Annick

Kestovaipat vol. 3

1008 posts in this topic

Kuivaliinoja voi leikellä vaikka mikrofleecestä. Reunoja ei tarvitse edes huolitella. Palat voivat olla suorakaiteen muotoisia, niin että leveys ei ole suurempi kuin vaipan leveys haaroissa, eikä pituus pidempi kuin vaipan pituus. :)

 

Hahtuvavillikset (tai siis kaikki villikset) pitää lanoliinittaa säännöllisesti. Housuja ei kuulu huovuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voih, tämä ketju koituu vielä mun ja mun mielenterveyden pelastukseksi. Kiitos siis, alannee! :lipsrsealed:

 

Vielä kysymys ImseVimseistä. Pysyykö ne ihan hyvin "kiinni" ja paikallaan siellä kuoren sisässä vai pitääkö niihin tehä joku kiinnityssysteemi. Pysyykö niissä esim. ne muoviset napsuttimet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pysyy kuoren alla kyllä "itsestään", jos haluaa käyttää villahousuja, niin silloin joku kiinnitysjuttu kannattaa askarrella. Näpsyt eivät pysy kii flanellissa. Monet ovat ommelleet siivekkeisiin nauhat, jotka somimalla paketti pysyy kii. Joku tällä alalla ansioitunut voi tulla kertoman minkämittaiset nauhat ja laitetaanko ne etu- vai takasiivekkeisiin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, nyt mäkin alan tajuta tuota kuinka-monta-kerrosta-imua-juttua :grin: Eihän se sitten olekaan niin kauheasti kun sitä yhtä liinaa taittelee niin johan siitä tosiaankin tulee useampi kerros.

 

Noista Imse Vimsejen kuorista...meillä on nyt käytössä 3-6kg kokoiset ja ne alkaa olla ihan viimeisillään sopivan kokoisia. Ja neidillä on nyt painoa 5,5kg. Eli ne ei tosiaan mene tuon kilorajan ylitse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tosiaan ollut noita imse vimsen kuivaliinoja ja ne on kyllä muuten hyviä, mutta ne tarttuu tosi helposti pyykissä taskuvaippojen tarroihin, jos tarrat vähänkin repsottaa. Sitten ne menee vähän epäsiistin näköisiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotkut vauvat (esim. mun) tosiaan eivät ilmoita kun vaippa on märkä. Jos ei ite muista vaihtaa, niin vaipan märkyyden huomaa ekan kerran siitä, kun se falskaa. girl_sigh.gif Ja joo, jos ei muista, ennemmin tai myöhemmin alkaa takapuoli punottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tota mä oon ihmetellyt paljon, kun toisilla vaihtoväli on niin pitkä, että eikö ne lapset/vauvat pissaa siinä välillä, vai eikö niitä vaan häiritse se pissa siellä vaipassa?

Meillä on just näin, että poitsu ei nykyään enää pahemmin valita märkää vaippaa :girl_sigh: Pienempänä tuli heti kitinää pienistäkin pisuista, mutta nyt ei valita yhtään vaikka olisi sellainen vaippa, jossa ei ole kuivaliinakangasta ihoa vasten (esim. pop-in tai äp-kushies). Mulla tekee niin pahaa ajatus hautovasta pissavaipasta, että vaihdan silti suht usein vaipan vaikka valitusta ei tulekaan.

 

 

Imumääristä oli puhetta. Meillä on erittäin helpot yhdistelmät: taskuvaippaan tulee sisälle aina mikrokuituimu päälle ja sen alle joko Vihreän variksen velourinen zorb-tiimaimu, VV:n tavallinen zorb-tiimaimu, Mannamaan perhostaittoimu tai (harvemmin) Neppulan eiQjoo-tuplaläpätin. Äärettömän helppo homma miehellekin muistaa, että päälle tulee mikrokuituimu (erottuu ulkonäöllään selkeästi muista) ja alle "joku niistä isoista" :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Niin joo, imumäärät: mulla on taskuvaipassa semmosia flanellisia ite tehtyhä joissa on ehkä 4 kerrosta, n. 5 päällekkäin, eli 20 yhteensä? 4 itse asiassa riittäis yleensä 3 tunniksi, mutta pistän sen viidennen varmuudeksi kun taskuun mahtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla olisi muutama tyhmä kysymys kestoilusta! Toivottavasti näitä ei ole käsitelty täällä juuri, en jaksanut selata kuin muutaman sivun taaksepäin.

 

Ajattelin kokeilla tässä lähitulevaisuudessa yölläkin kestovaippaa(sisävaippa+villahousut), mutta mitä pukisin vauvalle yöksi villahousuvaipan lisäksi? Kun meillä ei varmaan mikään yökkäri mahdu sen pakkauksen päälle grin.gif Ehkä joku body jos laittaa useamman jatkopalan. Ei meillä kotona mitenkään kylmä ole mutta mietityttää vaan.

 

Luin muutamaa viestiä ylempää, että mikrokuituimun imuteho vähenee tietyn ajan jälkeen. Osaako kukaan sanoa, että kuinka kauan menee kun mikrokuituimulla on ne parhaat päivät ohi? Viikkoja? Kuukausia? Vuosi?

Edited by meime

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mä oon pitäny ihan tavallista paita-paitaa, eli ei bodyä :D vieläpä semmoista pidemmänmallista (esim. 56-senttisellä käytin 60-senttistä), niin ei nouse niin helposti kainaloihin. Toinen vaihtoehto on sit kokoa tai kahta isompi yöpuku... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Mä käytän vähän isompaa kokoa olevaa yökkäriä ja noissa yökkäreissäkin on hirveästi mallikohtaisia eroja. Toiset on paljon löysempiä pyllyn kohdalta.

 

Meillä kitistiin heti pikku pissoista silloin vastasyntyneenä. Silloin niitä vaippoja sai olla koko ajan pesemässä ettei lopu kesken. Käytin sitten aina kuivaliinaa, jotta vaippa kestäisi olla vähän kauemmin. Kummasti tyttö alkoi tottumaan märkyyteen ja nyt ei kyllä yhtään valita, vaikka olisi märkä harso (ilman kuivaliinaa) päällä. Mutta mä vaihdan kyllä sen verran usein muutenkin ettei pylly pääse punoittamaan.

 

stigmation kysyi kuivaliinoista ja taskuvaipoista. Kuivaliinoja voi tehdä myös ostamalla kangaskaupasta kuivaliinaneulosta ja leikkaa siitä sopivan kokoisia paloja (olen huolitellut saumurilla). Lisäimuja voi myös tehdä itse ja sitten vaikka päällimäiseksi kuivaliina kiinni, niin ei tarvi joka kerta erikseen räpellellä kuivaliinan kanssa. Itse en tykkää jostain syystä fleecestä, joten olen käyttänyt vain kuivaliinaneulosta. Niin ja taskuvaippojen sisään voit laittaa vaikka niitä harsoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä kans suosittelen itse hurauttelemaan kuivaliinoja, esim. Eurokankaasta ko. kangas maksaa 7,90e/m ja siitä saa jo monen monta kuivaliinaa! Sit esim. Prismassa myydään ihan myllymuksujen kuivaliinoja, oisko niitä nyt viis kappaletta ja hinta ei päätä huimannut, oisko ollu 5-7e. mut ite tehden tulee halvemmaks :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän typy ei ole missään vaiheessa valittanut märistä vaipoista, tosin erittäin harvoin käytetään märkäpintaisia. Suurimmassa osassa meidän vaipoista on fleeceä sisäpinta, sitten löytyy yksi coolmaxilla ja loput minkeetä joka myös tuntuu kuivalta päällepäin, suomalaisista vaipoista tosin ei minkeesisäpintaisia löydy (se on siis samaa ainetta kuin Itti Bittien ulkopuoli, sellaista karvaista).

 

Pienempänä käytettiin Nalle Nöttösiä joiden kanssa mulla oli joko coolmax-pintainen lisätiimaimu tai kuivaliinana microfleecestä leikattu läpykkä joka taitaa olla kooltaan joku 10x20 cm. Ei sen tarvitse olla siis kuin sen verran että peittää vaipan sisäpinnan, sivuille ei sen tarvitse välttämättä ulottua.

 

Yövaipoista löytyy pari luomubambuvelour-pintaista joka on siis märkäpintainen, mutta ainakin niin hellävarainen ettei siitä ole tullut punoitusta vaikka on ollut koko yön. Sen sijaan coolmaxista on välillä punoittanut parinkin tunnin jäljiltä.

 

Vaipanvaihtoväli on päivisin 2-3h ja yö mennään samalla vaipalla n. klo 20.30-09, tosin nykyisin ei enää ole yösyöttöjäkään. Imua pitää olla silti reippaasti, käytössä joko Onnikkaan sisävaippa jossa hamppua ja bambua reilusti, lisäksi laitan vielä 3-kerroksisen Easy Peasy -hamppuimun ja vaipan ulkopuolelle villaimun ennen villahousuja. Ehkä tuota villaimua ei villahousujen kanssa tarvitsisi, mutta haluan pelata varman päälle.

 

Öisin me käytetään unipussia, joten jos on (lyhytlahkeiset) villahousut niin niiden kanssa pitkähihainen t-paita ja päälle unipussi niin pysyy paketti lämpimänä. =) Jos taas yövaippana on Ecobubs-villataskuvaippa (jossa sisällä tosin reippaasti ihan muita kuin ko. taskun omia imuja) tai PUL-kuori yövaipan päällä, niin ne mahtuu unihaalarin alle ihan normaalisti.

 

Yövaipatuksessa olen muuten huomannut, että PUL-kuorista tai taskuista tulee reisiin omituisia punaisia viiruja, ikään kuin vaippa olisi raapinut ihoa. Ei tunnu kuitenkaan tyttöä haittaamaan. Olen kuitenkin nyt alkanut sen takia suosimaan yösisävaippaa ja villiksiä, koska niistä ei jälkiä jää.

 

Kestojen yksi "huono" puoli on, että niissä ei kakka haise joten joskus sitä ei havaitse ennen kuin seuraavan normivaihdon yhteydessä. Kertiksissähän alkaa kakka löyhkäämään samantien. Välillä siis kitinä paljastuu kakkakitinäksi, tyhmä äiti kun vaan ei ole ymmärtänyt tulkita että vaippa pitäisi vaihtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua rupesi kiinnostamaan, että tuleeko muillekin täyskestoilijoille ihottumaa kertavaipoista (tai no, minä en muutamaa päälle vuoden aikana käytettyä kertavaippaa vielä laske niin, että olisin osakestoilija. Välillä on vaan pakko, esim. ulkomaanreissuilla.)

Tää tuntuu meinaan olevan yleistä. Eli hellitäänkö me lapsen ihoa liikaa :grin: :grin:

Meillä pärähtää ihan jo yhdestä kertisvaipasta nivusalue kauttaaltaan punaiseksi ja pahimmillaan parin perättäisen jälkeen iho kuoriutuu kiveksistä. Vaipan merkillä ei väliä (kokeiltu muumi, libero, nature bb, lidln oma, pampers, huggies). Mulla iskee nyt paniikki, kun tarkoitus ois mennä etelän lämpöön ja koska tämä kuopus ei ole läheskään kuiva (mitä esikoinen tässä vaiheessa jo lähenteli ja olikin päiväkuiva puolitoistavuotiaana) niin vaihtoehdoksi jäänee tiheä housujen vaihtaminen tai kestojen roskiinheitto tms. Konetta ei meinaan paikanpäällä olisi. Jos taas mentäisi Turkkiin, niin siellä on kyllä pesuloita, mutta mitenhän ne noi vaipat ottais vastaan? Apua, kun on vaikeaa.

Muoks. harsoista ei tykkää meistä kumpainenkaan :girl_crazy:

Edited by Hernyó

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kaveriperhe oli juurikin Turkissa ja kahden lapsen kestot pesetettiin pesulassa. Kaveri oli menossa itse sinne pesemään vaippoja, mutta pesulan pitäjä oli itse tarjoutunut hommaan, oli vaan kysynyt tarkkaan pesuohjeet (aine, lämpötila jne). Kaveri oli ollut yllättynyt että noinkin positiivisesti asiaan oltiin jossain lomakohteen pesulassa suhtauduttu. Mutta tosiaan niitä itsepalvelupesuloitahan nyt varmasti ainakin löytyy kadun varsilta ja monissa hotelleissakin on joku pesutupa jota saa käyttää.

 

Meillä on yleensä reissussa käytetty kertsejä. Joskus, tosi harvoin niistä on pienten iho reagoinut mutta muutaman kerran muistan kummallakin lapsella jotain punoitusta kertseistä tulleen. Ja ovat parantuneet heti kun menty takaisin kestoihin.

Se järkky roskan määrä sekä rahan tuhlaus kertakäyttöisiin vaan turhauttaa, joten oon ajatellut tästä lähtien ottavani kestot reissuunkin mukaan, ainakin jos ollaan tyyliin mummoloissa tms tutuissa paikoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äp:n ImseVimsejä meillä oli lainassa kun poika oli pienempi, ei toimineet meillä yhtään... Siitä tuli semmoinen kamala ihan märkä paketti, en tykännyt yhtään että sellainen oli vauvan ihoa varten, oltaisiin varmaankin siis tarvittu siihen jotain lisäimua. Mutta kun oli myös taskuvaippoja, joissa sisäpuolella kuivaliinakangas, niin en pahemmin jaksanut niiden ImseVimsejen kanssa sitten yrittää.

 

Kuten Mariah, myös mä olin todella skeptinen äp:n BambinoMio- vaippaa kohtaan. En tainnut edes kertaakaan sitä kokeilla...:blush: Mutta sitä prefoldia olen kyllä käyttänyt imuna taskuvaipoissa (ja kaverilta saanut lisää niitä prefoldeja) ja on kyllä hyvä!

 

Imukerroksia taskuvaippaan laitan usein esim. 2 kerrosta mikrokuitua + 4 kerrosta bambufleecea. Tai 6 kerrosta pelkkää bambufleecea, tai 3 kerrosta froteeta + 2 kerrosta bambufleecea. Eli aika vähän verrattuna moniin muihin täällä? Vaihdan kyllä aika usein vaippaa. Yöllä me käytetään vaan kertsejä, ja muutenkin myös päivällä välillä kertsejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tutulla äidillä oli samankaltainen ongelma kuin Hernyólla eli heidän vauvansa peppu ei kestänyt kertiksiä. He toteuttivat ulkomaanmatkan ottamalla mukaan taskuvaippoja ja kertakäyttöisiä imuja. Taskuvaipat he pesi paikanpäällä itsepalvelupesulassa mukaan otetulla pesuaineella. En nyt tähän hätään muista tarkalleen mitä imuja he käytti, mutta joka tapauksessa vaikeaan virtsankarkailuun tarkoitettuja kertakäyttöpötkylävaippoja (oliskos ollut Tena, Attends tms.).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan hyvä idea toi kertakäyttöimut. Ja toisaalta taskuvaipathan pystyy hätätapauksessa pesemään ihan nyrkkipyykkinäkin, jossa auttaa jos on ämpäri. Plus että taskuvaipan sisällekin voi laittaa harson joiden peseminen ja kuivaaminen on kohtuullisen helppoa reissun päällä.

 

Meillä ei kertiksistä tule punoitusta vaikkei niitä montaa kappalessa kuukaudessa käytetäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tuli mieleen, että jos vaippojen pesu matkalla ei onnistu, niin sittenhän kertsiin vois laittaa ihoa vasten kuivaliinan. Vaikka fleeceä tai coolmaxia, jos iho niitä kestää :) me laitettiin matkalla ekana yönä fleecekuivaliina, kun pelättiin et jos iho ei tykkää kertsistä, mutta jätettiin se sit pois, kun mitään oireita ei päivälläkään tullut.. Oli tosi helppo pesasta ja kuivui kans nopeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plus että taskuvaipan sisällekin voi laittaa harson joiden peseminen ja kuivaaminen on kohtuullisen helppoa reissun päällä.

 

Harsoimuilla meilläkin mennää reissuilla, vaikka olisi kone käytössä milloin vain (sukulaisissa) niin silti harsoja mukana imuina. Ne on tosiaan käteviä tuon kuivumisen ja hyvän imukyvyn vuoksi. Tai no aika usein meillä on kyllä kotonakin niitä harsoja taskujen sisällä villan lisäksi :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

palatakseni vielä siihen mun bummariongelmaan, nyt on sitten kaikkien vaippojen reisikumpparit purettu ja ehkä puoleen ehdin ommellakin. Johan istuu... kas kumma. :girl_sigh: Hypin suorastaan riemusta, kun huomasin, että bummareiden kumppari on ommeltu vain kujaan: oli viis miljoonaa kertaa helpompi purkaa ku esim. fuzzeissa, jossa kumppari oli tikattu koko matkalta... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äh. Kertistenkin kanssa kakkaa on vaipan reunassakin. Tänään oli ensimmäistä kertaa kestis, kun tuli lasti. Sitä kakkaa oli jokapuolella :girl_impossible: Miten ihmeessä mä saan reidet tiukemmaksi noissa kestiksissä? Nyt oli Bumgenius. Mulla oli napit pienimmässä säädössä, kun meidän reilu 6 kg poika on melko hoikka. Olin yrittänyt asetella reisien kohdalta mahdollisimman hyvin. En saanut yhtä tiukkaan kuin kertiksiä mutta ajattelin ettei haittaa. Haittaa näköjään kuitenkin. Mulla oli vaipassa lisäimun lisäksi Muksut-kuivaliina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

palatakseni vielä siihen mun bummariongelmaan, nyt on sitten kaikkien vaippojen reisikumpparit purettu ja ehkä puoleen ehdin ommellakin. Johan istuu... kas kumma. :girl_sigh: Hypin suorastaan riemusta, kun huomasin, että bummareiden kumppari on ommeltu vain kujaan: oli viis miljoonaa kertaa helpompi purkaa ku esim. fuzzeissa, jossa kumppari oli tikattu koko matkalta... :girl_sigh:

 

Kyllä niillä kumppareilla on vaan iso merkitys :girl_sigh: Mut jee, että oli kujissa! Mä oon itekin aatellut et jos teen vielä joskus vaippoja, niin laitan ne kujiin, just ton takia et on helppo sit vaihtaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äh. Kertistenkin kanssa kakkaa on vaipan reunassakin. Tänään oli ensimmäistä kertaa kestis, kun tuli lasti. Sitä kakkaa oli jokapuolella :girl_impossible: Miten ihmeessä mä saan reidet tiukemmaksi noissa kestiksissä? Nyt oli Bumgenius. Mulla oli napit pienimmässä säädössä, kun meidän reilu 6 kg poika on melko hoikka. Olin yrittänyt asetella reisien kohdalta mahdollisimman hyvin. En saanut yhtä tiukkaan kuin kertiksiä mutta ajattelin ettei haittaa. Haittaa näköjään kuitenkin. Mulla oli vaipassa lisäimun lisäksi Muksut-kuivaliina.

Laitathan ne reisiaukot siis ihan sinne syvälle nivuseen? Tuli vaan mieleen, kun siitä on täällä ollut aiemminkin juttua, että kertikset ja kestot puetaan päälle vähän eri tavalla :) Kertikset voi jättää siihen reidelle lepäämään, mutta kestot pitäis laittaa nivuseen. Meillä on hahtuvahullun ja neppulan helmi/helemi-vaippoja, joissa ei ole kumppareita vaan joustokanttinauhat reisiaukoissa ja ne pitää täysin hyvin, kunhan vaan asettelee oikein :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.