Sign in to follow this  
Followers 0
Pola

Kaksosten kastejuhlista

30 posts in this topic

Kaksosten kastejuhlista mietytyttää seuraavanlainen asia:

Meillä on suvussa kastemekko, jota kaikki lapset ovat käyttäneet. Tietenkin toivomme, että myös kaksoseme kastettaisiin tuossa mekossa. KUinka olett järjestäneet kastejuhlat. Oletteko kastaneet lapset eri mekoissa vai vaihtaneet mekkoa kesken juhlan lapsen pältä toisen päälle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole vastausta kysymykseen, mutta tämä on jo alkanut mietityttää minuakin. En usko että meillä aletaan vaihtaa kesken juhlan, mutta onko se sitten niin että toisella on se suvussa kulkeva ja toiselle uusi vai sittenkin molemmille uusi? Muutenkin kaikki vinkit mitä pitäisi ottaa huomioon kun järjestää kastejuhlat kaksosille otetaan vastaan! (Niin ja ei ole ihan ajankohtainen meillä vielä, mutta asioita on kivaa miettiä valmiiksi... :) )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä varmaan riippuu pitkälti seurakunnasta ja papista, mutta meillä oli aikoinaan niin, että koko porukka eli molemmat pojat ja kaikki kummit olivat edessä eli kastemaljan luona koko toimituksen ajan, joten olisi ollut hassua jos vaan toisella pojista olisi kastemekko ollut päällään ja mekkoa olisi pitänyt ruveta kesken vaihtelemaan.

Minä en itseasiassa edes selvittänyt suvussa kulkevia kastemekkoja, koska mummini esitti toiveen että voisi pojillemme ommella uudet mekot. Oikeastaan oli hyvä, että molemmille tuli uudet mutta kuitenkin tärkeät (tunnearvoa siis)asut, eikä tarvinnut pohtia kumpi saa suvussa kulkevan ja kumpi taasen uuden.

Ihanteellistahan olisi jos molempien vanhempien suvuista löytyisi kiertävät mekot, niin molemmat lapset saisivat omansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siskoni kaksosten ristiäisissä molemmat lapset, kummit ja vanhemmat olivat tosiaan koko toimituksen ajan kastemaljan äärellä kastemekot yllä, toisella oli äidin suvun kastemekko ja toisella isän suvun kastemekko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiedän että niinkin on toimittu että on kastettu samassa mekossa molemmat kaksosista. Mutta muistaakseni oli niin että toisellakin oli eri kastepuku päällä koko toimituksen ajan. Ensimmäisen kasteen jälkeen oli jokin laulu tms. jonka aikana puvut vaihdettiin -> toisen kaste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kaksosuus taas ratkaisee ehkä tavallaan kätevästi sen ongelman, että käytettäisiinkö ristiäisissä miehen suvun vai miun suvun puolelta periytyvää mekkoa. Nyt voidaan käyttää molempia. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä meni samoin :) Itse tein siskon esikoiselle puvun yläasteella ja sitä on käytetty kaikkien serkusten kasteessa. Miehellä taas oli oma vanha jota on käytetty sen puolen serkuillakin. Tosin kehitin päässäni hirveen ongelman siitä kumpi laittaa kumman päällensä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä neuloin esikoiselle oman kastemekon aikoinaan, kun käly varasti itselleen miehen suvussa kiertäneen kastemekon (jossa mieheni on kastettu), tästä eteenpäin vain kälyn lapset ja lapsenlapset jne kastetaan siinä kuulemma. Kun esikoisen jälkeen tulikin tuplat, niin mietin hetken, että neulon toisen kastemekon, mutta sitten tulin siihen tulokseen, että neulon molemmille pojille omansa. Ainoa ero mekkojen satiininauhoissa oli pieni väriero; Aalla on tummemman siniset nauhat kuin Beellä. (Kuvassa Bee vasemmalla, Aa oikealla).

 

IMG_4004.JPG

 

Kastemekot on pakattu mieheni tekemään ruusupuiseen laatikkoon, mukaan on laitettu minun kirjoittama kortti, jossa kerron mekkojen teosta sekä myös vaaleanpunaiset/pinkit nauhat, jos mekoissa joskus kastettaisiin meidän lapsenlapsia, jotka on tyttöjä...

 

Kastemekon alla pojilla oli kauluspaidat ja valkoiset sukkikset, juhlaan sitten riisuttiin mekko pois ja kundit edustivat näin:

Herra Aa

IMG_3976.JPG

Herra Bee

IMG_3960.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ihanat mekot T-Ä :lipsrsealed: Ja pojat kans :girl_in_love: Kälysi käytös on kyllä kummaa :girl_impossible:

 

Meillä oli tällaiset vaatteet alla:

 

gallery_2732_163_12057.jpg

 

Ja tällaiset mekot:

 

gallery_2732_163_31267.jpg

 

Hivenen iso tuo minun tekemä :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

me lainattiin seurakunnalta molemmille mekot, olivat samanlaiset, mutta tytöllä punaset nauhat ja koristekukkaset, pojalla siniset. valitettavasti meiltä ei suvusta löytynyt mekkoja, olivat joskus jääneet jollekin kaukasemmalle lainareissulle. Mutta hyvin sujui näinkin. Kovin paljoo ei kannata panna puvun alle vaatetta, aika lämmintä touhua se kastaminen kesällä =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko mun sisko toimia toisen vauvan sylikummina ja toisen kummina?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äh. Meilläkin on tosiaan yksi mekko jossa on kastettu mut / mun sisarukset ja kaikki meidän lapset :girl_sigh: Enpä tullut edes ajatelleeksi (kumma kun raskauskin on jo niin pitkällä :grin: )

 

Mutta kummeja oon jo miettinyt. Meillä on ollut tapana, että kummit tulevat suvusta. No nyt niitä sukulaisia (lähi) ei enää riitä :grin: Onko ihan pystyyn kuollut ajatus jos molemmilla olisikin täysin samat kummit? Tuo tuli vaan mieleen... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun siskolla on molemmilla lapsilla samat kummit. Meillä tulee tällä toisella olemaan kaksi samaa kummia kuin esikoisella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli molemmilla omat kastemekot, varta vasten heille tehdyt. Meidän kummankaan suvusta ei löytynyt perintömekkoja ja siksi molemmille tehtiin uudet.

 

Meillä sylikummit ovat molemmilla omat mutta yhteiset kummit muuten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kaksosena eksyin tätä aihetta lukemaan.. Hankala juttu tosiaan jos on vain yksi perintömekko. Ehkä silloin parempi hankkia/lainata molemmille uudet. Eihän sillä vauvana niin väliä, mutta näin aikuisiällä helposti kaihertaisi jos itse olisin se kaksosista joka ei saanut sitä perintömekkoa.. (meillä on useita muita asioita varhaislapsuudessa joista vähän saan pahoilla mielin miettiä että miksi se niin meni, tuntuu kuin siskoni olisi ollut se suosikki joka ensisijaisesti sai kaiken, mä sit vaan jämät hätävara-ratkaisut..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli mun äidin ja hänen kaksoissiskonsa 50-luvun kastemekot, joissa sattui vielä olemaan valmiina toisessa vaaleanpunainen ja toisessa vaaleansininen nauha. Kaksosilla on yhteiset 3 kummia, saavat sitten samanlaisen kohtelun, ja kun kaikkihan nykyisin eroaa kirkosta niin ei niitä vaihtoehtojakaan ole enää kovin paljon lähipiirissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko ihan pystyyn kuollut ajatus jos molemmilla olisikin täysin samat kummit? Tuo tuli vaan mieleen... :girl_sigh:

Meillä on lapsilla yhteiset kummit ihan jo senkin takia, että saavat samankaltaista kohtelua. Ettei satukaan käymään niin, että toisen kummit eivät ole yhtään kiinnostuneita kummilapsestaan ja toisella sitten taas pitävät kovastikin yhteyttä. Tai että toinen saisi kummeiltaan joka vuosi synttärilahjan, mutta toinen taas ei.. Tokihan jos perheessä on monta (eri aikaan syntynyttä) lasta, on heillä varmastikin eri kummit ja hyvin voi olla, että saavat erilaista kohtelua eikä siinä mitään, se on elämää.. Mutta jotenkin kun kyseessä on kaksoset, niin itse olen jotenkin varovaisempi siitä, että saisivat samanlaista kohtelua, ettei kävisi juuri niin kuin elliina on kokenut heillä lapsuudessa käyneen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pojilla oli alunperin täysin eri kummit, mutta erinäisten ihmissuhdesähläilyjen jälkeen yksi kummi on yhteinen, mutta muut sitten eri (Toisella siis tällä hetkellä 4 kummia ja toisella 5, alunperin molemmilla oli 4).

Mulle on hirveen tärkeetä että poikien kesken ollaan tasapuolisia, mutta toisaalta pidän myös tärkeänä, että molemmat on yksilöitä joilla on ihan omiakin juttuja, eikä mulle tullut itseasiassa edes mieleen, että oltaisiin yhteiset kummit pyydetty.

Luulen, että molempi parempi eli kumpikin ratkaisu varmaan toimii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mut ja kaksoissisko on kastettu samaan aikaan. siskolla oli perintömekko ja mulla jonkun sukulaisen mekko, ei haitannut menoa sillon, eikä mua harmita vieläkään. omilla lapsilla olen käyttänyt meidän perintömekkoa, vaikka mua ei olekaan siinä kastettu. tosin meitä on pyritty (ja onnistuttu) kohtelemaan todella tasapuolisesti, joten ei ole tarvinnut miettiä että olisi vasta se toiseksi paras.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips!

Meillä ratkaistiin ongelma aikanaan niin että, äitini ompeli toisen kastemekon käyttäen minun hääpukua ja mummi laittoi tylliksi hunnun joka taas hänellä oli naimisiin mennessä =) Näin saatiin meidänkin sukuun kastemekko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun joskus raskauden alussa oli anopin kanssa puhetta kastemekoista, anopin ilme oli hyvin surullinen, kun ilmoitin, että meidän lapsukainen kastetaan samassa mekossa kuin minut on kastettu. Tuli paha mieli, mutta miehelle asia ei ollut niin tärkeä mitä itselleni, päätimme, että minun suvun mekko tulee käyttöön. Anopille hyvitykseksi lupasimme, että käytämme heidän kastemaljaansa. Nyt saammekin sitten molempien sukujen mekot kastajaiskäyttöön :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0