Guest *OA*

Tyhmät kysymykset imetyksestä

455 posts in this topic

^ Kyse voi olla ihan siitäkin, että vauvalla on vielä niin pieni suu tai ettei ole tottunut imemään. :) Eli aika voi auttaa melko piankin. Nännien arkuus taas johtuu varmasti tottumattomuudesta sekin ja siihenkin auttaa aika sekä tietenkin se rasvaus. Alussa nännien kipeytyminen tai jopa rikkimeneminen on ihan tavallista.

 

Sitä voi kuitenkin koettaa, että "heiluttelet" nänniä vauvan suun edessä ja annat ottaa rinnan suuhun vasta sitten, kun suu on tarpeeksi auki. Jos vauva hermostumatta kestää, niin voit myös ottaa rinnan suusta pois ja yrittää uudestaan niin kauan, että vauva ottaa kunnon imuotteen. Myös eri asentoja kannattaa koettaa, jolloin rinta tulee suuhun eri kulmassa ja imuotekin voi olla parempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä suosittelen käyttämään sitä hampurilaisotetta, jos se auttaa. Lapsen suuta voi myös varovasti koittaa avata ja asetella paikoilleen, kun lapsi on jo rinnalla. Meillä on aina alahuuli mennyt nätisti rullalle, mutta ylähuuli ollut hieman sisäänpäin kääntyneenä. Joskus oon sitä jaksanut korjata, mutta useimmiten en..

 

Jos sun tickeri pitää paikkansa, niin tulokas on varmaan aika pieni vielä. Nännit on ihan varmasti herkillä, mutta karaistuu kyllä ajan mittaan :) myös lapsen suu kasvaa ja rintojen pahin pinkeys häviää, jolloin imuotteen saaminen helpottuu entisestään! Jos rinnat on tosi kovat ja pinkeät, niin pahimpien kireyksien lypsäminen voi myös auttaa. Meillä lapsi usein kieltäytyi ihan superpinkeästä rinnasta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille annettiin sellainen vinkki, että tähtää nännin vauvan nenän kohdalle ja antaa vauvan siitä itse haukata nänni suuhun, jotta menee tarpeeksi nännipihaa suuhun... muita vinkkejä nyt ei tule mieleen, toivottavasti tilanne korjaantuu eikä nännit mene rikki.

Edited by Nattunen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tätä nyt ei kehtaa kysyä missään muualla, mutta... Meidän poika on alkanut nukahtaessaan rintaa imettyään (tai samalla kun toista imee) hiplaamaan/pyörittelemään toista nänniäni ja tänään rauhoittui siihen kun hieroi miehenikin. Rauhoittaakohan se jotenkin vauvaa? Tekeeköhän muutkin vauvat tätä? Googlettamalla en löytänyt, tai en osannut etsiä oikealla hakusanalla. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ihan normaalia, meillä molemmat muksut tekivät tuota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ muakin rupesi vähän naurattamaan, kun mietin millä hakusanoilla googlesta ei tulisi aikuisviihdesivustoja tuohon tietoa etsiessä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Itseasiassa tuli vain linkkejä (onneksi) siitä, kuinka kyseinen toiminta saattaa saada synnytyksen aluilleen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

mistä tietää että tissiä pitaisi vaihtaa? Siis kun tarjoaa vauvalle rintaa ja imee siit' hyvän tovin, kuitenkin imemisen jälkeenkin maitoa jää valumaan ja lypsämälläkin vielä tulee.. Mistä tietää että tissi on tyhjä? vai pitääkö vain arvella että voisi olla toisen rinnan vuoro.. olen myös miettinyt että pitääkö rintoja suojata kylmältä koko imetyksen ajan vai karaistuuko ne vähitellen?

 

ihmettelee 2vk esikoisen äiti

Share this post


Link to post
Share on other sites

No jos sieltä rinnasta valuu vielä maitoa, ei se sitten ainakaan ole tyhjä. Ja toista tissiä voi musta tarjota jos 1) vauva vaikuttaa tyytymättömältä ensimmäiseen, tai 2) seuraavalla syötöllä. Ei kai siinä sen kummempaa magiaa ole. :)

 

Kesäsäillä en menis mitään rintoja erikseen kylmältä suojaamaan, kyllä rintaliivit ja paita riittää.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Noin juuri. :) Rintaa ei tarvitse syöttää tyhjäksi, jos vauva on vähemmästäkin tyytyväinen ja samoin yhdellä syöttökerralla ei tarvitse syöttää molemmista, jos yksi rinta riittää vauvan ravitsemaan. Pikku hiljaa rinnat sopeutuvat juuri sinun vauvasi tahtiin ja rintojen ylimääräinen vuotelu loppuu. :)

 

Herkkyys rintatulehduksiin vaihtelee. Toisilla tulehdus voi tulla kesälläkin ja toisille se ei tule koskaan vaikka olosuhteet olisi minkälaiset. Kesällä kannattaa huomioon ottaa, että imetyksen alkuvaiheessa kylmissä luonnonvesissä uiminen voi altistaa tulehdukselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

AAAPUUUVA!

Tajusin juur; mitähän mahtaa maidon tuotannolle tehdä vuorokauden imettämättömyys?! :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuskin ihan kamalia. Varaudu kumminkin pumppaamaan/lypsämään about imetystahdin mukaan. Saattaa alkaa pakottaa ikävästi, kun tauko venyy normaalia pidemmäksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, mä olen vielä semmonen suihkutissi, että heti kun imetysväli venyy niin maito alkaa valua omineen. :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauanko voisi olettaa, että rinnat "sopeutuvat" tuottamaan maitoa tarpeeseen, eikä yli äyräiden. Itsellä on kunnon meijeri käynnissä ja maitoa tulee vaikka kuinka. En pumppaile ylimääräisiä, ettei se ainakaan lisäisi maidon tuloa. Tissit vuotaa silti niin, että yöllä ei mitkään liivin suojat pidä ja on nukuttava pyyhkeen päällä. Voiko maidon tuloa jotenkin vähentää? Vai valutaanko tässä nyt maitoa sitten koko imetyksen ajan?

Edited by Tinttis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se yleensä tasottuu ajan kanssa. Mitään vinkkiä mulla ei ole, paitsi koittaa jaksaa.

Jos sulta suihkuamalla tulee, niin googlaa suihkutissi, siellä voi olla neuvoja ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kauanko voisi olettaa, että rinnat "sopeutuvat" tuottamaan maitoa tarpeeseen, eikä yli äyräiden. Itsellä on kunnon meijeri käynnissä ja maitoa tulee vaikka kuinka. En pumppaile ylimääräisiä, ettei se ainakaan lisäisi maidon tuloa. Tissit vuotaa silti niin, että yöllä ei mitkään liivin suojat pidä ja on nukuttava pyyhkeen päällä. Voiko maidon tuloa jotenkin vähentää? Vai valutaanko tässä nyt maitoa sitten koko imetyksen ajan?

 

Kyllä se pahin tasaantuu :) munkin piti vaihtaa liivinsuojia öisin, mutta sitä varten niitä oli kasa siinä yöpöydällä... Parin kuukauden kuluttua ne pahimmat kiristykset jää yleensä unholaan. Kyllä oli kummallista, kun jossain vaiheessa tajus, että vois olla ilman liivinsuojiakin :D öisin mullakin herui pahiten (aina se toinen rinta kuin mistä mä imetin).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käyttäny liivinsuojia 24/7 raskauden puolesta välistä asti ja käytän edelleenkin, poitsu 3,5kk. Vähintään kaks kertaa päivässä on niin märät laput, että jos en sekunnin sisään huomaa niin tulee läpi. :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos pumpulla ei saa tisseistä maitoa, niin eihän se tarkoita sitä etteikö vauva saisi imemällä? :rolleyes:

Mietin vain, että käviköhän tässä nyt niin kuin äidillä aikoinaan, että heruminen loppuu (vauva reilu 2 viikkoa)

kesken ja olisi korvikkeisiin siirryttävä.. KOSKA vielä viime viikolla vauva nukkuin kepeesti sen 3 h ennen

syömään herättämistä, nyt hyvä jos 2- 2,5 h..

Vai johtuneeko tämä vain siitä, että kun toinen kasvaa niin tarvitsee entistä enemmän tissiä??! :D :D :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pumpulle heruminen ei kerro yhtään mitään tissien maitomäärästä. Jotkut ei heru punpulle ikinä. Se on oppimiskysymys.

 

Vauvoille tulee joskus tiheän imun kausia, jolloin ne voi syödä pari päivää tai viikonkin ihan jatkuvasti. Kauden tarkoituksena on kasvattaa ja ylläpitää maidontuloa. Kausi menee ohi ja imeminen harvenee kyllä, kunhan antaa lapsen syödä niin paljon ja usein kun se haluaa. Luonto on siitä ihmeellinen, että mitä paremmin lapsi saa itse päättää syömistiheyden ja pituuden, sen paremmin tissit maitoa tuottaa. Vauvan ja äidin symbioosi ei ole vain henkinen juttu, vaan myös fyysinen: lapsentahtinen imetys takaa parhaiten sen, että maitoa riittää.

 

Eli ota pari päivää rauhassa, käperry sohvalle telkkarin eteen, jätä kotityöt muille ja pesi mahdollimman paljon ihokontaktissa vauvan kanssa. Parin päivän päästä tilanne on ohi.

 

Näitä kausia tulee useimmin 3viikon, 3kuukauden, 6viikon ja 6kk iässä, mutta voi tulla muulloinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos pumpulla ei saa tisseistä maitoa, niin eihän se tarkoita sitä etteikö vauva saisi imemällä? :rolleyes:

Mietin vain, että käviköhän tässä nyt niin kuin äidillä aikoinaan, että heruminen loppuu (vauva reilu 2 viikkoa)

kesken ja olisi korvikkeisiin siirryttävä.. KOSKA vielä viime viikolla vauva nukkuin kepeesti sen 3 h ennen

syömään herättämistä, nyt hyvä jos 2- 2,5 h..

Vai johtuneeko tämä vain siitä, että kun toinen kasvaa niin tarvitsee entistä enemmän tissiä??! :D :D :D

 

Ei se tosiaankaan tarkoita sitä, kaikki ei vaan heru pumpulle :) vauva on paljon tehokkaampi imijä! Ja se herumisen kestäminen ei todellakaan tarkoita sitä, että maito ei riitä. Mulla herui tosi pitkään tosi hitaasti, mutta täysimetin 5,5kk ja maitoa riittää edelleen, vaikka lapsi on yli vuoden jo. Tiheän imun kausia tulee ja menee ja se tarkoittaa vaan sitä, että vauva tosiaan tilaa itselleen lisää maitoa. Mä sanoisin muutenkin, että ekat pari viikkoa lapset nukkuu tosi paljon ja tyytyväisenä ja sitten alkaa vaativammiksi + voi tulla jotain masuvaivaa. Teidän vauva käyttäytyy siis juurikin mallikelpoisesti :grin:

 

Siinä lisämaidossa on se huono puoli, että helposti syntyy kierre, jossa lisämaidon tarjoaminen vähentää imettämistä, jolloin maitomäärä ei luonnollisesti lisäänny, vaan vähenee entisestään. Suosittelen siis vaan imettämään paljonpaljonpaljon :) se on tosi hyvä juttu, jos lapsi jaksaa imeä hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista, jälleen kerran, voin huokaista helpotuksesta, että tämä kaikki on normaalia! (pumpulle ei-heruminen ja lyhentyneet unet)

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lopetimme yömetykset ja se sujui hyvin. Välillä, kuten nyt, öisin itketään. Teemmekö virheen kun annamme pojan noin klo 5 eteenpäin nukkua rinnalla? Pitäisikö ensimmäinen ruokailu olla joku muu? Siitäkö itku johtuu, kun vauva odottaa saavansa aamuyörintaa? Mutta jos sitä ei anna, vauva herää jo klo4 ja onko siinäkään järkeä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä aloitettiin yösyöntien vähentäminen vuoden iässä ja nyt maitoa saa enää vain varhaisaamuisin. Sit nukutaan kaikki vielä pari tuntia ja ollaan herätessä hyväntuulisia :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauva ei tunne kelloa eli ei myöskään tiedä milloin kello on viisi. Hän herää aina uudestaan odottaen, josko nyt saisi rintaa. Kannattaa antaa ensimmäiseksi aamupalaksi jotain muuta, tai edes sitä rintaa jossain muualla kuin sängyssä vielä nukkuessa. Se pitää sitten itse vaan valita, antaako mieluummin maitoa klo 5 vai jaksaako herätä klo 4 ylös. Jos nykyinen systeemi ei kuitenkaan toimi hyvin, eli vauva heräilee öisin itkemään, kannattaa ainakin yrittää toista taktiikkaa, eli ylös vaan sängystä, kun ei enää uni tule ilman tissiä.

 

Tsemppiä öihin, :) kokemusta on vastaavasta. Mä en jaksanut ensin heräillä aamulla mutta sitten, kun vaan päätin jaksaa ihan edes sohvalle nousta imettämään, helpottui yötkin. Liian monessa asiassa vauvan kanssa tuntuu menevän niin, että kun menee siitä mistä aita on matalin, oikeasti tekee vain hallaa itselleen, kun sitten joutuu pomppimaan sen aidan yli jatkossakin. Jos vaan menisi pari kertaa korkeammalta, saisi ehkä sen aidan poistettua kokonaan. :girl_sigh: Niin ehkä tuossakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now