Annick

Kestovaipat vol. 3

1008 posts in this topic

Muuten, olen sitä mieltä että aloittelijan ei kannata ihan randomina alkaa hankkimaan vaan "jotain mitä halvalla kirpparilta tai huutiksesta saa", yleensä silloin saattaa helposti saada käsiinsä jonkun ikivanhan koppuroituneen vaipan jossa kuminauhat vetelee viimeisiään. Ei mikään ihme että innostus lopahtaa heti alkuunsa. Itse hankin edullisia mutta erittäin hyviä (kiinalaisia) vaippoja eBaystä nimeltään Sunbaby, ne toimi meillä pomminvarmasti, olivat söpöjä, rahaa ei mennyt paljon hukkaan ja pian itsevarmuus kasvoi kokeilemaan jo kalliimpia (lue: kotimaisia) vaippojakin. Ja kannattaa jututtaa jotain tuttua joka on kokenut kestovaippailija, tai sitten käydä vähän lueskelemassa kestovaippainfo.fi:n suosituksia. Mut itse lähtisin ihan uudelle vaipattajalle suosittelemaan Onnikkaan vaippoja kotimaisista, tai sitten vaikka noita Tiny NIppersin taskuja jos haluaa päästä halvemmalla. Ja ensin YKSI mallikappale yhtä laatua ettei kaapissa ole kymmenen vaippaa kaikki samaa sopimatonta mallia. Uusia imuja pitää vaan muistaa pestä monta kertaa ennen kuin alkavat toimimaan, taskuvaipathan on heti ekan pesun jälkeen käyttövalmiita.

 

Tietysti on paras jos joltain tutulta saa lainaksi ensin jotain hyväksi todettua vaippaa testaukseen jolloin ei mene yhtään rahaa hukkaan jos vaippa ei sovikaan.

 

Meillä lähes täyskestoilua nyt takana vuosi enkä todellakaan aio näistä söpöistä kangasvaipoista luopua.

Edited by Hermione

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaapas raskausdementikolle, että pystyikö noita vanhoja lakanoita käyttämään TSI-vaipoissa mitenkään? Kun olen ihan varma, että meikäläisen pitäisi tämä tietää, mutta kun ei saa päähänsä niin ei saa... :grin::girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen kyllä käyttänyt imunakin sisävaipassa mutta joutuu laittamaan aika paksusti eikä silti ime kovin paljoa :rolleyes:

 

Ehkä voisi päällystää lakanakankaalla mikrokuituimuja, kun ne on inhottavan tuntuisia pelkältään ja harmaantuukin rumaksi. Lakanakangas olisi sopivan ohut ja nopeasti imevä siihen päälle. Varsinkin jos olisi jotain nättiä kuviota.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lakanasta voi tehdä ainakin ison pesupussin joka on hyvä ripustaa koriin roikkumaan likavaippojen kuivasäilytystä varten. Imuna en kyllä käyttäisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos muuten jostain saatte käsiinne, niin Amwayn SA8 on ihan huippu pesuaine vaippapyykille, kaikki ko. merkin jauhemaiset (Baby, Color, Premium) toimii hyvin. Ei ole zeoliittia joka jää jäämiksi helposti vaippoihin, pesee hyvin ja soveltuu muutenkin vaipoille. Määräksi riittää joku 25 ml/koneellinen. Tuoksua on vähän mutta ei mielestäni tuoksu enää kuivassa pyykissä, sopii loistavasti myös atoopikoille. Miinuksena on hankala hankinta eli sitä myydään vain suoramyyntinä. Enkä ole Amway-myyjä, joten ei ole ns. oma lehmä ojassa hehkutuksessa. Meillä on ollut käytössä useamman vuoden enkä pois vaihtaisi.

 

Ecoverin huuhteluainetta voi muuten käyttää myös vaippapyykkiin, pitää hamputkin notkeana narukuivatuksessa. Olen käyttänyt säännöllisesti puoli korkillista vaippakoneelliseen lähes vuoden ajan eikä ole tukkinut fleecejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaahtoamisongelmaa on ilmennyt meilläkin, mutta se hävisi lähestulkoon kokonaan, kun vaihdoin nestemäisen pesuaineen jauhemaiseen (Erisania molemmat). Muistan jostain lukeneeni, että nestemäiset yleensäkin vaahtoaa herkemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hermione: joo siis mä pesen jo nyt sillä ohjelmalla mikä on runsasvetisin eli ei punnitse pyykkiä vaan käyttää aina saman verran vettä, se on joku vuodevaatteiden pesuohjelma. (silloin kun ostettiin tuo kone niin kävin urakalla läpi kaikki 60 asteen ohjelmat eli kyttäsin vesimäärää lasin takana :grin: ). Sitä vähävetistä punnitusta käyttävää ohjelmaa käytän ainoastaan niin, että olen esipessyt vaipat ensin erikseen ja sit vaihdan ohjelman lennossa toiseen niin ne märät vaipat tosiaan lisää vesimäärää. Mut yleensä välttelen noita punnitsevia ohjelmia. Meillä on myös lämmin lisähuuhtelu, jota käytän välillä.

 

Rockin green -pesuaine oli ihanaa, mutta sitä ei viitsi enklannista asti tilata kalliilla noin niin kuin "huvikseen" :girl_sigh: Yhden paketin ostin pinttyneen pissanhajun poisräjäyttämistä varten ja siihen tepsi classic rock tosi hyvin. Vaatteet tuli samalla pesuaineella ihanan pehmeiksi, ihan kuin olis rumpukuivatettuja olleet narukuivatuksen jälkeen :tender:

 

En tykkää jauhemaisista pesuaineista (poislukien tuo rockin green), kun pelkään aina että ne tukkii pesukoneen sisuskalut pitkässä juoksussa :girl_sigh: Ja useasti varsinkin tummissa vaatteissa huomaa, että jauhetta on jäänyt vaatteisiin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tasta mahtavasta maarasta tietoa mitta talle palstalle on kertynyt! Mulla on esikoinen vasta tuloillaan mutta olen jo yrittanyt perehtya asiaan ja ostellutkin perusvaippojakin ettei tarvitse ihan viime tipassa yrittaa etsia sopivia.

Tein parit villikset kaytettavaksi tots bots cotton, bamboozle Ja bamboozle stretch sisavaippojen kanssa mutta nyt epailytaa onko ne liian pienia. Voisko joku olla niin ystavallinen etta mittais kuInka korkeita ja leveita omat vastasyntyneelle tarkoitetut villikset on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos muuten jostain saatte käsiinne, niin Amwayn SA8 on ihan huippu pesuaine vaippapyykille, kaikki ko. merkin jauhemaiset (Baby, Color, Premium) toimii hyvin. Ei ole zeoliittia joka jää jäämiksi helposti vaippoihin, pesee hyvin ja soveltuu muutenkin vaipoille. Määräksi riittää joku 25 ml/koneellinen. Tuoksua on vähän mutta ei mielestäni tuoksu enää kuivassa pyykissä, sopii loistavasti myös atoopikoille. Miinuksena on hankala hankinta eli sitä myydään vain suoramyyntinä. Enkä ole Amway-myyjä, joten ei ole ns. oma lehmä ojassa hehkutuksessa. Meillä on ollut käytössä useamman vuoden enkä pois vaihtaisi.

 

 

Meillä appivanhemmat on Amway-myyjiä ja saatiin vauvalahjaksi kahden kilon pakettio tuota SA8:ia, ja mun mielesta se haisee ihan törkeän pahalle, siis vaikka laitan kuinka vähän sitä pesuainetta niin aina vaan vaatteet haisee, myös kuivamisen jälkeen... Lapsellekin, joka ei ole ollut millekään yliherkkä, tuli punotusta vaipoista heti kun alettiin tuota käyttää... :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liian paljon imua ja liian reunassa kiinni? Se ei saa pullottaa sieltä se imu. Ja oli joku toinenkin syy miksi saattaa falskata mutten nyt just saa sitä kielenpäälle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaipan taskussa on vain yksi imu ja yritin taiteilla sen vaipan sisään mahdollisimman suoraan ja hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liian vähän imua / liian hidas imu on mahdollista, koska sain vaipan käytettynä. Minkälainen imu olisi hyvä? Taskuun ei taida mahtua kuin yksi imu. Poikavauva on aika isopissinen kaveri :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ehkä voisin laittaa sitten villaimun ja mikrokuituimun, taikka sitten harson ja villaimun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taalla onkin nakojaan sopivasti pesuainekeskustelu paalla :) Me ollaan nyt vajaan vuoden verran kaytetty Rockin Green Hard Rock Bare Naked Babiesia ja on ollut tosi hyva! Meillahan oli ties mita ongelmia (niista enemman edellisessa ketjussa), ja tolla pesuaineella kaikki ongelmat lahti. No nyt sitten pussin pohja haamottaa ja molemmista nettikaupoista just toi aine on loppu. Onko kellaan kokemusta rockin greenin hajustetuista pesuaineista - Hermione - muistelisin etta suosittelit tata mulle alunperin :girl_in_love: Kaytitiko joskus jotain hajustettua? Mikahan niista olisi paras? Mua tietty vahan janskattaa reagoiko peppu jotenkin hajusteisiin? Yksi nettikauppa vastasi etta mahdollisesti mun pesuainetta tulee parin viikon paasta, mutta mun pitaisi tilata pesuainetta nyt aika pian...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin läjän villiksiä joista kahdet oli tällaiset missä ei ole lahkeita. Miten ihmeessä näitä on tarkoitus käyttää vaippahousuna kun eihän noihin saa piiloon mitenkään harsoa kun se tunkee noista jalansuista?

20120123_161237.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elisha, meillä taskuvaipat on falskanneet kyljestä/vatsasta, jos ne ei ole olleet tarpeeksi napakasti kiinni. Varsinkin jos poika on onnistunut jumppaamaan vehkeet vatsaa kohti ;) Tämä tosin on lähinnä vaan ongelmana nepillisten kanssa silloin kun optimaalinen säätö osuu neppien välimaastoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisiko noita koran_in kuvan pöksyjä käyttänyt alunperin paksureitisempi vauva, jolloin sisävaipat eivät niin tursua lahkeensuista? Jos sinulla vain puikot pysyvät kädessä, niin noihinhan voi kyllä jälkikäteenkin lisätä lahkeet.

 

Mistä Annick olet ostanut tuota Rockin Green Hard Rock Bare Naked Babies -pesuainetta? Toistaiseksi ollaan käytetty Ecoverin hienopesuainetta (ainoa kestovaipoille sopiva aine, mitä ollaan peruskaupoista löydetty), mutta vinkkejä muistakin aineista otettaisiin mielellään vastaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ostin Eemukan AIO-vaipan ja ihastuin siihen, vaippa ei falskannut ja oli helppo käyttää. Mutta mutta, niitä ei taida saada mistään? En ainakaan löytänyt nettikaupoista :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.