Sign in to follow this  
Followers 0
Esmeralda

Päiväkodin retket

14 posts in this topic

En löytänyt ketjua päiväkotien retkiin ja reissuihin liittyen, joten päätinpä sitten perustaa semmosen :girl_smile: Tietty täällä voi keskustella myös esim. perhepäivähoitajien retkiin liittyvistä asioista.

 

Meillä tytön päiväkoti on lähdössä huomenna Korkeasaareen retkelle. Retkelle lähtevät siis kaikki hoitajat ja lähes kaikki lapsetkin. Kuulin tänään, kun hain tyttöä hoidosta, että myös pienten (0-3v.) ryhmän kaikki muut lapset ovat lähdössä retkelle mukaan, paitsi meidän tyttö (1v. 8kk). Päiväkodin väki matkustaa Tampereelta Helsinkiin linja-autolla ja siellä ei tietenkään mitään turvaistuimia ole. Reissussa ei ole mahdollisuutta päiväuniin, muuta kuin paluumatkalla linja-autossa. Ymmärrän, että päiväkodin isommille lapsille reissu on mukava juttu, mutta jotenkin ajattelen, että pienille se on ihan liian raskas. Oonko mä jotenkin tiukkis, kun en hetkeäkään edes harkinnut, että tyttö olis reissuun lähtenyt? Olisko muiden alle 2-vuotiaat saanut lähteä retkelle mukaan?

Edited by Esmeralda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 1 v 8 kk poika ei missään tapauksessa lähtisi tuollaiseen reissuun. Syitä juuri nuo edellämainitut turvaistuimien puute, reissun raskaus pienelle jne. Mielestäni näin pienet ei tuollaisia reissuja osaa kaivata eivätkä varmaan niistä isossa ryhmässä hankalissa olosuhteissa oikein edes nauttisi. 3-vuotiaankin kohdalla kyllä vielä miettisin asiaa tosi tarkkaan. Oman perheen kanssa tuollaiset reissut sitävastoin varmasti on oikein kivoja (nimim. kesällä menossa Korkeasaareen :))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta tuommoinen reissu on isommillekin lapsille hiukan turha... Mä en ole mikään tiukkis matkustelun suhteen, itse reissataan pitkiäkin reissuja eikä reissun rasittavuus olisi mikään este, mutta ei pienet lapset vielä todellakaan kaipaa mitään pitkiä retkiä. Kaverin lapsi oli mukana n. 10 km bussimatkalla (ei turvaistuimia) ja se oli pienille ihan riittävä retki. Ei kyllä tarvitsisi lähteä noin pitkälle matkalle ennen kouluikää.

 

Meillä taisi olla vielä yläasteella (!!) koulun kevätretki n 1h päähän kotieläinpuistoon eikä todellakaan mihinkään huvipuistoihin tai edes isompaan kaupunkiin...

 

Meidän poitsu, 1 v 8kk, on ihan tyytyväinen kun menevät perhepäivähoitajan kanssa takapihan nuotiopaikalle paistamaan nakit ja juomaan pillimehua. Siinä on retkeä riittämiin :girl_haha: Isommat retket voidaan tehdä ihan oman perheen kanssa, en vanhempana todellakaan odota, että päivähoidon tehtävä on tarjota lapselle tällaisia elämyksiä, esim. Korkeasaarta, tivoleita tms

Edited by Antsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

No en mä taida onneksi olla sitten ihan tiukkis, kun muutkin vaukkarit on sitä mieltä, ettei noin pienille tarvis vielä tommosia retkiä järjestää :girl_wink: Yksi tytön hoitajista sanoi sitten reissun jälkeisenä päivänä, että ihan oikea ratkaisu tehtiin, kun ei tyttö retkelle lähtenyt. Oli kuulemma ollut aika väsynyttä porukkaa.

 

Mäkin uskon, että ihan riittävä retki päiväkotilaisille olisi esim. retki lähimetsään katselemaan oravia ja lintuja eväiden kera :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metsäretket päiväkodin takana olevaan metsään on meidän neidin (2v3kk) mielestä aivan huippujuttu! Ja ne eväät repussa on retken kohokohta :girl_smile:

 

Mielestäni pienille riittää hyvin retket aivan lähiympäristöön, se retki itsessään kun taitaa olla se tärkeä juttu vielä tässä vaiheessa. Ei niinkään se minne retkellä mennään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän päiväkodissa retkille ei lähde alle kolmevuotiaat. Isompia on kyllä viety teatteriin, kotieläintilalle jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika kunnianhimoisia tarhantätejä kun lähtevät noin pitkälle retkelle :grin:

 

Mä en päästäis omaa poikaani (1v5kk) missään nimessä vielä aikanaan vuoteen minnekään pitkälle retkelle.

Mun mielestä just noi pikkuretket on kivempia: jaksaa vielä kohteessakin olla kun kaikki energia ei mene siihen matkantekoon)

 

Meidän tarhassa pikkuiset (1-3v) ovat syksyn aikana käyneet jokirannassa (rattailla ja kävellen) katsomassa laivoja ja samaisessa paikassa toisella kertaa silakkamarkkinoilla.

Ihan kivaa vaihtelua ryhmän isoimmille, sekä tädeille :) Eivät noi minityypit noistakaan retkistä vielä niin suuresti mitään irti saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No en kyllä olisi minäkään valmis antamaan meidän 1v 5kk poikaa noin pitkälle retkelle! Siitä ei nauttisi lapsi eikä hoitajat.

Pojan oma ryhmä käy lähimetsässä silloin tällöin metsäretkellä, se on lapsista älyttömän hauskaa! Aika suloisen näköistä kun meidänkin pieni mies kulkee reippaana reppu selässä mukanaan pillimehu ja leivän palanen lipsrsealed.gif (olen siis nähnyt kuvia päiväkodissa pienistä metsäretkeläisistä!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en päästäis tuota 2,5veetäkään vielä tuollaiselle reissulle... Ei jaksaisi millään hänet tuntien...

 

Mä liputan juuri metsäretkien ja lähiympäristöön tehtyjen retkien puolesta, meidän pk:ssa pienten ryhmä käy hiekkakentällä leikkimässä pallopelejä, metsässä ja leikkipuistoissa. Usein mukana on eväät, tms. Aivan onnessaan on nuo pienet aina, eivät tarvitse mitään pitkiä reissuja vielä.

 

Isommankaan( 4v.) ryhmä ei ole tehnyt mitään pitkiä bussireissuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojan perhepäivähoitoryhmä käy retkillä; ostamassa tomaatteja läheiseltä tilalta ja katsomassa naapurin lehmiä. Retkelle mennään maitokärryllä, jonne kaikki 4 lasta mahtuvat :girl_haha: Ja lähimetsään pääsee omin jaloin retkeilemään. Musta se on ihan riittävää ja saa riittää vielä monen monta vuotta :girl_sigh:

 

Minä en päästäisi vielä kolmivuotiastakaan aloittajan mainitsemalle retkelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon niin tiukkis etten kyllä päästäis tuota nyt 2-veetä vielä hetkeen aikaan tuommosille retkille. Ja ihan vaan sen takia ettei ole sitä turvaistuinta. Oon ihan ylihysteerinen noissa matkustamisissa ja meidän tyttö istuu varmaan kouluikäsenäkin vielä Kiddyssä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko kommentoida, etten mä tarhan tätinä suostuis lähtee tuollaiselle retkelle :D Olen siis Helsingissä 0-3 vuotiaiden ryhmässä eikä edes sieltä tulis mieleeen lähtee Korkeasaareen. Me käydään lähimetsässä eväsretkillä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mäkään päästäis edes meidän 3-vuotiasta tuollaiselle reissulle. Ihan hullua! Poika nukkuu vielä päiväunet, eikä jaksais tota reissua kunnolla. Alle 2-vuotias ei edes kunnolla tajua niistä eläimistä (tai ainakaan meidän poika ei sen ikäisenä tajunnut, vaan Korkeasaaressa oli kivaa ne leikkipaikat...).

Meidän 3-vuotias on ollut retkellä päiväkodin vieressä hakemassa havusia askarteluihin ja sit läheisessä kirjastossa. Noi on vielä sellaisia retkiä, ettei oo edes eväitä tarvittu ja poika on tykännyt. Oon ihan varma, että poika on ihan tohkeissaan, jos pääsee jonnekin, jossa syödään eväät (esim. vähän kauempana oleva puisto tmv.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0