Galentin

Toistuva nenäverenvuoto lapsella

9 posts in this topic

Nyt reilu kolmevuotias poika on talvesta lähtien kärsinyt toistuvista nenäverenvuodoista. Aluksi vuotoa oli vain flunssan aikana, mutta nyt myös ilman. Nenästä on tullut verta esim. kiikkumisen ja nenään osuneen kevyen iskun (=1-vuotiaan pikkusiskon jalka) seurauksena. Joskus vuoto on tullut ihan yllättäen, ilman näkyvää syytä. Flunssan aikana verta tulee helposti niistäessä, mutta muuten alkaa ihan valua suoraan paidalle. Myös iltaisin nukkumaan käydessä tulee usein verta nenästä.

 

Tämä on lapselle ikävä vaiva eikä äitiäkään jaksa naurattaa kun joka paikka on veressä. Sappisaippua on ollut hyvä konsti, mutta kaikki veritahrat eivät lähde silläkään kun on ehtineet kuivahtaa. Muutamat lakanat on jo saatu pilalle. Kärsin itse alle 10-vuotiaana samasta vaivasta ja muistan, miten inhottavaa se oli. Poika on vielä niin pieni, että rimpuilee välillä vastaan kun yritetään tyrehdyttää vuotoa, mutta nyt alkaa jo vähän ymmärtää sen päälle.

 

Akuuttihoidon alan hallita, nenän painelu ja kylmä, mutta miten tästä eteenpäin? Miten lääkäri on suhtautunut ja onko esim. poltettu verisuonia? Olisiko mitään lempeämpiä ennaltaehkäisykeinoja tarjolla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mistähän se jatkuva verenvuoto johtuikaan? Jos se(kin) johtuu osaltaan kuivista limakalvoista, niin voisihan kokeilla, olisiko apteekista saatavista nenäöljyistä tai -suihkeista apua.

 

Muuten en osaa auttaa. Ilmeisesti toisilla on tuohon herkempi taipumus ja iän myötä se jää pois tai vähenee.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös esikoisella on tullut nyt monena päivänä verta nenästä. A-vitamiinitipat auttavat kuiviin limakalvoihin, niitä olen nyt tiputellut, samoin keittosuolalla kostutellut. Saa nähdä tuovatko ne pysyvän avun :girl_sigh:

 

muoks. Mutta jos nenäverenvuodot vain jatkuvat ja toistuvat useasti "ilman syytä", niin tekisin varmaan aika herkästi lääkärivisiitin.

Edited by eeppis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myös tuo nenäverenvuoto on välillä ongelma, pojalla voi alkaa vuotaa nenä ihan siitä jos pitää nenästään kiinni kun esim haisee pahalle. Ja toisekseen poika tuntuu vielä olevan herkkä kun näkee verta, kerran on sen takia pyörtynyt. Meidän rutiinit onkin, että poika pitää silmät tiukasti kiinni ja vanhemmat tyrehdyttää veren. Hyvänä keinona on kylmäkalle pyyhken sisällä ja se sitten niskaan. Mun äiti käytti mulla monesti sipulin puolikasta nenän alla, tyrehtyi tosi nopeasti. En ole itse tota iljennyt käyttää kun muistan, että silmät vuosi aina samaan tahtiin kyyneliä kuin nenä verta.

Ja yksi mitä muistutan niin muistakaa niistää se hyytymäklöntti pois nenästä! Saattaa esim jos illalla tulee verta nenästä niin nukkuessa valua nieluun ja siitä vatsalaukkuun ja aiheuttaa pahoinvointia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän esikoisemme (pian 4 v.) kärsii usein nenäverenvuodoista. Alkavat tyypillisesti ihan ilman syytä, yleensä illalla tai yöllä sängyssä. Kävimme lääkärilläkin asian johdosta ja saimme antibioottivoidetta, jota käytettiin pari viikkoa nenään korjaamaan ohuet ja rikkoontuneet limakalvot. Tämän jälkeen kosteuttavaa suihketta nenään öiksi. Tärkeää on myös, ettei lapsi kaiva nenää ja kynnellään riko limakalvoa. Helpommin sanottu kuin tehty, meillä ainakin tuntuu sormi eksyvän nenään ihan huomaamatta.

 

Kun verta tulee, tyrehdytämme sen painamalla paperilla ja pää takakenossa. Sen jälkeen laitetaan vielä pumpulista tuppo sieraimeen varmuudeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun verta tulee, tyrehdytämme sen painamalla paperilla ja pää takakenossa. Sen jälkeen laitetaan vielä pumpulista tuppo sieraimeen varmuudeksi.

Mä olen ymmärtänyt, että nenäverenvuoto pitäisi tyrehdyttää etukenossa, ettei verta valuisi nieluun. Vai onko tästäkin olemassa monia eri ohjeita? :)

 

Meillä nenäverenvuodot jatkuivat viikottaisina koko syksyn, välillä nenä alkoi ihan vaan itsestäänkin vuotamaan. Nyt sitten korvan putkituksen ja kitarisaleikkauksen yhteydessä lääkäri poltti verisuonia nenästä. Toimenpiteestä on nyt muutama viikko, eikä ainakaan vielä ole uudestaan vuodot alkaneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi se varmaan parempi, mutta poika on sen verran peloissaan tuosta verenvuodosta, että ei halua nähdä yhtään verta saati että sitä valuu ja kääntää itse päätä takakenoon. Täytyykin kokeilla ensi kerralla niin, että pyytää pitämään silmät kiinni ja pään etukenossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No joo, ehkä vähän helpompaa kaikille, jos edes yksi murhe = lapsen paniikki veren näkemisestä on poissa kuvioista. Meilläkin kyllä menee usein silmät kiinni tyrehdytysoperaatio :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa muuten kokeilla jääpalaa/pakastepussia liinan sisällä niskaan painettuna. Tepsii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now