Annick

Kestovaipat vol. 3

1008 posts in this topic

Kiitos vastauksistanne. Montako vaippaa kannattaisi hankkia jos aikoo käyttää pelkkiä kestoja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on 18 vaippaa ja kertsiä käytetään vaan yöllä. Pärjätään niin, että joka 4. päivä pestään vaipat. Välillä 3:n päivän välein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on noin 25 vaippaa ja pari yövaippaa. Joka ilta pesen päivän vaipat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kai tällä hetkellä joku 30 vaippaa, ehkä enempikin, ja joka toinen päivä tai joskus jopa joka kolmas päivä pesen vaipat. Niitä likaantuu päivässä ehkä 6-8. Öisin kertistellään. Vähempikin riittäisi siis varmaan, mutta tykkään kun joka päivä ei tarvi pestä ja joillakin vaipoilla menee toista päivää kuivuakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä onko tätä jo joskus jossain kyselty mutta tarvitaanko niitä ihan pienimpiä n.2-5kg vaippoja alkuun paljon? Vai onko se melkein niin, että alku menee kertseillä ja sitten voi siirtyä jo niihin isompiin kokoihin, 5kg eteenpäin?

Lähinnä sitä mietin, että kannattaako ite kovin montaa ihan pikkuista tehdä, vai meneekö käytännössä hukkaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pienen kanssa pärjää harsoilla kyllä tosi pitkälle... Mä käytän edelleen päivittäin harsoja imuina taskuvaipoissa. Mulla taisto olla ehkä 5-6 vaippa harsojen lisäksi.

Edited by koran_

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kun siis mä en tajua noista pelkistä harsoista mitään.. :grin: Laitetaanko siihen harson päälle mitään nestettä pitävää vaippakuorta tms?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pitää laittaa. :) Esim. pul-kuori (tai taskuvaippa) tai villahousut. Meillä ei kyllä vastasyntyneiden kanssa kestoiltu, kun siitä vaipasta tuli niin iso mötikkä. Vasta siitä 4-5-kiloisesta eteenpäin on kestoiltu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin, kai se riippuu ihan siitä, aikooko käyttää kertsejä alussa. Jos aikoo käyttää kertsejä pikkuvauva-ajan, niin sitten ei tarvitse olla paljon pikkuvauvan kestoja, mutta jos ei aio käyttää kertsejä, niin sitten täytyy olla kestoja :lol: Me käytettiin pelkkiä kestoja, ja pikkuvauvat pissaa kyllä tosi usein silloin kun eivät nuku, joten kyllä niitä vaippoja aika paljon kului, mutta mekin käytettiin harsoja suureksi osaksi myös siinä vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli vain 4 vastasyntyneen kokosta vaippaa, muut oli yhden koon, jotka jäi ihan järkyn isolle mytylle neljäkilosen ympärille. Kertsejä käytettiin 3 kuiseksi/ 6 kiloiseksi ja nyt noi yhden koon vaipat on ihan passeleita! Harsoista mäkään en halunnut opetella mitään ymmärtämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli tolle alle 3kg painavalle vastasyntyneelle yli 10 imsevimsen flanelletteä ja neljä kuorivaippaa niihin. Flanellettien loppuessa käytettiin harsoja kuorien sisällä. Vaippoja piti pestä parin päivän välein. Oiskohan tuo ollut 3,5kg kun siirryttiin kokonaan Bumgeniuksen yhden koon taskuvaippoihin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kyllä käytettiin myös bumgeniuksen yhdenkoon vaippoja alusta asti, meidän vauvat on aika isokokoisina kyllä syntyneetkin (yli 3,5 kg molemmat).

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä typy oli 4610 g syntyessään, alussa mentiin ketrsit/harsot+kuori, sit jossain tein omia taskuja muutaman ja sit hankin 15 bummaria, joilla on menty nyt sit 3-4kk:sta tähän hetkeen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos ajattelee pärjäävänsä harsoilla + villahousuilla vastasyntyneen kanssa niin monetkohan NB-kokoiset villikset kannattaisi varata? Eihän noita tosiaan pestä tarvitse mutta kauanko niiden pitää kuivua/tuulettua käyttökertojen välissä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo ei niiden minustakaan tarvitse kuivua/tuulettua kuin sen yhden vaipanvaihtovälin (vaikka tiheään vaihtaisikin), mutta kyllä niitä vaan tarvitsee pestä, kun aina ovat kakassa. Saa kyllä ihan kätevästi pestyä hanan alla samantien, mutta sitten kuivumisessa kestää vähän kauemmin kuin se yksi vaipanvaihtoväli, joten kyllä se kolme on minimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tarra vs. neppari -kommenteista. Nyt on molemmat lähdössä testiin.

 

Nyt tulee ehkä maailmankaikkeuden tyhmin kysymys: Ohjeessa sanotaan, että Bummarit pitää pestä 3-5 kertaa ennen käyttöönottoa. Mulla menossa pesukerta nro2, pitääkö vaippojen antaa kuivahtaa välillä? Onko sillä mitään väliä? :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisiko neuvoja miten pelastaa homehtumaan päässyt imu? Olen kokeillut jo piimässä lilluttamista ja sappisaippualla hinkkaamista ja oksuäksöniä. Homepilkut eivät meinaa millään irrota, eikä ne ole minun mielestäni oikein edes vähentyneet.

 

Jos ei oo noilla käsittelyillä lähtenyt, niin heittäisin ihan roskiin, vaikka vähän kirpaisisikin. En uskaltaisi laittaa lapsen iholle kostumaan kerta toisensa jälkeen uudelleen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tarra vs. neppari -kommenteista. Nyt on molemmat lähdössä testiin.

 

Nyt tulee ehkä maailmankaikkeuden tyhmin kysymys: Ohjeessa sanotaan, että Bummarit pitää pestä 3-5 kertaa ennen käyttöönottoa. Mulla menossa pesukerta nro2, pitääkö vaippojen antaa kuivahtaa välillä? Onko sillä mitään väliä? :ph34r:

 

Kyllä mä antaisin kuivua välillä, kun muutenhan se on vähän niinkuin yksi superpitkä pesu.. Jos ne on niitä taskuja mikrokuituimuilla, niin sanoisin kyllä että 1-2 esipesua riittää, kun niitä useampia käyttöönottopesuja vaatii oikeastaan luonnonkuidut vaan, tullaakseen parempaan imuun. Tekokuituiset on pesaissut ihan siksi, että niistä lähtee mahdolliset tehdaskäsittelyaineet pois ennen ekaa käyttöä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainiin ja meillä käytettiin synnäriltä asti kestoja ja niitä oli ehkä 30-40? Pestiin joka päivä (niitä meni alkuun ehkä 10-20 päivässä), mutta sitten ei tarvinnut olla ihan stresseissä, että jaksaako ne laittaa heti käyttövalmiiksi.. Toki voi myös osakestoilla, jos tuntuu siltä, että ei halua hankkia niin paljon pieniä vaippoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tarra vs. neppari -kommenteista. Nyt on molemmat lähdössä testiin.

 

Nyt tulee ehkä maailmankaikkeuden tyhmin kysymys: Ohjeessa sanotaan, että Bummarit pitää pestä 3-5 kertaa ennen käyttöönottoa. Mulla menossa pesukerta nro2, pitääkö vaippojen antaa kuivahtaa välillä? Onko sillä mitään väliä? :ph34r:

 

Kyllä mä antaisin kuivua välillä, kun muutenhan se on vähän niinkuin yksi superpitkä pesu.. Jos ne on niitä taskuja mikrokuituimuilla, niin sanoisin kyllä että 1-2 esipesua riittää, kun niitä useampia käyttöönottopesuja vaatii oikeastaan luonnonkuidut vaan, tullaakseen parempaan imuun. Tekokuituiset on pesaissut ihan siksi, että niistä lähtee mahdolliset tehdaskäsittelyaineet pois ennen ekaa käyttöä :)

 

Mä pesin Bummarit kerran ennen käyttöä, ihan hyvin toimi mikrokuituimut sen jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikrokuituimut eiät kaipaa mitään sisäänajopesemistä (useita pesukertoja). Mikrokuitu onkin ainoa imumateriaali, joka ei parana imukykyään ajan myötä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jatkan hölmöillä kysymyksillä: kun kirjoititte noista villahousuista ja niiden tahriintumisesta kakkaan niin miten ne pitää käsitellä aina kakkavahingon jälkeen? Riittääkö että sen kakkakohdan vaan jotenkin pesee/huuhtelee vai pitääkö koko housut pestä aina villanpesuaineella? Entä pitääkö ne lanoliinittaa joka kerta pesun jälkeen vai riittääkö vaan sitten tarpeen mukaan?

 

Käytettiin kyllä esikoisellakin villahousuja muiden vaippojen ohella ihan pienestä lähtien, mutta kun hän kakkasi vaan kerran viikkossa ja aina ennustettavasti niin jotenkin ollaan ihan hukassa kaikkien kakkavahinkojen ja muiden tollaisten ns. normijuttujen kanssa. :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä vaan kuivatan ja raaputan kynnellä pahimmat kakat pois :D

Kun alkaa haista, pesen koneessa villaohjelmalla

Ja lanoliinitan ehkä joka toinen pesukerta

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.