Sign in to follow this  
Followers 0
Eppa

Aurinkosuojavaatteet lapsille

24 posts in this topic

Eli haluaisin kuulla teidän kokemuksia noista lasten aurinkosuojavaatteista! Mistä sellaisia olette lapsillenne hankkineet, saako jostain ulkomailta esim. halvemmalla kuin kotimaisesta nettikaupasta? Ja uskaltaako noihin KappAhlin yms "halpismerkkeihin" luottaa, vai pitäiskö ostaa "kunnolliset" (esim. Sunblock)? Me ollaan lähdössä kesäkuussa 3- ja 5-vuotiaiden kanssa viikoksi Mallorcalle, ja pohdin että tuollaiset vaatteet voisi olla lapsille aika kätevät siellä rannalla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis mikä mua ärsyttää ihan valtavasti, kun olen suomalaisia uv-vaatevalikoimia kahlannut läpi on se, että kokohaalareista lähes kaikki ovat vähintäänkin lyhytlahkeisia ja useimmat myös lyhythihaisia! :skilletgirl: Kyllä mä ainakin haluan suojata vauvani nilkkoihin ja ranteisiin asti :( Meillä kun on vasta ryömijä niin en halunnut ostaa housuja ja paitaa erikseen, ne olis kuitenkin koko ajan huonosti päällä. Kalliimmalla hinnalla olen sitten löytänyt myös niitä pitkälahkeisiakin, Hyphen-merkiltä ainakin. Katselin, että amazon.destä ainakin olis saanut Hypheniä halvemmalla kuin Suomesta, mutta ei taas ollut sitten sopivaa mallia. Lopulta tilasin itse ausseista saakka ennestään tutusta nettikaupasta alennusmyynnistä tosi hyvän kokohaalarin, jossa on myös umpinaiset jalkaterät! Tilasin siis täältä tällaisen, hinnaksi tuli postikuluineen 32e (eli mukavasti jäi myös alle 45e tullirajan):

 

Stingray_ST2020_kopie.jpg

 

 

Toiseksi puvuksi ostin sitten Jesper Juniorista Hyphenin kokohaalarin, joka maksoi yli tuplasti tuon verran, onneksi oli lahjakortti :wacko: Kaipa tuon kanssa pitää sitten vaan vetää tavalliset sukat jalkaan... Itsellänikin on jalkapöydät sandaaleissa palaneet niin äkkiäkös ne vauvaltakin palaa! :( Koko aikaa ei täysin varjossakaan kuitenkaan pysty olemaan ja haluaisin minimoida aurinkorasvan käyttämisen alle vuosikkaallamme.

 

Suomalaisten "halpismerkkien" uv-suojan tasoon en osaa ottaa kantaa, mutta itseänikin se kovasti mietityttää. Hyphenillä ja noilla Stingrayn vaatteilla tuli hienot todistukset mukana, että mitkä standardit täytetään ja että kankaalla on täysi suojateho märkänä, kuivana ja kuluneenakin (reiät sentään poislukien :grin:).

 

 

edit. Ai niin, Sunblockilta meillä on 2 aurinkosuojakangasta ja ne on olleet todella laadukkaita ja kestäviä! Mun mies aina palaa (Suomessakin) vaikka olis mikä suojakerroin ja sen jälkeen se sitten värjöttelee tuollaisen kankaan alla suojassa uimarannalla :girl_haha:

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole kokemusta muista kuin Hyphenin auringonsuojavaatteista. H&M halppisversioita en ole uskaltanut ostaa, koska niissä auringonsuoja on spray:llä levitetty. H&M myyjä ei osanut kertoa kuinka kauan voin tuohon suojaan luottaa.

 

Auringonsuojavaatteitta ostaessa kannattaa tutkia ainakin seuraavat asiat:

- Onko vaatteen auringonsuoja "kiinteä" osa materiaalia (siis ommeltu kuituun) vai Spray:llä suihkutettu. Nuo suihkutetut auringonsuojat kun kuluvat pesujen ja käytön mukana pois.

- Auringonsuojavaatteen materiaalin paksuus. Paksuilla auringonsuojavaatteilla on taipumus hieostaa. Tosin kyllä Hyphenitkin hieostavat.

 

Itse olen vaatteeni ostanut Jesper Juniorista ja suoraan Hypheniltä.

 

Mutta siis, meidän lomalla auringonsuojavaatteet olivat ihan pelastus. En olisi voinut edes kuvitella rasvaavani poikaani yhtään enempää kuin nyt tein (kasvot, jalkaterät ja kädet). Niin suuren vastarinnan rasvaus herätti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huomasin, että Polarn o Pyretissäkin myydään uv-pukuja, onko kenelläkään kokemusta niistä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilla on ollut ahkerassa kaytossa PoPin haalari ja hyvin on kestanyt ja suojannut. On toki lyhytlahkeinen mutta parempi sekin kuin ei mitaan. Kannattaa ostaa reilun kokoinen se haalari niin suojaa paremmin kun on pidemmat hihat. Ja kestaa pidempaan kun on sen verran arvokas. Nyt suositaan enemman pitkahihaisia paitoja plus shortseja niin on helpompi kayda vessassa. Meilla on Ticketin kaksiosainen puku seka Sandy feet Australian suojavaatteita.

 

En osaa sanoa kaikkien rantakohteiden uikkaritilannetta mutta taalla Australiassa saa kylla paljon halvemmalla uv-suojapukuja kuin Suomesta mutta se ei varmaan ole yllatyskaan :) Ja saa ihan joka marketista ja niissa on asianmukaiset lippulappuset mukana.

 

Lisaksi kunnon hattu, aurinkolasit ja sinkkirasvaa niin kylla sita auringossa on kiva leikkia huoletta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Onko nuo PoPin aurinkosuojavaatteet niitä sprayattuja vai kuituun ommeltuja? Veikkaisin kuitenkin ensimmäistä, kun vaatteissa ei ole mainintaa asiasta....? Onko jollain parempaa tietoa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on pojalla Po.Pin UV-paita ja housut (sekä lippis niskasuojalla), hyvin ovat toimineet. Mun käsittääkseni se suoja on siinä kankaassa, ainakin myyjä sanoi, että pesut ei vaikuttaisi suojaan juurikaan. Eli se kankaan tiheys tms. on siinä ratkaisevaa. Nuo Po.Pin vaatteet ei ole ainakaan meillä kauheasti hiostaneet. Tuollaisista sprayttavista suojista en ole kuullutkaan (?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieman OT girl_to_take_umbrage2.gif

Mua lievästi ärsyttää, että valmistajat eivät kovin selkeästi kerro mihin heidän vaatteiden auringonsuoja perustuu. Tämä siis koskee mm P.OPia ja Reimaa (sekä monia muita). Musta olisi kiva ostaa muutama Reiman auringonsuojapaita, koska maksavat puolet siitä mitä Hyphen maksaa. Lisäksi Reimalla on ihan kivannäköisiä auringonsuojapaitoja. Mutta mutta suoraan eivät Reiman sivut kerro muuta kuin, että suoja UVF 50+.

 

Täytynee varmaan laittaa kysymys Reimalle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin tytöille pitkähihaiset aurinkosuojapaidat Reimalta. Myyjä kertoi, että suoja on ommeltu kankaaseen ja kestää hyvin, kun hoitaa ohjeiden mukaan. Onneksi huomasin pesuohjeista, ettei saa kuivattaa auringosta. Olisin muuten kiikuttanut ne ulos narulle kuivamaan... :D

 

On nuo varmaan ainakin rannalla mukavat päällä, toivotaan, että suojaavatkin jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kokemusta vain www.sunproof.co.uk/ -sivuilta tilatusta Banzin UV-uikkarista. Toimiva.

 

Mutta, heräsipäs nyt tyhmä kysymys, mitä eroa on uv-uimapuvulla ja tavallisella uimapuvulla, mikäli ne ovat molemmat haalarimallia? Eikös tavallinen uimapuku suojaa auringon uv-säteiltä, koska siinä on kangas ihon ja auringon välissä?

Seuraava aurinkomatka häämöttää horisontissa, joten uikkarihankinnat vielä edessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luulen, että tavallinen uikkarikin suojaa aika hyvin vaikkei siinä kankaan lisäksi erityistä uv-suojaa olekaan. Itse en ainakaan muista koskaan uikkareitten alta palaneeni, vaikka muuten sekin on tullut koettua. Enkä muista kyllä uikkareitten alta ruskettuneenikaan.

 

Meillä on ollut useampia uv-uikkareita just tuolta sunproofista ja voin kyllä niitä suositella! Nyt ostin ihan h&m halpismallit, koska meidän käytössä uikkarit tuntuvat kuluvan aika nopeasti joka tapauksessa (kloorivesi, rantaleikit, hankaus) joten uskon, että uv-suojakin kestää sen ajan. Meillä lapset ovat myös äitiään selvästi tummempi-ihoisia, joten uskoisin että nuokin suojaavat riittävästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin ostamassa yhden tuttavan mukaan aurinkosuojavaatteet kesäkuussa 2011 Tampereen Keskustorin apteekista, mikä sijaitsee Tampereen teatteria vastapäätä. Siellä Sunblock aurinkosuojalasit ja samanmerkkiset uv-suojapuvut ja uv-suojahatut olivat alle Sunblock maahantuojan hintojen, eikä tarvinnut maksella myöskään mitään postituskuluja. Meillä oli koko kesän käytössä uv-suojapuvut ja ne uv-suojahatut Suomessa ja Kreikan matkalla heinäkuussa. Olivat aivan loistavat kahdella lapsellamme (9kk ja 5v), sai olla itse rennommin sen ainaisen rasvaamisen sijaan. Isäntäkin innostui niistä ja haki itselleenkin sieltä uv-suojapaidan. Ehdottomasti hankin myös ensi kesäksi B)

 

Sunblockien uv-suojavaatteiden teho perustuu kuulemma tiheään kudontaan. Eli niissä ei ole mitään kemikaaleja

Share this post


Link to post
Share on other sites

UV-pukua metsästän tytölle (lähinnä loppukesän mahdollista etelänmatkaa ajatellen) ja oli kiva löytää jo aiheesta ketju :)

 

Mä luulen, että tavallinen uikkarikin suojaa aika hyvin vaikkei siinä kankaan lisäksi erityistä uv-suojaa olekaan.

 

Lukaisin artikkelin, jonka mukaan tavallisen uuden uimapuvun suojakerroin on +30 (käytössä se arvatenkin pienenee). UV-puvun suojaavuus on parhaimmillaan +80. Lähinnä tuolla erolla on varmaan merkitystä vaaleaihoisille pikkulapsille, joiden iho palaa herkästi.

 

Siis mikä mua ärsyttää ihan valtavasti, kun olen suomalaisia uv-vaatevalikoimia kahlannut läpi on se, että kokohaalareista lähes kaikki ovat vähintäänkin lyhytlahkeisia ja useimmat myös lyhythihaisia!

 

Samaa juttua harmittelin. Hypheniltä tai sen jälleenmyyjiltä täytynee ostaa pitkähihainen haalari, kun vaihtoehtoja ei juuri ole. Myöskään amazon.de ei näköjään tällä hetkellä myy pitkähihaista ja -lahkeista UV-haalaria.

 

Tässä ei ole varmaan mitään uutta mutta linkitän kun vastaan tuli:

T-paita ei riitä lapsen aurinkosuojaksi

Vaate suojaa lapsen ihoa auringolta

Edited by Aeria

Share this post


Link to post
Share on other sites

ostin huuto.netistä meidän lapselle talvella uv-haalarin thaimaan-reissua varten. harmittelin sitä, että se oli lyhythihainen ja -lahkeinen, mutta kun niitä pitkähihaisia ja -lahkeisia en tosiaan onnistunut löytämään... uv-puvun lisäksi lapsella oli päässä ohut lippis, jossa oli niskalieri, joka meni myös korvien yli. rasvattavaksi jäi siis käsivarret kyynärpäistä alaspäin, jalat kokonaan (koska lahkeet tahtoivat nousta ylös) ja kasvot. rasvana meillä oli nivea kids 50+, joka oli meidän lapselle riittävä. vaikka vietettiin kaksi viikkoa todella kuuman auringon alla eikä (vedenpitävää) rasvaa juurikaan päivän mittaan lisäilty, niin missään vaiheessa lapsen iho ei punoittanut. uv-puvun alla iho säilyi täysin valkoisena, muualle tuli kaunis rusketus. :) (ja se rusketus ei siis todellakaan ollut se pääasia reissussa, mutta eipä siltä oikein voinut välttyäkään...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Loistava ketju! Paljon tietoa! Lueskelin Aerian linkittämiä mainioita artikkeleita. HS:n artikkelista lainattua tietoa Hyphen -vaatteista: "

 

Niihin suoja saadaan valamalla kangaskuidun sisään titaanidioksidia mikroskooppisen pieninä nanohiukkasina. Yhdessä erikoistiiviin kudonnan kanssa ne heijastavat uv-säteet pois kankaan pinnalta"

 

Ovatkohan nuo kuituun valetut hiukkaset sitten terveellisiä naperoille... Lähteeköhän niitä kuidusta irti? ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ihan mutuna heittäisin, että valaminenhan on sulattamalla kiinteään muotoon saattamista eli aika tiukasti lienevät kiinni. Lisäksi Hyphen lupaa omissa tuotekuvauksissaan, että ajan kuluessa kankaan suojateho ei heikkene ja sehän heikkenisi, jos nanohiukkaset irtoaisivat :)

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli lapsilla (4v ja 2,5v) reiman puolihihaiset uv-paidat. Normaalihinta taisi olla 25e mutta ostin itse syyskuussa -50%. Paidat toimivat todella hyvin viikon Kyproksella lokakuun ekalla viikolla (+32). Paidan alus jäi tosiaan aivan valkoiseksi ja muulle vartalolle tuli kevyt päivetys kun laitoimme kerran aamulla 50 suojakertoimista lasten aurinkorasvaa. Olimme rannalla auringossa noin klo 9-13.

 

Paidat olivat kuitenkin ns. halpispaidat enkä tiedä miten ne yli 50e maksavat toimisivat paremmin :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä Hyphen -aurinkopaidat venähtivät yhtä äkkiä aikuisten kokoisiksi paidoiksi, eikä pojat suostuneet tietty niitä enää päälleen laittamaan. Se titaanidioksidi ikäänkuin suli vaatteesta pois, eli eivät enää suojaa auringoltakaan. En tidä sulivatko auringon vuoksi vai uima-altaan kloorin vuoksi, altaillahan sitä pääasiassa ollaankin ulkomaanreissuilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin viime viikko Teneriffalla ja tytöllä on uikkarin päällä Polarn o. Pyret:in pitkähihainen UV-suojapaita. Se toimi hienosti ja oli ilmeisesti mukava päälläkin, koska sen laittamista ei yhtään vastusteltu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas tuli viikko testattua Po.Pin aurinkosuojavaatteita 30 asteen lämmössä / merivedessä / altaassa - ne on ihan loistavat! Ei mene miksikään, mukavat päällä, ei hiosta tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kolmen viikon ajan thaimaan auringossa seppälän ja legowearin halpispuvut lyhuthihaisinaa ja taipeista eteenpäin 110 suojalertoimen vedwn kestävä rasva jota losättiin joka juomatauolla. Puvut ostettu käyyettynä. Siltikin pukujen altaa lapset täysin valkoiset ja rasvan osalta hlkulla aina väliin ettei punoittanut. Ainalon toisessa puvussa suojakertoimeksi oli ilmoitettu 40. Eli ei noita vaatteiden suojakertoimia voi verrata rasvoihin lainkaan, koska me rasvattiin tosi tunnollisesri. Näillä kokemuksilla en ymmärä mitä enempää kallis merkkipuku vois meille tarjota. Kaikissa keinokuituvaatteissa on aina hirveästi kemikaaleja oli siinä joku suihke tahi ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kokemusta sekä Po.pin että Hyphenin uv-suojavaatteista, molemmat oikein tykättyjä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ollut käytössä Zunblockin / Sunblockin "märkäpuku look-a-like uima-asu" kolme vuotta. Nyt jäämässä pieneksi. Todella hyvä ja kestävä tapaus. Kolmen vuoden käytön jälkeen ei käytännössä ole kulunut yhtään. Käyettty myös ihan uimahallissa uima-asuna. Näyttää tosi kivalta ja menee seuraavaksi nuoremmalle tytölle.

 

Täällä kattava mallisto zunblockia :

 

www.caima.fi/fi/urheilu/uinti/zunblock

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0