Sign in to follow this  
Followers 0
The Crimson Ghost

Suuri natriumglutamaatti kysely!


41 posts in this topic

En tule syömään raskausaikana. En syö natriumglutamaattia sisältäviä elintarvikkeita nytkään. Valitsen kaupassa tuotteita, joissa aromivahventeita ei ole esim. leikkeleet, valmisruokia meillä ei oikeastaan syödä ja työpaikkaruokailunakin ovat omat eväät. En koe aromivahventeiden välttelyä mitenkään hankalana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yritän vältellä mutta kaikkia lisäaineita ei mitenkään pysty. Mutta sen yritän katsoa että tuote ei sisällä yli 5 e-koodia.

Kaikki E-koodit ei ole pahasta, jos esimerkiksi omenasta tehtäisiin tuoteseloste, niin siinä olisi 9 E-koodia.

Edited by Carrie

Share this post


Link to post
Share on other sites

En syö natriumglutamaattia muutenkaan, mulle tulee siitä krapulainen/känninen/migreeninen olo, pahoinvointia ja päänsärkyä. En millään usko että olisi hyväksi kehittyvälle vauvelillekaan natriumglutamaattiannoksia saada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen jo ennen raskautta tietoisesti seuraillut tuota natriumglutamaatin esiintymistä ja pyrkinyt välttämään tuotteita, joissa sitä esiintyy. En ole mitenkään kiristänyt kriteereitäni raskauden takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytän. Olen syönyt samanlailla, kuin ennen raskautta. Ja en siis ole tietoisesti natriumglutamaattia vältellyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyrin syömään mahdollisimman puhdasta ruokaa varsinkin raskausaikana, mutta mistä sitä tietää mitä esimerkiksi ulkona syödessä ruokaan on pistetty..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä syön, koska pidän tomaateista ja lihasta. :D Mutta lisättyä natriumglutamaattia pyrin välttämään ihan senkin takia, että usein sitä lisätään mielestäni sellaisiin ruokiin tai raaka-aineisiin, joihin se ei sovi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin kyllä, koska todennäköisesti sitä tuli vedeltyä koska olin raskaana ennen tätä suurta natriumglutamaattikohua. Sitä ennen en ollut mokomasta kuullutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tarkoituksella osta sellaista missä olisi, mutta en syynää myöskään erityisen tarkasti. Kylässä tms. syön mitä tarjotaan :) Jos voin valita, niin toki vältän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen yrittänyt vältellä lisättyä natriumglutamaattia jo monen vuoden ajan (tomaatteja syön kyllä päivittäin ;) ), mutta en sen kummempaa erityishuomiota ole siihen nyt raskausaikana kiinnittänyt. Varmasti sitä on ollut jossain ruokala- tai ravintolaruuassa jota olen syönyt. En ole ruvennut tenttaamaan joka paikassa sen tarkemmin ruokien E-koodisisältöjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmasti jonkin verran tuli syötyä, samalla tavalla kun ennen raskauttakin. Suurin osa ruoista tehdään itse tuoreista raaka-aineista, joten enimmäkseen luontaisesti natriumglutamaattia sisältäviä ruokia tulee syötyä. Harvemmin syödään eineksiä, joihin sitä paljon lisätään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin ei, pyrin välttämään, mutta ei sitä varmaan kaikesta tule syynättyä. Ja kuten Laurea sanoi, kylässä syön mitä vain tarjotaan, eikä ravintolassakaan aina niin tarkkaan tiedä, mitä annoksessa on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vältän parhaani mukaan, mutta minäkään en ravintoloissa ala kyselemään jos sitä mahdollisesti on jossain kastikkeissa tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyrin välttämään. Mutta tähän olin päätynyt jo ennen raskautta. Muutoinkin haluan välttää teollisia ja E-koodilla varustettuja tuotteita. Täysin se ei onnistu, sen verran olen laiska ihminen. Toisaalta esim. kasviskeitto on sen verran helppo tehdä itse, että en sitä esimerkiksi purkissa osta.

 

Myös tuo mainittu ulkona syöminen on asia erikseen. Syön ehkä kerran viikossa ulkona, joten silloin tulee syötyä koodeja kyselemättä.

 

Yritän vältellä mutta kaikkia lisäaineita ei mitenkään pysty. Mutta sen yritän katsoa että tuote ei sisällä yli 5 e-koodia.

Näin minäkin. Harmi vain, että jäätelössä on paljon E-koodeja. :D Sitä tulee välillä ostettua silti.

Edited by Kurukulla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietoisesti en välttele, mutta pyrin välttämän turhia eineksiä ja muita puolivalmisteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0