Annick

Kestovaipat vol. 3

1008 posts in this topic

Kysymys villahousuista (en just ehdi selaamaan kaikkia sivuja läpi, jos tätä on jo käsitelty): pitääkö uudetkin villahousut (esim. Ruskovillan tai itse merinovillalangasta neulotut) lanoliinittaa ennen käyttöä? Eikös niissä ole se villarasva tallella jos ei ole pesty kertaakaan? Tekisittekö lanoliinikäsittelyn kirpparilta ostetuille villahousuille ennen käyttöönottoa?

 

Toinen kysymys: riittääkö uusille harsoille yksi pesu ennen käyttöönottoa? Oon pessyt ne kerran ja taitellut kaikki valmiiksi, mutta nyt rupesin miettimään että riittiköhän se yksi pesu. En kyllä millään jaksais pestä ja taitella niitä kaikkia uudestaan... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon lanoliinottanu kaikki ostetut villikset. Kerran huutiksessa on tullut villikset vastaan jotka kotona huomas että oli lanoliinotettu valmiiksi, muuten on kaikki tainnu olla lanoliinotusta vailla. Mulla on hahtuvaa kotona ja ei se käteen tunnu mun mielestä että olis valmiit puikoilta päälle.

En mäkään harsoja pessyt kun kerran, ei niiden imu mun tietääkseni muutu vaikka kuinka pesis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Eri mieltä, kyllä harsojen imuteho paranee ihan älyttömästi, kun tulee enemmän pesuja alle. Ja varsinkin ruskovillan villahousut pitää ehdottomasti huoltaa ennen käyttöä, uusina niistä tulee monen kestoilijan kokemuksella suoraan läpi. Meillä on yhdet ollut uutena, ja mä en tuota hoksannut, ja kyllä vaan kosteus oli läpi ihan samantien. Toisen tuli käytettynä, ja niiden pito oli heti ihan eri luokkaa. Ja meidän 1v3kk käyttää muuten edelleen niitä samoja 60cm housuja, kuin yli vuosi sitten :D Silloin ne olivat nilkkoihin, nyt peittävät juuri ja juuri vaipan. Itsetehdyissä villiksissä pito on mun kokemuksen mukaan parempi, mutta kyllä mä silti nekin lanoliinikylvyn kautta otan käyttöön. On ne kuitenkin ihan eri tuntuiset sen käsittelyn jälkeen. Vaikka sitä rasvaa on valmiina jäljellä, niin kylvyn jälkeen sitä on kuitenkin paljon enemmän ;) Ekan pesun yhteydessä siis kylvetän, myöhemmin en joka pesukerralla jaksa, vaan saatan vain pestä ja kuivata tai sitten heittää huuhteluainelokeron kautta huuhteluveteen lanoliinia. Jos ap:lla on vielä aikaa ennen vauvan tuloa, niin maksaa kyllä vaivan pyöräyttää vaikka kaikki kestojutut (no kuoret ja muut, missä ei ole mitään imevää, eivät tästä hyödy, mutta kaikki muut) vielä useampaan kertaan pesussa (ilman pesuainetta kelpaa ihan hyvin), ja lanoloida villiksiä (kylvyn jälkeen saa IMO reilusti laittaa koneeseen linkoamaan vaikka rpm 500, pelkkä narulla kuivaus kestää i-kui-suu-den) :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, kiitti vastauksista! Pitääpä tehdä tuo lanoliinikäsittely nyt sitten, ehkä tässä vielä ehtii, kun vauva on ainakin toistaiseksi vielä masussa. Katsotaan jos saan aikaiseksi vielä pestä noita harsojakin vaikka edes sen toisen kerran...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Tuohon liittyen: Mä pyöritin kaikki imevät kestojutut varmaan kymmenisen kertaa pesukoneessa ihan vaan tavallisten vaatteiden mukana. Eihän niillä uutena/puhtaana ole väliä vaikka pesiskin vain 30-40 asteessa :) Tosin mä aloitinkin pesemisen pikku hiljaa jo rv30 paikkeilla niin ei ollut mikään kiire :grin: Niin ja siis me käytetään tuoksuttomia/sensitive pesuaineita myös aikuisilla, joten sama pesuaine kävi vaipoille/imuille ja vaatteille...

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain miehen puhuttua ympäri AIO-vaippojen kokeiluun ja tilasin nyt muutaman meille kokeiltavaksi.

 

Osaako joku suositella hyviä AIO-vaippoja aloittelijoille? Mitä kannattaa ottaa huomioon? Mitä pesuaineita kannattaa käyttää? Suositteletteko lisäimuja / riisipaperia tms. käytettäväksi? Millä määrällä vaippoja pärjää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos ihan kokeilette vaippoja, niin muutamalla pääsee alkuun. Me kestoillaan kokonaan ja 2 päivän vaipakierrossa on nyt 15 vaippaa ja 4 yövaippaa. Päivävaippoihin on jokaiseen mikrokuituimu ja hamppuimu ja yövaippoihin sitten enemmän. Tietty aio-vaipoihin ei välttämättä tartte lisäimuja, ellei ole megapissijä. Pesuaineessa tulisi olla alle 5% saippuaa ja ei saa olla valkaisuainetta. esim. LV on hyvä. Riisipaperia voi halutessaan käyttää, mutta meidän pojalle tuli siitä ihottumaa, joten jouduttiin lopettamaan sen käyttäminen.

 

Teillä on vielä niin pieni vauva, että kannattaa ehkä panostaa yhdenkoon vaipoihin, jotka menenevät koko vaippaiän. Ne voi tietty ihan pienellä falskta helpommin. Tietty jotkut helpot taskuvaipat voisi olla myös vaihtoehto, kun ne kuivuu tosi paljon nopeammin kuin noi aio:t. Niihin, kun laittaa imut sisään, niin siihen menee ehka 5 sekuntia ja vaippa on valmis. Se vaan kuivuu aio vaippoja nopeammin, koska ne imut saa siitä irti ja erikseen kuivumaan.

Edited by kultanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos vastauksesta.

 

Eli taskuvaipat ovat aika helppoja käyttää? Tää kestovaippailu tuntuu jotenkin niin salatieteeltä, mitä olen juttuja lueskellut :lol: En ymmärrä vielä noista imuista jne. paljoakaan ja tuntuu, että valinnanvaraa on ihan liikaa.

 

Osaisiko joku suositella hyviä taskuvaippoja? Minkälaisia imuja niihin tarvitsisi tilata?

Edited by Elisha

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa suositella tiettyä vaippamallia, mutta sanon (taas ;)) että itselleni tää kestovaippailu helpottui huomattavasti kun lakkasin stressaamasta yksityiskohdista.

 

Tässä omat kestovaippaohjeeni aloittelijalle: Vaippaan laitetaan jotain missä on kuori (semmonen mikä ei päästä vettä läpi) ja jotain missä on imua (semmosta mikä imee nestettä). (AIOissa on sekä kuori että imu. Taskuvaipassa on kuori, jonka sisään laitetaan imua. Lisäksi on kuoria, joissa ei ole taskua.) Jos kombo ei toimi, ei käytetä sitä samaa komboa uudestaan. Aloituskombo valitaan sillä perusteella, mitä saadaan käytettynä kavereilta ilmaiseksi tai kirpparilta/netistä halvalla. Vaippoja pestessä ei käytetä huuhteluainetta, ja pesuainetta käytetään mahdollisimman vähän. Pestään 60 asteessa.

 

Sen pituinen se.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä en kyllä jaksanut pestä vaippoja moneen kertaan ennen vauvan syntymää. Vastasyntynyt pissaa aika pieniä määriä kerrallaan, joten vähän huonompikin imukyky riittää kyllä siinä vaiheessa, ja sitten siinä käytön myötä kertyy niitä pesuja nopeasti :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälaisia pyykkikoreja /-pusseja teillä on likaisten vaippojen säilytykseen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
z7btffiux6f8o8dh.jpgTämmönen. On ihan törkeän hyvä :) Ei hajuja, ja lapset on osanneet itsekin laittaa vaipat tänne (viettää kivasti alaspäin tuo keskiosa, eli ei tartte ees yltää kunnolla :D) Helppo pestä sen kerran vuoteen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkälaisia pyykkikoreja /-pusseja teillä on likaisten vaippojen säilytykseen?

Meillä on rottinkinen pyykkikori, jossa roikkuu kangaspussi sisällä. On sopivan ilmava säilytykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ärsyttää!!! :hysteric: Katsokaa nyt tätä kuvaa:

 

 

 

 

Pesen kestovaipat yleensä kolmasosalla suositellusta pesuainemäärästä (eli määrästä joka pullon kyljessä siis lukee koneelliselle tavallista pyykkiä) eli varmaan reilun ruokalusikallisen verran on pesuainetta. Pesen ohjelmalla joka käyttää runsaasti vettä ja usein lopuksi laitan vielä ohjelman jälkeen erillisen lisähuuhtelun ja linkouksen. Toisinaan olen laittanut myös ihan aluksi kylmän esipesun kuten tänäänkin ja noin paljon ne vaahtosivat! :girl_impossible: Kuvan otin siinä vaiheessa kun kone oli pessyt vartin. Kippasin siis suoraan pyykkikorista vaipat ja imut koneeseen ja laitoin pyörimään pikaohjelman täysin ilman pesuainetta. Ärsyttää suunnattomasti huomata, että noin paljon on ollut taaskin pesuainejäämiä vaikka niin huolellisesti koitan pestä! :girl_mad:

 

 

Pitääkö tässä alkaa pestä joka toinen koneellinen ilman pesuainetta vai mitähäh, kun kerran sitä pesuainetta näyttää olevan kamoissa jo ihan omasta takaa tarpeeksi :skilletgirl:

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vähän takkuillen alkoi meidän kestovaippojen kokeilu. Luulin tilanneeni AIO-vaippoja, mutta olinkin tilannut sisävaippoja! No ei ihme, että eivät pitäneet kosteutta sisällään :blush: Huokaus. Nyt sitten tilasin parit vaippavillahousut, ettei tullut turhaan ostettua noita vaippoja, vaikka olen aina ajatellut etten käytä vauvalla ainakaan yhdistelmää vaippa + villahousut.

Edited by Elisha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta vaippa + villahousut on ihan loistava yhdistelmä! Varsinaisia vuotoja ei juurikaan taphdu, kunhan pöksyt ovat hyvin lanoliinitettu. Kosteus tihkuu pikkuhiljaa läpi, ja vaipan huomaa vaihtaa ennen kuin mitään holahdusta tapahtuu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan juuri, meillä käytetään edelleen vain villiksiä sisävaippojen kanssa just tuon takia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu, lyhyt lahkeisten päällä pidän ja pitkälahkeisten päällä en pidä, sillon on vain nilkkasukat ja paita/body. Onkos HH Wools pitkälahkeisena jotka on tosi suosittuja ja moni on kuulemma käyttäny vielä vaikkei enää vaipoissa lapsi kuljekkaa

Edited by *OA*

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tykkään pitää pitkälahkeisia villiksiä pelkästään paidan kanssa (kun poika on jo puolitoistavuotias). Pienempänä pidin lyhytlahkeisia villiksiä housujen alla, ja kesällä lyhytlahkeiset ovat olleet mitä mainioimmat shortsit. Lämpimällä kelillä on tuntunut mukavalta pitää pojalla hengittävää pakettia (sisävaippa + lyhyet villikset) mieluummin kuin pul-vaippaa. Tulokkaalle, joka on tyttö, olen ajatellut pitkiä viliksiä ihan kyläilyvaatteeksikin tunikan tai mekon kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilasin nyt Nallevaipoilta kahdet merinovillaiset puolipotkarit kokeeksi, kun ne olivat tarjouksessa. Ne jäävät kyllä nopeasti varmaan pieniksi, kun tarjolla oli vain NB-kokoa ja halusin nimenomaan puolipotkarit. Onkohan niitä saatavilla jossain muualla?

 

Nuo HH Woolsit näyttivät myös ihan kivoilta.

Edited by Elisha

Share this post


Link to post
Share on other sites
Myllymuksut myy ainakin, muutamassa muussakin nettikaupassa näytti olevan mutta kun ei erikseen mainittu vaippakäyttöä niin en linkittänyt

Share this post


Link to post
Share on other sites

FMN: Ootko kokeillut lisätä koneeseen vielä vettä pesuainelokeron kautta tai laittaa vaikka märäksi kasteltuja pyyhkeitä mukaan jolloin saisi pyykille enemmän painoa = enemmän vettä pesuun. Nykyajan vesipihejä koneita ei ole kyllä suunniteltu vaippapyykin pesemiseen. Mä käytän vaippapyykkiin lähemmäs 2 rkl pesuainetta, kylmä esipesu, lisähuuhtelu ja huuhtelu "medic rinse" -asetuksella eli kuumalla vedellä jolloin pitäisi jäädä vähemmän jäämiä. Enkä ole kyllä huomannut että vikassa huuhteluvedessä näkyisi pesuainetta. Varsinkin kun teillä säilytetään vaipat niin ilmavasti että taitaa olla jo aika kuivia koneeseen heitettäessä. Välillä olen myös kastellut koneeseen menevät imut erikseen niin silläkin saa huijattua painoa pyykkilastille.

 

Säilytyksestä: Me säilytetään kaapissa olevassa kiinteässä, ulos vedettävässä pyykille tarkoitetussa lankakorissa jossa on joko tyynyliina tai iso pesupussi. Kaappi on kyllä selkeästi vähän liian umpio koska hajuja on alkanut nyt 1 vuoden jälkeen tulla aika muhkeasti, olen miettinyt jos siirtäisi säilytyksen reikäisessä pyykkikorissa saunaan ja vielä niin, että tyynyliina/pesupussi olisi roikkumassa ilmassa jolloin pohjallekaan ei jäisi muhimaan turhaan kosteutta.

 

Sitten shoppailuvinkki: Edullisia taskuja etsiville http://www.tinynippers.co.uk/, varsinkin nuo minky-päällysteiset on aivan ihania. Ja niitä on kehuttu kovasti. Tiny Nippersin FB-sivulla näyttää olevan usein alennuksia käynnissä vaikka alkuperäinen hintakaan (4,49 puntaa per vaippa) ei päätä huimaa. Ja postituskulut painon mukaan. Odottelen tässä seuraavaa alea ja pistän tilaukseen vaippapusseja ja minky-taskuja, sekä fleece- ja minkyliinoja vaippojen sisäpintoja suojaamaan. Meillä on yksi tuollainen tasku ja on istunut aina tosi hyvin, toimii paljon paremmin kuin monet kalliimmat. Myös noiden snap-in -vaipat on saaneet FB:ssä paljon hehkutusta osakseen mutta ne taitaa toimia paremmin ihan pienille vauvoille, ja olivat nyt loppu kaupasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.