Guest *OA*

Tyhmät kysymykset imetyksestä

455 posts in this topic

Muista syödä riittävästi ja riittävän usein! Ja kuulostele omaa oloasi. Luulen ettei vauvalla ole hätää maidon laadun suhteen, jos maitoa vaan muuten riittää - tarkoitan siis ettei stressaava tilanne ja niukka ruokavalio vaikuta siihen. Tsemppiä, toivottavasti leikkausaika löytyis pian!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vielä tsempeistä :) leikkausaika on (onneksi) jo tiedossa, mikä helpottaa kovasti jaksamista. Kysyisin vielä että onko täällä ketään, jota olisi nukutettu imetysaikana? Kuinka pitkä varoaika anestesia-aineissa on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vielä tsempeistä :) leikkausaika on (onneksi) jo tiedossa, mikä helpottaa kovasti jaksamista. Kysyisin vielä että onko täällä ketään, jota olisi nukutettu imetysaikana? Kuinka pitkä varoaika anestesia-aineissa on?

 

Kannattanee tiedustella asiaa ihan sairaalasta tai terkalta  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan ollut yhteydessä imetystukilistan tukihenkilöön? Miten kannattaisi lähteä liikkeelle? Arvaanko suoraan soittaa vai pitäisikö laittaa ensin sähköpostia? Vuodatanko sitten samantien koko ongelmarepertuaarin?

 

Yhteystiedot minulla siis jo on, mutta arkailen soittamisen kanssa, mitä jos soitan murheineni huonoon aikaan? Tyyppihän voi olla kesäloman vietossakin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan ollut yhteydessä imetystukilistan tukihenkilöön? Miten kannattaisi lähteä liikkeelle? Arvaanko suoraan soittaa vai pitäisikö laittaa ensin sähköpostia? Vuodatanko sitten samantien koko ongelmarepertuaarin?

 

Yhteystiedot minulla siis jo on, mutta arkailen soittamisen kanssa, mitä jos soitan murheineni huonoon aikaan? Tyyppihän voi olla kesäloman vietossakin!

 

Jos puhelinnumero on annettu, niin ihan rohkeasti soittaisin :) kysyt vaan että soititko huonoon aikaan, niin sillä se selviää! Imetysjutut on monesti muutenkin aika akuutteja, joten kyllä mä uskon, että monet just ottaa yhteyttä ihan puhelimitse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päädyin kuitenkin sähköpostiin. Sain kyllä vastauksessa luvan soittaa, mutta eipä siitä suunnasta tainnut apua olla, joten annoin sitten olla. Taidan muutenkin luovuttaa koko imetyksen kanssa :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Salon synnärille sai soittaa, jos oli imetyksessä ongelmia. Voisko sun sairaalassa olla sama juttu? Tai haluaisitko kertoa meille, jos jollain olisi samasta kokemusta? Mulla oli itselläni esikoisen kanssa imetys ihan tuskaa, joten jos vaan voin auttaa, niin teen sen mielelläni. Uskon monen muun ajattelevan samoin. Olisi ikävää, jos joutuisit lopettamaan sellaisen syyn takia, joka olisikin ollut ratkaistavissa.

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullekin voit laittaa vaikka yksäriä jos siltä tuntuu :) alku aina vaikeaa, lähes jokaisella jossain vaiheessa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

En oo ihan varma meneekö tää varsinaisesti imetysongelman alle, mutta kysynpä kuitenkin... voikohan tiehyttukos oireilla ihan vaan kipuna ja etenkin kipuna nännissä? Mulla on muutaman päivän ajan ollut toinen rinta kipee ja kosketuarka, mutta ei mitenkään punanen, kuumottava tms. Mitään pattiakaan ei tunnu eikä ole muita oireita (kuumetta tms). En tiedä säteileekö rinnan kipu nänniin vai onko vika siinä itsessään, mutta painaminen sattuu ja imetys myös. Mitään haavaa tai muutakaan ei oo. Tukosta ajatellen oon imettäny myös kipeestä rinnasta, tyhjällä rinnalla helpotti vähän muussa osassa rintaa mutta nännikipu melkein paheni, koko imetyksen ajan sattu pirusti. Imetin sitten enemmän toisesta rinnasta, mutta tän kipeän rinnan täyttyessä sekin alko tiputtaan maitoo, ja se heruminenkin tuntu kipeeltä. En tiedä pitäskö vaan sinnillä imettää kunnolla jos on kuitenkin tukos, vai antaa olla rauhassa jos on kuitenkin vaan pintapuolisesti ärtynyt.

 

Lisäys, ja imetettävä vauva on siis 11kk, eli kyse ei oo ensiaikojen maidonnousuongelmista.

Edited by Cecelia

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ kun minulla on ollut tuollaisia oloja, olen ottanut buranan (ei panadolia, koska se ei ole tulehduskipulääke) ja mennyt saunaan, tai lämpimään suihkuun hieromaan kipeää rintaa. Ja vettä juonut reippaasti (mulla on ongelmia muistaa tuo vedenjuonti). Joskus tuollanen kipu on kestänyt vuorokauden yli, kun vauva ei jostain syystä suostu syömään tästä kipeästä - luulisin, että siinä on tukoksen takia omituinen virtaus. Mutta siis näillä keinoilla on helpottanut. Niin ja kiinnittämällä erityistä huomiota rinnanpään puhtauteen tuolloin: puhdistus ja kertakäyttöinen liivinsuoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taisi olla kuukausiketjussa joskus puhetta, että nännikipu olisi (ainakin joskus) ensimerkki tukoksesta/tulevasta tulehduksesta. Toki kipua on tosi paha mennä tarkkaan kuvailemaan ja siksi mennä ulkopuolisena sanomaan, mitä milloinkin pitäisi tehdä. Mulla on ollut tuollaista pariin otteeseen ja itse olen valinnut normaaliakin tiheämmän imettämisen, vaikka sattuukin. Mieluiten asentoja vaihdellen, että tyhjenee varmasti joka puolelta, jos vielä noin ison kanssa onnistuu. Lisäksi nuo Onnettaren kertomat jutut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aivan. Paras olisi kyllä varmaan juu tuo tiheä imetys, tai siis itsellä ainakin alkuaikoina ei koskaan ehtinyt paheta rintaolot, kun imetti vaan siitä rinnasta (niin juu, ja vauvan alaleukahan tyhjentää tehokkaammin, eli sitä koittaa saada tuloksen suuntaan). Mutta 4kk jälkeen on tullut tuo nirsous että ei hitaampi virtaus kiinnosta. Tulehdusta ei onneksi ole ehtinyt tulla *koputtaa puuta* vaikka olot on kestänyt vuorokaudenkin, kun muistaa vaan ottaa sitä buranaa (ja pakkausselostessahan siinä lukee, että se erittyy huonosti äidinmaitoon, eli sitä ei kannata pelätä). Toivottavasti menee pian ohi Cecelia :)

Edited by Onnetar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista, kai se on parempi imettää siis vaan ja toivoo että helpottaa. Buranaa oon muutaman ottanutkin, jospa olis ainakin enemmän hyötyä kun haittaa. Ehkä tossa rinnassa joku tukos-/virtausongelma on, kun tuntuu myös että maitoo kerääntyy lyhyemmissäkin imetysväleissä outoihin kohtiin. Taitaa olla syytä palata hetkeks vauva-aikaan, ja viettää aikaa sohvalla makoillen ja vähän väliä eri suunnista imettäen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ettei vois olla kyse sammaksesta? Sehän voi oireilla rinta- ja nännikipuna eikä välttämättä näy päällepäin. Ja lapsikin voi olla oireeton.

Edited by talviuni

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Kaipaisin vertaistukea rintaraivareita saavan vauvan kanssa. Vauva on nyt 4,5 kk:n ikäinen, tarkkailee kovasti ympäristöä eikä malta rauhoittua rinnalle oikeastaan muualla kuin kotona (ja sielläkin vain hämärässä makuuhuoneessa). Oliskohan tuttipullon käytöstä tässä kohtaa apua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^en suosittele. sitkeästi vaan jatkaa ja ottaa se aika ja paikka siihen imetykseen :) mulla on kohta 3kk, jolla on ollu muutamia kunnon rintaraivareita, ja näihin on auttanut hetken ero imetyksestä, eli tehnyt jotain muuta vauvan kanssa ja sitten jatkanut. jotenkin nää asiat on avautunu ihan eri lailla nyt toisen kuin ensimmäisen kohdalla ja vauvaa ymmärtää paremmin...tsemppiä sulle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vauva ei ole ennen tuota 4,5kk syönyt tuttipullosta, niin sillä tuskin riittää keskittyminen opettelemaan sitä juuri nyt, jos jo tuttuun imetykseenkään ei jaksa kunnolla keskittyä. Tai näin luulen, omakohtaista kokemusta ei kyllä tästä ole :)

 

Toivottavasti menee pian ohi ja jossain vaiheessahan sitten lapsi syö harvemmin, joten jos vaikka pitäisikin syöntiaikoina olla kotona, niin toivottavasti helpommin pääsisitte myös liikkeelle!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, konkarit! Oon ihan noviisi tällä palstalla, mukava huomata, että apua saa. Poika on tähän mennessä syönyt aika tiheeseen tahtiin, mutta voihan olla, että nyt sitten haluaa ruokailla harvemmin ja ehkä tykkää huonoa, jos tarjoan ruokaa siihen entiseen tahtiin. Taidan kokeilla tosiaan tota muuta puuhaa silloin, kun ruoka ei kiinnosta. Pimeä vessa voi myös ihan oikeesti olla meille yks vaihtoehto, kun kauppakeskuksen invavessan seinätkin herätti niin paljon mielenkiintoa, ettei imeminen onnistunu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Poika ei varmaan sitten suostu syömään minkään huivin tms alla, jossa voisi keskittyä paremmin. Mut kokeile, jos et ole vielä kokeillut. Sen voi laittaa sillä tavalla löysästi ympärille, että poika näkee sun kasvot, mutta ei liikaa ympärilleen. Ja ehkä voi kokeilla totutella siihen kotona, jos se auttaisi. 

 

Tai sitten tosiaan tämäkin on vain Vaihe, joka menee ohi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on samaa ongelmaa kuin Cecelialla... En tiedä mistä tämä voi johtua. Kolmas lapsi on nyt 4 vko. En muista, että mulla olisi aiempien lasten kanssa ollut tällaista. Molemmat rinnat on kosketusarat (olleet oikeastaan koko 4 vko) ja tuo vihlova kipu on todella epämiellyttävää. Se ei liity vauvan imemiseen vaan sitä on myös imetysten välillä ja on sellaista repivää vihlovaa kipua. Ensi viikolla on neuvola, joten täytyy pyytää, että katsovat, ettei ole kyse sammaksesta. Vauvalla on kyllä valkoista kielessä, mutta ei muualla. Onko kyse sitten sammaksesta vai maitokielestä vaan... En tiiä :unsure:

Mua alkaa vaan heti pelottaa kaikki vakavammat sairaudet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on samaa ongelmaa kuin Cecelialla... En tiedä mistä tämä voi johtua. Kolmas lapsi on nyt 4 vko. En muista, että mulla olisi aiempien lasten kanssa ollut tällaista. Molemmat rinnat on kosketusarat (olleet oikeastaan koko 4 vko) ja tuo vihlova kipu on todella epämiellyttävää. Se ei liity vauvan imemiseen vaan sitä on myös imetysten välillä ja on sellaista repivää vihlovaa kipua. Ensi viikolla on neuvola, joten täytyy pyytää, että katsovat, ettei ole kyse sammaksesta. Vauvalla on kyllä valkoista kielessä, mutta ei muualla. Onko kyse sitten sammaksesta vai maitokielestä vaan... En tiiä :unsure:

Mua alkaa vaan heti pelottaa kaikki vakavammat sairaudet...

 

Mä ainakin yhdistin sen maidontuotantoon. Ei ollut mulla ainakaan sammasta tai mitään muutakaan erityistä taustalla :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä on varmaan keskusteltu täällä aikaisemminkin, mutta en jaksa kännyllä selata. Montako kertaa vähintään 7 kuukauden ikäisen pitää olla rinnalla vuorokauden aikana? Tyttö syö kiinteitä viisi kertaa päivässä vaihtelevia annoksia, yleensä hyvin. Olen tarjonnut rintaa ruokailujen yhteydessä, yleensä kiinteän jälkeen jolloin maito ei hirveästi maistu.

 

Lähinnä mietin tässä nyt maidonsaannin riittävyyttä ja yösyöttöjen (3kpl) lopettamista. imetyskertoja tulee tällä hetkellä n. 8-9/vrk, joista osa on siis vain nopeita imaisuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli 6 kk iän jälkeen imetyksiä 6-8 päivässä, nyt 8 kk iässä 4-5 päivässä. Yösyöttöjä meillä ei oikeastaan ole ollutkaan, aamulla 5-7 välillä eka imetys yöunien jälkeen. Jos muuten herää, mitä ei usein tapahdu, rauhoitellaan uusiksi uneen. En ole kuullut mitään imetyskertasuosituksia, ainoastaan korvikkeen kohdalla 6 dl päivässä määrästä. Mutta milläs mittaat rinnan kanssa. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now