Guest Noose

Liikunta synnyksen jälkeen

35 posts in this topic

Miulla oli harrastuksena juoksu ennen raskautta, ja nyt raskauden aikanakin on tullut hirmuisia himoja

kunnon lenkille, mutta jo pelkkä kävely on ihme taapertamista. Mietinkin nyt, että miten nopeasti te muut

olette saaneet itsenne kuntoon ja lenkille synnytyksen jälkeen? Oliko liikunnan aloittaminen vaikeaa ja miksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu siitä, mitä tarkoitat lenkillä. Reippailla vaunulenkeillä, siis kävellen, aloin käydä ehkä kolme - neljä viikkoa synnytyksen jälkeen. Juoksemaan ei ole mielikään tehnyt, mutta sinne olisin ehkä uskaltautunut pari kuukautta synnytyksen jälkeen, kun jälkitarkastuksessa oli todettu, että kaikki on kohdallaan ja lantionpohjalihakset olivat ehtineet palautua sen verran, että tukivat turvallisesti paikkoja.

 

Ekat kävelyt tekivät kipeää alapäässä, mutta aika nopeasti kivut hävisivät. Mulla ei kyllä tullut mitään erityisiä sotavammoja synnytyksessä, joten siksikin oli helppoa lähteä liikkeelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läpikävin hätäsektion, jonka jälkeen toipumisaika tuntui ikuisuudelta. Pystyin kävelemään yli 100 metrin matkoja 1 1/2kk sektion jälkeen.

 

Juoksulenkkejä aloin tekemään vasta viime vkolla eli vajaa 3 kk synnytyksestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä toivuin todella nopeasti ssynnytyksestä ja kävin ekalla "lenkillä" jo viikon kuluttua synnytyksestä. Vaunujen kanssa aloin reippailla heti, kun lapsi sai olla pidempään ulkona kuin vain vartin.

 

Nyt 3,5 kuukautta synnytyksestä olen elvyttänyt muutenkin kuntoiluani käymällä spinningissä suunnilleen kuukauden ajan ja tanssitunnille olisi tarkoitus mennä.

 

Koskas niitä vatsalihaksia saikaan alkaa tehdä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin reippaalla lenkillä synnytystä edeltävänä päivänä. Synnytyksen jälkeen kului viikko ennen kuin uskaltauduin ensimmäistä kertaa koiran kanssa ulos lyhyelle lenkille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole ikään juoksulenkillä käynytkään, mutta kävelylenkille vaunujen kanssa lähdin aika nopsaan, tyyliin heti, kun pojulla oli lupa ulkoilla.

 

Mä halusin kans alkaa tekemään vatsiksia tosi nopeaan, mutta odottelin kiltisti kuitenkin jälkitarkastusta ja lääkärin lupaa. Ja neuvolan terkkari painotti, että ennen vatsiksien treenailun aloitusta pitäis saada lantionpohjan lihakset kuntoon, joten treenailin niitä ahkeraan aika alusta lähtien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä en ole ikään juoksulenkillä käynytkään, mutta kävelylenkille vaunujen kanssa lähdin aika nopsaan, tyyliin heti, kun pojulla oli lupa ulkoilla.

 

Mä halusin kans alkaa tekemään vatsiksia tosi nopeaan, mutta odottelin kiltisti kuitenkin jälkitarkastusta ja lääkärin lupaa. Ja neuvolan terkkari painotti, että ennen vatsiksien treenailun aloitusta pitäis saada lantionpohjan lihakset kuntoon, joten treenailin niitä ahkeraan aika alusta lähtien.

 

Esikoisen synnytyksen jälkeen aikalailla samat kuviot. Nyt viimeisillään raskaana taas odottaa että pääsisi pian reippailemaan ilman tätä jättipalloa tuossa edessä... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin tosi hyvässä kunnossa jo pian synnytyksen jälkeen. Oikeasti urheilemaan aloin noin 6vkoa synnytyksen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin 27.9 ja rupesin käymään jumpassa ja cyclingissä joulukuussa. Noin 3 viikkoa synnytyksestä tein vaunulenkkejä. Ennen sitä en pystynyt kävelemään pitkiä matkoja epparihaavan takia.

 

Nyt olen alkanut harrastamaan vasta juoksua. Johtui tosin keleistäkin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nyt en mitenkään erityisesti voi sanoa lenkkeileväni, mutta omistamme koiran, jonka kanssa lähdin ulos heti sairaalasta kotiuduttuani, eli 5 päivää synnytyksestä. Poika syntyi kesän alussa, joten heti sai vaunutellakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taisin käydä ekan kerran vähän ulkona käveleen n. 1 vko 2 pvää section jälkeen. Siitä sitten pikku hiljaa lisäsin aikaa, pisin lenkki on tainnu olla tähän mennessä (3 ja puol viikkoo sectiosta) vähän reilu puol tuntia rauhallista kävelyä. Yllättävän nopeesti sitä alkoi toipumaan sitten kun pääsi kunnolla vauhtiin = sairaalasta kotiin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epparihaava hidasti minuakin. Olikohan 3 viikkoa synnytyksestä kun tein ensimmäisen parin kilometrin vaunulenkin kävellen. Sitä ennen pelkkä postilaatikollakäynti aiheutti kipua.

 

Juoksun kanssa on syytä odotella pidempään, itse odottaisin ainakin jälkitarkastukseen. Lantionpohjan palautuminen vie aikaa ja pitää muistaa treenata niitä lihaksia ensin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naistenklinikalla fysioterapiassa suositeltiin vasta 3 kk synnytyksen jälkeen aloittamaan raskaamman liikunnan. Kevyempi liikunta onnistui (tai olisi onnistunut, ei vaan huvittanut) varsin nopeasti. Nyt onkin sellainen dilemma, että intoa olisi käydä jumpassa päiväsaikaan, vaan minne tuon vauvan sitten laittaisin. :unsure::lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua hirvittää mahdollisesta sektiosta toipuminen. Kuinka pian alatiesynnytyksen/sektion jälkeen voi harrastaa lajeja joissa tulee käytettyä vatsalihaksia ja saattaa tulla tömähdyksiä (esim. ratsastus)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyksestä oli kulunut 5 päivää, kun kävin ekan kerran ulkona "happi-hyppelyllä". Sen jälkeen pikku hiljaa alkoi vaunulenkit pitenemään, kun epparihaava alkoi paranemaan. Kuntosalilla kävin 1,5 kk synnytyksestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meni varmaan kuukausi ennen kuin pääsin hieman pidemmälle kävelylle kotoa. Epparihaavan paraneminen oli minulla todella hidasta. Se vaikeutti liikkumista pitkän aikaa. Vielä 2kk päästäkin liian pitkän lenkin jälkeen haavaa tykytti ja särki. Olen harrastanut aina tosi pitkiä lenkkejä koiran kanssa. Oli todella vaikeata henkisesti huomata, ettei oikeasti voi poistua muutamaa kilometriä kauemmaksi kotoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jo haaveilen synnytyksen jälkeisestä liikunnasta... Nyt tuntuu että kaikki viimeisetkin lihasten rippeet on surkastuneet pois!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puoli vuotta sektion jälkeen aloitin kuntosalilla käynnin. Sitä ennen tuli oikeastaan vain lenkkeiltyä. Kävelyn aloitin noin viikon kuluttua sektiosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taisi olla n. 1,5 viikkoa synnytyksestä. Siis lenkillä.

 

Haaveilen jo pääsystä mm. vesijuoksuun, pyöräilyyn ja aerobiciin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin reippaalla sauvakävelyllä noin kuusi tuntia ennen synnytyksen käynnistymistä. Eppari leikattiin, mutta tein ekan kävelylenkin vajaa kaksi viikkoa synnytyksestä.

 

Imetys hidastaa paluuta jumppiin, salille olen päässyt noin kerran viikkoon. Vatsalihakset ovat sen verran huonossa kunnossa, ettei kyykyt ja MaVe suju ihan niinkuin ennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menin kuntosalille 3-4kk synnytyksen jälkeen, kävelylenkkejä tein aika pian kotiutumisen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän synnytystapamme oli sektio. Pieniä ja hitaita kävelylenkkejä tein noin 2-3 viikkoa synnytyksestä. Pidempiä ja kovemmalla temmolla noin pari kuukautta synnytyksestä.

 

Neuvolassa varoiteltiin, että ei kannata lähteä liian nopeasti liian pitkille ja rajuille lenkeille, koska lantionpohjan lihasten palautuminen vie aikaa ja liian raju ponnistelu liian nopeasti saattaa aiheuttaa kohdun laskeuman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää aloitin lenkkeilyn pikkasen vajaa 2 kk synnytyksestä. Nyt kun synnytyksestä on 2½ kk oon pikkuhiljaa aloitellut pilatesta treenaileen täällä kotosalla. Toki vaunuilemassa oon käynyt jo aikasemmin. Synnytyksen jälkeen en juurikaan tarvinnut parsimista, jotan liikkeelle lähteminen oli helppoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla loppui kaikki rankempi liikunta raskauden alussa kuin seinään johtuen kammottavasta pahoinvoinnista ja myöhemmin selkäkivuista+verenpaineesta. Kävelylenkeillä sain kunnon pysymään kuitenkin kohtuullisena kunnes taasen synnytyksen jälkeen olin heikossa kunnossa verenhukan, epparihaavan ja ties minkä vuoksi. N. 3 kk synnytyksestä alkoi kävelykunto olla kohtuullinen mutta ekat kunnon hölkkätreenit aloitin vasta kun vauva oli reilu 7 kk (tässä vaiheessa myös maidontuotanto oli tasaantunut ja pystyi käyttämään kunnon urheiluliivejä). Vesijuoksua, uintia, jumppaa ja punttista harrastelin kyllä mahdollisimman aktiivisesti siinä välissä.

 

Vähän pudotti alamaihin mut tämä fyysisen kunnon romahtaminen- uskoin nimittäin että aktiiviliikkujana ja hyväkuntoisena ihmisenä raskaus olisi helppoa kuin heinänteko ja palautuminen nopeaa. Nyt on synnytyksestä kohta 1,5 vuotta ja vasta hiljattain on kropan suorituskyky alkanut olla ennallaan. Oli voittajafiilis kun muutama viikko sitten juoksin ekan 15 km lenkkini piiiiiiiiitkään aikaan ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reippaammat kävelyt paikasta toiseen alkoi pari viikkoa synnytyksestä, kun mies palasi isyyslomalta duuniin ja esikoisen kanssa piti läksiä puistoon niinkuin ennenkin. Juoksemassa (lyhyitä pätkiä kerrallaan, peruskunto pääsi parin viimeisen raskauskuukauden aikana tosi alas) kävin ekaa kertaa tänään, poika täytti torstaina 6 viikkoa. Irtisanoin kuntosalisopparini raskauden aikana ja ajattelin hankkia uuden aikaisintaan pojan ollessa vasta puolivuotias, nyt kun ei aika riitä millään jumpassa käyntiin. Omalla henkireikä-lenkilläni ILMAN LAPSIA pyrin käymään kerran-pari viikossa.

 

Esikoista nostelin ja kanniskelin kyllä jo synnytystä seuraavana päivänä, samoin ko. kotikuntosali piti huolen siitä että arkiliikuntaa riitti aina raskauden alusta ihan hamaan loppuun asti. Viimeisten rkk:ien aikana en enää juuri liikkunut kävellen rattaiden kanssa paikasta toiseen, kun liitoskivut ja muut krempat äityi aika pahoiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now