Guest *OA*

Tyhmät kysymykset imetyksestä

455 posts in this topic

Totta, vaikeapa tuota on mitata :D tosi tyytyväinen tyttö on kyllä näillä eväillä. Yritän ilmeisesti itselleni perustella tuota yösyötön lopettamista, että saisi vaikka nukkua välillä :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on 3 kk vanha vauva, joka syö kerran yössä. Siihen verrattuna tuo 3 yösyöttöä 7 kk ikäisen kanssa kuullostaa ennemmin pahalta tavalta kuin rehelliseltä nälältä. :) Kai hän syö illalla puuroa yms täyttävää? Meillä  aikoinaan esikoisen kanssa tuli heureka, kun tajuttiin antaa hänelle 2dl kaurapuuroa. :D edit. se saattoi kyllä olla myöhemminkin. En yhtään muista miten ruokasuositukset menee.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on 3 kk vanha vauva, joka syö kerran yössä. Siihen verrattuna tuo 3 yösyöttöä 7 kk ikäisen kanssa kuullostaa ennemmin pahalta tavalta kuin rehelliseltä nälältä. :) Kai hän syö illalla puuroa yms täyttävää? Meillä  aikoinaan esikoisen kanssa tuli heureka, kun tajuttiin antaa hänelle 2dl kaurapuuroa. :D edit. se saattoi kyllä olla myöhemminkin. En yhtään muista miten ruokasuositukset menee.

 

Lapset on erilaisia, mun mielestä taas on yhtä ihmeellistä, että sun 3kk vanha lapsesi syö vain kerran yössä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Mulla on 3 kk vanha vauva, joka syö kerran yössä. Siihen verrattuna tuo 3 yösyöttöä 7 kk ikäisen kanssa kuullostaa ennemmin pahalta tavalta kuin rehelliseltä nälältä. :) Kai hän syö illalla puuroa yms täyttävää? Meillä  aikoinaan esikoisen kanssa tuli heureka, kun tajuttiin antaa hänelle 2dl kaurapuuroa. :D edit. se saattoi kyllä olla myöhemminkin. En yhtään muista miten ruokasuositukset menee.

 

Lapset on erilaisia, mun mielestä taas on yhtä ihmeellistä, että sun 3kk vanha lapsesi syö vain kerran yössä :)

 

 

Mun mielestä se kuulosti utopialta esikoisen kanssa, jopa tuo kolmesti yössä kuulosti vähältä, kun taas kuopuksen kanssa kerran yössä on melko normi.  :lol:

 

Jos 7 kk ikäinen syö jo viisi kiinteää ateriaa päivässä, aika sama paljonko kerrallaan kunhan on säännöllinen ateriarytmi, voi lasta alkaa unikouluttaa eroon yösyötöistä. Yösyötöistä eroon pääseminen voi parantaa päiväimetystäkin. Musta ainakin tuntui, että lapsi keskitti imemisen yöhön ja päivällä vain välillä söi kunnolla, mutta sitten yösyöttöjen lopettaminen (kerrasta poikki n. 9 kk iässä) sai sen syömään kunnolla päivällä. :) Ainakin vuoden iässä lapsen kuuluu saada 5-6 dl maitoa vuorokaudessa, muistaakseni tuo oli jo ennen sitä ja siitä eteenpäinkin. Mutta kaiken tuonhan ei tarvii tulla juotuna, voi myös ujuttaa ruokiin. Pahahan se on tosiaan imettäessä laskea, joku määrä imetyksiä mulle joskus sanottiin millä se oletettavasti täyttyy, mutta enpä muista mikä...  :ph34r: Varmaan nyt ainakin suunnilleen voisi olettaa isomman vauvan juovan helposti desin kerrallaan eli viitisen kunnon imetystä täyttäisi tuon. Jos yösyöttöjen lopettaminen ei tunnu lisäävän maidonjuontia päivisin, kokeile ainakin osalla ruokailuista imettää ennen kiinteitä, jos sitten joisi paremmin. Mä ainakin vaihtelin tuota, välillä vauva innostui kiinteistä niin imetin ensin ja välillä tissi vaan ois kiinnostanut niin kiinteät ensin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja meidän lapsi tosiaan taisi syödä ehkä 8kk:n ikäisenä sen 3 kertaa päivässä, just ja just. Vuoden iässä ehkä neljä tai jotain :D onneksi ei alkanut terkkari tossa asiassa neuvomaan, kun olis tää mamma saattanut vähän ottaa kierroksia  :grin:

 

Mä otin sellaisen taktiikan, että vähennettiin yöimetyksiä vasta sitten kun lapselle alkoi maistua kiinteät ruuat paremmin. Jotenkin kivempi niin päin kuin stressata ja tuputtaa sen (kiinteiden) syömisen kanssa :) nykyään syö tosi hyvin ja melkeinpä kaikkea. Koskaan ei oo ollut kovin nirso, mutta määrät vaan oli pitkään tosi pieniä.

 

Food before one is only for fun ;) täällä kyllä neuvolajärjestelmä saa vanhemmat uskomaan jotain ihan muuta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille neuvoista ja pohdinnoista! Tyttö tosiaan syö kiinteinä aamulla ja illalla kunnon annoksen kaurapuuroa hedelmän kanssa, lounaaksi ja päivälliseksi lihaa+kasvista ja välipalaksi hedelmää. Sormiruokailee yhden aterian päivässä. Silti yöllä maito maistuu. Suuttuu ja vaati oikeuksiaan hysteerisellä itkulla jos ei imetä, ja sitten syö henkensä hädässä.

 

Toisaalta tämä heräily meillä liittyy myös varmaan osittain uuden oppimiseen, eikä vain nälkään/läheisyyden kaipuuseen. Unikoulua ollaan mietitty, mutta en tahtoisi huudattaa (kun tiedän ettei tyttö anna helpolla periksi) ja "kevyemmät" keinot vaan suututtaa vauvaa. Olisin kyllä ikionnellinen tuohon yhteen herätykseen/yö!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Mulla on 3 kk vanha vauva, joka syö kerran yössä. Siihen verrattuna tuo 3 yösyöttöä 7 kk ikäisen kanssa kuullostaa ennemmin pahalta tavalta kuin rehelliseltä nälältä. :) Kai hän syö illalla puuroa yms täyttävää? Meillä  aikoinaan esikoisen kanssa tuli heureka, kun tajuttiin antaa hänelle 2dl kaurapuuroa. :D edit. se saattoi kyllä olla myöhemminkin. En yhtään muista miten ruokasuositukset menee.

 

Lapset on erilaisia, mun mielestä taas on yhtä ihmeellistä, että sun 3kk vanha lapsesi syö vain kerran yössä :)

 

 

On se mustakin ihmeellistä. :D Esikoinen oli taipuvainen koliikkiin.

 

Olisiko unikoulupohdintoihin apua neuvoiloille tarkoitetusta käsikirjasta ja sen työkaluista (oikea yläkulma)? http://www.thl.fi/fi_FI/web/lastenneuvola-fi/ohjeet/menetelmat/hyvinvointi/uni Sitten on kanssa se suomalaisten kirja, jossa käydään läpi kaikki erilaiset tavat pitää unikoulua. Mut toivottavasti teillä tilanne tasaantuu, kunhan vauva saa uudet taidot paremmin haltuunsa. On se noin pienten elämä vaan jännää, kun kaikki vaikuttaa heti uniin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten rintakumin pitäis toimia?

Ostin Jovin rintakumit ja kokeilin eilen miltä ne tuntuu ja miten ne sopii, niin se nänniosa jää mulla puoliksi tyhjäksi, kun se on niin korkea. Onko ok? Imetys on ajankohtaista vasta tossa 3,5vk päästä, eli en tiedä miten sitten käytännössä toimii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rintakumeja on kahta kokoa (olisko ollut 24mm ja 12mm?). Mun oli täällä turun seudulla vaikeaa löytää sitä pienempää kaupoista. Mitä enemmän nänniosaan jää ilmaa, niin sitä enemmän sitä menee vauvan mahaan ja sit itketään kaikki yöt. Jos pärjää ilman rintakumia, niin pääsee paljon helpommalla. Meillä sitä kumia käytettiin 9 kuukautta, kun en saanut vauvaa vierotettua siitä. Ilmeisesti kaikki muut äidit sai vauvansa vierotettua kumista, mutta meillä bebe oppi muovin makuun ja paljas iho ei kelvannut. ilman rintakumia imiessä vauvan ei kuulu imeä sitä nänniosaa vaan ottaa rintaa suuhun niin paljon kun mahtuu eli esim. koko punainen kärki. Meillä esikoinen ei suostunut avaamaan suutaan ja oli luonteeltaan temperamenttinen ja siksi sitä kumia tarvittiin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin varuiksi nuo kumit. Siis että jos tulee jotain ongelmia tai on niin kipeät rinnat että pakko käyttää.

Mut ilmeisesti onnistuu kuitenkin vaikka sitä tyhjää jää sinne kärkiosaan?muoks. Eli se nänniosa on jotenkin tosi korkea.

Edited by Sama vieras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin meillä onnistui. :) Mutta jos nänni täyttää tyyliin neljäsosan ja kumeja käyttää paljon, niin sit kannattaa ostaa seuraava pari pienempää kokoa.

 

edit. nänni muuttaa vähän muotoaan imettäessä. siitä tulee pitkulaisempu kun sitä imetään. :)

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ainakin rintakumi täyttyi nännistä sitten kun vauva alkoi imeä :) En useinkaan jaksanut asetella kumia mitenkään erityisen tarkasti, kunhan lätkäisin siihen hollille ja vauva hoiti loput.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä tehdä kun vauva nukahtaa rinnalle aina HETI. Eli alkaa siis imeä kyllä, mutta sitä kestää varmaan 30sek ja sitten tulee uni. Oon yrittänyt kutitella ja hieroa jalkapohjia, tökkiä selkään ja niskaan ja nostella peppua ja ottaa rinnalta pois ja laittaa takaisin ja AINA sama juttu. Oon ihan helisemässä, koska tällä tahdilla poika ei selkeästi syö tarpeeksi. Unet sitten kestää tuntikausia.

 

Laitoksella homma vielä jotenkin toimi kun pystyi syöttöpunnitsemaan, mutta kyllä välillä joutui todella taistelemaan vauvan hereillä pitämiseksi. Nyt jotenkin oma jaksaminen on kortilla, itkettää vaan kun eihän tästä niitä tarvittavia viisiä pissoja yhteen päivään ikinä aikaan saada. Imettäminen tekee vielä toisesta nännistä niin kipeää etten tällä hetkellä siihen pysty ja maitoakin tuntuu heruvan niin ja näin.

 

En tajua miten tämä on niin vaikeaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sairaalassa yks kätilö neuvoi painamaan peukalon ja etusormen välistä silleen hellästi mutta napakasti kun aloittaa imemisen..  Sitten jos meina nukahtaa niin hieroo välillä sitä kohtaa. Jonkinlainen akupiste vissiin? Meillä poskista silitely on tuonut kans toivottua tulosta ja sitten vauvan ottaminen ihan iholle. Ja ihme kyllä ainakin meidän vauvalle tuo toimi hyvin. Meillä tosin taas sairaalassa oltiin vähän unisia mutta nyt kotona virkistymään päin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ella: Mä nyt kysyn suoraan tyhmiä, mutta onko vauva nälkäinen? Moni vauva rakastaa rinnalla oloa yli kaiken ja ne voi haluta siihen, vaikka ei olisi nälkäkään. :) Eli onhan kyse varmasti nälästä eikä läheisyyden kaipuusta? :)  Mua neuvottiin sairaalassa hieromaan jalkapohjia, jos imu meinas loppua. Herumisen voi parhaiten päätellä siitä, että seuraa vauvan nielemistä. Jos pumppaa tjms niin se vähän keinotekoista verrattuna vauvaan. Nieleekö vauva imetettäessä?

 

Synnytyksen jälkeen 3. päivä oli musta molemmilla kerroilla kaikkista kamalin! Muistan itkeneeni ja olleeni muutenkin hyvin hyvin surkea. Se johtui hormooneista. Koita kestää! Hyvässä lykyssä huomenna asiat sujuvat paremmin.  :)   Tsemppiä!

 

Edit. Mitä jos tekisit pesän vauvan kanssa sohvalle? Annat miehen passata teitä ja tuoda herkkuja. :)

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on 10 viikkoinen tyttö täysimetyksellä ja hyvin on kasvanut. Viime viikkoina vauva on alkanut nukkua tosi hyvin öitä, mikä siis tietenkin on hyvä asia. Muutamana päivänä olen kuitenkin ruvennut miettimään seuraavaa: Onko maidoneritykselle haitaksi jos öisin tulee välillä 10h taukoa imetykseen? Usein ei myöskään tarvetta syöttää molemmista rinnoista, joten yksittäiselle tissille tauko voi olla vielä pidempi. Rintani tuntuvat kestävän tauon ihan ok, tulevat selkeästi täyteen, mutta eivät niin kipeiksi että tarvisi pumpata. Pumppausta en muutenkaan ole vielä kertaakaan kokeillut. Taidan murehtia turhaan ongelmia joita ei ole. Mielummin kuitenkin ehkäisisin mahdolliset probleemat ennalta, jos mahdollista.

 

Kuulisin mielelläni muiden tietoja/kokemuksia/ajatuksia liittyen kysymykseeni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mä kymmenviikkoista enää lähtis öisin herättelemään jos kerran nukkuu ja päivisin maitoa riittää :) selvästi teillä toimii toi kysyntä ja tarjonta nyt hyvin ja lapsi syö tehokkaasti päivisin. Voihan sitä päiväimetystä tiivistää jos tuntuu, että maito on tiiukassa ja jossain vaiheessa vaikka yölläkin sitten herätellä syömään (kun ne yöimetykset tosiaan boostaa maidontuotantoa tehokkaammin), mutta en tekis tässä tilanteessa nyt asialle mitään. Voihan olla, että nämä pitkät yöunetkin ovat vain vaihe. Nauti niistä ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos mei nopeasta vastauksesta! Ei olla missään vaiheessa herätelty vauvaa öisin syömään ku tyttö kasvaa yläkäyrillä, joten tuntuu riittävästi saavan ravintoa päiväsaikaan. Täytyy nyt yrittää nauttia siitä että asiat sujuu tällä hetkellä hyvin. On vaan semmoinen "luonnevika" että pitää varmuuden vuoksi murehtia mahdollisia ongelmia jo etukäteen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä imetän öisin, mutta tosi usein vain yhdestä rinnasta per yö, eikä ole ainakaan liikaa maidontuotanto häiriintynyt. :) Enemmän mulla tuntuu huononevan, jos joutuu öisin paljon heräilemään, lepo siis on oikeasti tärkeää maidontuotannon kannalta. Iloitse vaan tilanteesta ja muista nukkua, kun mahdollista, ja juoda ja syödä kunnolla, niin hyvin se imetys jatkuu.  :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

*puputti*, meillä tyttö on alusta asti nukkunut yöt hyvin ja imetysväli on ollut vähintään sen 12 tuntia, kun vauva ei ime kuin yhdestä rinnasta kerralla. Silti on maito riittänyt ja edelleen mennään täysimetyksellä nyt viisikuukautisen kanssa. Rinnat tottuu aika nopeasti siihen mitä vauva kaipaa. Nauti! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nauti nyt vaan pitkistä yöunista! :) Meilläkin poika nukkui pienenä yhteen väliin pitkiä pätkiä yöllä ja maito riitti hyvin. Muutenkin on yleensä ollut hyvä nukkuja, tietenkin kaikenlaiset vaiheet on välillä sotkeneet kuvioita (mahalleen kääntyminen, konttausasentoon nouseminen, konttaamisen oppiminen jne.) ja aiheuttaneet levottomia öitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now