Annick

Kestovaipat vol. 3

1008 posts in this topic

Sisävaippana oli läpällinen Ronja & Roope. Voi olla että siinä ei imut riittänyt, oli muutenkin niin naftin kokoinen että hyvä kun ylsi kiinni.

 

Pitääpä ensi kerralla antaa housujen olla yön yli lanoliinissa ja alkaa panostamaan kunnon sisävaippoihin :) Miksen ole aiemmin älynnyt että villikset ja sisävaippa on näin hyvä yhdistelmä?! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulla on pari Fuzzin one size-taskua joita oon täyttänyt eri tavoilla ja tuntuvat toimivan ihan suht hyvin sikäli että pitää pissat sisällään jos vaan imut riittää. Mutta mä en vaan tykkää, käyttäjä on nyt vajaa viisikiloinen ja en vaan saa noita täytettyä niin että paketti ei tuntuis kamalan isolta... Esmes Hahtuvahullun Helmi-taskut on samoilla täytöillä kivan ohuet mutta kun tungen samat Fuzziin niin tuntuu että tyttö makaa pää alaspäin kun vaippa on niin suuri.

 

Mitä luulette, toimiikohan noi paremmin kun likka vähän kasvaa ja vaippa on suhteessa pienempi vai pitäiskö pistää suosiolla kiertoon?

 

Henk. koht. en ole tykännyt Fuzzin One Sizeista juuri tuon takia. Sinne taskuun kun ei tunnu saavan nätisti tarpeeksi tavaraa niin millään. Kyllä meillä noita edelleen pari pyörii, mutta ovat kyllä viimeisiä jotka valkkaan päälle jos on muita kestoja puhtaana.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tarkoituksena mulla on käyttää TotsBotsin Easyfit AIO -vaippoja (jos tuolla nyt siis on merkitystä).

Mikä siinä vaipassa on sitä kuivaliinamateriaalia? Ja miten sen huomaa olevan tukossa?  :blush:

 

Jos nyt oikeaa vaippaa netistä katsoin, niin tuossa ei ole kuivaliinaa lainkaan, vaan ihoa vasten bambu(joustofrotee).

 

Sikäli mikäli vaippa menee tukkoon, niin sen kyllä huomaa; vaippa falskaa oikein kunnolla, ja imut on sisällä käytännössä kuivat. Mulla on pari fleecepintaista mennyt tukkoon, ei muita.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tarkoituksena mulla on käyttää TotsBotsin Easyfit AIO -vaippoja (jos tuolla nyt siis on merkitystä).

Mikä siinä vaipassa on sitä kuivaliinamateriaalia? Ja miten sen huomaa olevan tukossa?  :blush:

 

Jos nyt oikeaa vaippaa netistä katsoin, niin tuossa ei ole kuivaliinaa lainkaan, vaan ihoa vasten bambu(joustofrotee).

 

Meillä on noita Easyfit-vaippoja ja niissä ei kyllä ole sisus bambujoustoroteeta. Olisikohan jossain vanhemman mallisissa bambusisus? Noissa uusissa on minkeetä se imu, sellaista pörröistä kangasta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toisaalta sain myös vinkiksi että imua lisää, ei kuulemma juuri kenelläkään ole ne vaipan omat imut riittäneet :)

 

Mites noiden villahousujen kanssa, kun luin että pitäisi tuulettaa aina käytön jälkeen? Käytännössä niitä pitää vissiin olla ainakin kahdet ja niitä sitten pidetään vuorotellen? Lanoliinitin nuo Ruskovillan housut eilen, olivat jotain 6-7 h likoamassa. Tänään kokeilin ekan kerran ja aika pian alkoi kosteus tihkua läpi, kahden tunnin sisään. Noita ei siis ole koskaan ennen lanoliinitettu. Pitääkö ne pestä aina ennen lanoliinikylpyä? Miltä tuo aika kuulostaa, onko riittävä?

 

Kyllä mä pesisin ne ennen lanoliinitusta.. Vähän tuntuis härskiltä lanoliinittaa jotain likaa sinne, vaikka niissä ei oikeasti likaa oliskaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tarkoituksena mulla on käyttää TotsBotsin Easyfit AIO -vaippoja (jos tuolla nyt siis on merkitystä).

Mikä siinä vaipassa on sitä kuivaliinamateriaalia? Ja miten sen huomaa olevan tukossa?  :blush:

 

Jos nyt oikeaa vaippaa netistä katsoin, niin tuossa ei ole kuivaliinaa lainkaan, vaan ihoa vasten bambu(joustofrotee).

 

Meillä on noita Easyfit-vaippoja ja niissä ei kyllä ole sisus bambujoustoroteeta. Olisikohan jossain vanhemman mallisissa bambusisus? Noissa uusissa on minkeetä se imu, sellaista pörröistä kangasta. :)

 Niissä on vaihtunut matskut, meillä on niitä bambujoustis/mikrokuitu-imuilla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on nyt tehtynä vauvalle muutama sisätäyttövaippa ja lisää ajattelin väsätä, mutta mitä te kokeneemmat suosittelisitte sinne imuksi? Olen ajatellut tehdä esim. kaksinkertaisesta bambujoustofroteesta taittoimuja kooltaan n. 30x35cm. Kuulostaako järkevältä? Tarvisiko lisäksi jotain muotoonommeltuja imuja nopeammin imevästä materiaalista? Kaikenlaisia vinkkejä kaivataan!  ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piksu: Mitä materiaalia vaipat ovat? Onko niissä useita kerroksia? Mielestäni bambujoustofrotee on ihan tarpeeksi nopeasti imevä materiaali useimpiin sisätäyttöihin ja tuo koko on toimiva, mutta riippuu tosiaan vaipoista. Millainen kaava sinulla on käytössä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon tehnyt Mummut-kaavalla koossa nb ja s. Niissä on sisäkankaana pääasiassa bambujoustista tai coolmaxia ja ulkokankaana joustista, bambujoustista, velouria tai trikoota. Niissä on siis vaan nuo kaksi kerrosta kangasta (yhdessä trikoisessa vaan lisäksi college koko vaipan alueella).  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coolmax ainoana sisäpinnan kankaana tuntuu aika ohuelta. Ehkä niihin kannattaisi väsätä jotkut muotoonommellut imut, ettei mene läpi. Tietysti on hyvä tehdä myös kuivapintaisia vaippoja, jos vauva ei kestäkään märkää ihoa vasten. Jos teet vielä lisää, suosittelisin coolmaxin tueksi jotain muuta kangasta taskun sisäpintaan. Muuten vaikuttaa tosi kivoilta vaipoilta pienelle! Kyllä nb/s -koossa yleensä riittää, että on 2 kerrosta noita muita mainitsemiasi materiaaleja ja sitten taittoimu. Isommat koot tekisin itse niin, että molemmat vaipan kerrokset on aika paljon imeviä (vähintään joustista, mieluiten froteeta, bambucollegea tms) tai sitten lisäisin kerroksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka, täällä yks uusi tuleva kestovaippailija. Näin pesää rakentaessa olen hommannut muutamia kestovaippoja valmiiksi. Tarkoituksena on käyttää Tots Bots Easy Fit vaippoja päivällä ja Bamboozleja yöllä. Mulla on kolme pientä teeny fit vaippaa vastasyntyneelle mut kun niitä vaippoja tarvitaan 10-12 niin tuli vaan mieleen et pitäisikö ostaa niitä lisää. Noi tavallisen koon vaipathan käy periaatteessa vastasyntyneelle (kunhan vauva ei ole pienen pieni). Mua vaan pelottaa et jos vaipat on liian isoja niin menee maku koko hommaan heti alussa. Mielummin investoisin kun ne voi sit kuitenkin myydä pois. Miten on konkarit, kannattaako hommata niitä teenyfittejä lisää vai laitanko jäitä hattuun?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli vain yksi Teenyfit ja harmitti ettei ollut enempää. Enkä sitten enää raaskinut ostaa lisääkään kun menevät niin äkkiä pieneksi. Aika nopeasti me alettiin sitten jo noita Easyfit-vaippoja käyttämään, ehkä joskus kuukauden ikäisenä? Silloin ne vaipan omat imut riittivät hyvin eikä vaippa ollut mikään järjetön paketti niin pienelläkään vauvalla. Sanoisin että älä ota paineita kestoilusta heti aluksi, eikä tosiaan kannata ostaa isoja määriä jotain tietynlaista vaippamallia kun ei voi etukäteen tietää miten ne teidän vauvalle istuu. Kokeilee rauhassa ja hyväksi havaittuja vaippoja voi ostella pikkuhiljaa lisää. Siinä nimittäin menee hyvin äkkiä maku koko kestoilusta jos on ostanut ison kasan vaippoja ja kaikki falskaa jatkuvasti.

 

Nyt kun vauva on 4 kk ja olen päässyt sisävaippa + villikset -yhdistelmän makuun, suosittelisin sitä ehdottomasti myös ihan pienelle. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meillä oli vain yksi Teenyfit ja harmitti ettei ollut enempää. Enkä sitten enää raaskinut ostaa lisääkään kun menevät niin äkkiä pieneksi. Aika nopeasti me alettiin sitten jo noita Easyfit-vaippoja käyttämään, ehkä joskus kuukauden ikäisenä? Silloin ne vaipan omat imut riittivät hyvin eikä vaippa ollut mikään järjetön paketti niin pienelläkään vauvalla. Sanoisin että älä ota paineita kestoilusta heti aluksi, eikä tosiaan kannata ostaa isoja määriä jotain tietynlaista vaippamallia kun ei voi etukäteen tietää miten ne teidän vauvalle istuu. Kokeilee rauhassa ja hyväksi havaittuja vaippoja voi ostella pikkuhiljaa lisää. Siinä nimittäin menee hyvin äkkiä maku koko kestoilusta jos on ostanut ison kasan vaippoja ja kaikki falskaa jatkuvasti.

 

Nyt kun vauva on 4 kk ja olen päässyt sisävaippa + villikset -yhdistelmän makuun, suosittelisin sitä ehdottomasti myös ihan pienelle. :)

 

Mustakin ne teenyfitit oli tosi kivoja ja ihania, mun miehen lemppareita :) seuraavalle ostaisin kyllä enemmän kuin pari (vaikka käyttöaika ei kuukausia ollutkaan). Mutta jos niitä miettii, niin kannattaa tosiaan ostaa heti valmiiksi, jos mietin reilun parin viikon iässä, että ostanko lisää, niin toimitusaika + käyttöönottopesut vie sen verran aikaa, että ei ehkä enää kannata..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en omasta virheestäni oppineena enää suosittele hamstraamaan mitään tiettyä vaippaa etukäteen, sillä jouduin itse odottamaan 6kk ennen kuin meidän ykkösvaipaksi tarkoitetut Pop-in AIOt alkoi istua :girl_sigh: Sittemmin ne kyllä on olleet hyvät ja mahtuu edelleen 2,5-vuotiaan päälle, mutta kyllä oli pitkä aika odottaa ja sillä välillä ehdin jo ihastua taskuvaippoihin, joten noi popparit on jääneet meillä lähinnä kakkosvaipoiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tuun taas hehkuttamaan harsojen ja villisten perään ihan pikkuvauvalle! Ne on halpoja ja kuivuu nopsaan ja varmasti löytyy joku taittelutapa mikä sopii jokaiselle, mun ihan ykkösvaihtoehto!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mua rupesi kiinnostamaan tuo harsojen ja villisten yhdistelmä :) Miten se käytännössä toimii? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harsosta siis taitellaan vaippa jonka päälle tulee villahousut kuoreksi.

 

Täällä pieni tietopaketti harsovaipoista.

 

Meillä käytettiin harsoja vaippoina niin kauan kun mahtuivat (jossain vaiheessa aloin lisätä imua harson sisään) ja sitten vasta vaihdettiin sisä-tai taskuvaippoihin. Ihan parasta musta tossa on just se että on halpaa ja kuivuu nopsaan. Ja jos märkäpintaisuus vaivaa niin ihoa vasten voi laittaa jonkun kankaanpalan joka pitää ihon kuivana (mm. coolmax).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mitä tuon harson päälle kannattaa laittaa? En ole kiinnostunut villiksistä ja ehkä harsoja voisi käyttää ihan vain siihen alkuun ennekuin nuo yhdenkoon aiot istuu paremmin päälle. Jokin kuorivaippako? Kuinka monella pärjäisi tuon ihan alkuvaiheen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi käyttää muutakin kuorta, esim. Imse Vimsen 3-6kg sopii hyvin harsovaipan päälle. Taitavat olla niitä pienimpiä kuoria ja noita IV:n kuoria on vielä tarjollakin tosi hyvin.

 

Meillä taisi olla käytössä kolmet kuoret, eihän niitä tartte pestä ellei oo kakassa. Jos oli paljon päässyt pissasta kostumaan niin huuhtelin ja kuivatin, aina en edes huuhdellut joka käytön jälkeen. Harsoja kannattaa olla... no.. monta :D Jos pikkuvauva käyttää päivässä esim. 10 vaippaa niin jos jaksat pestä joka päivä harsot niin tarttet min. 20 harsoa, yhdet käytössä ja toiset pesussa/kuivumassa. Mut siis eihän noi harsot ees kuiva kokopäivää, että jos illalla pesee niin ihan satavarmasti on aamulla kuivat vaipat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille vastauksista! Ehkä mä yritän ostaa vielä muutaman teeny fit vaipan jos vaan jostain kohtuu hinnalla löydän. Se on ihan totta et koska ne jää nopeasti pieneksi se tilaaminen siinä vaiheessa voi olla tiukkaa.

 

Koran_ harsovaipat kuulostaa myös hyviltä mutta mä olen liian laiska tässä vaiheessa taittelemaan. AIO:n kautta ajattelin löytää rutiinin ja ehkä sit myöhemmin kun vauvan hoito yms ei enää aiheuta paniikkikohtausta (ekaa siis odottelen :) voin kokeilla muitakin vaihtoehtoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei harsovaipat toimineet, koska vauva potki ja kiemurteli ihan älyttömästi vaipanvaihdolla ja en vaan saanut sitä taittelua pysymään kasassa niin kauaa, että olisin saanut näpsyllä kiinni :girl_sigh: Koko ajan pääsi joku osa karkuun. Olin vielä kuivaharjoitellut noita etukäteen, mutta vauvan kanssa ei onnistunutkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

koranin ja forgetmenotin vastakkaisiin harsokommentteihin lisäyksenä:

 

Ei kannata jäädä liikaa kiinni yhteen vaippatyyppiin tai päättää etukäteen, ettei joku toimi. Ennen lapsen syntymää ei voi tietää, mikä toimii ja mikä ei, vaikka olisi jo kokemusta vaipatuksesta. Esikoisen aikaan käytettiin alussa lähes pelkästään harso+villikset -yhdistelmää ja luulin, että näin näitä lapsia hoidetaan, olen jo konkari! No, eihän se sitten niin mennytkään  :girl_sigh:  Toisella harsot eivät toimineet kunnolla ainakaan villahousujen kanssa, sen sijaan esikoisen aikaan käyttämättä jääneet ja turhiksi todetut Imse Vimse flanelletet olivatkin mitä parhaita. Sen jälkeen olen oppinut, että jokainen vaipatettava opettaa uutta :pacifier:

 

Ainakin nämä asiat vaikuttavat vaipan toimivuuteen:

-vanhempien sorminäppäryys suhteessa lapsen vilkkauteen (näppäräkään ei onnistu, jos lapsi ei kerta kaikkiaan pysy paikallaan kun taas tumpelokin saa mitä vaan aikaan, jos lapsi ei liikahdakaan)

-lapsen kakkaamisrytmi ja -tyyli (jotkut kakkaa joka vaippaan, jotkut kerran päivässä, vauhti voi kummassakin tapauksessa olla rauhallinen tai todellinen tykitys), erityisesti villahousujen kanssa tällä kohdalla on vaikutusta, kaikille lapsille ei auta, vaikka taittelisi harsosta parhaiden japanilaisten ohjeiden mukaan väestönsuojan, villikset kakkaantuu silti

-lapsen pissaamistyyli (osin sukupuoliriippuvaista, mutta on myös taitavasti vaipan ohi pissaavia tyttöjä ja millä tahansa vaipalla pitävästi vaipatettavissa olevia poikia)

-lapsen mieliasento hereillä ja nukkuessa, viihtyminen liinassa, lonkkalasta...

-lapsen herkkyys märälle

 

Kaikissa näissä asioissa sisaruksetkin voivat olla ihan erilaisia, joten monesti kuultu ohje "ei kannata hommata vain yhdenlaisia vaippoja" pätee yhtä hyvin ensimmäistä kuin viidettä lasta odottavalle. (Aina on hyvä syy hommata uusia  :grin: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ou nou, oon mennyt ehkä just tuohon halpaan, että oon kuvitellut että mikä toimi esikoisella, toimii toisellakin... En ollut tullut ajatelleeksi askeleen tuohon kirjottamia juttuja. No, kokeillaan nyt ainakin noita hyväksi havaittuja ekaksi, ja jos ei toimi niin sitten mietitään uudelleen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.