Guest *OA*

Tyhmät kysymykset imetyksestä

455 posts in this topic

Joo, ei kannata tyhjäksi pumpata, se vaan lisääntyy se maito siitä. Pumppaa mahdollisimman vähän tai herätä lapsi syömään

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jaksa koko ketjua lukea joten en tiedä josko on jo kysytty. Meillä on alle viikon ikäinen vauva ja saatiin yhtenä yönä rinnat rikki kun en jaksanut kiinnittää oikeaan imuotteeseen huomiota. Nyt sitten nännit vuotaa aika kovasti verta joka imetyksellä. Imetys sinäänsä ei satu kuin ihan alku ja vauca yleensä syö hyvällä otteella. Nyt kaipaisinkin tietoa miten saisin rinnanpäät ehjiksi. Tyttö vaan irvistää rintakumille ja pureskelee sitä joten pureskelee nänniä joka sitten vuotaa. Selvästi vaan verinen maito ärsyttää toisen massua niin joku keino tähän pitäis saada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bepanthen on hyvä lääke. Joka imetyksen jälkeen sitä rikkonaisiin nänneihin reilu kerros ja puhdas liivinsuoja päälle. Ohjeen mukaan pitäis sitten pestä veke ennen seuraavaa syöttöä, mutta synnärillä sanoivat että riittää kun kostealla pyyhkii, ei tarvitse suihkuun mennä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas tykkäsin enemmän Lansinohista. Toimi mulla paremmin ja ei tarvii pestä pois. Levitin joka syötön jälkeen eli usein. Jossain vaiheessa alkoi helpottaa, sitä ennen piti vaan kestää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla Lansinoh toimi ennaltaehkäisynä kun nännit ei vielä/enää olleet rikki, mutta ei enää sitten kun peli oli jo menetetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äidinmaitoa kannattaa kans laittaa. Eli kun on imetys loppu siltä erää niin puristaa vähä maitoa ja silittelee ne nänniin. Kannattaa toistaa usein ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bepanthenia ja sitten sideharsoon suolavesiliuosta ja se siihen päälle vielä. Ite oon aina imettäny rintakumin kanssa, mutta silti välillä tuli verta ja tolla sai sen tosi nopeesti paranemaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään ollut sellasta tuntemusta rinnassa niin kuin rinnan sisällä olisi mustelma, eli painaessa on kosketusherkkä. Ei mitenkään kuumota, mutta tuntuu kipeältä koskiessa ja vähän ilman kosketustakin. Minulla on samassa kohdassa rinnassa ollut muutaman kerran todella kova pahkura, eli joku maitorauhanen joka on ollut tukossa ilmeisesti ja olen yrittänyt hieroa, mutta oikeastaan pelkästään imetys on auttanut siihen. Nyt on muutaman päivän kuitenkin tuntunut vähän erilaista kipua, mutta samassa kohdassa, eli juuri tuollaista kuin siinä olisi mustelma.

 

Hieroin sitä eilen ja tänään suihkussa että onkohan mahdollista että olen vain runnonut liian kovaa ja siitä syystä siellä on joku sisäinen mustelma? En usko että on mitään rintatulehdusta sillä kuumetta ei ole ja rintaa ei kuumota. Päänsärkyä minulla kyllä on ollut, mutta voi johtua myös jumittuneista hartioista. Kokeilin tänään myös kaalinlehtiä, mutta en ainakaan vielä saanut niistä mitään helpotusta.

 

Onko kellään muulla ollut vastaavaa? Pitäisikö hakeutua lääkäriin? Kannattaako mennä gynekologille, vai riittäisikö työterveyslääkäri?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ On ollut pari, kolme kertaa nyt kuopuksen imetystaipaleella, ja joka kerta on mennyt ohi, kun olen pyrkinyt välttämään puristavia liivejä ja vaatteita (ilman mitään tukea rinta kipeytyy kuitenkin enemmän, joten olen käyttänyt löysähköä imetystoppia), syönyt parin vuorokauden kuurin ibuprofeenia (3 x 400-600 mg/vrk) ja imettänyt aina ensin kipeästä rinnasta. Itse olen tulkinnut, että kyseessä on ollut tiehyttukos/alkava rintatulehdus, mutta näillä kotikonsteilla se on aina mennyt ohi parissa, kolmessa vuorokaudessa. Jos kuumetta ei ole, ei ole tarvetta hakeutua vastaanotolle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On ollut mullakin silloin imetyksen alkuaikoina kerran tai pari. Ja aika samoin oon rouva Tossavaisen kanssa päätellyt ja toiminut. Lisäksi oon hellästi yrittänyt hieroa kipeää kohtaa imettäessä ja suihkutellut kovasti lämpimällä vedellä silloinkin samalla hieroen. Että jos vaikka olisi jonkunlainen tukos. On mennyt mulla itsekseen ohi lopulta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, kiitos vinkeistä. Rinta on edelleen arka just tosta yhdestä kohdasta, oon hieroskellut sitä ja ei tunnu mitään isoa kovaa möhkälettä. Kipulääkettä sitä varten en kyllä tunne että tarvitsen. Kaalinlehtiäkin kokeilin uudelleen, mutta en niistä huomannut olevan mitään apua. Imetän vain yhdestä rinnasta, niin vauva kyllä koko ajan imee samasta, tosin meillä syödään jo tosi paljon soseita, joten ihan tyhjäksi ei rintaa koskaan syö. Samoin nyt on ollut vähän rintaraivareita ja vauva välillä puree imetyksen aikana, en tiedä voiko sillä olla vaikutusta. Minulla on niskat ja hartiat todella jumissa, voikohan johtua myös siitä että joku maitorauhanen ei toimi nyt oikein? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ibuprofeenia ei tarvitsekaan syödä kivun vaan mahdollisen tulehduksen vuoksi, se siis hillitsee tarpeeksi suurina annostuksina ja säännöllisesti otettuna tulehdusta. Jos ja kun tulehduskipulääke alkaa vaikuttaa, pitäisi aristuksen helpottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alotin eilen ibuprofeiinikuurin ettei nyt mikään tulehdus sitten tule. Rintaan sitten ilmestyikin sellasia kovia pattikohtia ja niitä yritin hieroskella mutta en kokonaan ole onnistunut. Aluksi tuli rinnan päälle ja eilen tuli uusi rinnan alle. Hieman epäilen että alkaa varmaan imetys kohta loppumaan ja tässä on ollut todella paljon stressiäkin, että maito alkaa tyrehtymään. Kunhan ei vaan mitään ongelmia tule noista pateista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun mielestä tuo kuulostaa tiehyttukokselta. Kannattaa imettää eri asennoissa ja käännellä vauvaa eripäin, että voimakkain imukohta tulee vaihtelevasti erikohtaan rinnassa. Makuultaan vauva nurinpäin eli pää kohti sun varpaita on hyvä asento. Ei kannatta kovin kovasti hieroa pahkuraa. Ja kannattaa varoa kylmää. Jos tukkeinen rinta saa kylmää, niin rintatulehdus on melko varma. Itse kuljin villapipo paidan alla muutaman päivän tukoksien vuoksi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo kannattaa hieroa varovasti ja vaikka lämpimässä suihkussa niitä pahkuroita pehmitellä myös :) lapsi tyhjentää rintaa tosiaan tehokkaimmin leuan puolelta, joten perhostytön akrobatianeuvoja kannattaa kokeilla!

 

Ohjeistus on tietysti silloin hieman eri sen mukaan, haluaako imetyksen vielä jatkuvan, vai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi suihkutissi kyselee tyhmiä:

 

Eli pahin alkupingotus kannattaa lypsää pois? Kumpi on parempi koneella pumppaus vai käsin lypsäys? Voiko käsinlypsetyn maidon ottaa talteen ja mikä on siihen paras tekniikka? Vai jätänkö lypsäyksen kokonaan kun rinta kelpaa yskimisten ja maidon suustavaluttamisen jälkeen..? Ja jos välillä pumppaan maitoa pakkaseen, niin lisääkö satunnaiset pumppauskerrat heti maidontuloa?

 

Ja kiitos kun olette kuvanneet suihkutissisyyteen viittaavia oireita, en olisi ilman niitä itsekkään tajunnut asiaa testata. :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jätä valuttelu ja pumppaaminen kokonaan pois syötön alusta, jos rinta vaan kelpaa. Tai jos maidon valuminen päälle ärsyttää, valuta mahdollisimman vähän ensin pois käsin. Pumppauskerrat lisää maidontuloa, mutta jos satunnaisuus on tyyliin pari kertaa viikossa, sillä ei varmaankaan ole väliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos JAW! :give_heart:  Eli siis jatkan samaan malliin ja vaan tiedostan suihkivani maidot toisen nieluun. :grin::girl_crazy:  Joo, pumppailen vaan jos tiedän olevani pois lapsen luota. Eli todella harvoin.. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä, teinkö oikein, mutta näin mä tein: Annoin vauvan imaista tissin alkuun. Lopetti yleensä tosi pian, kun alkoi suihkuta. Puristin sitten itse käsin pois enimmät, ihan vaan sen verran, että ei enää niin hulluna suihkunnut. Joskus otin talteen pulloon, eli laitoin vaan puhtaan pullon tissin eteen ja annoin suihkuta sinne, jos oli pian tiedossa maidontarve. Pakkaseen en tainnut tuota useinkaan laittaa, sillä se oli niin vähärasvaista etumaitoa, että en viitsinyt ihan vaan sitä pakastaa vaan pumppailin joskus erikseen rasvaisemmatkin. Tai sitten otin nuo suihkuavat talteen ja pumppasin lopuksi jatkoja.

 

Mä en voinut antaa maidon ihan vaan suihkuta vauvan kurkkuun, kun ei se saanut sitä juotua.  :girl_sigh: Ja jos onnistuikin, tuli hullut ilmavaivat. Paremmin toimi, jos noin lypsin pahimmat pois. Mutta jos vaan saa juotua eikä mahavaivoja tule, siitä vaan.

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kiitos JAW! :give_heart:  Eli siis jatkan samaan malliin ja vaan tiedostan suihkivani maidot toisen nieluun. :grin::girl_crazy:  Joo, pumppailen vaan jos tiedän olevani pois lapsen luota. Eli todella harvoin.. :girl_sigh:

Samaa mieltä, jos vauva vain huolii niin rinnan niin jätä alusta pumppaukset pois. Mä tein pahimpina suihkutissiaikoina sitä, että heti kun alkoi suihkuamaan, niin irrotin vauvan otteen rinnalta ja annoin suihkuta hetken sideharsoon tms. Itkuhan siitä välillä vauvalle tuli, mutta paha mieli helpotti heti kun sai jatkaa ruokailua. Meillä refluksikon kanssa suihkuaminen nimittäin vain pahensi oireita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitystä: rinta tuntuu paljon paremmalta nyt, ei ole enää kipeitä kohtia. Syvällä tuntuu vieläkin sellasia muutamia kovia palleroita, mutta kipu on poissa. Jotenkin tuntuu että mulla tehosi kaikkein parhaiten piikkimatto. Aina sen päällä makaamisen jälkeen tuntui niin kuin rinnasta olisi sulanut sellanen möntti pois. Veikkaan siis että mun tukokset on vahvasti liitoksissa mun tosi huonossa kunnossa oleviin hartia- ja niskalihaksiin. Piikkimatto auttaa mua rentoutumaan tosi hyvin ja vie kans hyvin hartiajännitystä ja selkäjännitystä pois. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika on nyt viime aikoina alkanut tehdä tuon pahemman suihkutissin kanssa joskus niin että imuttelee heruminen käyntiin ja irrottaa sitten otteen. Laitan harson eteen ja annan suihkuta enimmät siihen, sitten taas tissi suuhun ja jatketaan. Toisaalta ihan vaan aikakin on auttanut ja vauva on oppinut toimimaan noiden suihkutissien kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, kyllä se aika auttaa, joskus 2-3 kk kohdalla lakkasi kakomasta. Vieläkin suihkuttelee ja makuulla imettäminen tuntuu menevän paremmin kuin istualtaan. Vauva oppi aika nopeasti toimimaan suihkutissin kanssa, mm. "taittamaan" nännin suussaan kun halusi vetää henkeä. Harsoon annan suihkuta minäkin pahimmat kun kääntää päänsä pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisikohan joku neuvoa?

 

Meillä on poika täys imetyksellä ja maitoa tuntuu riittävän sopivasti. Nyt ehkä reilun viikon ajan poika on toiselle rinnalle rähissyt. Aloittaa imemään mutta sit päästää irti ja taas aloittaa. Sit ei kohta suostu enää aloittamaankaan. Suostuu yleensä syömään vaan ihan muutaman minuutin. Kuitenkin maitoa sieltä tuntuisi olevan ja tulevankin.

Olen yrittänyt syöttää joka kerta tuosta huonommastakin aluksi ettei siitä ihan kokonaan maito lopu.

Mistähän moinen rähinä johtuu ja mitä vois tehdä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now