Annick

Kestovaipat vol. 3

1008 posts in this topic

Kysyn nyt tällaista.. Onko teillä muilla tullut kestiksiä käyttäessä pissavaippojen haju sellaseks pistäväks ammoniakkiseks hajuksi? Musta tuntuu että aluksi kestiksissä ei pissa haissut sen kummemmalle kun muutenkaan mutta nyt kun oon noita pessyt ja käyttänyt, tuntuu että niihin on tullut sellanen haju aina kun ottaa pois tytön päältä! Pesenköhän/hoidankohan niitä jotenkin väärin kun noin käy aina? Ensin oli vain tietyssä imse vimsen aio-vaipassa mutta nyt haju tuntuu aina kaikissa kestovaipoissa joita käytän.

 

Käytäntönä mulla siis on niissä että huuhdon vaipan ja imun käytön jälkeen ja ripustan pikkuiseen telineeseen ja ne kuivahtavat siihen ennen pesua. pyrin pesemään vaipat aina kolmen päivän päästä viimeistään. Käytän hajusteetonta pesuainetta (erisan) ja kuivatan narulla. Mikähän siis on vialla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Voihan olla että niihin on jäänyt pissäjäämiä vaikka oletkin asianmukaisesti pessyt. Kantsii pyöräyttää kertaalleen ( ja muutoinkin satunnaisesti) 90c:ssa ilman pesuainetta, ja laita vaikka etikkaa huuhteluaineeksi. Toinen hyvä huuhteluaine etikan sijasta on teepuuöljy, tulee ihanan raikkaita vaippoja :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Meidän vaipat alkoi haista pissalta, kun käytin liian niukasti pesuainetta ja niihin jäi pissajäämiä. Ja lisäksi mun mielestä Erisan pesi meidän vaipat huonoiten kaikista kokeilemistani pesuaineista.

 

 

Vaippamääristä: meillä on 16 AIO-vaippaa (kahta eri merkkiä 10 + 6) ja oiskohan 13 taskuvaippaa. Mikrokuituimuja 13kpl ja kaikenlaisia hitaampia imuja n.16kpl muistaakseni (esim. mannamaan perhostaittoimu, vihreän variksen zorb-tiimoja, neppulan tuplaläpätin). Jokaiseen taskuvaippaan me sujautetaan mikrokuituimu + hitaampi. Pesuväli on meillä 2-3 päivää yleensä. Käytön jälkeen ripustan vaipan lisukkeineen roikkumaan ilmavan vaippakorimme reunalle vähän kuivahtamaan ja sit myöhemmin tipautan sinne koriin sisälle. Vaippoja on ihan riittävästi, vähän vähemmälläkin määrällä pärjäisi, mutta toisaalta kohta n.10 vaippaa on jäämässä pieneksi ja saatanpa muutaman uuden taskun ostaa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tätä on varmaan kysytty sata kertaa aiemminkin, mutta kun meilläkin on tuo nestemäinen Erisan yleensä käytössä (joskus Ecover jos sitä kaupasta löytyy) niin mitkä pesuaineet ootte kokeneet parhaiksi vaippojen pesussa?

Pesuaineenhan tulee olla zeoliititon ja sisältää saippuaa alle 5%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pom, mä oon itse kyllä perus-Serton puolestaliputtaja! Se color sopii kestoille hyvin, tulee puhdasta eikä vaipat haise, ei pissalta tms. eikä myöskään hajusteilta! Serto jopa vaalensi käytettynä ostettujen vaippojen polyestermokan harmahtavasta vaaleammaksi, vaikkei tuossa edes ole valkaisuaineita! (niitähän ei ees saisi olla).

 

Saatiin appiksilta Tiitun synnyttyä "vauvalahjaksi" jotain outoa AmWayn vauvapyykille tarkoitettua pesuainetta, ja vaikka se kestovaippainfon listoilla näyttää olevan hyvä vaihtoehto, niin mä inhoan sitä voimakasta pesuaineen hajua, mikä puhtaissa vaatteissa sitten on...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en myöskään tykkää yhtään jos pyykit haisee pesuaineelle tai huuhteluaineelle. Pitääkin kokeilla tuota Serto Coloria. Joku kaveri kehui myös Ole Hyvä-pesuainetta, ajattelin tilata jostain kokeiluun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pesuaineista oon huomannut, että Erisanin nestemäinen ei toimi meillä niin hyvin kuin vastaava jauhe. Onko vaipoille väliä peseekö nestemäisellä vai jauheella? Saatiin sukulaiselta purkki Vanish-jauhetta, enkä kehdannut kieltäytyä lahjoituksesta. Se pitäisi saada kulumaan (tai lahjoittaa eteenpäin). Voisikohan sillä kokeilla maitokakkatahrojen poistoa esim. harsoista..? Mitäköhän tuollainen aine tekee PUL-kankaalle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanishissa on muistaakseni ainakin valkaisuainetta, joten ei oikein sovellu pul-kankaille (haurastuttaa niitä). Mutta miksei soveltuisi harsoille?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia kokemuksia teillä on Onnikkaan yökestoista? Olen kuullut niistä paljon hyvää. Niitä taitaa olla useampaa mallia, joten mitä niistä käytätte ja millä imuilla? Saako vaippaan valita tilausvaiheessa itse imut? Mistä olette tilaneet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Balbiana, mä olen käsittänyt, että jauhemainen olisi paras vaihtoehto kestoille, nestemäisessä on jotainlähde kuuluisa kuulin jostain ainesosia, jotka ei sovi pul-kankaalle.

 

Mä oon saanut joskus jonkun ostoksen kaupanpäällisiksi vanishia, ja etenkin ihan alkuvaiheen kakkavaippapyykille se oli tosi kova sana. Mulla siis oli bambino mion kuoria ja imuja isot kasat, ja koska kuorta ei tarvinut joka kerta vaihtaa, niin imut pyöri useasti itsekseen/muun pyykin kanssa = ei pulia mukana. Silloin vanishilla sai hienosti kakankeltaiset imut taas valkoisiksi... Muuten se nyt ei kuitenkaan oo mikään ehdoton, sooda ajaa käytännössä katsoen saman asian... :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnikkaan taskuja on meillä pari kappaletta. :) Ne on minusta aika reitevän lapsen mallisia, eli jos vauva on masustaan pullea tai rimppakinttu, niin en ehkä suosittele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitän vastauksista! Mä kärsin imetysdementiasta tai muuten vaan hatarasta päästä. :girl_sigh: Itse olin kuukausi takaperin lukenut tästä jauhemainen vastaan nestemäinen pyykinpesuaine. Tosiaan nestemäinen voi ehkä joskus jossain olosuhteissa tehdä vahinkoa PUL-kankaalle ja kestovaippainfolta tästä luin...

 

Mä testaan sitä Vanishia noihin meidän maitokakkatahraisiin harsoihin. Joskus tuntuu, että meidän tytöllä on kakassa jotain ylimääräistä väriainetta, kun tahroja jää helposti. Sappisaippua auttaa, mutta ei sitä jaksa harsoja saippuoida joka kerta. Onneksi kiinteiden aloituksen myötä kakkavaippojen määrä on harventunut 4-5 kpl/ pvä tahdista kerran päivässä jos sitäkään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosiaan nestemäinen voi ehkä joskus jossain olosuhteissa tehdä vahinkoa PUL-kankaalle ja kestovaippainfolta tästä luin...

 

Mä testaan sitä Vanishia noihin meidän maitokakkatahraisiin harsoihin. Joskus tuntuu, että meidän tytöllä on kakassa jotain ylimääräistä väriainetta, kun tahroja jää helposti. Sappisaippua auttaa, mutta ei sitä jaksa harsoja saippuoida joka kerta.

 

Meillä on kans tyttö oikea maitokakkatahratehtailija. Sappisaippuaa menee siis ihan kiitettävästi :grin:

 

On myös paljon nestemäisiä pesuaineita, jotka sopii hyvin vaipoille (joissain siis voi olla sellainen koostumus ettei käy). Meillä käytetään oikeastaan enää nestemäistä Ecover Delicatea, kun se käy kaikelle pyykille.. Pitää myös vaipat auki :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut lähes koko kaksivuotisen kestoilu-uran ajan pesuaineena nestemäinen Erisan. Kesällä kokeiltiin jauhemaista, mutta isommalle iski vaippa-alueelle kauhea ihottuma märkärakkuloineen. Ilmeisesti se jauhemainen ei sitten huuhtoudu niin hyvin vaipoista? Outoa sinänsä, että vaippoja lukuun ottamatta kaikki muu pyykki pestään sillä jauheella, siis myös lasten vaatteet, eikä niiden kautta tule ihottumaa. Ehkä se liittyy siihen, että vaatteet on kuivia, mutta vaippa kastuu ja märkänä varmaan mahdolliset pesuainejäämätkin ärsyttää enemmän. Ihottuma tuli siis vain siihen kohtaan, joka vaipassa on märin.

 

 

Millaisia kokemuksia teillä on Onnikkaan yökestoista? Olen kuullut niistä paljon hyvää. Niitä taitaa olla useampaa mallia, joten mitä niistä käytätte ja millä imuilla? Saako vaippaan valita tilausvaiheessa itse imut? Mistä olette tilaneet?

 

Onnikkaan yövaippoja on kahta mallia: röyhelöllistä (Sulo) ja kapeaa (Siru). Kumpaankin voi valita joko etutarrat tai etunepit, Sirun saa myös sivunepeillä. Lisäksi Suloon voi valita yksi- tai kaksirivisen nepityksen. Imuvaihtoehtoja on monia, kaikki varmaankin ihan toimivia. Myös kuosit ja neppien/tarrojen värit saa valkata itse. :girl_smile:

 

Meillä on tykätty eniten sivukiinnitteisestä Sirusta ja imuina on maksimit eli kiinteiden imujen lisäksi etuläpässä 3 krs bambuhamppufleeceä (+ coolmax) ja pitkässä läpässä 4 krs bambuhamppufleeceä. Tuo pitkä läppä taitetaan siis kaksinkerroin. Ainakin tätä imukokoonpanoa voin omien kokemusten perusteella suositella.

 

Onnikkaan yövaippoja saa tällä hetkellä tietääkseni kahdesta paikasta: tilaustyönä suoraan Onnikkaalta sekä varastovalmiina Villa Villalta.

Edited by Siona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanishista tuli mieleen, että eikös valkaisuaine heikennä imukykyä. Mun mielestä monissa pyyhkeissäkin on maininta "älä käytä valkaisuainetta".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pyyhkeissä se on kyllä "älä käytä huuhteluainetta" (+ ne on värillisiä kaikki, joten ei tietty valkaisuainetta sen takia), mutta kyllähän valkaisemattoman sanotaan imevän paremmin kuin valkaistun, en sitten tiedä kuinka paljon...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän taskuvaipat on itse tehtyjä, ja kankaita tilatessa huomasin, että sen pul-kankaan kohdalle jota tilasin oli kirjoitettu, että ei suositella nestemäistä pesuainetta. Sitä sitten täälläkin ketjussa ihmettelin, kun luulin, että puolestaan kaikissa jauhemaisissa on zeoliittia, ja sehän ei myöskään ole hyvä kestovaipoille.

 

Ostin sitten LV:n pesujauhetta herkkäihoisille, fosfaatitonta & zeoliititonta ja saippuaa alle se 5%. Mutta mun mielestä tuo pesuaine ei sitten ollutkaan kauhean toimivan tuntuista, esim. jos samassa koneessa oli jotain sotkuisia vauvan vaatteita, tuntui että tahrat ei lähteneet hyvin. Joten olen oikeastaan palannut käyttämään vaippapyykille samaa kuin muullekin pyykille hyväksi havaitsemaani, eli nestemäistä BioLuvil hajusteeton (saippuaa alle 5%). Ei ole taskuvaipoille tapahtunut mitään ainakaan vielä. Mulla on tuota BioLuvilia tosi iso pönttö, minkä anoppi on antanut, mutta alkaa olla lopuillaan enkä ole ihan varma saako tuota tavallisesta kaupasta (pakkauksessa lukee vain ammattikäyttöön??). Hmm pitää katsella, voisi kokeilla sitä Serto Coloria myös...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia kokemuksia teillä on coolmaxista vaipan sisäpintana? Tyttö nimittäin sai juuri vauvalahjaksi kolme söpöä Myllymuksujen taskuvaippaa imuineen. Ihana lahja, kalliita vaippoja, mutta eihän se coolmax-pinta läpäissytkään pissaa. Kaikki vaatteet ulkopukua myöten litimärkänä, just kun olin saanut vauvan ja itseni lähtövalmiiksi... Imut oli ihan kuivia, eli kaikki oli valunut ohi vaipan, vaikka lahkeensuun kuminauhat on ihan napakat. :skilletgirl: Se joustofrotee vastaavassa 2011 äp:n vaipassa toimii oikein hyvin.

 

Ennen käyttöä pesin vaipat (60 asteessa ja nestem. Erisanilla).

 

Voi että harmittaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Voi harmi :( Kyllä mulla on coolmax toiminut aina tosi hyvin vaipoissa. Kuulostaa jotenkin siltä, että coolmax-pinta olisi mennyt tukkoon (mikä olisi kyllä ihme, jos olet vain kerran pessyt sen aiemmin). Mulla on käynyt noin samalla tavalla kuitenkin popolinin kuivaliinoissa, joteka on jonkinlaista kuivaliinaneulosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saakohan sen coolmaxin vielä uudestaan pesemällä tai jotenkin auki, vai pitääkö noita alkaa käyttää kuorivaippana ja laitella se imu sisäpinnaksi eikä vaipan sisälle taskuun?

Vai olisiko tässä reklamaation paikka? :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä muistelen lukeneeni joskus jostain, että osassa myllymuksun vaipoista on coolmax ollut uutena tukossa. Kai se aukea fairylla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin kokeilisin fairyllä pestä ja sitten jos ei edelleenkään toimi niin reklamaatiota vaan. Jos se on vaikka jotenkin viallinen kangaserä ollut sitten? Meillä on noin 12 coolmax-taskuvaippaa ja tosi hyvin ovat läpäisseet pissat imuihin, ei valittamista.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.