Annick

Kestovaipat vol. 3

1008 posts in this topic

 

Oma kysymys: onko olemassa jotain one-size-fits-all kestoja, jotka kävisi sekä pikkuvauvalle (mielellään vastasyntynestä mutta ainakin nyt noin 3 kk) että noin 1,5-vuotiaalle, kun vaan nappeja säätäis? Meillä on tuolla perintönä saaduissa jotain semmosia nepparisäädettäviä, mutta musta niiden säätövarat ei kyllä oikeasti vaikuta siltä, että toimis ihan noin laajalla skaalalla? (Eikä oo tässä nyt sitä pikkuvauvaa jolla testata.)

 

 

 

Jos tämä viestin lainaaminen onnistuu(olen vasta-alkaja täällä) Niin minusta hyviä vaippoja on olleet onesize omenavaipat. Googlettamalla omenavaippa löytyy. No, ihan vastasyntyneelle en ole kokeillut, mutta aika pienelle ja uskon, että meillä näitä käytetään loppuvaippa-aika... Käytössä nuo vaipat ovat olleet hyviä, sisäpinta tuntuu kuivalle ja ei ole falskanneet,vaikka on hoikahko vauva.. Ostin aluksi edullisen hinnan vuoksi, nyt olen tilannut lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma kysymys: onko olemassa jotain one-size-fits-all kestoja, jotka kävisi sekä pikkuvauvalle (mielellään vastasyntynestä mutta ainakin nyt noin 3 kk) että noin 1,5-vuotiaalle, kun vaan nappeja säätäis? Meillä on tuolla perintönä saaduissa jotain semmosia nepparisäädettäviä, mutta musta niiden säätövarat ei kyllä oikeasti vaikuta siltä, että toimis ihan noin laajalla skaalalla? (Eikä oo tässä nyt sitä pikkuvauvaa jolla testata.)

 

 

 

Jos tämä viestin lainaaminen onnistuu(olen vasta-alkaja täällä) Niin minusta hyviä vaippoja on olleet onesize omenavaipat. Googlettamalla omenavaippa löytyy. No, ihan vastasyntyneelle en ole kokeillut, mutta aika pienelle ja uskon, että meillä näitä käytetään loppuvaippa-aika... Käytössä nuo vaipat ovat olleet hyviä, sisäpinta tuntuu kuivalle ja ei ole falskanneet,vaikka on hoikahko vauva.. Ostin aluksi edullisen hinnan vuoksi, nyt olen tilannut lisää.

 

Noita yhden koon vaippoja on aika monella valmistajalla. Bumgenius esim. sopi meillä ihan pienestä pitäen, mutta en tykännyt sen vaipan hurjasta leveydestä, joten möin kaikki pois, en tiedä meniskö se koko enää edes. Sampsukalla on myös tosi kiva yhden koon taskuvaippa. Se on mukavan kaponen ja meillä se menee vielä isolla 2,5 v pojallakin. Käyttö aloitettiin joskus 3 kk tienoilla, joten niitä ainakin voin suositella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä Sampsukat jäi mataliksi 1,5 vuoden iässä. :rolleyes: Kyllä tuo poika vähän plussakäyrillä kasvaa, mutta olisin toivonut että nuo vaipat olis menny pidempään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä menee sampsukan yhden koon tasku vieläkin, jätkä on nyt 2,5 v, 100 cm ja ainakin 16 kg. Onkin kyllä hoikka ruipelopoika...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apua, nyt on liikaa vaihtoehtoja, enkä tosiaan haluaisi hankkia testattavaksi yhtä kutakin kun sekalaista vaippasälää on muutenkin jo tarpeeksi. :D Kiitos vastanneille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain tänään ekat Bumgeniuksen yhdenkoon AIO:t käyttöön ja näin kahden vaipan kokemuksella, tykkään :) Alkuviikosta varmaan tulee Fuzzyn-, Babylandin-, ja Bumgeniuksen taskut. Vähän innostuin shoppailemaan kestovaippainfossa :grin: Popolinon sisävaippakin tais olla tulossa. Mä tartteisin Imse Vimsen isompia kuoria kun nää 3-6kg alkaa jäädä pieniksi, en vaan oo nähnyt niitä (käytettynä) juuri missään kaupan? :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla saattaa olla Imse Vimsen kuoria tuolla jossain lojumassa, ja sisävaippojakin, jos löydän niin saat postikuluja vastaan. Yritän jaksaa viikonloppuna lajitella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

JAW, siis sulla olis niitä isompia kuoria? Mahtavaa! Mitä sisävaippoja tarkoitat? Jos meinaat IV:n flanellivaipppoja niin niitä en tartte, ongelmia päästä eroon jo noista vanhoista mitä mulla on :rolleyes:

Mutta mä tykkään noista IV:n kuorista kun ne ei petä vaikka sisus oliskin jo ihan uitettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän taskuvaippojen falskaaminen johtui ilmeisesti vain siitä, että sivuilla ei ole mitään imukangasta (coolmax). Nyt kokeilin taskuvaippaa, jonka sisäosa on joustofroteeta, eikä ole falskannut kertaakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

koran, jos mulla on niitä kuoria, ne on jotain isompaa kokoa, ihan pienet oon jo antanut eteenpäin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^JOS löydät ne niin otan mielelläni vastaan :) Tongi kun ehdit.

Edited by koran_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sortteerasin tuttavilta saatua seuraavan koon vaippakasaa, ja kävi ilmi, että mulla on useampi Bumgeniouksen 1-koon tasku, yksi niiden AIO, ja pari noita Pop-ineja. Ne on vaan olleet tuolla "isompien vaippojen" seassa... Mulla on siis melkeen kaikki vaipat tuttavilta sopimuksella "saat nää ilmaseks kunhan viet ne kaikki etkä ikinä tuo takaisin" saatuja, niin etten itekään tiedä mitä siellä on ennen kuin katson...

 

Bumgeniouksen AIO näytti itse asiassa kivalta. Musta noi näyttää kaikki pienimmilläkin säädöillä hirmuisoilta vastasyntyneelle tai parikuukautisellekaan, mutta katotaan tarkemmin kun se mallikappale on täällä. Noilla pääsee alkuun & voi sit tilailla lisää kun näkee mikä on kiva.

 

(Koranillekin löyty jotain, laiton yksärin. ;))

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kans kattelin sitä Bumgeniuksen AIO:a että on kyllä aika ison oloinen vaikka on pienimmilleen laitettu. Ei olis kyllä meidän ripakinttukääpiön ympärillä pysynyt pienempänä mitenkään! Nyt se on just passeli. Vähän mietin sitäkin että jos tuon pitäis mennä koko vaippaiän että näinköhän jää kuitenkin pieneksi jossain vaiheessa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt vaippojen pesuohjeita jakoon!

Tarkotuksena olisi siis tehdä vessan kaapin oveen Isännälle (ja omaakin muistia tukemaan) vaippojen pesuohjeet. Meillä vaippoina bumgeniuksen ja babylandin taskuja sekä muutama tots bots -taskuvaippa. Tämmösiä ainakin tuli itselleni mieleen;

- imut ja vaipat erilleen (eiks niin?)

- tarrat kiinni pesutarroihin

- pesu 40 asteessa riittää (eiks niin?)

- linkous max 800 kierrosta

- pesuaineena erisan, huuhteluun loraus etikkaa

 

Mitäs vielä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon pessyt imut ja vaipat samassa, miksei niitä sais laittaa samaan aikaan?

 

Mä en keksi mitään lisättävää tuohon sun listaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pestään vaippapyykki 60 asteessa, koska 40 asteessa kaikki bakteerit ei kuole. Kannattaa lisätä listalle, että pesuainetta annostellaan tavallista vähemmän vaippapyykille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon pessyt imut ja vaipat samassa, miksei niitä sais laittaa samaan aikaan?

 

Mä en keksi mitään lisättävää tuohon sun listaan.

 

Niin siis varmaan tarkoitti, että imut kannattaa ottaa ulos taskuista.. Mäkin pesisin 60 asteessa, lukuunottamatta esim. sitä vanhaa äitiyspakkauksen AIO-vaippaa (niissä on eri ainetta se laminointi, olisko se ollut Kushies??) joka kestää kai vaan 40 astetta. Itse en kyllä ees ostais vaippoja, joita ei saa pestä 60 asteessa. Br-PUL ja PUL kestää 60 ja jopa satunnaisen 90 asteen keittopesun.. Joo ja mäkin laitan vähän normaalia vähemmän ainetta vaippapyykkiin, sit laitan vielä lisähuuhtelun, että varmasti lähtee pesuainejäämät (ja taidan mä usein laittaa sen esipesunkin). Mä oon käyttänyt ihan 1200/1400 linkousta myös mutta kai se hellempi on parempi kosteussulullisille vaipoille. Sit vaan niihin imuihin jää turhan paljon sitä vettä ja ne kuivuu hitaammin.

 

Muoks. Korjattu Kushies oikeaan paikkaan..

Edited by mei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ääh juu, siis nimenomaan sitä tarkotin, että imut otetaan pois taskuista pesun ajaksi. <_<

Ja kiitoksia tosta pesulämpötila ohjeesta. Mä muistelin jostain lukeneeni, että vaipoille riittää yleensä toi 40 astetta mut oon sit kai nähny unta!

Tuon linkous suosituksenkin olen joskus jostain bongannut mut hyvä jos se ei olekaan mikään "absoluuttinen" totuus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin pesisin 60 asteessa, lukuunottamatta esim. sitä vanhaa äitiyspakkauksen AIO-vaippaa (niissä on eri ainetta se laminointi, olisko se ollut Popolini??), joka kestää kai vaan 40 astetta.

 

En tiedä, miten vanhasta vaipasta on kyse ja millaisesta AIO:sta, mutta kyllä ainakin Popolinin PUL-kuoret kestää pesun 60 asteessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pissavaipat voi periaatteessa pestä 40 asteessakin, mutta kakan pöpöt kyllä vaatii 60 astetta.

 

Minä pesen 60 asteessa, yleensä pidennetyllä erityisen likaisen pyykin ohjelmalla (luulen että tulee puhtaampaa sillä, varsinkin kun kone on usein aika täynnä, vaikka parempi kai olisi vähän vähemmän täynnä), lisähuuhtelulla ja 1400 linkouksella. En rupeaisi linkoamaan vain 800, koska pyykki jää sitten tosi märäksi ja kestää kauemmin kuivua ja kovettuu enemmän. Jos käyttäisi kuivausrumpua niin sitten voisi ehkä harkita, mutta varmaan kuitenkin päättäisin tehokkaammaksi lingota enemmän pesukoneessa.

 

Siinä äp:n Kushies-vaipassa taisi olla ohjeena 40 asteen pesu ja ei nestemäisiä pesuaineita. Mutta sekin oli jäämää siitä vanhemmasta versiosta, jossa kosteussulku oli PVC:tä. Meillä oli sellainen PVC-versio ja tietty pesin sitäkin 60 asteessa, en kai nyt yhtä vaippaa rupea lajittelemaan eri pyykkiin :girl_haha: Ja jos siinä on kakkaa niin kyllähän se täytyy 60 asteeseen laittaa. Kyllä se sen 60 asteen pesun kestääkin, mutta nestemäistä pesuainetta tosiaan ei, joten kosteussulku hajosi ajan myötä reunoista. No, eipä se mikään suosikkivaippa ollut muutenkaan. Ompelin siihen uuden ulkopinnan ja pidemmät siivekkeet, nyt se on aika kiva :girl_smile:

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on se ÄP-Kushies (meillä oli näitä useampia) kestänyt hyvin 60 asteen pesua nestemäisellä pesuaineella (inhoan jauheen sotkuisuutta) ilman kosteussulun vahingoittumista :) Niin ja kestivät myös 90'C keittopesun muuten MUTTA värit lähti :girl_sigh: Siinä kyllä otinkin ihan tietoisen riskin, mutta kun ne löyhkäs niin hirveelle niin pesin kuitenkin... Mulla on myös ollut harkinnassa sitten seuraavalle lapselle päällystää ne uudelleen, onnistuiko se Chimelli ihan helposti? :) Ompelukone löytyy enkä ole ihan huono ompelija, mutta vaippoja en ole vielä itse kertaakaan näpräillyt...

 

Mä pesen kaikki meidän vaipat 60 asteessa ja ohjeistaisin myös miestä pesemään, koska ei ne välttämättä jaksa syynätä että onko jossain vaipassa joku märkä pieru mukana ;) Ja kun kakka vaatii se 60'C tosiaan. Imut joo ulos vaipasta jotta puhdistuvat, tosin ite otan ne ulos jo siinä vaiheessa kun vaippa riisutaan pyykkikoriin kuten myös pesutarrat laitan kiinni jo tässä vaiheessa valmiiksi, niin koneeseen voi vaan kipata koko pyykkipussin ilman sen tarkempaa syynäystä :) Olen myös aina lingonnut täydellä teholla, koska muuten AIOjen kestää kuivua ihan ikuisuus. Huuhteluaineelle en ole ite koskaan nähnyt tarvetta, vaikka olen kyllä kokeillut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se kai suht helposti onnistui, niitten reisikuminauhojen kohdalta purkamisessa oli kyllä oma hommansa, kun oli aika tiuhaan ommeltu kiinni :rolleyes: Taisi olla vielä ommeltu kiinni siihen kuminauhaankin, joten uudet kuminauhatkin piti laittaa.

 

Meillä mies ei voi millään muistaa laittaa vaippojen tarroja kiinni ennen pyykkikoriin laittoa, joten joudun aina käymään ne läpi yksi kerrallaan :girl_mad: Imut se yleensä muistaa, vaikka en ole siitäkään niin välittänyt, kun jos ne on joka tapauksessa käytävä läpi niin sama se on samalla ottaa ne imutkin ulos. Olen miettinyt, jos tekisi siihen pyykkikorin kanteen sellaisen lapun OLEN LAITTANUT PESUTARRAT KIINNI JA OTTANUT IMUT ULOS, auttaisiko se muistamaan? :girl_sigh: Itsekään en aina jaksa heti ottaa imuja ulos, mutta silloin vain heitän vaipan siihen johonkin pyykkikorin viereen, josta sen voi sitten laittaa pyykkikoriin jaksaessaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä symppaan sun miestä, mulle käy yleensä niin, että kiroilen niitä tarroja pyykkiä ripustaessa, kun niillä on vaipat tarttuneet toisiinsa hirveäksi sekasotkuksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.