Sign in to follow this  
Followers 0
Neven

Lapsen päänsärky ja migreeni

12 posts in this topic

Kaipaisin kokemuksia pienten lasten päänsäryistä.

 

Meillä 4-vuotias neiti on nyt uudesta vuodesta asti kärsinyt päänsäryistä. Lääkärissä on käyty, näkö tutkittu, ja nyt tänään annettiin antibioottikuuri "poskiontelontulehdukseen" vaikka varmuutta tuosta taudista ei ollut :girl_sigh:

 

Neiti on heräillyt nyt yölläkin kolme kertaa päänsärkyyn, ja viime yönä piti antaa kipulääkekin. Kausittain pää on kipeä illallakin sen verran, että neiti menee nukkumaan viileä rätti otsalla. Lisäksi on tullut lähinnä yöhikoilu, riippumatta siitä onko peittoa vai ei, neiti on öisin kuuma ja hikinen, ja viime yönakin kun heräsi päänsärkyyn, neiti makasi sängyssä lyhythihaisessa pyjamassa pää märkänä ja tulikuumana, kuumetta ei kuitenkaan ollut.

 

En tiedä miten tässä nyt edetä. Antibioottikuurin jälkeen katsotaan onko ollut vaikutusta, itse epäilen kyllä migreeniä (minulla on se) ja siihenhän ei ab-kuurit auta :girl_mad:

Toisaalta toivonkin että olisi vain migreeniä (menin sitten googlettelemaan ja sitä ei olisi pitänyt kyllä tehdä...)

 

Jos kenelläkään olisi mitään vinkkiä tai kokemuksia, olisin todella iloinen :lipsrsealed:

Edited by Madison
Yhdistin kaksi ketjua, t. mode

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun työkaverin lapsella alkoi migreeni kolmivuotiaana, joten ihan hyvin voi olla sitä! Vaikeahan sitä on tutkia ja onhan se ikävä, jos joutuu tosi nuorena aloittamaan lääkityksen vaivaan :girl_sad:

 

Eipä tästä nyt apua ollut, mutta siis mahdollista on kyllä!

Edited by Fungus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun siskonpojalla alkoi päänsäryt alle 5-vuotiaana, niihin liittyi alusta asti väsymystä ja oksentelua. Varsinaista migreenidiagnoosia ei ole saanut, vaikka tutkimuksissa ovat käyneet (poika on nyt 7), mutta oireet siihen vahvasti viittaa. Päänsärkyihin auttaa heillä Panadol, kun sen ottaa tarpeeksi nopeasti. Nykyään poika osaa jo yleensä ajoissa kertoa pään olevan kipeä.

 

Lastenlääkärin mukaan pienillä lapsilla migreenikohtaukset liittyvät yleensä positiiviseen jännitykseen, ja näin on siskonpojallakin ollut. Migreeni tulee usein niinä päivinä, kun on jotain erilaista, kivaa tekemistä (uutena vuotena, kaveri tulossa yökylään, Lintsi-reissu yms.).

 

En tiedä, onko tästä nyt apua teille, toivottavasti olisi vaan se poskiontelotulehdus.

Edited by Scarlet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös hammassärky voi säteillä päähän. Eli milloin on hampaat tsekattu (kunnolla) viimeksi? Esim. joku mätä reikä hampaan sisällä, joka ei välttämättä näy kuin röntgenissä tms.

 

Toivottavasti syy selviää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kommenteista. "Kiva" tietää, että migreeniä on ihan pienilläkin.

Olen kyllä kuullut, että on mahdollista, mutta tuttavapiirissä ei kenelläkään ole, ja minullakin migreeni alkoi vasta 12-vuotiaana.

 

Kyllähän neidin suuhun on katsottu, mutta en muista, koska viimeksi on ollut hammaslääkäri tai suuhygienistillä käynti. Meillä piti olla sinne meno kolmisen viikkoa sitten, mutta silloin neiti oli sairaana ja se siirtyi vasta kesäkuun alkupäiville. Sinänsä ihan hyvä ajoitus, koska sitten samoihin aikoihin meidän on otettava neuvolaan yhteyttä, jos päänsäryt jatkuvat.

 

Lisääkin saa kertoilla :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitystä tilanteeseen, lapsella on edelleen päänsärkyä, ainakin 2-3 krt viikossa.

Saimme lähetteen lasten neurologiselle osastolle tarkempiin tutkimuksiin.Jospa sieltä löytyisi apua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikkei tästä nyt varmaankaan ole kyse niin kerron silti...meidän tyttöä tutkittiin neurologilla päänsärkyjen ja nopeasti alkaneen karsastuksen vuoksi. Häneltä löytyi borrelioosi joka hoidettiin pitkillä antibiootti kuureilla ja ihan perinteinen karsastus ja huono näkö. Nyt hänellä on käytössä vahvat silmälasit ja peittohoito silmään. ( neuvolan näkötesteissä ei koskaan löytynyt mitään huonoon näköön viittaavaa )

 

Postiiivinen borrelioosinäyte otettiin aikoinaan selkäytimestä ja kontrollinäyte ihan tavis verinäytteestä ja näytti negatiivista.

 

Lopputulos oli se ettei oltu varmoja mistä nuo oireet johtuivat mutta tuollaiset olivat löydökset meidän päänsärky lapsella.

 

( Ja koskaan ei ole nähty lapsella edes kävelevän punkkia iholla mutta silti voi olla mahdollista että on saanut borrelioosin. Yliopistollisen sairaalan borrelioosiin erikoistuneen lääkärin puheiden mukaan sen voi saada vaikka siten että punkki kävelee iholla jossa on haava)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaipaisin kokemuksia lasten migreenistä. Kuinka usein ja millaisia migreeni kohtauksia, onko ennakko-oireita? Kestävätkö kuinka pitkään? Millainen lääkehoito? Meillä lapsi sai diagnoosin ja kohtauksia noin kerran kuukaudessa. Imigran nenäsuihke kohtauslääkkeenä, koska tavalliset särkylääkkeet ei tehoa. Haittavaikutuksena väsymys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuota, hmmmm, vastaan vaikka ei meidän lapsilla vielä ole mitään todettu, mutta itselläni todettiin neljävuotiaana.

 

Nää on valitettavasti niin migreenikohtaisia juttuja, että miten tulevat ja onko ennakko-oireita.

Mulla itselläni on edelleen aurallinen migreeni eli näen mm salamapalloja tai muita näkyjä ennen kohtausta.

Myös valtava väsymys kielii usein kohtauksen tulosta. Siis haukotukset on tosi isoja.

 

Myöskin kohtausten määrä voi vaihdella elämäntilanteesta tai vaikka vuodenajasta riippuen. Eli usein migreeniköillä voi keväällä olla valtavasti enempi kohtauksia kun aurinko on hyvin kirkas ja alkaa pimeyden jälkeen taas paistamaan ja on melko matalalla. Aurinkolaseja suosittelen ehdottomasti.

 

Kohtauksetkin kestää vaihtelevasti, mutta jos on saanut täsmälääkkeen, niin se luultavasti auttaa hieman nopeammin. muutama tunti? ehkä.

Ja jos kävisi niin ettei tuo lääke toimi niin sitten uudelleen vaan keskustelemaan lääkärin kanssa.

 

kun minä olin lapsi luultiin vielä, ettei lapsilla esiinny migreeniä. Ja siksi oli melko hankalaa selitellä sitä koulussa ym. Lääkityksenkin sain vasta aikuisena. ONNEKSI nykyään asia on toisin.

 

Toivottavasti saat vastauksen myös joltain jolla on lapsi samassa tilanteessa, niin on ehkä nykyaikaisempaa tietoa. :) Ei ole kiva sairaus. Tsemppiä teille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epäilen, että pojalla (4v.) on migreeniä. Minulla on vahvasti suvusta isäni puolelta periytyvä migreeni, ainakin neljän polven tiedetään migreenistä kärsivän, siksi ei yhtään yllättäisi jos lapsilleni periytyisi. Poika valittaa joskus päänsärkyä ja on aika herkkä valolle ja äänille. Mitään lääkettä ei suostu ottamaan eikä ole pahoinvoiva, mutta yleensä hieman väsynyt niinä päivinä kun migreeniä tuntuisi olevan. Itse olen kärsinyt migreenistä lapsesta asti, mutta en osaa sanoa minkä ikäisestä. Vaikka isäni kärsi migreenistä, äiti ei ymmärtänyt antaa lapselle mitään lääkettä vaikka selvästi tiesi migreenistäni. Ensimmäisen kerran asiasta on puhuttu ihan sillä nimellä kun olen ollut alle 10-vuotias, lääkkeitä sain vasta armeijassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

minulla itelläni on alkanut migreeni n.3 vuotiaana. Ja aina särky alkoi yöllä niin että heräsin siihen ja aina siihen liittyi oksentaminen. Yleensä särky loppui kun olin oksentanut useamman kerran. Lapsena mua tutkittiin ja ns. virallista diagnoosia en saanut. Mun vanhemmat lopulta huomasivat et särky tuli aina kun oli tapahtunut jotain jännittävää esim. jos koulussa oli kokeet niin seuraava yönä usein oli päänsärky. Nyt aikuisena onneksi kohtauksia on tullut aika harvoin ja nykyään osaan ottaa särkylääkettä (panadol) riittävän aikaisin. Lapsena mulle kokeiltiin migreenilääkkeitä mut niistä ei ollut apua kun oksensin ne heti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neidillä ei ole vielä todettu migreeniä, torstaina tehdään magneettikuvaus ja suljetaan sillä sitten muuta sairaudet pois.

Ainakin todella toivon että tytöllä on "vain" migreeni. Meidän suvussa migreeniä on ollut ainakin äidilläni ja sitten minulla, joten eipä tuo nyt kovin kummallista olisi että neidilläkin olisi se vaiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0