Guest *OA*

Tyhmät kysymykset imetyksestä

455 posts in this topic

Oon ihan uusi täällä, ja vähän pihalla.. girl_mad.gif Mulla olis ongelma, missä voisitte auttaa? :)

Meillä on ihan just 6kk täyttävä tyttö, imetys sujunut tähän asti aika loistavasti, jos ei alun todella kipeitä ja verisiä/rupisia rintoja lasketa, nyt vaan tullut ongelmaksi tuo että tyttö ei jaksakkaan imetykseen aina keskittyä. Huomaa että nälkä on, mutta pitää päästä pyörimään, kääntelemään päätä, ja viime viikolla keksi potkimisen. Imetän yleensä kyljellään, kun sylissä ei ikinä kauheasti tykännyt olla "vauva-asennossa", alkaa heti hirveä itku eikä sitten tissillä(kään) olosta tule yhtään mitään. Eli siis pitääkö mun vaan koittaa jaksaa että tytskä ei aina keskity ja jatkaa sitten 5min päästä? Ja koittaa pitää noita jalkoja vähän aloillaan, kun eihän tuo kamalasti kieltoja tajua.

Entä kuinka useasti teillä tämän ikäiset syö? Kun me vasta maisellaan pilttejä, banaani-sosetta, ei ihan puoltakaan pilttipurkista olla kerralla annettu, eikä välttämättä joka päivä. Neuvolassa sanoo että hyvin kasvaa, mutta kun tuo on parhaimmillaan 1-2h välein niin musta vähän turhan usein tissillä, onko?

 

Tämä voisi olla hyvin pitkälti mun tekstiä. Meillä on tyttö 6kk viime aikoina alkanut olla aivan liian kiinnostunut ympäristöstään keskittyäkseen syömiseen. Alkaa venkoilla heti kun lasken makaamaan (imetän siis myös kyljellään), sitten kun saan kiinnostumaan imemisestä imaisee pari kertaa ja taas kiinnostaa muu maailma enemmän. Imetänkin nykyään aina kun vaan mahdollista omassa tutussa makuuhuoneessa pimennysverhojen takana. Reissussa vähän aikaa sitten ei meinannut syömisestä tulla yhtään mitään kun oli paljon kateltavaa, sielläkin sitten vähän auttoi, kun huonetta sai pimeäksi, niin ei kaikkea muuta näy.

 

Meillä tyttö syö soseita pari-kolme kertaa päivässä. Alotettiin, kun imetysvälit alkoi olla yötä päivää enintään kaksi tuntia. On tyttö aina syönyt tiheästi, melko pitkään aika kellontarkasti suurimman osan vuorokaudesta kahden tunnin välein, mutta yöllä on sentään tullut pidempiäkin välejä ennen. Eipä tuo kahden tunnin väli muuten varmaan liian lyhyt olisi ollut, mutta kun en itse saanut nukuttua kuin puolentoista tunnin pätkissä, oli se jo vähän liikaa. Oman jaksamisen vuoksi siis soseet aloitettiin. Eli sanoisin (ihan vaan omasta kokemuksesta), että jos susta 1-2 tunnin välein ei oo liian usein, ei se sitä oo, mut jos et ite jaksa, kokeile syöttää soseita enemmän.

 

 

Ja muista jutuista: Meillä ei yleensä myöskään juoda maitoa heti soseiden perään. Ei jaksa tyttö kiinnostua siinä vaiheessa. Mieluummin annan rintaa sit vähän myöhemmin, kun se jo kunnolla kelpaa, kuin yritän tyrkyttää sen pari imaisua, ja kuitenkinn joudun imettämään sitten myöhemmin. Annan soseitten päälle vähän vettä tuttipullosta suun huuhtomiseksi, mahan pehmittämiseksi ja ruokajuomatavan opetteluksi. Tuota nokkamukia meidänkin pitäis alkaa opetella, mutta aiemmin yrittäessä vaan pureskeli sitä nokkaa, ei yhtään tajunnu mitä sille pitäis tehdä.

 

Tutun vauva ei missään vaiheessa suostunut ottamaan maitoa pullosta tai mistään muustakaan välineestä kuin rinnasta. Ei suostunut ottamaan äidin paikalla ollessa, niin ajattelivat että kyllä se sitten kun ei äiti ole paikalla. Mutta ei. On kuitenkin ollut useita kertoja hoidossa vauva-aikanakin, on sitten vain syönyt soseita reilummin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

*OÄ*: Öö... olemalla antamatta rintaa? girl_haha.gif Olisit voinut ehkä vähän tarkemmin eritellä ongelmaa rolleyes.gif Juottamalla lapselle korviketta nokkamukista? Pitämällä tissit visusti piilossa... Pysymällä poissa niistä paikoista, joissa tyttö on tottunut saamaan rintaa... Keksimällä muuta tekemistä lapselle silloin kun se alkaa huutaa tissin perään.

 

Miehen antamana korvike kelpaa,mun kanssa ei koska olis parempaa tavaraa rinnassa :) Rintaa tyttö saa lähinnä öisin ja päikkäreille nukahtaessa, kerran tai kaks päivässä välipalana. Nyt miehellä on kesäloma elokuussa ja meinattiin että silloin loppuu rinnan anto, ite tekisin melkein kerta rykäyksellä jos se vaan on mahdollista. Onnistuuko vierotus kerralta vai pitääkö vähentää vain? Varsinaisesti ei rinnan perään huudella kuin öisin, mutta silloinkin kelpaa korvike jos äiti menee toiseen huoneeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä kannattaa vähentää pikkuhiljaa, ihan jo rintojenkin hyvinvoinnin vuoksi. :) Itse tekisin varmaan niin, että aina muutaman päivän välein yksi ruokailukerta siirryttäisiin imettämisestä pullolle/nokkikselle niin että parin viikon päästä imetys olisi loppu ja kaikki maito tulisi korvikkeena. Jos teillä yöt on niitä aikoja, jolloin rinnan perään ollaan eniten niin mun mielestä kannattaisi vierottaa ekana niistä niin ettei vaan kävisi niin että tyttö alkaa öisin itkemään entistä pahemmin rinnan perään kun se on ainoa kerta, jolloin rintaa saa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon painiskellut tän asian kanssa niin kauan kun ollaan kiinteitä syöty, eli maitoa ei mene enää ruoan päälle YHTÄÄN. Imetyskertoja on päivässä max 3-4 ja ne on kiiteiden välissä. Poika ei välttämättä haluaisi tissiä lainkaan, ei kaipaa sitä, mutta tuttipullosta ei ole oppinut koskaan juomaan ja nokkiksesta menee ainoastaan vesi. Nihkeästi poika kasvaa, mutta mitään en voi tehdä? Välipalat on siis tissiä, muuten mennään kiinteillä ja joskus ruoan kanssa menee 10-20 ml korviketta ruokajuomana.

 

Terkkarin mielestä tää oli ihan ok, puurot tehdään maitoon ja vauvajugurttia syödään myös.

 

Kannattaa muistaa se, että maito on imeväisen (=alle vuoden ikäinen lapsi) pääravintoa ja kiinteiden syöminen on tutustumista "isojen ruokaan" eli maitoa tulisi kaikkien lukemieni lasten ja imeväisten ravitsemusoppaiden mukaan mennä vähintään 500ml vuorokaudessa kiinteiden ohella. Jos niitä kiinteitä menee vähäsen (eli vasta maistellaan) imetetään lapsentahtisesti. Jos taas ruokailuja on jo 4-5 kertaa päivässä niin silloin kannattaa kiinnittää huomiota imetyskertoihin, että niitä tulisi 4-5kpl vuorokauteen. Näistä yleensä vauva saa tarvitsemansa maidon.

 

Itse olen aina imettänyt ensin, ja antanut muuta ruokaa sen jälkeen. Meillä on vasta 2 "kiinteää ateriaa" päivässä, iltapuuro ja lounaalla kasvissose tai maissinaksua. Iltapalaa tarjoan n 30min-tunti imetyksestä, ja sillon sitä uppoaa parhaiten.

 

Nää puolivuotiaat on tosiaan sellaisia touhottajia, että imetyskertoja tulee x päivässä ja niistä osa on vain kunnon imetyksiä, osa pelkkiä maitohuikkia koska kaikki muu elämässä kiinnostaa niin paljon ja yötkin pitää treenata uusia taitoja. Siksi usein puolivuotiaat hilluu yöt ja tarvii tissiä rauhoittuakseen takaisin uneen.

 

Voimia kaikille ja ihania imetyshtkiä :lipsrsealed:

 

T: Tiikeriemo, imetystukiäiti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miehen antamana korvike kelpaa,mun kanssa ei koska olis parempaa tavaraa rinnassa :) Rintaa tyttö saa lähinnä öisin ja päikkäreille nukahtaessa, kerran tai kaks päivässä välipalana. Nyt miehellä on kesäloma elokuussa ja meinattiin että silloin loppuu rinnan anto, ite tekisin melkein kerta rykäyksellä jos se vaan on mahdollista. Onnistuuko vierotus kerralta vai pitääkö vähentää vain? Varsinaisesti ei rinnan perään huudella kuin öisin, mutta silloinkin kelpaa korvike jos äiti menee toiseen huoneeseen.

 

Lempeä, pikkuhiljaa tapahtuva vierotus on yleensä paras sekä lapselle että äitille (rinnoille). 7-8kk ikäinen vierottuu helposti tuttipulloon siirrettäessä, jos vain löytyy mieluisa tuttipullo. Se imemisen tarve on kuitenkin aika kova vielä sen ikäisellä. Toki voi tehdä niin että maito annetaan nokkamukista ja imun saa kohdistaa sitten tuttiin. NUK:illa on sellainen silikoninokkainen nokkamuki, josta pystyy imemään aika lailla rinnan omaisesti. Meillä vauva oppi juomaan siitä vettä jo 5-kuisena.

 

Pikku hiljaa vähentämällä imetyskertoja vauva vierottuu rinnalta, ja sitten kun ei enää "muista koko asiaa" ja tyytyy muihin hoivakeinoihin, niin sitten ei enää tarvitse antaa ollenkaan. Usein tämä tapahtuu kun imetyskertoja on ollut se 1-2.

 

Äiti voi joutua senkin jälkeen tyhjentämään rintoja pumpulla esim 1-2 pv välein, varsinkin jos tulee pahkura, siihen maidon tulon tyrehtymiseen menee kuitenkin useampi viikko jopa kuukausi kun imetys on jatkunut noinkin kauan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta kyllä se voi kerrallakin onnistua, mies vain aina antaa sen korvikkeen, niin sitten kun joudut taas itse antamaan, niin se on voinut jo unohtaa tissit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äiti voi joutua senkin jälkeen tyhjentämään rintoja pumpulla esim 1-2 pv välein, varsinkin jos tulee pahkura, siihen maidon tulon tyrehtymiseen menee kuitenkin useampi viikko jopa kuukausi kun imetys on jatkunut noinkin kauan.

 

Tästä mun pitikin kysyä. :D Poitsu päätti hylätä tissin, ja nyt mua pohdituttaa juurikin tuo maidontuotannon lopahtaminen. Eli onko pakko tyhjentää, jos ei tee kipeää? Mä imetin loppuajan pelkästään toisesta rinnasta (lähinnä öisin/aamuisin), ja sekin loppui kun tuotanto hiipui sen verran että piti antaa pullo perään. Tuosta toisesta tissistä siis tulee vielä jotain, muttei kuitenkaan enää pingotu kipeäksi asti. Viimeksi tyhjensin sitä polttareitteni jälkimainingeissa pari viikkoa sitten. Tää nyt tuntuu oikeasti tyhmältä kysymykseltä, mutta onko tississä hengailevasta maidosta haittaa, vai katoaako se jonnekin joskus? Voiko tiehyttukos tai vast. iskeä tässä vaiheessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jpo: meidän poitsu on nyt 9,5kk ja meillä on koko kiinteiden syöttämisen (6kk->) ajan ollut just se ongelma, että kiinteät & maito on ihan mahdoton yhdistelmä. Jos imettää ennen sosetta niin sosetta ei uppoa lusikallistakaan ja jos kokeilee soseiden päälle niin ei taaskaan uppoa (menee puremiseksi, au!). No, keksin siihen sitten sen, että päiväsaikaan imetän poitsua ainoastaan päikkäriaikaan. Kun se herää päikkäreiltä niin on sen verran pihalla, että rintakin maistuu :D Toinen vaihtoehto on, että jos soseen syömisestä on kulunut lähemmäs 2h niin rinta saattaa maistua myös siinä nukutustilanteessa eli hämärässä makkarissa syötän ensin ja sit aloitan "nukutustoimet". Ennen saattoi nukahtaa siihen tissille, mutta ei enää nykyään.

 

Jos neuvolan ohjetta oikein muistan niin idea on se, että maito & kiinteä ateria olisivat aina samaan aikaan siksi, että hampaille ei tulisi jatkuvasti happohyökkäystä. Jos maitoa vedetään "välipaloina" noiden 5 aterian välissä niin sitten tulee happohyökkäystä vähän väliä. No ihan sama, meillä noita kahta ei vaan voi yhdistää, joten me panostetaan sitten siihen hampaiden pesuun (hammastahnan kera, meidän nlan suositus). Jos vauvalla ei vielä edes ole hampaita niin sithän se on ihan se ja sama happohyökkäyksen kanssa.

 

Meillä siis on myös tosi hoikka poika, jonka painosta neuvolan käyrä hälytti 8kk iässä (7320g & 72,0cm) ja mä oon nyt kaikkeni tehnyt, että paino nousisi. Niiden soseiden kalorimäärät ei tosiaan ole mitään kovin kummoisia, kun miettii että meilläkin oli 7kk iässä tosi vaikea saada edes pikkupurkillinen menemään kerralla. Kannattaa siis soseiden rinnalla antaa maitoa ihan reilusti vaan! Puuron (Muksun maidoton puurojauhe) oon tehnyt ja teen edelleen korvikkeeseen enkä veteen, että siitä tulee kalorikkaampaa (plus paljon maukkaampaa ja uppoaa paremmin).

 

Lisätietona voisin vielä mainostaa (unohdin jo että ketkä tästä keskusteli), että meidän poitsu juo mieluiten ihan tavallisesta lasista tai lasten muovimukista :) Raivostui tuttipullolle kerran tuossa 7kk iässä ja sen jälkeen ei ole kelvannut! :skilletgirl: Nokkamukin (pehmeä tai kova nokka) kanssakin yleensä vaan alkaa pelleillä, mutta tavallisesta lasista juo tosi hienosti! Ollaan kyllä totutettukin siihen jo jostain 5kk iästä ihan pikku hiljaa. Korvike tosin ei maistu edes siitä mukista, arghs! Ärsyttävää kun 7kk ikään asti meni korviketta/pumpattua hienosti pullosta ja sit ollaankin taas oltu ihan tissiriippuvaisia, hyvästi vaan äidin menot <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä mun pitikin kysyä. :D Poitsu päätti hylätä tissin, ja nyt mua pohdituttaa juurikin tuo maidontuotannon lopahtaminen. Eli onko pakko tyhjentää, jos ei tee kipeää? Mä imetin loppuajan pelkästään toisesta rinnasta (lähinnä öisin/aamuisin), ja sekin loppui kun tuotanto hiipui sen verran että piti antaa pullo perään. Tuosta toisesta tissistä siis tulee vielä jotain, muttei kuitenkaan enää pingotu kipeäksi asti. Viimeksi tyhjensin sitä polttareitteni jälkimainingeissa pari viikkoa sitten. Tää nyt tuntuu oikeasti tyhmältä kysymykseltä, mutta onko tississä hengailevasta maidosta haittaa, vai katoaako se jonnekin joskus? Voiko tiehyttukos tai vast. iskeä tässä vaiheessa?

Ei tarvitse tyhjentää, jos ei tunnu kipeältä tai muhkuraiselta. Kyllä se katoaa aikanaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tänks. Kyllä siellä välillä joku pieni muhkura tuntuu, mutta ei pahemmin aristele. Seuraillaan tilannetta. :D (Näytän vaan vähän koomiselta omasta mielestäni, kun on vaan yksi tissi. :girl_haha: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos!!! Täällä on nyt paljon hyvää tekstiä ja neuvoja. Eiköhän meidänkin perhe näillä pääse eteenpäin.

 

Ja meillä tosiaan on just sellainen NUK:n pehmeänokkainen muki, mutta ei poika siitä osaa imeä, vaan ainoastaan pureskelee ja pitää sitä leluna. Ehkäpä senkin vuoksi, että ei ole koskaan tottunut juomaan myöskään siis pullosta.

 

Täytynee kokeiilla jotain tavallistakin mukia . Musta meidnä pojalla ei koskaan ole ollut kovin hirveää imemistarvetta, koska syötöt ovat olleet suht säännöllisiä eikä sellaista lutkuttelua pitkin päivää eikä meillä ole ollut tarvetta tutlille, joten ehkäpä tämäkin sitten menee.

 

Ja alannee: muistaakseni täällä on suositus maitotuotteista 9-10kk eteenpäin. Mutta mitään vauvajogurtteja täällä ei ole. Ja aika huonosti myöskään hapanmaitotuotteita (siis viiliä tai rahkaa ei esim ole).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näytän vaan vähän koomiselta omasta mielestäni, kun on vaan yksi tissi. :girl_haha:

 

No mulla on tämä sama. Mulla leikattiin toisesta nännipihasta kipeä patti vauvan ollessa 2,5 viikkoa ja maito laski sitten siitä rinnasta 5 päivää leikkauksen jälkeen. Olin koittanut lypsää sitä ja tarjota vauvalle rintakumin kanssa, mut ei se ilmeisesti vaan riittänyt. Haava jäi avohaavaksi ja imetin siitä kuitenkin pari kertaa päivässä ja sitten parin viikon kuluttua siirryin imettämään melkeen joka kerta molemmista rinnoista (siitä rikkinäisestä ensin). Haava parani kuukaudessa ja nyt imetän siitä öisinkin, vain pari kertaa vuorokaudessa imetän pelkästään toisesta rinnasta. Kokoero on tästäkin huolimatta jäänyt melkoiseksi (parin viikon tiheästä imetyksestä huolimatta).

 

Onkohan enää mitään toivoa, että rintaan nousisi maito kunnolla? Leikkauksesta on vajaa puolitoista kuukautta (ja vauva on noin 2kk).. Ärsyttää, kun se huono tissi ei oikeastaan koskaan riitä pelkästään, vaan imetän toisesta perään ja vaihto on tehtävä niin nopeasti, että toinen rinta jää paljaaksi. Lienee selvää, että julkisesti imetän vain siitä megatissistä :girl_sigh: Kokoero on niin iso, että täytyy kauhean tarkkaan miettiä mitä vaatteita käyttää, enkä tiedä viitsinkö esiintyä bikineissä tänä kesänä. Harmittaa, kun en oo koskaan ollut rintava ja nyt on kuin kohtalon ivaa, että mulla on sitten YKS megatissi :rolleyes: tärkeintä tietysti on, että vauva on kasvanut oikein hyvin sillä yhdelläkin rinnalla, mutta.. Harmittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei se huono tissi välttämättä koskaan rupea tuottamaan yhtä hyvin maitoa kuin se hyvä tissi. Ainakin mulle jäi rintatulehduksesta toine tissi "huonoksi" ja se oli "huono" sitten vuoden verran. Tosin maidontulo siinä lisääntyi aikaa myöden, kun sitkeesti siitä vaan imetin. Suoittelen imettämään aina myös sen huonomman tissin (jos vaan suinkin mahdollista), sillä sen maidontulon saa lisääntymään ainakin jonkun verran. Siis esim. niin että aina aloitat huonosta, ja sitten parempaa päälle sen verran kuin vauva tarvitsee. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä mun pitikin kysyä. :D Poitsu päätti hylätä tissin, ja nyt mua pohdituttaa juurikin tuo maidontuotannon lopahtaminen. Eli onko pakko tyhjentää, jos ei tee kipeää? Mä imetin loppuajan pelkästään toisesta rinnasta (lähinnä öisin/aamuisin), ja sekin loppui kun tuotanto hiipui sen verran että piti antaa pullo perään. Tuosta toisesta tissistä siis tulee vielä jotain, muttei kuitenkaan enää pingotu kipeäksi asti. Viimeksi tyhjensin sitä polttareitteni jälkimainingeissa pari viikkoa sitten. Tää nyt tuntuu oikeasti tyhmältä kysymykseltä, mutta onko tississä hengailevasta maidosta haittaa, vai katoaako se jonnekin joskus? Voiko tiehyttukos tai vast. iskeä tässä vaiheessa?

 

Voi iskeä. Rintaa voi hieroa lämpimässä suihkussa jos tulee pahkura, tai sitten lypsää, ihan samoin kuin tiehyt tukoksen yhteydessä muutenkin. Maito imeytyy takaisin kudoksiin ja maidontuotanto hiipuu kun kysyntää ei enää ole pikku hiljaa n kuukauden aikana. Mutta puristamalla maitoa voi tulla rinnasta vielä pitkään. Se on aika suuri prosessi mikä on käynistynyt ja sen sammumisessa menee aikansa.

 

Mulla tuli maitoa kolmosen ja nelosen välillä siihen sakka kun tulin nelosesta raskaaksi :girl_impossible: vaikka imetys kesti 13kk niin maitoa tuli rinnasta puristamalla vielä liki 2v imetyksen lopettamisesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mulla on tämä sama. Mulla leikattiin toisesta nännipihasta kipeä patti vauvan ollessa 2,5 viikkoa ja maito laski sitten siitä rinnasta 5 päivää leikkauksen jälkeen. Olin koittanut lypsää sitä ja tarjota vauvalle rintakumin kanssa, mut ei se ilmeisesti vaan riittänyt. Haava jäi avohaavaksi ja imetin siitä kuitenkin pari kertaa päivässä ja sitten parin viikon kuluttua siirryin imettämään melkeen joka kerta molemmista rinnoista (siitä rikkinäisestä ensin). Haava parani kuukaudessa ja nyt imetän siitä öisinkin, vain pari kertaa vuorokaudessa imetän pelkästään toisesta rinnasta. Kokoero on tästäkin huolimatta jäänyt melkoiseksi (parin viikon tiheästä imetyksestä huolimatta).

 

Onkohan enää mitään toivoa, että rintaan nousisi maito kunnolla? Leikkauksesta on vajaa puolitoista kuukautta (ja vauva on noin 2kk).. Ärsyttää, kun se huono tissi ei oikeastaan koskaan riitä pelkästään, vaan imetän toisesta perään ja vaihto on tehtävä niin nopeasti, että toinen rinta jää paljaaksi. Lienee selvää, että julkisesti imetän vain siitä megatissistä :girl_sigh: Kokoero on niin iso, että täytyy kauhean tarkkaan miettiä mitä vaatteita käyttää, enkä tiedä viitsinkö esiintyä bikineissä tänä kesänä. Harmittaa, kun en oo koskaan ollut rintava ja nyt on kuin kohtalon ivaa, että mulla on sitten YKS megatissi :rolleyes: tärkeintä tietysti on, että vauva on kasvanut oikein hyvin sillä yhdelläkin rinnalla, mutta.. Harmittaa.

 

Onko sulla rintapumppua? Voisit yrittää pumppailla tiheästi siitä "huonommasta rinnasta" että maidontuotanto kiihtyisi. Älä keskity siihen kuinka paljon saalista saat vaan siihen että rinta saa stimulaatiota. Ja jos vauva huolii rinnan hyvin niin kannattaa tosiaan myös aloittaa imetys siitä rinnasta ja jatkaa toisella. On täysin mahdollista "nostattaa maito" tähän rintaan eli että tuotanto vastaa sitä toista. Se vaatii vaan kovasti stimulaatiota.

 

Kerrompa myös sellaisen esimerkin, että toispuoli tissilläkin voi ihan mainiosti imettää. Mulla itsellä on vasen ollut aina huonompi tuottamaan maitoa vaikka on ei raskaana ja ei imetävänä isompi oikeaa. No, kaikki lapset on alkaneet hylkiä tätä vasenta rintaa jossakin vaiheessa ja usein hylänneet sen lisäruokien aloituksen jälkeen. Olen parhaassa tapauksessa imettyänyt 6kk vain yhdestä rinnasta. Eli sekin toimii ihan hyvin. Nyt tuosta "huonosta" imetään ehkä pari kertaa vrk ja muuten oikeaa, lypsän välillä puuromaitoa siitä että saan pidettyä tuotantoa yllä. Että kyllä sitä yhdelläkin tissillä pärjää.

 

Tsemppiä :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän poika on nyt reilu 2 viikkoa vanha. Poika imee rintaa n. 10 minuuttia kerrallaan ja vaikuttaa sen jälkeen ihan tyytyväiseltä. Usein jopa nukahtaa rinnalle ton 10 minuutin jälkeen, eikä herää, vaikka herättelee (ellei sitten herättele esim. pesemällä pyllyä tms. joka ei tapahdu rinnalla). Poika nukkuu 3 tunnin unia. Nyt mietityttää, että saako se tosiaan imettyä tarpeeksi siinä 10 minuutissa. Syöttövälit on päivisin n. 3-4 tuntia ja öisin olen vielä toistaiseksi herätellyt 4 tunnin välein, jos ei ole itse herännyt. Yöllä vauva tahtoisi öisin nukkua pidempiäkin unia, mutta en kyllä sitten mitenkään saa sitä suositeltua 8-12 imetyskertaa vuorokauteen. Poika pissaa kuitenkin vähintään sen 5 pissavaippaa päivässä ja kakkaa 1-2 kertaa päivässä (+ ns. märät pierut). Poika jaksaa päivisin olla unien välillä sen n. 2-3 tuntia hereillä ja on ihan pirteä.

 

Voinko luottaa siihen, että poika saa tarpeeksi maitoa vai pitäisikö olla huolissaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

10min. kuulostaa mun mielestä tosi nopealta toiminnalta noin pienellä vauvalla. Itse melkeinpä pyytäisin, että neuvolassa tehtäisiin "syöttöpunnitus", sillä saa nopean mielenrauhan :) Eli neuvolaan koitetaan tähdätä silleen, että vauva ei ole juuri syönyt (joskus tosi vaikeaa noin pienen kanssa kyllä) ja vauva punnitaan. Sitten imetät vauvan ja syötön jälkeen punnitaan taas. Punnitustuloksesta sitten näkee, että paljonko ruokaa sinne masuun on mennyt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ meidän vauva söi jo tossakin iässä yleensä supernopeasti (ja superimulla), eikä edes vaikuttanut välttämättä kovin tyytyväiseltä sen jälkeen :rolleyes: Silti kasvoi reilua vauhtia, eli sellaiset 250g viikossa (kun 170g olis jo hyvä tahti). Eli voi olla, että teiän poika vaan on tollainen. Mäkin itkin monet kerrat, kun pelkäsin, että se ei saa tarpeeksi ruokaa.

 

Jos teillä kasvetaan hyvin, niin ei huolta. Tolla syöttöpunnituksella vois kans saada mielenrauhaa, jos asia epäilyttää :) toisen ravinnonsaannista stressaaminen on tosi raskasta..

 

Muoks. meillä tosin syötiin alussa 1-2h välein ja nyt noin 2h välein (pidempiäkin välejä joskus, jos mä en oo itse lähettyvillä tai nukutaan)

Edited by mei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän tyttö söi jo sairaalassa vain tuon 10min kerrallaan ja nukahti sitten rinnalle. Sai sen takia lisämaitoakin aluksi, kun hoitajat olivat sitä mieltä, että täytyy syödä pitempään. No, jossain vaiheessa alettiin tehdä syöttöpunnituksia, missä selvisi tytön vetäisevän melkoisen satsin siinä kymmenessä minuutissa. Eli mä luottaisin kyllä siihen, että pieni saa tarpeeksi ravintoa tuossakin ajassa, jos vauva vaikuttaa tyytyväiseltä ja pissavaippojakin tulee. Vauvoissa tuntuu olevan eroja. Jotkut syövät "tehokkaasti", jotkut tykkää tissitellä pitkäänkin. Mä olin alun jälkeen ihmeissäni, jos neiti viihtyi rinnalla esim. 15min kerrallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos nopeista vastauksista!

 

Mies kävi nyt aamulla pojan kanssa neuvolassa ja painoa oli tullut viikossa vajaa 400g. Täytynee vaan luottaa siihen, että poika imee tehokkaasti. Enää ei tartte kuulemma edes herätellä syömään, vaan saa antaa nukkua pidempiäkin unia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meidän vauva nyt 4 kk ei ole juuri koskaan elämässään käyttänyt yli varttia syömiseen, ei tissistä eikä pullosta. Joskus harvoin sain syömään sen kymmenen minuuttia per tissi eli yhteensä peräti parikymmentä minuuttia. On kasvanut ja kehittynyt ihan normaalisti ja siis saanut noilla syötöillä tarpeeksi maitoa, mutta mahdollisesti sen takia ettei sitä koskaan saanut imuttelemaan pitempään, eikä myöskään imeskelemään tyhjiä tissejä, mun maito loppui siinä 3 kk hujakoilla. Lisäksi ilmavaivoja on ollut paljon, mutta niihin on auttaneet lääkkeet. Edelleenkin vauva vetäisee 1,5 desiä pullosta viidessä minuutissa ilman kummempaa ongelmaa.

 

En olis siis huolissani jos paino nousee ja tulee pissavaippoja ja vauva on tyytyväinen.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

kultanen: kiva kuulla, teillä sitten vaan asustaa tehokas syöjä! :) Meidän poitsu alkoi syödä noin nopeasti vasta n.3kk ikäisenä, sitä ennen meni 20-40min. kerrallaan helposti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kultasen asia jo selvisikin, mutta laitetaan silti, että meidänkin poika söi alusta asti kymmenisen minuuttia kerrallaan ja 3-4h välein. Taisi vaan olla supertehokas, koska sillä täytyi kuitenkin täyttää koko 4,3 kiloinen poika :D (Ja oli sen jälkeen siis tyytyväinen, koska lähes aina aluksi nukahti rinnalle)

Mulla ei tällä myöskään ole ollut vaikutusta maidontuloon tai mihinkään, vaan edelleen imetän (poika n.7,5kk) eikä poika ole koskaan juonut korviketta.

Edited by Lainie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now