Annick

Kestovaipat vol. 3

1008 posts in this topic

Jos tekisi ainoastaan asioita, joista voisi olla 100% varma ettei mitään haittaa tule, eipä tulis kovin montaa asiaa tehtyä.

Samaa mieltä tästä, ja siitä toisestakin.

 

Miksiköhän muuten H&M:ltä ostetuissa lasten pikkareissa lukee tuo "do not use as nightwear" tms.? :rolleyes: Eipä sillä, ei meidän lapset yöllä pikkareita käytäkään, eikä tuo teksti tosiaankaan meitä estäisi, jos haluttaisiin käyttää, mutta en vaan tajua. Ei kai se voi mistään haitta-aineistakaan johtua, jos kerran lasten alusvaatteissa on tiukat rajat, enkä kyllä tajua jos se on jostain palonarkuudesta kiinni, pitäisikö lapsi muka pukea johonkin palomiehen asuun nukkumista varten :girl_haha:

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

^jaa-a, mielenkiintoinen pointti. Voisin kysyä tota siltä mun kaverilta hoka on noihin asioihon perehtynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain vastauksen, se sanoi niin että siinä on takana se lakijuttu (viittasi siis tuohon aiempaan tekstiin, kun jenkeissä eivät tajua että kangas voi syttyä palamaan). Ilmeisesti kyse ei ole siis kemikaaleista tässä tilanteessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No mutta sitten kyllä yöpuvuissakin pitäisi olla sama teksti, ihan perustrikootahan nuo on :P Ei sinänsä minulle väliä, kun minua ei tosiaan nuo tekstit estä, mutta olisihan se huvittavaa, jos myytäisiin yöpukua, jota ei saa käyttää nukkuessa :D (Meidän yöpuvuissa ei ainakaan lue sitä.) Lähinnä ihmettelen, miksi se palavuus liittyy juuri nukkumiseen, mutta no, sellaisia ne amerikkalaiset on :lol: Ihmettelenpähän vaan, että missä ne sitten nukkuu :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin nyt todella jälkijunassa liityn tänne. En oo vaan tajunnu/jaksanu löytää tänne aikaisemmin. =D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei selventäkää vähän sitä fleecen avaamista. Siis Fairylla. Pitääkö Fairya laimentaa vedellä vai kaadanko suoraan pullosta kankaaseen? Ja laitetaanko sitä kuivaan vai kasteltuun fleeceen?

 

Muoks. Ja se piti vielä kysyä, että onko esim. bambujoustofrotee ( vai mitä se nyt on mitä siinä ÄPn Muksut-vaipassa on sisäpuolella?) tai coolmax myös semmoisia, että menevät tukkoon jos laittaa peppuun rasvaa? Entä talkki, uskaltaako sitä käyttää minkään kestojen kanssa?

 

Ja sitten vielä yksi kysymys. Uskaltaako Imse Vimsen AIOja rumpukuivata? Kun meillä ne on menneet vähän koppuraiseksi. Käytetään nestemäistä Erisania pesuaineena. Joku tuolla aiemmin mainitsi että Ecoverilla pyykki pysyy pehmeämpää, ja sitä voisinkin kokeilla seuraavaksi, mutta mun mies ei kyllä taatusti suostu siihen etikkakonstiin! :P

Edited by AvioPapu

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä olen kyllä käyttänyt talkkia ja Bebanthenia eikä vaipoille oo tapahtunut mitään. Jos jaksan ja muistan niin laitan kyllä kuivaliinan väliin. En ees tiennyt ettei talkkia sais käyttää. Kai se pidemmän päälle voi tukkia mutta satunnaisesti tosiaan ei meillä ainakaan ole tukkinut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin siis en mä tiedä haittaako se talkki jotain, siihen voi joku viisas vastata... Tuon peppurasvan kanssa olen tehnyt niin, että jos olen sitä vauvalle laittanut, niin olen käyttänyt harsoa tai muuta sisävaippaa, jonka päälle olen laittanut itse mikrofleecestä leikkaamani kuivaliinapalasen, ettei suotta kalliiden ostovaippojen fleecet tukkiudu. Tuota fleeceä kun saa aika halvalla lisääkin kangaskaupasta, jos menee tukkoon eikä saa avattua. Mutta niin, siis edelleen kiinnostaa miten sen fairyn kanssa noin niin kuin käytännössä toimitaan?

 

Ja sitten tuli yhtäkkiä tämmönen mieleen, että voiskohan mun rikkinäisistä vanhoista äitiyscollareista (hennesin, semmosta ohutta puuvillacollegea) tehdä lisäimuja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kyllähän imuja voi tehdä mistä vaan mikä imee mutta jos on huonoimuisempi kangas niin imua tarvitaan paksummin ja paketista voi jollain kankailla tulla ihan naurettavan kokoinen. Kokeilemallahan se selviää mikä imee minkäkin verran. Mä itseasiassa tein tossa yks päivä huvikseni testin missä kokeilin vähän miten paljon mikäkin imu imee ;)

 

Mulla oli 5 erilaista imua jotka dippasin litran kannuun vettä ja katsoin miten paljon mikäkin itseensä imee. Tulokset olivat suorastaan jännittäviä ;)

 

1. harso, imi 3dl

2. TSI frotee-imu (4krs.) imi 2,2dl

3. bambu/hamppu/puuvilla taitto, imi 3,5dl

4. mikrokuituimu, imi 3,2dl

5. mikrokuiliina (kaupan siivousliina), imi 3dl

 

Täytyy sanoa että mä yllätyin siitä että pienikokoisempi mikrokuituimu oli noinkin hyvin samaa sarjaa ton bambutaiton kanssa!

 

Eihän toi mun koe varmaan kerro ihan täyttä totuutta mutta ehkä antaa vähän osviittaa kuitenkin. Tai sitten ei. Mutta tulipa tehtyä :D

Edited by koran_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen käyttänyt Fairya pelkältään märkään kankaaseen, koska märässä leviää helpommin ja vähempi aine riittää. Ihan hyvin on toiminut. Ecover delicatella pesu toimii kuulemma myös, sitäkin olen käyttänyt, jos olen epäillyt että ovat vähän tukossa. Ei nuo vaipat ihan mistään pikkumääristä tukkoon mene, mutta jos vauvalla on kunnolla pylly palanut kakasta ja laitan paksun kerroksen Bepanthenia yöksi, niin en kyllä valitse mitään kuivaliinapintaista vaippaa siihen päälle. Minusta helpoiten tukkoon menee tuo polyestermokka vai mitä se on mitä esim. Bumgeniuksissa on...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan käytetty ihan säännöllisesti talkkia, eikä olla jouduttu 10kk:n aikana availemaan kertaakaan vaippoja :) rasvan kanssa ollaan käytetty lähinnä joustofroteesisäpintaisia vaippoja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heei, eipäs olekaan tommonen asia tullu edes mieleen! :huh:

Eli minkälaisten vaippojen kanssa voi tulla ongelmia peppurasvasta (tai siitä talkista)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kuivaliinapintaiset vaipat voi tukkeutua rasvasta, siis coolmax, fleece ja kuivaliinakangas (Myllymuksut). Luonnonmateriaalipintaiset ei ymmärtääkseni tukkeudu.. Mä en oo tosiaan huomannut mitään ongelmaa talkin kanssa ja ollaan sitä käytetty melkeen joka vaipanvaihdolla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koran_in innoittamana aloin itsekin testailla meiltä löytyvien imujen tehoja :grin: Meidän mikrokuituimut (3 erilaista) imevät näköjään aika paljon huonommin, tosin niistähän sanotaankin että imukyky heikkenee ajan myötä ja noi on olleet n.1,5v jo aktiivikäytössä.

 

Neppulan tuplaläpätin (S-koko, bambufleece&velour): 2,9dl

Mannamaan perhostaitto (M-koko, bambufleece): 2,9dl

Vihreä Varis, Velour-Zorb tiimaimu: 3dl (vanha), 3,3dl (uusi, aavistuksen isompi)

Pop-in AIOn bambu-imut (2kpl) yhteensä: 3,2dl

Pop-in bambu-yöimu: 3,8dl

 

Mikrokuituimut: 1,3 / 1,5 / 2,2dl (Bummari/Fuzzi/Swaddlebees)

 

 

Oli kiva mittailla noita niin nyt tietää että melkoinen määrä pissaa on tullut joskus varsinkin päikkäreiden jälkeen, kun Pop-inin imut on joutunut rutistamaan vähän kuivemmaksi ennen vaippakoriin laittoa :girl_prepare_fish::girl_crazy: Tuo Zorb on kyllä siitä kivaa ettei vaadi pesuja imutehon paranemiseksi vaan on heti täydessä iskussa! Tuon uuden zorbin jonka testasin otin siis suoraan kirjekuoresta testiin :grin:

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Se oli tosi jännää, miks en oo aiemmin keksinyt kokeilla! :grin: Imunopeutta joskus vaan oon testannut...

 

Kotiäidin perjantain huipennus: lapsi syöttötuoliin yleisöksi ja sullotaan imuja litranmittaan :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisittekohan viisaammat sanoa, että riittääkö nämä vaipat alkuun, mitä oon ajatellut ostaa? Ensimmäinen lapsi siis tulossa.

 

Nauhavaippa 10 kpl

Flanellinelio 10 kpl

Villavaippahousu 5 kpl

Taskuvaippa 5 kpl (S-koko)

Sisävaippa 4 kpl (käyvät koko vaippaiän)

1 koon lisäimuja 4 kpl

Mikroimuja 3 kpl (S-koko)

 

Alkuun noilla nyt varmaan pääsee, mutta mietin vaan, että pitäskö imuja olla enemmän. Tosin noi flanellineliö toimii imuina myös kyllä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Se oli tosi jännää, miks en oo aiemmin keksinyt kokeilla! :grin: Imunopeutta joskus vaan oon testannut...

 

Kotiäidin perjantain huipennus: lapsi syöttötuoliin yleisöksi ja sullotaan imuja litranmittaan :girl_crazy:

 

Tänään on lauantai :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahaa :D Mä jo aattelin että siellä se väsynyt kotiäiti sekoilee vaan lisää ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluisko joku vaihtaa kaksi yhdenkoon Bumgeniuksen AIOa kahteen taskuvaippaan (imuineen kenties)?

Merkillä ei ole niinkään väliä mutta mielellään tarrat vyötäröllä.

 

IMG_6101.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eh, koran. Jos vielä uskot, että mä oikeasti lähetän sulle joskus ne kuoret jotka edelleen oottaa tuolla postitusta, mä voin lähettää samassa myös pari jotain taskua. :D Oon nimittäin omalta osaltani päätymässä nyt noihin Bummarin yhden koon aioihin, menevät ainakin esikoisella loistavasti.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haluutsä noi Bummarit siis?

 

Ne menee pesussa aika koppuraksi mutta pehmenee kyllä kun käsin vähän vatkaa. Mä en noista tykännytkään kun kuivuvat niin kauan kun meillä ei oo kuivausrumpua. Tarrat on vanhat mutta pitää vielä.

Edited by koran_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, voisin ottaa ne kyl. Jos annan mun osotteen kuhan saan noi sulle tulevat ees postiin, muuten en kehtaa. ;) Meillä tuli pesukoneessa etikkahuuhtelulla ihan hyvä niistä, kuivuivat kuivauskaapissa. Riippuu varmaan veden kovuudesta. Katon sitte mitä randomimuja mulla tuolla on, ei kyllä mitään kovin laatukamaa ole... käytän paljon harsoja ja froteetaittoja vaan ite.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.