Adelita

Voiko nimen varata?

287 posts in this topic

Mua kyllä harmittaa, että mun yksi ystävä antoi lapselleen mun suosikkinimen. Toki tietämättä, että mä aion sen ehdottomasti tyttärelleni antaa, jos sellaisen sattuisin vielä joskus saamaan. Nimiä ei voi varata ja tällaista voi sattua, mutta saa se mun mielestä harmittaa.

Harmittaa saa, ja varmasti harmittaakin. Harmitus ei kuitenkaan ole sama asia kuin valitus. Valitus harmistuksestakin tietyssä määrin vaikkapa täällä on vielä ok, mutta semmoinen valitus, että "se-ja-se varasti mun suosikkinimen!" on hölmöä.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kaveri antoi lapselleen saman nimen kuin meidän pojalla (heillä on 8 kk ikäeroa) eikä siinä mitään. Musta on vaan hyvä, ettei antanut meidän pojan nimen vaikuttaa, vaan antoi omalle lapselleen juuri sen nimen, mitä oli ajatellutkin ja mitä piti kauneimpana. Kurjemmalta tuntuisi, jos hän olisi ajatellut että nimi on nyt "varattu" eikä sitä halua enää antaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harmittaa saa, ja varmasti harmittaakin. Harmitus ei kuitenkaan ole sama asia kuin valitus. Valitus harmistuksestakin tietyssä määrin vaikkapa täällä on vielä ok, mutta semmoinen valitus, että "se-ja-se varasti mun suosikkinimen!" on hölmöä.

 

 

Joo, tietenkään ei ole kyse varastamisesta kun ei nimisuosikkejaan ole edes paljastanut. Harmittavan samanlaisesta nimimausta ennemminkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollu jo kauan tiedossa tulevien lasteni nimet ja myös tuttavapiirilleni olen niitä laulanut aika kiitettävästi. :lol: Onneksi niitä ei (vielä) löydy montaa Suomesta (tytön nimeä ei lainkaan),joten uskosin niiden olevan aika ''turvassa''. ;) Kyllä mä vähän taidan itteeni ottaa,jos joku ne multa ''varastaa''. :girl_mad::blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos mun lähipiirissä olisi jollain jo saman niminen lapsi, mitä itsekin haluaisin muksulleni antaa, niin varmasti kysyisin heidän mielipidettään asiasta. Että mitkä fiilikset, jos antaisin saman nimen. Koska oma mielipide on se, että ei nimiä voi varata. Tietty jos olet huudellut jo aiemmin kaikelle kansalle, että minkä nimen tuleva lapsesi saa, ja sitten joku lähimmäinen antaakin sen ensin omalleen, niin se on vaan tökeröä käytöstä siltä joka sen "varastaa".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on siskon kanssa kerrottu ja varattu nimet ja se molemmille käy. Tuntuu meillä muutenkin olevan vähän erilaiset nimimaut mutta hyvä se on olla tiedossa ettei käy ikäviä yllätyksiä :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietty jos olet huudellut jo aiemmin kaikelle kansalle, että minkä nimen tuleva lapsesi saa, ja sitten joku lähimmäinen antaakin sen ensin omalleen, niin se on vaan tökeröä käytöstä siltä joka sen "varastaa".

 

Voihan se nimi olla ollut jo kauan sillä toisellakin mielessä ja haaveena omalle lapselle, vaikka ei olekaan ympäriinsä sitä toitottanut. :)

Lisäksi musta ois ehkä vähän hassua jättää käyttämättä omasta mielestä paras nimi vain sen vuoksi, että joku ehkä saa joskus lapsen, jolle ehkä antaa sen nimen (mieli kun saattaa kuitenkin muuttua).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hyvä pointti tuokin, empä tullut ajatelleeks... :) Mutta joo, enemmän kuitenkin sitä mieltä, että nimiä ei voi varata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Munkaan mielestä nimiä ei voi varata, vaikka varmasti olisi harmittanut, jos joku läheinen olisi just ehtinyt antaa omalleen sen nimen, jonka halusin meidän lapselle. Ei onneksi ehtinyt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joudun hieman häpeillen myöntämään että "varasin" yhden nimen kun ystäväni on samaa nimeä harkinnut myös omalle lapselleen.. :blush: Ystävälläni nimi on siis yksi neljästä hänen lempparistaan, mutta ainut laatuaan minulle ja puolisolleni. Puolisolleni nimi vaikuttaa olevan jo erittäin tärkeä ja lähisukummekin on ottanut sen käyttöönsä joten tuntuisi hyvinkin vaikealta vaihtaa sitä.. Nimi on myöskin täydellinen sen vuoksi että sopii sekä suomalaisen, ranskalaisen että englantilaisen suuhun - näitä kun ei kovin montaa löydy jotka vielä miellyttäisivät molempia vanhempiakin :girl_sad:

 

Ymmärrän kyllä täysin jos ystäväni silti kokee nimen omakseen, hän on juuri saattanut oman pikkuisensa maailmaan ja mikäli nimi sopii lapselle kuin nappi otsaan niin minä hyväksyn tämän :) Itse en samaa nimeä pystyisi kuitenkaan käyttämään kun lasten ikäeroksi tulee vain muutama kuukausi ja tulevat luultavasti olemaan toistensa ensimmäiset leikkikaverit :girl_sigh:

 

Sen "täydellisen" löytäminen ei aina ole helppoa ja voin kyllä uskoa kuinka paljon harmia se saattaa tuottaa kun joku toinen ns. ehtii ensin :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

No voihan perkele! Nimiä ei ovi varata ja valitus on turhaa. Silti sitä omassa päässään pitää tiettyä nimeä jotenkin "omana".

Olin sunnuntaina veljen tyttären ristiäisissä. Tiedettiin ennakkoon että veli on saanut nimen keksiä ja minä tiesin että hän valitsee vanhan peristeisen nimen tms. Jännitti hieman vain se, että vaikkei meille ole lasta vielä tulossa olemme jo kaksi vuotta sitten päättäneet ensimmäisen tyttäremme nimen :grin: No tottahan toki veli sitten nimesi tyttönsä juuri tällä meidän miettimällä nimellä. Ei hän sitä tietenkään tiennyt, mutta oikeasti.. Kaikista mahdollisista just se! Kyllä harmittaa! Ehdoton oma suosikkini etunimeksi varastettiin ihan nenäni edessä :girl_sigh: Voi pyhä huokaus sentään. Toisaalta onhan minulla, toisen veljen vaimolla ja mun serkulla sama nimi, että ei kai se saman nimen toistuminen meidän suvussa mikään ongelma olis.. Nyt alkaa jo naurattaa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parhaimpien ystävien kanssa ollaan epävirallisesti "varattu" nimet. Kaikilla on niin erilainen maku että homma ei ole mennyt kovin vakavaksi :) Kyllä itseä varmasti harmittaisi jos joku lähipiirissä antaisi lapselleen juuri sen nimen, josta itse pitää eniten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus 16-kesäisenä juteltiin kavereiden kanssa nimistä ja kerroin omat suosikkini tytöille. Tästä noin vuosikymmen eteenpäin tuli asia uudelleen keskusteluun ja yksi kavereistani sanoi suosikikseen sen nimen jonka olin tuolloin aiemmin kertonut. Sanoin hänelle että olet kuullut tuon nimen minulta, hän sitten hetken pohti ja sanoi että niin taitaakin muuten olla. Sovittiin yhdessä että se kumpi ensin saa tyttölapsen saa nimen käyttää :) Nyt nimi on minun tytöllä. Mutta jos joku olisi vienyt toisen nimen joka minulla oli varattuna tytölle jo tuolloin 16-vuotiaana niin olisin vetänyt semmoiset palkokasvit nenääni ettei ne sieltä olisi enää pois tullut. Mummon toive lapsenlapsenlapselleen ja Suomesta löytyy yhteensä 6 nimen kantajaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nään asian niin että periaatteessa nimeä ei voi varata, mutta jos omat lempparit tahtoo omille lapsilleen ei niitä kannata varmaankaan jokaselle huudella. Itse olen muutamalle kaverile sanonut joitain nimiä jotka haluaisin lapsilleni, mutta jos joku käveri ne ehtisi ottaa omalleen ennen kuin itse saisin lapsen niin en kyllä asiasta sinäänsä voisi suuttua. Saattaisihan sitä hiukka harmitella, mutta sillon voi vaan ajatella että olis pitänyt pitää ne nimet omana tietonaan. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus 16-kesäisenä juteltiin kavereiden kanssa nimistä ja kerroin omat suosikkini tytöille. Tästä noin vuosikymmen eteenpäin tuli asia uudelleen keskusteluun ja yksi kavereistani sanoi suosikikseen sen nimen jonka olin tuolloin aiemmin kertonut. Sanoin hänelle että olet kuullut tuon nimen minulta, hän sitten hetken pohti ja sanoi että niin taitaakin muuten olla. Sovittiin yhdessä että se kumpi ensin saa tyttölapsen saa nimen käyttää :) Nyt nimi on minun tytöllä. Mutta jos joku olisi vienyt toisen nimen joka minulla oli varattuna tytölle jo tuolloin 16-vuotiaana niin olisin vetänyt semmoiset palkokasvit nenääni ettei ne sieltä olisi enää pois tullut. Mummon toive lapsenlapsenlapselleen ja Suomesta löytyy yhteensä 6 nimen kantajaa.

 

Harmi, tai siis "harmi" ettei niitä nimiä tosiaan voi varata :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me keskusteltiin mun siskon kanssa mun mahassa olevasta tyypistä ja nimistä ja hän "varasi" yhden nimen, jota ei kuulemma saa käyttää. Ei olisi tullut mieleemmekään, siskokulta. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän niitä nimiä voi varata, mutta kyllä se ottaisi pattiin aika rankasti jos joku antaisi muksulleen juuri sen "oman" nimen, erityisesti

jos lapsoset syntyisivät hyvinkin saman aikaisesti tms.. mutta siinä vaiheessa jos itsellä ei ole tietoa useampiin vuosiin lapsista niin eihän

tämmösestä voi loukkaantua.

 

Minä taas välittäisin vaan lähinnä ihan lähipiiristäni eli perheeni (minun ja mieheni suvut tai lähinnä ne keiden kanssa ollaan tekemisissä)

ja heidän lastensa nimistä esim.jos työkaverilla tai muulla satunnaisella tutulla olisi juuri suosikki nimeni niin en kyllä jättäisi sitä antamatta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei voi. Mutta olisipa outoa jos joku lähipiirissä antaisi lapsemme nimen, se kun on hyvin uniikki. :D Mutta toisaalta jos joku kauempi tapaus antaisi niin voisi olla vaan ylpeä. Mitään ennen raskautta (ja nimeämistä) ei oikein voi varailla, se ken ehtii, ehtikööt. Ja mikä estää antamasta juuri sitä nimeä minkä itse parhaaksi näkee ja kokee. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon jo pikkulikkana päättänyt nimen tyttölapselle, mutta sattuipa niin että sisarus sai aiemmin lapsen ja vielä tytön ja ne tietämättään laittoivat mun "varaaman" nimen. Eihän tuo haitannut, kivahan se on että kelepaa muillekkin. sisarukseni hirveästi pahoitteli kun kerroin sanoin vitsillä että varastivat mun lapselta nimen :D onhan niitä muitakin nimiä vaikka millä mitalla mistä valita. ja näin kun on aikaa kulunut niin on tullut jo monen monta muutakin nimeä suosikkeihin :D Mieheni ei olisi ikinä suostunut tuota nimeä lapselleen antamaan joten se olisi jäänyt sitten itse käyttämättä.. tai no eihän minulla edes vielä tyttöä ole, mutta on sille jo varoiksi nimi katteltuna :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ollut pitkään jo tytölle sellainen ihana nimi joka suomessa vielä sattuu olemaan hurjan harvinainen. Valitettavasti tämä nimi löytyy miehen suvusta, toisella puolella lahtea jossa ko. nimi on jopa melkoisen yleinen. Koska lapsillamme on sama sukunimi kun pikkuserkuillaan päätinkin että tuo nimi ei meidän perheeseen tule koska on jo sukulaisella. Onneksi nimiä on hurjasti ja kivoja löytyy joka lähtöön ja mullakin on se käsitys että tiedän nimen sopivan vasta kun olen vauvani maailmaan saanut ja hänet nähnyt. Esikoiselle oli muutama kiva nimi mietittynä ja yksi niistä tuntui juuri hänelle sopivalta. Nimi lyötiin lukkoon miehen kanssa kun olimme nähneet 3D ultrakuvan vauvasta.

 

Minusta nimiä ei kuitenkaan voi varata mutta ne omat mieleisimmät nimet olen pitänyt omana tietona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen veljen perheen esikoispoika sai nimekseen täsmälleen sen (etu- ja toinen nimi) jota olimme pojalle harkinneet.

Ei haittaa, sillä ei meidän perheessä ole yhtään poikaa, ainakaan toistaiseksi :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä ei voi varata... Tosin en antaisi sellaista nimeä lapselleni jota tietäisin sillä hetkellä raskaana olevan ystäväni harkitsevan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En varmaankaan osaisi loukkaantua, vaikka joku antaisikin lapselleen nimeks jonkun, joka on ollut itselläkin mielessä. Enemmän ehkä naurattais. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen samoilla linjoilla muutaman kanssa tässä asiassa. Jos tietäisin jonkun lasta odottavan juuri jotain tiettyä nimeä ajattelevan eikä se satu olemaan meillä yhtenä suosikkina, ei sitä nimeä meille tule :) Mutta sellainen varaaminen ei oikein reilua ole.

Edited by sarah-87

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now