Annick

Kestovaipat vol. 3

1008 posts in this topic

60C:ssä mäkin vaipat pesen.

Niin... vaipat ja imut erikseen ;) Yhden asian voi taas ymmärtää monella tapaa, mä luulin että tuossa puhuttiin että eri koneellisissa :rolleyes: Mutta siis kyllä meilläkin puretaan vaipat koneeseen mennessä :D

Edited by koran_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies ei ole niin innoissaan kestovaipoista, joten mulle riittää, jos hän osaa laittaa kestot vaippapyykkikoriin :lol: Mä olen käyttänyt nyt nestemäistä sappisaippuaa kakkatahroihin ja hyvin on toiminut. Vaipat pesen yleensä joka toinen tai kolmas päivä 60 asteessa, riippuen vähän miten niitä on käytetty ts. me osakestoillaan.

 

Minkälaisia vaippoja teillä on yötä vasten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin pesisin 60 asteessa, lukuunottamatta esim. sitä vanhaa äitiyspakkauksen AIO-vaippaa (niissä on eri ainetta se laminointi, olisko se ollut Popolini??), joka kestää kai vaan 40 astetta.

 

En tiedä, miten vanhasta vaipasta on kyse ja millaisesta AIO:sta, mutta kyllä ainakin Popolinin PUL-kuoret kestää pesun 60 asteessa.

 

Joo eli muistin väärin, kyseessä siis Kushies, eikä Popolini..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies ei ole niin innoissaan kestovaipoista, joten mulle riittää, jos hän osaa laittaa kestot vaippapyykkikoriin :lol:

 

Meillä mies kyllä ihan mielellään kestoja käyttää, mutta ei millään myöskään muista noita tarroja, saatikaa ottaa imuja taskun sisältä :)

 

Minäkin kuulisin mielelläni vinkkejä yövaipatukseen. Meillä käytetään kertistä öisin kun tuntuu että tyttö pissaa niin paljon että ei imuteho riitä, enkä halua että tyttö herää tunnin välein märkään vaippaan kun muuten nukkuisi "jopa" 3h putkeen :D Pitäisi varmaan testailla taas erilaisia yhdistelmiä yöksi....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan tämä nyt vähän tyhmä kysymys, mutta mitä eroa on mikrokuituimulla ja esim. kaupassa myytävillä mikrokuituliinoilla (millä siis pyyhitään esim. pölyjä). Tuntuvat näppeihin ainakin ihan samalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ei niillä oikeasti mitään eroa ole. Samaa materiaalia ovat, mikrokuituimut vaan on ommeltu kaksin- tai kolminkerroin ja vaippaan sopivan kokoisiksi. Ja mikrokuiturätit taas on värjätty kivan värisiksi (joskin kyllä harmaantuvat pesussa samoin kuin valkoisetkin mikrokuituimut). Meillä käytetään noita mikrokuiturättejä lisäimuina vaipoissa nyt kun vaipat alkaa olla niin isoja, ettei ole tarvinnut ruveta pilkkomaan niitä rättejä. Tykkään eritysesti siitä, että ne on kivan värisiä, vaikka eivät tosiaan säilytä väriään kovin hyvin, vaan haalistuvat ja harmaantuvat ajan myötä. Ja ovat tietty halpoja ja helposti saatavilla.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me on ostettu myös sellaista rätiksi tarkoitettua mikrokuitukangasta halvalla kaupasta, ja vedelty siitä saumurilla neliöitä, jotka voi sitten vaippaan laittaa kolminkerroin taittamalla imuksi. Jaa mäkö laiska. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No kun just tuo mullakin oli mielessä, just Robin Hoodissa tänään katselin niitä (hintaa en hoksannut katsoa) ja aattelin että noistapa tulis kivan värisiä imuja kun ompelisi pari päällekäin.

 

Jäin vaan miettimään että jos niissä on joku ero etteivät ne liinat sovellu imuiksi. Taidan siis jokupäivä käydä liinaostoksilla :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Periaatteessa kai aika samaa tavaraa mutta olen käsittänyt että vauva/vaippa materiaaleihin on ihan eri laatuluokitus. Siis lasten tarvikkeissa ei saa olla myrkyllisiä jäämiä eikä niistä saa liueta mitään. En kyllä tiedä mistä pystyisi selvittämään mitä materiaali vaatimuksia jollain siivous rätillä on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä ne ylimääräiset aineet pesussa lähtee ja mikrokuituimuahan ei edes pidetä ihoa vasten.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No mä aattelin että pesen ne eka 90 asteessa (jos vaan kestävät). Tai sit 70 astetta... ja tosiaan eihän ne ihoa vasten tule kuitenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Ei tule suoraan ihoa vasten, mutta kun imut kastuvat pissasta, saattaa niistä liueta haitallisia aineita, jotka puristuvat märästä vaipasta myös lapsen iholle. Siivoukseen tarkoitetut mikrokuituliinat tuskin täyttävät Öko-Tex I -kriteereitä, mitä yleensä edellytetään kestovaippakäyttöön tarkoitetuilta värjätyiltä kankailta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mut kyllä mä uskallan ainakin kokeilla jos Chimellikin on niitä uskaltanut käyttää. Ei kai niissä mitään NIIIIN vaarallista voi olla? Jos miettii että niillä pitäis ruokapöytääkin pyyhkiä minkä päällä seuraavaksi pyöritellään pullataikinaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin joskus Clas Ohlsonilta lemmikkieläimille tarkoitetun mikrokuitupyyhkeen, josta leikkelin ja saumuroin imuja. Hyvin on kestänyt ja sininen värikin pysynyt. En tiedä, mutta kaipa lemmikkieläinten tuotteissakin jotain laatuvaatimuksia on, ettei mitään mahdottomia myrkkyjäämiä saa olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainiin, piti tulla kertomaan kun olin kaverin luona eilen missä lapset näki kun vaihdoin Hipulle vaippaa. Kysyivät sitten että mikä tuo tuollainen keltainen vaippa on? Kerroin että se on sellainen vaippa mikä pestään ja sen voi käyttää uudelleen. Lapset olivat ihastuksissaan ja totesivat että ompas kätevää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuudessakympissä täälläkin ja pitkällä ohjelmalla, näin kolmannen päivän kestoilukokemuksella. :grin:

 

On tullut todettua, että olisi pitänyt vaan uskaltaa ostaa enemmän niitä ihan pieniä kuoria kun jätkä on niin hoikka... pitää kai käydä Huudossa ja Kestovaippainfossa ihmettelemässä. (Onneksi on sentään niitä korruptiovaippoja mitä sai sairaalasta niin ei ihan tarvitse ilman olla.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainiin, piti tulla kertomaan kun olin kaverin luona eilen missä lapset näki kun vaihdoin Hipulle vaippaa. Kysyivät sitten että mikä tuo tuollainen keltainen vaippa on? Kerroin että se on sellainen vaippa mikä pestään ja sen voi käyttää uudelleen. Lapset olivat ihastuksissaan ja totesivat että ompas kätevää :)

 

Meillä mun veli on ihan liekeissä pojan kestovaipoista. Se oli aluksi tosi epäluuloinen meidän kestoilun suhteen kun muisteli omien lapsiensa aikaa jolloin kestot eivät olleet ihan yhtä helppokäyttöisiä ja varsinkin kaikki hienot kuosi-PUL:t on siitä ihan mahtavia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en malta odottaa kesää kun meidän lapsen t-paidan alta vilkkuukin mitä nätimmän näköisiä ja värisiä vaippoja ja muilla on vaan jotain hikistä valkosta muovia :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin kivan värisiä imuja oli ne Robin Hoodin siivousrätit, muuten ihan hyvän kokoisia mutta vähän pitkiä, saumurillahan ne nopeesti lyhentää. En aatellut niitä sen kummemmin ommella kiinni, kuivuvat sitten nopeemmin kun ne saa auki kokonaan.

20120315_090953.jpg

Edited by koran_

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mut kyllä mä uskallan ainakin kokeilla jos Chimellikin on niitä uskaltanut käyttää. Ei kai niissä mitään NIIIIN vaarallista voi olla? Jos miettii että niillä pitäis ruokapöytääkin pyyhkiä minkä päällä seuraavaksi pyöritellään pullataikinaa?

 

No jokainen tekee itse omat ratkaisunsa, itse en vain halua kääriä lapseni sukupuolielimiä tuotteisiin, joita ei ole siihen tarkoitukseen valmistettu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jepjep. Itse uskon että jäämät kyllä lähtee pesussa ja jos niistä silti jotain tulisi, niin se näkyisi lapsen iholla nopeasti, ja hoituisi rasvalla ja käytön lopettamisella. Käytetäänhän vaipoissa muutenkin vähän kaikenlaisia kankaita, eikä pelkkiä siihen käyttöön valmistettuja. Mutta kuten sanottu, kukin tavallaan. Itse en muissakaan asioissa ole kovin ehdoton, tarkka tai ylihuolehtiva, suurpiirteisempi ja huolettomampi tyyli sopii minulle :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mut kyllä mä uskallan ainakin kokeilla jos Chimellikin on niitä uskaltanut käyttää. Ei kai niissä mitään NIIIIN vaarallista voi olla? Jos miettii että niillä pitäis ruokapöytääkin pyyhkiä minkä päällä seuraavaksi pyöritellään pullataikinaa?

 

No jokainen tekee itse omat ratkaisunsa, itse en vain halua kääriä lapseni sukupuolielimiä tuotteisiin, joita ei ole siihen tarkoitukseen valmistettu. :)

 

Näinpä juuri, mä nyt jokatapauksessa kokeilen noita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä juttelin toisaalla näistä imuista ja mun kaveri kertoi näin:

 

Ainoa ero niissä on tekstiilien käsittelyaineiden osalta. Eli EU ja muut tahot määräävät eri kemikaalien (esim. formaldehydi, atsovärit jne) pitoisuuksien raja-arvot sen perusteella mikä käyttöluokitus kankailla on. Vaippakankaat ovat lasten alusvaatekankaita ja näissä on alimmat rajat kemikaaleille ja väriaineille koska tekstiili tulee lapsen herkälle iholle, herkkään osaan vartaloa. Näillä tekstiileillä on siis rajansa, ulkoilupukukankailla kaikista korkeimmat koska niissä kangas ei tule suoraan iholle. Siivoustarkoitukseen tarkoitetuilla tekstiileillä ei ole lainkaan raja-arvoja, siksi niitä ei käytetä samoihin tarkoituksiin. Jos joku myyjä vaikka jälleenmyisi näitä siivousrättejä vaipaksi, ja selviäisi että niissä on liikaa sitä tätä ja tuota vaippapepulle, hän saisi vähintään sakkoja jos kyseessä olisi tietoinen harhautus ja tuotteet vedettäisiin välittömästi markkinoilta. Tämä on siis hieman samankaltainen juttu kuin esim lelujen ftalaattipitoisuus.

 

Mä en ole koskaan yrittäjänä enkä kestovaippatukihenkilönä kehoittanut enkä neuvonut ketään niitä käyttämään yllämainitsemieni seikkojen vuoksi. Koskaan kun ei voi olla noista 100% varma.

USAlaisessa flanellissa lukee pakanpäädyssä about tuo teksti ainakin, ja vielä erikseen do not use for childrens nightwear, tämä siksi että muistaakseni joskus joku lapsi oli syttynyt pyjamastaan tuleen takanedustalla USAssa, ja tässä oikeusjuttujen luvatussa maassa yöpuvun valmistaja haastettiin oikeuteen siitä syystä ettei tiedetty että kangas on palonarkaa. Sen vuoksi niihin tuli varoitusteksti.

 

Moni näitä silti tuntuu käyttävän ja niin taidan minäkin tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tekisi ainoastaan asioita, joista voisi olla 100% varma ettei mitään haittaa tule, eipä tulis kovin montaa asiaa tehtyä. ;)

 

Noita mikroliinojahan ei yleensä ees laiteta ihan ihoa vasten ja mä en jaksa uskoa, että pissa niistä mitään liottaa mitä pesuaine ja keittopesu ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.