Annick

Kestovaipat vol. 3

1008 posts in this topic

Mulla on vaippakorina sellanen ihan avoin pajukori, pohjalle laitan harson ja sinne heittelen vaipat pesuvalmiina. Kakkaset vaipat huuhdon pönttöön ja koriin. Mä pesen joka ilta vaipat niin ei haittaa vaikka siellä lojuvat litsläts-märkinä. Hajuhaittoja en ole huomannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä on pesukone+suihku siellä lattialla ulkoeteisen vieressä, siis täysin erillinen huone siellä :) ei oo hajuhaittoja ollut, mutta jos tulisi niin ei ne haittaisi siellä ketään.

kertokaapas rainbown lisäimuista, meillä voisi olla tarve mutta onko ne ihan susia :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ musta ne on olleet ihan hyviä ja imeviä :) kasaan tosin ovat menneet pesujen myötä, joten ne on enemmän sellaista S/M-kokoa nykyään. Se ei tosin haittaa yhtään, kun meillä lisäimua tarvitaan muutenkin lähinnä eteen (vaikka tyttö onkin). Voisin lähettää sulle yhden valmiiksi hyvään imuun pestyn, jos haluat? :) meillä on niin hirveästi imuja (niinkuin vaippojakin :grin: ) niin aion myydä osan nyt eteenpäin. Meillä on noita vaan kolme ja säästän sellaiset mitä on monta, kun sit on helpompi tunkea aina joku vakiosetti vaippaan. Jotenkin nyt vuoden kestovaippailleena se imujen kanssa näpertely ei ole enää ihan niin jännää :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikkuvauvan vaipoista ei vielä kauheasti hajuhaittaa tule ja jos joka päivä pesee niin ei hajuja ehdi kauheasti tulla, mutta nyt isomman lapsen kanssa, kun vaippapyykkiä tulee vähemmän eli ei pestä niin usein ja pissa on vahvempaa, niin hajun kyllä huomaa (varsinkin kun avaa vaippa"roskiksen"). Ainakin yövaipat haisee yleensä aika voimakkaalta, mutta jos joka aamu pesisi pyykkiä, niin ei tarvitsisi kantta olla.

 

Meilläkin on kolme Rainbow'n lisäimua, mutta en osaa sanoa sen kummempaa. En minä tiedä kuinka hyvin mikäkin imu imee :rolleyes: Olisi tosiaan helpompaa, jos olisi joku "vakiosetti" vaipoissa, meillä on tyyliin kaikki vaipat erilaisia ja olen päättänyt kuhunkin erilaisen imuyhdistelmän sisälle, niin kukaan muu kuin minä ei voi niitä vaippoja täyttää :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kylppärissä hoitopöydän vieressä ämpäri, johon menee pissavaipat ja lapsen likaiset vaatteet. Kakkavaipat huuhdellaan kodinhoitohuoneessa (siellä on sopiva lavuaari ja suihku, jossa meillä huuhdellaan myös mm. kissanhiekka-astiat, joten hygieniataso on just sopiva :D) ja pistetään siellä omaan astiaansa, joka on sellainen metallinen "kori".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka paljon ja minkälaisia lisäimuja käytätte? Mulla on ihan pienelle AIO vaippoja ja sisävaippoja kiinteillä imuilla joissa on kyllä taskut. Olisiko näihin jotkut pikkutiimat tai pikkutaitot bambusta tai hampusta hyviä jos ei niiden omat imut riitä? Odottamassa olisi myös yhdenkoon taskuja joihin varmaan tarvitsisi jotain.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käytän taskuvaippojen imuina mikrokuituimua ja sen alla vielä joko bambu-, hamppu-, froteeimuja, ihan sellasia 2 kerroksisia ohuita. Aikalailla mikrokuituimujen kokoisia, riittää meillä imuksi just hyvin kun ei päästä vaipanvaihtoväliä kauheen pitkäksi venymään. Vaihdan vaipan max.3h välein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka monta vaippaa teillä kuluu päivässä? Entä yöllä? Yritän tässä pohtia onko vaippoja vastasyntyneelle tarpeeksi. Kai joka vauva on erilainen mutta olisi kiva kuulla kokemuksia.

 

Entäs villiksiä/ kuoria sisävaippojen kanssa? Kuinka väljiä villiksien pitää olla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaippojen määrään vaikuttaa paljon pesutahti ja kuivausnopeus. Eli jos peset lähes päivittäin ja käytössä on kuivausrumpu tai -kaappi, tai vaikka "rättipatteri" niin vaippojen kierto on nopea eikä niitä tarvii niin paljoa. Meillä pestään joka toinen päivä ja kuivatetaan narulla (annan olla 2 vrk, suurin osa olisi tosin kuivia jo 1 vuorokaudessa), ja vaippoja menee päivässä ehkä 6-8. Eli tuollainen 25 vaippaa suunnilleen on yhteensä, sekaisin taskuja, aioja, sisävaippoja... Kuoria on kolmet villikset ja parit pul-kuoret, riittävät hulppeasti. Villisten pitää olla, hmm, sopivia. Eli ei niin että pingottaa hullun paljon, mutta pitää pysyä jalassa tietysti. Villa toimii mun mielestä parhaiten kun saa olla omassa muodossaan, eli ei litisty tai veny liikaa päällä ollessaan.

 

Mutta pikkuvauvalla on helppoa se, että harsoja voi tosi helposti käyttää "varavaippoina", vaikka muuten tykkäisi sisävaipoista tai taskuista! Eli harsot on halpoja ja nopeita kuivumaan ja tosiaan helppoja virittää pikkuvauvalle, koska vauva ei vielä kiemurtele karkuun :) Siksi en hamstraisi kamalasti vaippoja pienelle, S-koon vaipat kun jää tosi nopeasti pieniksikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi vaikea sanoa miten paljon kelläkin kuluu vaippoja mutta jos pesee joka päivä niin mä sanoisin että 20 vaippaa riittää. Meillä on öisin mennyt 1-4 vaippaa. Alussa kun tuo lapsi tuntui kakkaavan ihan kokoajan, öisinkin mutta nyt taas mennään yhdellä vaipalla koko yö. Kuoria ei tartte kovin montaa olla kun ei niitä tartte joka välissä pestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tällä hetkellä varmaan n.20-25 vaippaa ja siinä on jopa vähän "liikaa" eli ehdin pestä ja kuivata narulla käytetyt vaipat ennen kuin vaippalaatikko on tyhjä. Pesen noin joka toinen päivä vaipat, joskus vasta 3 päivän päästäkin jos ei vaan huvita aiemmin. Pikkuvauvalla tietty tulee sinappia suht tiheään tahtiin eli vaippoja saa ollakin suhteessa vähän enemmän. 20 vaippaa riittää aloitukseen varmaankin ihan hyvin ja jos on jotain nopeasti kuivuvia niin sitten vähemmänkin. Meillä oli aluksi 1kk+ iässä käytössä vain 4kpl fuzzi bunzeja ja ne kuivui (talvella taskut kuivassa huoneilmassa ja mikrokuituimut patterin päällä) niin nopeasti että ehdin pestä ja käyttää ne kahteen kertaan päivän aikana :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista! Meillä on parikymmentä nb AIOa ja muutamia sisävaippoja, kuoria ja villiksiä plus lisäimuja. Eiköhän niillä alkuun päästä. Haluan että vaippoja on reilusti jotta ei tarvitse murehtia pesujen kanssa ja voi huoletta vaihtaa kun on tarvetta. Isompia vaippoja ei sitten ilmeisesti tarvitse samanlaista läjää kuin noita ihan pieniä jos ymmärsin oikein? Varastossa on muutamia erilaisia yhdenkoon taskuja ja sisävaippoja eli tarkoitus ois kokeilla erilaisia ja hommata enemmän niitä jotka toimii meillä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, just noin kannattaa tehdä että hankkii useempaa eri merkkiä vaikka sen yhden ja sitten kun johonkin tiettyyn tykästyy niin ostaa sitten sitä lisää. Ja sitten kohta sitä osaakin jo ostaessaan etsiä tiettyjä ominaisuuksia esim. nepit/tarrat, yhdenkoon/kokovaippaiänvaippa, korkean/matalan mallinen yms. Helpottuu kyllä vaippailu kovasti sitä mukaa kun lapsi kasvaa ja itse oppii käyttämään vaippoja.

 

Mä meinasin alussa luovuttaa kun tuntui että harsotkin falskasi ja oli niin mukamas vaikeaa. Onneksi jatkoin koska nyt homma toimii niinkun pitääkin.

Edited by koran_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vaan niin kauheasti toivon, että noi BG:n AIOt mitkä on nyt esikoisella ihan unelmat sopii sitten kakkosellekin... En jaksais uutta sovittelukierrosta millään. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isompia vaippoja ei sitten ilmeisesti tarvitse samanlaista läjää kuin noita ihan pieniä jos ymmärsin oikein? Varastossa on muutamia erilaisia yhdenkoon taskuja ja sisävaippoja eli tarkoitus ois kokeilla erilaisia ja hommata enemmän niitä jotka toimii meillä

 

Meillä ainakin vaipanvaihtotahti hidastui heti, kun siirryttiin kiinteisiin ja löysä maitokakkavaihe loppui. Kiinteiden myötä alkoi meidän vauva kakata paljon harvemmin (kerran päivässä) ja ei tarvinnut heti jokaisen pikku turauksen jälkeen olla vaihtamassa vaippaa.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä menee päivisin about 6-8 vaippaa ja yölle 2-3 vaippaa. Pestään pyykkiä aina kun kone täyttyy eli useimmiten joka toinen päivä. Ei mitään hajua paljonko vaippoja meillä on yhteensä. Oisko joku 30?

Share this post


Link to post
Share on other sites

minä pesen villahousut pesukoneessa, villaohjelmalla. sitten unohdan ne esim yöksi lanoliiniveteen, tasona pyyhkeelle, rullaan ja puristelen kuivaksi ja tasona kuivaan pyykkitelineen päällä ettei veny. en tod käsipyykkäile niitä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epa, kakkaako teidän vauva öisin vai miksi sulla menee noin paljon vaippoja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli ihan pienelle varmaan 20-30 vaippaa (varalla niitä Imse Vimsen NB-kokoisia vaippoja ja ihan hätähätävarana olis tietty ollut harsoja myös, niitä ei kuitenkaan onneks tarvittu, koska en mä koskaan oppinut laittamaan sitä harsoa :D). Meillä meni vaippoja päivässä varmaan ainakin 8-10 (joskus varmaan enemmänkin :rolleyes: ) ja sitten kun osa oli aina likaisena, osa kuivumassa, osa (taskuista) odottamassa kokoamista/viikkaamista. Se oli hyvä että niitä oli paljon! Ei sitten tarvinnut stressata sitä vaikka joku päivä ei olis niitä ehtinyt niitä pesemään.. Meillä taidettiin siis alussa pestä vaippa/harsopyykkiä joka päivä. Sitten kun lapsi ei enää kakannut öisin, lakattiin vaihtamasta yöllä vaippaa. Tää meidän tapaus oli kyllä varmaan ainakin 6-7kk:n ikään varsinainen kakkakone :girl_sigh:

 

Nykyään vaippoja menee varmaan sellaiset 5-8kpl päivässä ja pestään niitä parin, kolmen päivän välein. Vaippoja on varmaan ainakin 40, eikä siinä oo meille liikaa, kun aina on yks koneellinen likaisena, yks kuivumassa, yhdet puhtaat viikkaamatta ja taskut täyttämättä ja yks parin päivän satsi valmiina. Joo, vois sitä pärjätä varmaan paljon vähemmälläkin, mutta tälleen mun ei tarvi stressata niiden riittävyydestä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, just noin kannattaa tehdä että hankkii useempaa eri merkkiä vaikka sen yhden ja sitten kun johonkin tiettyyn tykästyy niin ostaa sitten sitä lisää.

 

Tää on kauheen kaunis ajatus ja tämän takia meillä onkin paljon erilaisia vaippoja, kun oon tällä periaatteella niitä hommannut, mutta nyt sitten kun oon joihinkin tykästynyt enemmän kuin toisiin, niin eihän mulla ole varaa ostaa niitä kivoimpia jotain kymmentä lisää ja toisaalta kun vaippoja on silleen suhteellisen tarpeeksi, niin ei ehkä enempää tarvitakaan. Ehkä saatan toisen samanlaisen joitain hankkia :D. Ja sit kun melkein kaikki vaipat on lemppareita! Antilemppareita on vaan yksi tympeä Kushies-AIO.

 

Mutta meillä taitaakin vaippojen kannalta olla aika helppo vauva, kun melkein kaikki mallit sille käy, kun makkaroita löytyy :). Tosin alkuun meillä ei mitkään tuntuneet toimivan, kun tuo oli niille vähän liian pieni vielä. Ollaankin vasta nyt muutama viikko sitten alettu käyttää päivisin pelkästään kestoja. Yöllä käytetään vielä kertiksiä, kun en ole hyvää yöratkaisua vielä löytänyt. Olisi kyllä kiva semmoinenkin keksiä, meidän poika on vaan semmoinen megapissis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Epa, kakkaako teidän vauva öisin vai miksi sulla menee noin paljon vaippoja?

 

Meillä ainakin meni öisinkin vähintään kaksi kestovaippaa, koska herkkähipiäinen vauva vaan kitisi jos oli märkä vaippa. Eli vähintään kerran yössä vaihdettiin pissavaippa ihan yleisen nukkumarauhan vuoksi. Jossain vaiheessa siirryttiin yöksi kertseihin, koska se oli vain niin paljon helpompaa. Sitten kun alkoi yöpissat vähenemään, niin otettiin taas kertsit käyttöön kun ei samaa kertsiä viittinyt monena yönä peräikkäin pukea...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suositelkaas hyvää yövaippaa megapissivälle pojalle. Poika siis lähes 3kk, hoikka ja melko rimpulat reidetkin.Samoin olis kiva, jos pitäs myös megakakat. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnikkaan yövaipat on meillä olleet tosi hyviä ja siinä päällä Hilivinksiksen kuori :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaako joku sanoa onko jokin konsti, jolla kestot sais pintakuivemmaksi? Ongelmana on meidän tytön erityisen herkkä iho, joka kärsi ensin kovasta hiivasta ja nyt alkaa punoittaa, kun kestoja käytetään (vaikka talkkia laitetaan vaipanvaihdon yhteydessä). Kertiksiin on siis toivottavasti tilapäisesti siirretty kun niillä punoitus katoaa. Kestoillessa punoitusta tulee, vaikka koitetaan vaihtaa vaippaa tosi usein. Kestot ovat vaan meille helpompia ja lähempänä sydäntä, joten hinku kestoiluun on kova!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia sisäpintoja teidän vaipoissa on?

Coolmax on meillä toiminut sisäpintana mainiosti, saa aina imuista tarkistaa, että onko vaippa märkä...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.