Guest *OA*

Tyhmät kysymykset imetyksestä

455 posts in this topic

Tää nyt voi kuulostaa ihan typerältä, mutta tyhmien kysymysten ketjuhan tää onkin...

 

Mulla ahdistaa ajatus imettämisestä tosi paljon, ja oon päättänyt että voin kokeilla, mutta jos ahdistus ei katoa niin lopetan ihan suosiolla sitten siihen. Mutta jos siis maitoa tulee normaalisti ja vaan lopettaa imettämisen, niin loppuuko se maidontulo itsestään vai pitääkö sitä vaan pumpata ulos?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Jos (ja kun, jos lennosta lopettaa) tulee tukala olo, niin kannattaa helpottaa oloa pumppaamalla pieniä määriä. Tisseissä vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki, eli jos koko ajan pumppaa tyhjiksi, niin tuotanto pysyy yllä. Ja se tuotannon hyytyminen ottaa useimmilla aikansa.

 

Mulla loppui maidontulo, kun viimeisen kerran pumppasin hieman aristelevasta tissistä n.20ml ulos. (n. 2 viikkoon en ollut tyhjentänyt ollenkaan). Sitten ei enää noussutkaan uutta.

Edited by Coraline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ida-Mari: Kannattaa pumpata niitä pahimpia paineita pois, koska muuten saa helposti kipeän tiehyttukoksen tai pahimmillaan rintatulehduksen, joka on tosi tuskallinen ja heittää nopeasti huonoon kuntoon sängyn pohjalle. Eli ei siis tyhjäksi tosiaan tai muuten tuotanto ei ala hiipua vaan ihan vaan sen verran, ettei rintoja kiristää/pakota kauheasti. Täältä löytyy lisätietoa aiheesta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pakko lisätä ylle, että älkää nyt hyvät tehoimijöiden äidit alkako pelätä, että teiltäkin maito loppuu, ei mulla ole oikeasti mitään sen kummempaa syytä epäillä että se mulla liittyi siihen lyhyeen ruokailuun, ja tosiaan monet ihan sujuvasti imettää vuosikkaiksi tolla 10 minuuttia kerran neljässä tunnissa meiningillä. grin.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys ja en tiedä kuuluuko tää tänne mutta meillä neiti on pelkällä rintaruokinnalla ja puklaa paljon aina ruokailun päätteeksi. Nyt muutamana päivänä puklu on muutaman kerran ollut ihan keltaista eli mahtaako olla normaalia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Mä kysyin tuossa reilu kuukausi sitten samaa asiaa neuvolasta. Terveydenhoitajan mukaan keltaisessa puklussa on sappinestettä mukana. On siis ihan normaalia, on vain käynyt jo kertaalleen vatsassa...

Edited by Nanne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ongelma.. Poju on ollu täysimetyksellä tähän asti (muutaman päivän kuluttua täyttää 6kk) ja mulla on nyt ihan yhtäkkiä rinnan päät kipeytyny. Imetys sattuu alkuun, mutta hetken kuluttua jo helpottaa. Päät on kosketusarat, mutta mitään haavaumia tai muita ulkoisia muutoksia en oo huomannut. Onko kellään ollut samanlaista? Ja vielä tässä vaiheessa, kun imetystä on kohta takana 6kk?

 

Nyt viime aikoina poju on syöny yöllä kahdesti, välillä jopa kolmesti. Voikohan toi kipeytyminen johtua jotenkin siitä, että poju on ahkerampaan rinnalla kuin normaalisti? Eilen jo tuskailin otsa hiessä et pitääkö mun lopettaa imetys tähän, kun imettäminen sattui niin paljon.

Edited by Edwina

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En osaa sanoa mikä teillä aiheuttaa, mutta meillä alkoi suunnilleen samassa vaiheessa sama juttu ja en ensin meinannut millään keksiä että mikä sen aiheuttaa ja purin vaan hammasta ja melkein itkin välillä kivusta. Sitten hoksasin että vauva oli alkanut nykimään enemmän rintaa (en muista oliko hampaita johtuvaa tms) ja yöllä syödessään myös nukahti rinnalle, jolloin saattoi imeä nänniä aika pitkäänkin itse syömisen jälkeen, ja jotenkin niin väsyneenä ja ei eihkä ihan kunnon otteella (jotenkin ilkeästi se "kulutti" nännin pintaa), ja tämän jälkeen sitä kipua sitten usein oli. Nänni oli todella arka. Tuo on mennyt itsestään ohi, satnnaisesti tulee vaan enää. Kun meillä tuo alkoi, lueskelin kovasti netistä asiasta, ja siellä myös puhuttiin jostain verenkiertohäiriöstä rintaan tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Meillä Edwina sama juttu. Yöllä havahdun välillä kun tuo tarraa tissiin kiinni niin ei tunnu mukavalta. Välillä syö huonolla imuotteella jos haluaa vaan lussutella, joskus repii tissiä yms. niin en kauheasti ihmettele että tuntuu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kans on ollut samaa ongelmaa ja olen diagnosoinut sen niin, että imuote on pienentynyt vauvan tultua isommaksi eli huonontunut. Isompi vauva jaksaa imeä huonommallakin imuotteella ja välillä varsinkin öisin en oo jaksanut korjata, koska syö niin nopsaan, mutta kyllä se sitten kostautuu kipuiluna, kun seuraavan kerran imettää samasta rinnasta :girl_sigh:

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista. :girl_smile:

 

Meillähän yösyömiset on useimmiten just tollasta lupsuttamista ja tissiä tutin pitämisenä, eli varsinaisesti ei oo kyse nälästä. Mä oon nyt viime aikoina itekin sammunut kesken syötön ja poju on jääny viereen nukkumaan loppuyöksi, eli oliskohan meillä sitten ihan kyse siitä että yöllä poju ahmii mun huomaamatta tissiä vähän turhankin tiheeseen.. Pitänee ens yönä syöttää poju ja syötön jälkeen laittaa pinnikseen tutin kera loppuyöksi, jos lähtis vaikka vähän jelppimään. :)

Hampaiden piikkiinkään kun en voi oikein laittaa, ku hampaita ei oo vielä.

Edited by Edwina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nännissä saattaa myös olla joku ihan mitättömän pieni haavauma tai nirhauma, mikä aiheuttaa kipua. Kun meidän vauvalle tuli hampaat, imuote oli pitkään sellainen, että alahampaat osuivat rintaan, vauva ei siis mitenkään purrut, eikä imeminen alkuun lainkaan edes sattunut, mutta sitten pidemmän päälle rinta alkoi kipeytyä. Imeminen sattui joka imaisulla. Viimein tajusin, että nänniin oli tullut minikokoinen "mustelma", joka sattui. Kesti aikansa kunnes se parani ja imuotteesta johtuen tuli helposti uudestaankin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kohta 7 kuukautta täyttävä tyttö, joka herää nykyään yöllä ehkä 5-6 kertaa. Silloin tällöin tyyntyy tutilla, yleensä vain imetyksellä. En yhtään usko, että on nälkäinen noin usein, syö kuitenkin jo kunnon iltapuuroannoksen ja muutenkin jo päivällä melko reilusti. Monesti ottaakin yöllä vain muutaman imaisun ja nukahtaa.

 

Jonkunnäköinen unikoulu kiinnostaisi, että ei ainakaan ihan noin usein söisi, mutta mistä tiedän milloin sillä on oikeasti nälkä ja milloin ei? Inhottavaa olisi huudattaa nälissään olevaa lasta, enkä muutenkaan haluaisi huudattaa, mutta kun en itse enää jaksaisi heräilyä, ainakaan ihan "huvin vuoksi".

 

Miten paljon vauvan pitää syödä päivällä, että se riittää yöksikin?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ootko kokeillu tarjota yöllä vettä? Esikoisen kanssa lopetettiin yösyötöt just vettä tarjoamalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus on kokeiltu, mutta kun tyttö saa päähänsä, että haluaa tissiä, suuttuu verisesti tajutessaan, että kyseessä on vain vesipullo. Ottaa siis suuhunsa, mutta sylkee pois heti, kun vesi tulee suuhun, ja alkaa entistä hirveämmän huudon.

 

Taidan mä silti kokeilla tota taas tänä yönä...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä oon huomannut, onko oikeasti nälkä ihan kokeilemalla. (oliko vähän tyhmä vastaus :blush: ) Nimittäin tyttö ei jää imemään pidemmäksi aikaa, jos ei ole nälkä vaan antaa tissin pois. Ja olen myös kokeillut halimista tai kauemmas menemistä (jos ollaan oltu hikisinä liian lähellä), asennon vaihtamista vauvalle jne ennen tissin antamista. Jos ne toimet eivät ole auttaneet, olen todennut vauvan tarvivan tissiä ja antanut sen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tyhmään kysymykseen tyhmä vastaus? :girl_haha: No ei vaan, kiitos vastauksesta Penni! Noinhan se varmasti menee. Mä lähinnä pohdin sitä, että mistä voin tietää onko vauvalla nälkä vai huvittaako vaan imeä tissiä.

 

Tuo vesitesti kyllä auttoi jonkun verran, kiitos vinkistä Edwina. Ekan kerran kun vettä annoin, tyttö veti innoissaan muutaman imaisun, ehkä 5-10 ml, päästi pullon irti, annoin tutin ja vauva nukahti. Yritin ennen vesipullon antoa tyynnytellä tutilla, haleilla ja asennonvaihdolla, ne ei vaan toimineet. Vedellä siis kuitenkin nukahti. Toisen kerran herätessään valvoi piiiitkään, annoin silloin tällöin vettä ja tuttia. Lopulta (2 tunnin jälkeen) tyttö suuttui ja halusi selvästi tissiä. Joikin sitten molemmat tissit tyhjäksi ja nukahti. Vesitesti siis paljasti, että aina herätessään ei ole nälkä, mutta ihan vielä ei taida ilman maitoa koko yötä pärjätä.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hyvä juttu, että toimi. :) Meilläkin taitaa olla vesipullon tarjoaminen yöaikaan edessä, kun poju tykkäis vaan hengailla rinnalla ilman että on nälkäinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko olemassa flunssalääkettä, jota saisi käyttää (itselle) imetyksen aikana? Perus finrexin ja posinova oli näemmä ainakin kielletty/ei suositeltu. Mites yskänlääkkeet, codetabsit ei ainakaan käyneet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Panadol Hottia nyt ainakin, kun sisältää paracetamolia. Muuta en aiheesta tiedä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now