläisellä ainakin käytettiin sektiossa morfiinia, jolla selitettiin sitten se miksi ne mehut sitten lensivät pari kertaa kaaressa kätilön päälle osastolla... :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hölmö kysymys tosiaan, mutta kumpi teillä on soittanut osastolle kun ollaan lähdössä tai epäillään, että pitäisi lähteä? Pystyykö silloin vielä itse keskustelemaan tai haluaako edes (mututuntumalla se fiilis, että itseä ei varmaan puhelinasiointi voisi vähempää siinä vaiheessa kiinnostaa)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen itse soittanut. Oon kuullut, että joskus, jos mies on soittanut, on kätilö pyytänyt synnyttäjän puhelimeen. He yrittävät samalla selvittää, missä kunnossa synnyttäjä on. Eli esim. pystyykö puhumaan supistusten aikana jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä soitin itse. Mulla alkoi synnytys rajulla verenvuodolla ja säikähdettiin miehen kanssa molemmat. Pyysin ensin miestä soittamaan, mutta totesin sitten että soitan itse koska vain minä tiedän miltä tuntuu ja paljonko sitä verta oikeastaan tuli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen molemmilla kerroilla soittanut itse. Itse sen olonsa parhaiten tietää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä soitin ensin itse. Kun sitten jäinkin vielä kotiin kärvistelemään, niin mies soitti toisella kerralla. En olis pystynyt enää puhumaan. Tuskin kätilöllekään jäi epäselväksi millainen mun olo on, koska puhisin aika kovaäänisesti taustalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekkin sanottiin äskettäin kätilö-opistolla synnytyssuunnitelman teossa että äidin pitää soittaa, tai haluavat hänet puhelimeen. Osaavat sitten päätellä jo äänestä minkälainen tilanne oikeasti on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossa se tulikin, että pyytävät äidin puhelimeen, jotta voivat arvioida äidin äänestä tilannetta. Tietenkin jos äiti huutaa tuskissaan taustalla pystymättä puhumaan niin sekin riittää varmasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän OT, mutta jos äiti jo huutaa tuskissaan niin tartteeko siinä vaiheessa enää edes soittaa? Eikun menoks vaan!

 

MUOKS: Meille siis ainakin sanottiin synnärille tutustuessa, että saa tulla silloin kun siltä tuntuu, eikä siitä tartte ilmottaa. Kätilöillä kuitenkin siellä varmasti työtä koko ajan muutenkin kuin puhua puhelimessa. Toki saa soittaa jos joku askarruttaa tms mut lähtökohtasesti annettiin ymmärtää, että ns. "turha" varmistussoitto kannattaa jättää tekemättä.

Edited by NeNNNi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän OT, mutta jos äiti jo huutaa tuskissaan niin tartteeko siinä vaiheessa enää edes soittaa? Eikun menoks vaan!

 

MUOKS: Meille siis ainakin sanottiin synnärille tutustuessa, että saa tulla silloin kun siltä tuntuu, eikä siitä tartte ilmottaa. Kätilöillä kuitenkin siellä varmasti työtä koko ajan muutenkin kuin puhua puhelimessa. Toki saa soittaa jos joku askarruttaa tms mut lähtökohtasesti annettiin ymmärtää, että ns. "turha" varmistussoitto kannattaa jättää tekemättä.

 

Riippuu sairaalasta. HUS:in alueella voi esim. Kättärillä olla sulku, jolloin synnyttäjät ohjataan Naistenklinikalle. Kivempi saada tietää se jo puhelimessa, kuin että käänytetään ovelta.

(Tietty jos on tyyliin ponnistusvaihe jo päällä, niin ei ne sitten käännytä, mutta normitilanteessa täysin mahdollista)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun taas meille kerrottiin paikallisen neuvolan valmennuksessa, että aina soitetaan (TAYS), oli tilanne mikä tahansa. Mänt lapsivedet tai mitä vaan, aina soitettava --->kannattaa kysyä neuvolasta tms., että miten omalla alueella halutaan tehtävän.

 

Lapsivedestä, sitä voi tulla vaihtelevasti, jos on tullakseen, mutta mikä on yleistä/normaalia? Ajattelen jo jollain tasolla kauhulla sitä, että olen jossain "ihmisten ilmoilla" ja paikalle tarvittaisiin Nooa arkkeineen.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Riippuu ihan mistä kohti se pussi menee rikki. Jos menee ylhäältä niin lapsivettä tulee vähän ja pieninä holauksina silloin tällöin. jos taas menee alhaalta just kohdunsuunkohdalta rikki niin voi tulla enemmän. Mutta sellaista leffoista tuttua "Wooshhhh"-lapsivedenmenot ovat aika harvinaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän OT, mutta jos äiti jo huutaa tuskissaan niin tartteeko siinä vaiheessa enää edes soittaa? Eikun menoks vaan!

 

MUOKS: Meille siis ainakin sanottiin synnärille tutustuessa, että saa tulla silloin kun siltä tuntuu, eikä siitä tartte ilmottaa. Kätilöillä kuitenkin siellä varmasti työtä koko ajan muutenkin kuin puhua puhelimessa. Toki saa soittaa jos joku askarruttaa tms mut lähtökohtasesti annettiin ymmärtää, että ns. "turha" varmistussoitto kannattaa jättää tekemättä.

 

Riippuu sairaalasta. HUS:in alueella voi esim. Kättärillä olla sulku, jolloin synnyttäjät ohjataan Naistenklinikalle. Kivempi saada tietää se jo puhelimessa, kuin että käänytetään ovelta.

(Tietty jos on tyyliin ponnistusvaihe jo päällä, niin ei ne sitten käännytä, mutta normitilanteessa täysin mahdollista)

 

Joo juuri näin, ainakin meidän Haikaranpesään haikalevien pitää käsitykseni mukaan aina soittaa, että tulossa ollaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän ei käsketty soittaa (TAYS), mutta ekalla kerralla soitettiin, kun täältä olin kuullut noita pääkaupunkiseutulaisten juttuja, ja pelkäsin että meidät käännytetään takaisin ja ollaan siis tilattu taksi ihan turhaan. Halusin varmistua, ettei ne ajaisi meitä pois :rolleyes: Käskin miehen soittaa, koska en tykkää soittamisesta muutenkaan, varsinkaan synnyttäessä, mutta kyllähän se kätilö halusi minulle puhua, vaikkei minulla sille asiaa ollutkaan <_< Tokalla kerralla tajuttiin olla soittamatta :D Ei ne sieltä pois käännytä täällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä miitä sulkuja on sen verran, että on suositeltavaa soittaa (väestöpohja kun on toista miljoonaa näillä pk-seudun/ uudenmaan sairaaloilla). Kun olin Naikkarilla odottamassa synnytyksen käynnistymistä/ käynnistelyä oli synnäri melkein jatkuvassa sulussa kolmatta päivää... meidän osastolla useampikin kärvisteli pitkään ennen kuin pääsi synnärille... ennätys taisi olla pari vrk odottelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä ei neuvolassa missään vaiheessa neuvotta soittamaan synnärille ennen lähtöä ja kyseessa siis Tays. Eli todella erilailla menee nämäkin. Sen ymmärrän että Husin alueella kannattaa soittaa noiden sulkujen takia. Mutta Taysissa multa ei edes kysytty mitään että olenko soittanut etukäteen vai en eikä siitä kommentoitu yhtikäs mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TAYSiin nykyohjeen mukaan tulee soittaa lapsivedenmenon yhteydessä, sillä vedenmenon jälkeen ei ole välttämätöntä lähteä heti liikkeelle vaan jos kaikki on hyvin niin kotona sopii odotella virka-aikaan saakka rauhassa. Supistuksissa saa mennä ihan suoraan, ei siihen puheluja tarvita jos sattuu niin paljon ettei kotona enää pärjää.

 

TAYSin synnytyspäivystyksessä on töissä 3 kätilöä, joten jos kaikesta soitettaisiin ei siellä ehdittäisi hoitaa enää niitä paikalla olijoita laisinkaan. Puhelut täytyy kuitenkin aina kirjata ylös, laskuttaa kunnilta, jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Supistuksissa saa mennä ihan suoraan, ei siihen puheluja tarvita jos sattuu niin paljon ettei kotona enää pärjää.

 

Tää oli se mun pointti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Riippuu ihan mistä kohti se pussi menee rikki. Jos menee ylhäältä niin lapsivettä tulee vähän ja pieninä holauksina silloin tällöin. jos taas menee alhaalta just kohdunsuunkohdalta rikki niin voi tulla enemmän. Mutta sellaista leffoista tuttua "Wooshhhh"-lapsivedenmenot ovat aika harvinaisia.

Mun lapsivedet tuli juurikin "räjähtämällä", kuten synnytyskertomukseen on kirjattu :lol: Onneksi olimme jo synnytyssalissa emmekkä missään kaupungilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuliko ponnistusvaiheessa? Silloin tosin voi läikähtää enemmänkin. Samoin sektiossa ne vedet saattaa tulvia lattialle, mutta tuolloin se ei haittaa enää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen syntyi Kättärillä Haikaranpesässä ja valmennuksessa tosiaan ohjeeksi annettiin, että synnyttäjän pitää soittaa. Mä olin aika takertunut siihen sekä ohjeisiin muutenkin. Mies sitten otti ohjat käteen ja soitti sairaalaan. Sieltä kätilö vain totesi tyynesti, että "synnyttäjä kuulostaa kipeältä eli tervetuloa vaan heti". En todellakaan olisi itse pystynyt soittamaan, kun supistukset alkoivat käytännössä heti rajuina lapsiveden mentyä ja olin jo ihan omissa maailmoissani n. 20min jälkeen. 45min olimme kotona ennenkuin mies totesi, että supistukset tulevat hurjaa vauhtia ja mä en tosiaankaan pärjää kotona. Toinenlapsi syntyi ulkomailla ja siellä ei tarvinnut soittaa vaan menimme sairaalaan ja ilmoitimme olevan tässä. :) Nyt kolmannesta meinaan tosiaan soittaa itse JOS kykenen. Jos en niin sitten mies soittaa. Meillä onkin jääkaapin ovessa Haikaranpesän numero ja jos sieltä ei vastata piti soittaa normisynnytysosastolle. Sulkutapauksessa tietty sitten pitää soittaa muualle. Myös Naikkarin numero on tuossa, JOS tulee joku hätä. Se on nimittäin meitä paljon lähempänä.

Edited by JackieO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neukkutäti on ennen ollu pääkaupunkiseudulla töissä ja siellä tosiaan pitää noiden sulkujen takia soittaa. Tai siis kannattaa soittaa, ettei tartte turhaan kiertää ovien takana.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.