Guest *OA*

Tyhmät kysymykset imetyksestä

455 posts in this topic

Onko kenenkään vauva yhtäkkiä kieltäytynyt syömästä toisesta rinnasta, mutta toisesta syö (suht) tyytyväisenä? :o Pullosta syö mieluiten etenkin väsyneenä, mutta tämä toisesta rinnasta lakkoilu on jatkunut jo monta päivää ja pelkään että maidontulo loppuu siitä kokonaan. Pumppaamallakaan ei meinaa enää kauheasti siitä tulla. Kiva olla kohta toisrintainen.:( En haluaisi imetystä vielä lopettaa, kun vauva vasta 4kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta on tullut toisrintainen ( :blink: mun rinnat näyttää samalta kun ton hymiön silmät). Neuvolassa sanoivat, ettei kannata stressata, kun yhdelläkin rinnalla kuulemma pärjää. :huh: toki varmaan pärjää, mutta olishan se kiva, kun söis kummastakin. Eli se niistä neuvoista sitten, mutta olen yrittänyt aina ensin syöttää pienemmästä ja sitten vaihtanut toiseen, jos ei kelpaakaan. Ihan vaan, että imis siitä mahdollisimman paljon.

 

no, tästä nyt ei varmaan kovin paljon apua ollut....

Edited by tillia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kuullut monilta raskaana olevilta imettäjiltä, että joillain kipu on helpottanut ekan kolmanneksen jälkeen. Tsemppiä! saako sua onnitella? :) monethan muuten imettää sekä taaperoa että uutta vauvaa pitkäänkin yhtä aikaa, eli ihan koko raskauden läpikin on mahdollista imettää. Itsellä ei kylä asiasta vielä kokemusta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenenkään vauva yhtäkkiä kieltäytynyt syömästä toisesta rinnasta, mutta toisesta syö (suht) tyytyväisenä? :o Pullosta syö mieluiten etenkin väsyneenä, mutta tämä toisesta rinnasta lakkoilu on jatkunut jo monta päivää ja pelkään että maidontulo loppuu siitä kokonaan. Pumppaamallakaan ei meinaa enää kauheasti siitä tulla. Kiva olla kohta toisrintainen. :( En haluaisi imetystä vielä lopettaa, kun vauva vasta 4kk.

 

Mulla oli sama homma kun vauva oli n 6kk, ja samalla tavalla tarjosin "hyljeksittyä" rintaa aina ekana. Jostain ihmeen syystä vauva suostui sitten makuuasennossa melko hyvin sitäkin rintaa syömään kun vaan hoksasin kokeilla. Hidastunut maidontulo lisääntyi taas vähitellen ja kuukausi ehkä meni niin oltiin taas ihan normitilanteessa. Imetyksen lopettamiseen asti (1v 3kk) tarjosin useimmiten ensin hylkyrintaa, jäi vissiin jotenkin kummittelemaan.. Tsemppiä!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole kuullut mitään legendaa ananasmehusta. Sen sijaan kivennäisainepitoista vissyä ja kotikaljaa on monet litkinyt ja hyväksi todennut. Ja luontaistotekaupoissa on imetysteetä myös.. Mä otin tavaksi vauvan ollessa pieni juoda ison 5dl lasin vettä joka kerta kun se söi. Siis päivällä, yöllä en tietenkään noussut sängystä ylös. Nesteytys on tosi tärkeää kun imettää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kuullut monilta raskaana olevilta imettäjiltä, että joillain kipu on helpottanut ekan kolmanneksen jälkeen. Tsemppiä! saako sua onnitella? :) monethan muuten imettää sekä taaperoa että uutta vauvaa pitkäänkin yhtä aikaa, eli ihan koko raskauden läpikin on mahdollista imettää. Itsellä ei kylä asiasta vielä kokemusta

 

Plussatestit on tehty ja ke on ultra, joten kai sitä voi jo varovasti onnitella ;)

Neuvolasta sanoivat vaan imetyksen voivan aiheuttaa supistuksia raskaudenaikana, muttei muuta .. Saattuu vaan nykysin tuo niin pirusti, mutta meinaan silti jatkaa, jos ei maku muutu ja poika itse itseensä vierota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys. Onko vauvalle mitään haittaa siitä, että se imisi koko imetysajan pullosta, eikä tissiltä? Tarkoituksena on kumminkin pumpata omat maidot.

Olisin tosi kiitollinen jos joku osaa vastata, mä olen miettiny pääni puhki tän kanssa, enkä ole löytänyt mitään kunnollista vastausta tuohon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pullossahan on vain se, että imuote saattaa kärsiä, mutta jos et koskaan aio rintaa antaakaan niin sen suhteen ei ole ongelma. Mutta tuo pumppaaminen saattaa olla siinä suhteessa, että rinnat eivät kaikilla heru pumpulle, varsinkaan samassa määrin kuin vauvalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Ei kai periaatteessa (jos siis läheisyyttä saa syöttötilanteessa vastaavasti kuin imettäessä), mutta sitä maitoa ei välttämättä heru pumpulle yhtä hyvin, kuin lapselle, eli maidontuotanto voi tyrehtyä aiemmin, kuin jos lapsi olisi ollut rinnalla.. Sanoisin, että aika epätodennäköistä, että ei tarvitsisi jossain vaiheessa siirtyä joko osittain tai kokonaan korvikkeeseen (kun vasta vuoden ikäisenä aikaisintaan voi siirtyä lehmänmaitoon). Lapsi siis stimuloi sitä maidontuotantoa tehokkaammin kuin pumppu ja lapsi osaa "tilata" sitä maitoa tarvittaessa lisää, niitä tiheän imun kausia lienee vaikea jäljitellä pumppaamalla.

 

Muoks. Ja siis tottakai voi olla mahdollista sekin, että ei heru lainkaan pumpulle ja että maidontuotanto ei lähtisi kunnolla käyntiin lainkaan.

Edited by mei

Share this post


Link to post
Share on other sites

On siinä joitakin eroja. Vaivaahan siitä on enemmän, jos maidon ensin pumppaa, säilöö, pullottaa, lämmittää, syöttää ja pesee pullot ja pumput sen sijaan, että iskisi vain tissin suuhun. Pumpulle ei myöskään välttämättä heru yhtä hyvin kuin vauvan imemiselle, joten maidon riittävyyden kanssa voi tulla ongelmia, ja maidontuotanto voi olla vaikeampi pitää "ajan tasalla" vauvan tarpeiden kanssa, koska vauva ei pääse suoraan "tilaamaan" lisää maitoa esim. pyytämällä useammin rinnalle/ pitämällä satunnaisia tehoimupäiviä, vaan esim. lisääntynyt maidontarve huomataan aina vähän viiveellä. Imetys voi olla myös pulloruokintaa "lapsentahtisempaa" ja vauva säätelee selvemmin omaa ruokailuaan; imettämällä vauvaa on lähes mahdotona syöttää liikaa vaikka miten temppuilisi, kun taas pullosta vauvan saa helpommin imemään enemmän kuin tämä tarvitsisi. Pullosta imeminen saattaa vaikuttaa myös jonkin verran purentaan. Tissistä imevä vauva ikään kuin haukkailee leuoillaan, suu tosi ammollaan, vähän niin kuin puremisliikettä harjoitellen, kun taas pullosta imevä on suppusuisempi ja kehittyville leuoille tulee erilaista harjoitusta. Aika pieniä juttuja. :)

 

Varsinaista haittaa vauvalle pulloruokinnasta ei kyllä ole, mutta itse en kyllä pumppaushommaan lähtisi kuin pakon edessä juuri tuon vaivalloisuuden takia, ja nostan hattua kyllä kaikille, jotka jaksavat nähdä sen vaivan, jos vaihtoehtoina on pikkuvauvalle pullosta annettu äidinmaito tai pullosta annettu korvike.

 

 

Muoks. Oho, tähänhän ehti monta väliin! :D

Edited by Maimai

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voivatko kuukautiset tyrehdyttää maidontuotannon? Ekat menkat alkoivat eilen ja rinnat hävisivät saman tien. Vauva ei ole vielä kertaakaan saanut korviketta ja kiinteitä syö melko vähän, joten olisi ihan hyvä jos tuota maitoa vielä riittäisi..

Vauvalla siis ikää 8kk ja viikko.

Edited by MiniM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ymmärtääkseni rintojen pehmeydestä ei voi tietää, paljonko niistä tulee maitoa, vaikka aiemmin olisi olleet "täydemmän tuntuiset". Jos maitoa on tähän asti tullut niin ajattelisin sitä tulevan jatkossakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ En usko, että nyt ihan tyrehdyttää, mutta voi kyllä hetkellisesti vähentää kai maidontuotantoa.. Koita imettää vaan tiheämmin jos siltä tuntuu, sen pitäis mennä sitten ohi kuukautisten myötä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vois kai se mennä niinkin päin, että menkat alkaa, koska joku imetyshormonitila on muuttunut ja siksi maidontulokin vähenee? Mutta eipä sillä niin väliä mikä on muna ja kana kun 8 kk kohdalla ratkaisut on samat (imetetään tiheämmin ja tilanne luultavasti paranee ja jos ei niin annetaan muuta ruokaa enempi).

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ joo mutta oon siis kuullut sellaisilta, joilla menkat ovat jo alkaneet ja tulleet useamman kerran, että joillain maito tuntuu olevan niiden aikana tiukemmassa ja vauva saattaa jopa tilapäisesti hylkiä rintaa (ehkä se maistuu hormonien takia erilaiselta?).. Toki monella menkat palaa sen seurauksena, että imetys on vähentynyt ja hormonitasapaino muuttunut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ainakaan imetys ollut vähentynyt ennen näitä menkkoja. No,maitoa on onneksi tullut, vaikka ehkä vähän vähemmän.kai se tästä korjautuu.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kaikilla vauvoilla muka tiheän imun kaudet samaan aikaan ja mihin tällainen väite perustuu? Omallani en ole niitä huomannut silloin kuin "pitäisi".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pulla, jos löydät jonkun oikean referenssin siitä mihin se muka perustuu, kerro mullekin. Itse en koskaan löytänyt muuta kuin "perimätiedon".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry en ehdi nyt selata ketjua taaksepain selvittaakseni onko tata jo kysytty.

 

Aiheuttaako aidin syoma salmiakki vauvalle vatsanpuruja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry en ehdi nyt selata ketjua taaksepain selvittaakseni onko tata jo kysytty.

 

Aiheuttaako aidin syoma salmiakki vauvalle vatsanpuruja?

 

Meiän (edelleen) herkkämahavauvalle ei tullu salmiakista eikä myöskään suklaasta mitään :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now